JH2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det beror väl lite på hur sträng man är. Visst
> finns det trafikmiljöer som är ganska
> lättkörda, men man kan också hävda att man
> EGENTLIGEN ska vara beredd att när som helst och
> var som helst och på bråkdelssekundsvarsel
> utföra olycksavvärjande manöver på gränsen
> till vad gränssnittet däck/körbana klarar.
Jo, visst ska man helst vara beredd på undanmanövrar etc. Men här kan man i någon mening aldrig gardera sig. Skulle man minimera riskerna skulle man ha hjälm på sig även när man promenerar, o s v. Den viktigaste faktorn statistisk sett är nog alkohol. Trettio eller fyrtio procent av förarna vid dödsolyckor var alkoholpåverkade. Trötthet, dålig anpassning till väglag, står för yterligare en stor del.
> Som sagt, vissa trafikmiljöer är mer
> förlåtande än andra, så ovanstånde
> prioritering är väl ungefär vad jag också
> skulle vänta mig om och när "Storebrors
> Styrskena" införs.
Jag är mer optimistisk. Tror inte det blir någon fysisk styrskena. Däremot håller jag för sannolikt att det blir mer elektronisk kordinering, körsystem som gör en stor del av körningen automatiskt, tyskarna håller visst på med något jätteprojekt som går ut på att bilarna ska kommunicera med varandra om trafik, väglag mm, förhoppningsvis skulle det kunna vara ytterst decentraliserat även om det säkert krävs en del centrala funktioner också. Som jag ser saken borde det tala för högre farter, datorer super ju inte och är inte bakfulla och behöver inte hävda sig genom att köra om i alla lägen, etc.
Vi har f ö en farthållare med radar och gillar den skarpt. Man kan ägna uppmärksamheten åt att spana efter vad som eventuellt kan dyka upp på vägen i trafiken eller utrusande från skogen, o s v, dessutom förkortar den reaktionstiden eftersom man alltid har en fot på bromsen och kan nypa till direkt utan att behöva lyfta den från gaspedalen.