1*9 XC

crilee

Aktiv medlem
1*9 XC
Hej var på sportsson igår och hörde med dom hur jag skulle lösa problemet med en kugg fram och nio bak. Tyckte den jag kolla på såg stor och klumpig ut så jag frågade om man bara kunde ha kvar framväxeln som styrare. Dom sa att jag inte behövde ngn kedjestyrare alls utan det var bara att strippa bort allting ! det skulle inte hoppa och ha sig om jag centrerade allt på ett bra sätt.

Är detta verkligen sant eller snackar han i nattmössan?

1*9 XC
De som testat tycker de flesta att du behöver en styrare, och det funkar med bara framväxeln skulle jag tro. Sedan finns det snyggare/smidigare lösningar, typ en bash och en dog fang.

1*9 XC
Beroende på hur du cyklar går det bra helt utan framväxel.

När du har en framväxel har ju inte kedjan kontakt med den i normala fall, förutom när du växlar.

1*9 XC
Jag kör med ett drev i fram. Jag satte ett 42-drev på platsen för mellanklingan för att få en bra kedjelinje. För att få ett stort drev att passa på mellanklingans plats så måste det filas upp ca 1-2 mm på diametern som styr innanför bultcirkel (shimanoprylar). Jag kör utan kedjestyrare eller framväxel och kedjan håller sig på plats förvånansvärt bra.

1*9 XC
Om du ska köra stökig stig så behövs någon form av styrare som hindrar kedjan från att hoppa ned. Det finns olika enkla varianter som t.ex. 'Jump Stop' från ngear. Själv kör jag en gammal framväxel vilket funkar riktigt bra.

1*9 XC
hmm jo stökig terräng blir det.. ingen snack om den saken ialf. Så då behåller jag framväxeln ett tag till och ser om jag gillar 9 speed isf köper jag ngt mer permanent.

Tack för alla svar

1*9 XC
Jag läste fel. Jag tänkte på CX men det var ju XC det var frågan om. Men även där har jag kört med ett drev i fram. Men då 32t istället för 42t. Med ett mindre framdrev så upplever jag att kedjan hoppar betydligt lättare. Med litet drev så har jag blivit tvungen att köra med en framväxel som styrare.

1*9 XC
Testa att köra utan någonting först. Är kedjehopssfrekvensen tillräckligt låg för att du ska kunna leva med det så är det ju frid och fröjd. Annars så är det ju bara att sätta dit någon form av enkel styrare som tex en framväxel.

1*9 XC
Man bör aldrig vara nöjd ens om kedjan bara hoppar en gång. Det är ju faktiskt riktigt farligt. Jag har kört MTB på elitnivå med 1 klinga fram Var tvungen att behålla framväxeln på för styrning. Dessutom fick jag flytta framväxeln lite för optimalt läge då standardläget ju är för att kunna växla bra.

1*9 XC
Kör 1x8 på pendelhojen . Har tillverkat en hållare av en gammal framväxel enl bild i detta inlägg Även *micke* har någon liknade lösning. Kolla på Roger A inlägg
<http://happymtb.org/forum/read.php/1/962120/963509#msg-963509>

Senast redigerad av en moderator:
1*9 XC
StaffanS skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du skaffar en framklinga som är gjord för
> singlespeed så ökar chanserna för att du skall
> klara dig utan någon form av styrare.

Hur bra funkar en sådan med en smal växelkedja då? SS-kedjor är ju lite grövre än tunna kedjor för 9-delat så jag kan tänka mig att det kan bli knas där mellan vissa SS drev eller?

1*9 XC
glitch skrev:
> Hur bra funkar en sådan med en smal växelkedja
> då? SS-kedjor är ju lite grövre än tunna
> kedjor för 9-delat så jag kan tänka mig att det
> kan bli knas där mellan vissa SS drev eller?

Nej det funkar bra. Oftast är det ungefär samma tjocklek men ramperna som är till för att underlätta växling saknas.

crilee:
Jag tycker du behåller framväxeln. Men inte i samma läge som när du använde den som växel. Sänk ner den så mycket att överkanten på växeln nästan tar i kedjan . Så håller den kedjan bättre på plats =)

Senast redigerad av en moderator:
1*9 XC
rouster skrev:
> Nej det funkar bra. Oftast är det ungefär samma
> tjocklek men ramperna som är till för att
> underlätta växling saknas.

Nja, vissa SS-drev är faktiskt så grova att det inte funkar så bra, åtminstone inte med kedja för niodelat. Kedjan går då väääääldigt trögt så att säga...
Med andra funkar det finafisken.

1*9 XC
mytomspunnen skrev:
> rouster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej det funkar bra. Oftast är det ungefär
> samma
> > tjocklek men ramperna som är till för att
> > underlätta växling saknas.
>
> Nja, vissa SS-drev är faktiskt så grova att det
> inte funkar så bra, åtminstone inte med kedja
> för niodelat. Kedjan går då väääääldigt
> trögt så att säga...
> Med andra funkar det finafisken.

om man går ner till 8delat bak då? dom kedjorna är ju lite bredare.

1*9 XC
framväxel eller tunn, lätt bash och en dog fang eller liknande skulle jag kört med. Kanske fungerar bra med en övre kedjstyrare med, vet inte hur det blir med vikt. Placering av klingan fram ska givetvis vara så i mitten det bara går, bäst så.

1*9 XC
mytomspunnen skrev:
> rouster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej det funkar bra. Oftast är det ungefär
> samma
> > tjocklek men ramperna som är till för att
> > underlätta växling saknas.
>
> Nja, vissa SS-drev är faktiskt så grova att det
> inte funkar så bra, åtminstone inte med kedja
> för niodelat. Kedjan går då väääääldigt
> trögt så att säga...
> Med andra funkar det finafisken.

Aha, det har jag inte råkat ut för någon gång. Har iofs bara testat 4 olika sorters SS drev =)

Tillbaka
Topp