4:21 i Västerås. Det var en trevlig sommartur!
Vackert landskap, fint väder och inte mycket motvind. Hade inte några problem med att hitta äta och dricka, men kan delvis bero på att jag tillbringade flera timmar varje natt med att sova, och hade relativt mycket packning för att vara randonne.
Faktum är att någon här på forumet skrev här att "randonne kan vara allt mellan racing och touring", och såsom långfärdscyklist i grunden tänkte jag såklart då: Kan man köra 100 mil på tre dagar som långfärd?
Kanske om det går att få en anständig långfärdspackning så liten att man inte behöver sidoväskor, utan kan använda bara bagagelådan (på liggcykeln) och lite vattenflaskor på ramen? Ny 450g sommarsovsäck, mitt gamla tält från 70-talet som faktiskt bara vägde 2.1 kg, inget liggunderlag (går utan sommartid, särskilt i landskap med så gott om mjuk mossa och blåbärsris). Dricka 3l camelback + 2 flaskor.
Toppade vattenförråden på vägen upp i Stjärnsund, där vi också åt. (Nämnas bör också "Elsa Andersons" i Norberg, med goda bakelser). Samma i Bollnäs, då var kamelen tom. I Bollnäs handlade vi också; för egen del dags att äta upp medhavd matlåda och i stället fylla på med youghurt, mysli, bröd och inte minst jordgubbar ... Morgontankning i Ljusdal, sen i Byberget (gick åt 3.5 liter på 10 mil). Viss motvind till Rätan, men den vände och blev en härlig skjuts söderut längs E45 i kvällssolen. Nattläger söder om Los, och extra vatten hos trevlig finsk familj som höll loppis i Voxna. Annars var det en lugn och stundtals varm dag genom vackert Dalarna. Fick sällskap en bit från Rättvik av en Östersundskille som var ute och tränade racer. Eftersom jag körde som touring och inte tävling blev det tillfälle till paus snarare än dusch när ett åskväder drog upp sig utanför Torsång. Hittade tak utanför kanotklubben, och hade rätt mysigt med att fika, vila och maila alltunder att regnet smattrade mot taket, löv flög i vinden, och det gick gäss på Dalälven ...
För mer bilder och berättelse, se
http://rosnix.net/~per/album/2010/07/vasteras/
Hur fick ni andra med vädret? Hur gick det?
Tack för planering, sällskap, och den trevliga kontrollen i Byberget!