½OT: Västerås; Cykla & bo?

Hoj!

Som av ett ödets nyck befinner man sig i den tivelaktigt nöjsamma situationen att överväga Västerås som ny hemadress...

1) Finns det bra MTB cykling i Västerås? Dvs. Singletrack med lite knixar. Är Västerås platt? Jag har fått för mig det... Närmare till Lunsen & Hellas i vart fall. Men inte cykelavstånd precis :/

2) Vart bor man lämpligen i Västerås, hyresrätt om möjligt? Kommer i sådant fall att jobba kring Finnslätten, är min gissning. Vill helst ha cykelavstånd (kanske 10 km) till jobbet och gångavstånd till större livsmedelsbutik (2 km är OK).

För åtta år sedan fanns det en MTB-bana bakom Rocklunda, men jag vet inte om den finns kvar. Mycket upp och ner, men jag minns det inte som särskilt teknisk.

Finnslätten ligger väl på 10-15 minuters cykelavstånd från centrum och det finns massor av bostäder emellan. Det ligger dessutom på "rätt" sida av stan. Rocklundabanan har precis blivit ommärkt men särskillt lång är den inte. Jag har precis börjat cykla själv så jag har inte helt koll på alla cykelställen men det går ju att hoppa mellan skogarna om man vill ta en riktigt lång tur.

Skriv ett inlägg här: http://hem.passagen.se/snakebites/ så får du säkert ett mer matnyttigt svar.

Det finns förresten en stor Coop några minuter bort från Finnslätten.

Senast redigerad av en moderator:
SM (XC) kördes väl på Rocklunda för ett par år sedan?
Har för mig att det ska vara ganska stökigt, svårt att cykla hela utan fotnedsättning.

Vad vill du ha för sorts lägenhet? [reklam] min kompis har en fin-fin tvåa som han vill hyra ut i andra hand, mitt i centrum (på trettonde våningen med utsikt över hela stan). Hyran är på drygt 5500 tror jag.[/reklam]

eventuella svar läses om en vecka :)

Visst är Västerås lite platt...

Rocklundas gamla sm bana är numera uppmärkt. Det är ett bra område med mkt stigar och de som hittar kan lätt pussla ihop en 15 km slinga som bitvis är tekniskt krävande och backig. Några km längra västerut finns ett litet skogsparti som heter Vedbo, där finna en liten slinga på några km som kan drygas ut med en avstickare uppför en "soptippsslalombacke(?)"

Långpassen kör de flesta mot Sala på Badelundaåsen eller österut runt Gädddeholm, Frösåker och Irsta.

Det finns mycket cyklister i stan, men många kör sitt eget "race". Ett försök att samla ihop skogscyklare finns på snakebites.has.it

Boende finns det gott om. Haga ligger mellan centrum och finnslätten. Trevligt med nära till 2 mataffärer.

Själv cyklar jag mest på Badelunda åsen och jag brukar börja turen just vid norra finnslätten. Det är oteknisk cykling (mest ridstigar) men funkar bra om man vill hålla uppe flåset. Eftersom det är en ås så finns det ju backar, men dom är korta. Turerna kan i princip bli hur långa som hälst eftersom åsen fortsätter upp mot Avesta!

Lasse

Kan bara hålla med om att det är platt här.

Rönnbyskogen är också helt ok, förutom de ovan nämnda. Gillar man riktigt steniga stigar kan man ge sig på Berslagsleden.

Även jag har (förmodligen) en lägenhet att hyra ut i andra hand, ett år med början i april. Den ligger iofs på fel sida av centrum jämfört med Finnslätten, men det är ändå inte mer än 15-20 minuter med cykel. 15 minuters promenad ner till "Skrapan" och 100 m till matbutik (Konsum), två pizzerior och ett apotek. Plus ett eget, stort förråd, med riktig dörr, på gården för ögonstenen :) Stadsnät också, så man kan sitta på happy hela kvällen...

Tack allesammans. Kanske är vårt epitet 'Mordor' orättvist ändå ;)

Verkar inte vara några större problem att hitta bostad heller.

Tar allt under beaktande just nu, så får vi se vart man hamnar... Kommer att pendla till en början om det blir så (tar en timme lite drygt från Ludvika) därmed är bostadsfrågan inte akut.

Varfor inte valja Surahammar?

Billiga lagenheter och sa aven hus!
Narma till Vasteras (15-20 min med bil) finns aven manga som cyklar och aker inlines dit.
Vill man samaka finns det manga som arbetar bl a pa Finnslatten!

I Surahammar finns gott om skogar att cykla i at samtliga vaderstreck
- oftast bara nagra minuter fran bostaden.
Gott om stigar bade svara och enkla oftast i fin natur!

Pa vintern brukar det aven finnas fina skidspar.

/Lennart
(F n pa Teneriffa)

Lennart (ej inloggad) Skrev:
-------------------------------------------------------
> Varfor inte valja Surahammar?

Jag har funderat på kringorterna. Bara det är cykelavstånd så, gillar inte att åka bil i "onödan".

Hej, har faktiskt spenderat fyra år där. Som cykelpendlarstad är den utmärkt tycker jag. Bra cykelbanor överallt och ett plus för att de är bra på att ploga på vintern. Det var aldrig några problem med det.

Som mtb stad är den väl lite platt. Men jag cyklade också på badelundaåsen som är riktigt fin och snabb, inget du behöver en turner till men fin natur. Blir väl nån mil iallafall har jag för mig. Undersökte aldrig om det fanns värre stigar på den tiden, men det finns nog.

Kör du racer måste du bara ta en runda till askö, en fin runda på liten väg om man åker rätt.

//
Christer, numera göteborgare..

Ohoj!
Under ett av mina många besök i V-ås cyklade jag och min kamrat på ett gammalt endurospår som startade i närheten av Anundshög(var det väl, Patrik?). Lite snårigt precis i början eftersom det var mitt i sommaren, men när man väl kom in i skogen var det hur kul som helst. Vi lyckades inte knyta ihop det till en slinga utan fick irra runt lite fram och tillbaks, men det borde gå att ordna en skaplig loop. Ingen annan som har varit där?

Rocklundaslingan är visserligen kort, men nog får den väl ändå räknas som teknisk?
/mikal

Lennart (ej inloggad) Skrev:
-------------------------------------------------------
> Varfor inte valja Surahammar?
>
> Billiga lagenheter och sa aven hus!
> Narma till Vasteras (15-20 min med bil) finns aven
> manga som cyklar och aker inlines dit.
> Vill man samaka finns det manga som arbetar bl a
> pa Finnslatten!
>
> I Surahammar finns gott om skogar att cykla i at
> samtliga vaderstreck
> - oftast bara nagra minuter fran bostaden.
> Gott om stigar bade svara och enkla oftast i fin
> natur!
>
> Pa vintern brukar det aven finnas fina skidspar.
>
> /Lennart
> (F n pa Teneriffa)

Hej Lennart,

Är du kanske där med Bernt?
Han kan väl inte ligga på en strand och rulla tummarna om jag käner honom rätt...har du lyckats jaga upp honom på någon hoj än så han inte gubbar till sig för mycket..*S*

Hyra liten etta går att göra ca 3km från finnslätten(jag jobbar där) på bjurhovda(bor där) för 2195kr i månaden i ett höghus.
Välkommen till västerås och dess MTB spår!

På bjurhovda finns det affär och även bra början på skogen! Sommarjobbade 84 i V-ås och bodde på Bjurhovda. Det är heller inte för långt till stan.

/Mats

Kikar lite oseriöst på lägenheter just nu. Skiljebo finns med i listan och det är granne med Bjurhovda.

Finns en del treor på runt 70+ kvm för mindre än 4.500,-/månad. Rena hyreskontrakt. Inte så galet som jag hade väntat.

Ska kolla villamarknaden i utmarkena strax.

När jag bodde i Västerås sa mina kompisar att revolutionen skulle starta i Råby, så vill du vara med om den är det där du ska bo :)

Freewheeler>> Det kunde ha varit med Bernt men de var på Gran Canaria, grannön!
Det stämmer bra att Bernt har mycket svårt att ligga still!
Han löper och åker skdor och gymmar nog mest men jag har för mig att han köpte en MTB för snart 10-år sedan!
Man kanske skulle "lura ut" honom på en MTB-tur igen.
Om jag minns rätt åkte han utför en liten brant på MTB-spåret i närheten av Långssjön.
Spåret svängde vänster men det gjorde inte Bernt!

/Lennart

Tillbaka
Topp