100 mil snart i var mans ben, rumpa, psyke

PG och Tommy slutstämplade kl 21.23. Värmen hade varit tuff, särskilt under söndagen. PG hade en hälsena som var något svullen annars var det inga större skavanker.

Bra jobbat. Vore intressant att höra hur vätskebiten löstes. Med den värme som varit och som jag fattat det ganska glest mellan orterna under mellandelen av turen låter det som att det skulle kunna vara ett problem.

När jag var i Norge och gjorde bort mig på Jotunheimen Runt regnade det in MMS från Mikael med bilder på stämplingsplatser han kommit till efter stängningsdags. Jag funderade lite lätt på om han hade med sig all mat och vätska på hojen. Töff körning (som man säger i Norge).

PG och Tommy, bra repa!

Cerberos, vila och kom igen!

Per-Eric på liggcykeln kanske rullar in i Västerås just som jag skriver detta. Borde tagit en cykeltur dit från Köping i denna fantastiska nattvärme.

Tack Bo än en gång för din hjälp vid vändpunkten i Hälsingland. Alla tycker att det är så trevligt att möta dig där. Du har även varit en snabb informationskälla genom din blogg http://cykelbo.blogspot.com/.

------------

4:21 i Västerås. Det var en trevlig sommartur!

Vackert landskap, fint väder och inte mycket motvind. Hade inte några problem med att hitta äta och dricka, men kan delvis bero på att jag tillbringade flera timmar varje natt med att sova, och hade relativt mycket packning för att vara randonne.

IMG_0011.jpeg

IMG_0050.jpeg

IMG_0100.jpeg

Faktum är att någon här på forumet skrev här att "randonne kan vara allt mellan racing och touring", och såsom långfärdscyklist i grunden tänkte jag såklart då: Kan man köra 100 mil på tre dagar som långfärd?

Kanske om det går att få en anständig långfärdspackning så liten att man inte behöver sidoväskor, utan kan använda bara bagagelådan (på liggcykeln) och lite vattenflaskor på ramen? Ny 450g sommarsovsäck, mitt gamla tält från 70-talet som faktiskt bara vägde 2.1 kg, inget liggunderlag (går utan sommartid, särskilt i landskap med så gott om mjuk mossa och blåbärsris). Dricka 3l camelback + 2 flaskor.

Toppade vattenförråden på vägen upp i Stjärnsund, där vi också åt. (Nämnas bör också "Elsa Andersons" i Norberg, med goda bakelser). Samma i Bollnäs, då var kamelen tom. I Bollnäs handlade vi också; för egen del dags att äta upp medhavd matlåda och i stället fylla på med youghurt, mysli, bröd och inte minst jordgubbar ... Morgontankning i Ljusdal, sen i Byberget (gick åt 3.5 liter på 10 mil). Viss motvind till Rätan, men den vände och blev en härlig skjuts söderut längs E45 i kvällssolen. Nattläger söder om Los, och extra vatten hos trevlig finsk familj som höll loppis i Voxna. Annars var det en lugn och stundtals varm dag genom vackert Dalarna. Fick sällskap en bit från Rättvik av en Östersundskille som var ute och tränade racer. Eftersom jag körde som touring och inte tävling blev det tillfälle till paus snarare än dusch när ett åskväder drog upp sig utanför Torsång. Hittade tak utanför kanotklubben, och hade rätt mysigt med att fika, vila och maila alltunder att regnet smattrade mot taket, löv flög i vinden, och det gick gäss på Dalälven ...

IMG_0191.jpeg

För mer bilder och berättelse, se http://rosnix.net/~per/album/2010/07/vasteras/

Hur fick ni andra med vädret? Hur gick det?
Tack för planering, sällskap, och den trevliga kontrollen i Byberget!

Trevliga bilder.

Badet på söndagen tycker jag dock ser ut som det är vid badplatsen vid Övre Valsan eller ser jag helt fel ...?

Tack! Skarpögt. Ja, det är nog övre Valsan. Körde förbi ett bad, tänkte "det där såg trevligt ut", borde bada vid nästa. Hade för mig det var övre Valsa jag passerade. Men det var nog Rexbo-badet jag körde förbi, helt riktigt. Cyklar i trakterna?

/Per Eric

Mina föräldrar har sommarställe någon halvmil från Rexbo så jag känner till trakterna rätt väl. Om jag cyklar dit upp från Stockholm brukar jag komma den vägen ni åkte i de trakterna, fast åt andra hållet.

Grattis till er som klarade rundan!

Körde opp till Vansbro i söndags och mötte en exotisk syn i trakterna av Säter: av bilderna att döma var det Tommy & PG. Ni utstrålade ett slags lågmäld målmedvetenhet och kunde sannerligen inte misstas för vanliga söndagscyklister.

En imponerande syn!

Verkligen starkt kört att ta sig runt i den här värmen. Tur att jag var på Gotland så jag slapp fundera på det.
/J

Back among the living
Jag tänkte länge ta med stora sadelväskan och touringprylarna men ändrade mig och packade så lätt som möjligt istället. Camelback åkte också med.
Det var lite nervöst innan start; min längsta runda innan dess var 60-mila och den var skitjobbig. Hur skulle 100-mila gå?
Starten gick och vi rullade mot Norberg och första stämplingen. Benen kändes småsega men vi hade tur med vinden och sällskapet var trevligt så det gick bra ändå. Efter fika och stämpling på Elsa Anderssons konditori gick färden vidare norrut. Efter middag på Max i Bollnäs och proviantering inför natten bar det av mot Delsbo. Här lärde jag mig att man kan stämpla på automatmackar. Det går tydligen inte på alla men här gick det fint. Strax utanför Delsbo slog Per Eric läger för natten. Vi andra fortsatte till Ljusdal där vi åt och stämplade på ett nyöppnat snabbmatshak. Framåt morgonen kom tröttheten smygande så vi stannade till på en grillplats. Fin grill, massor med ved men inga tändstickor ledde till att jag sov inlindad i Ånges näringlivskarta. De andra var bättre förberedda :)

På väg in till Byberget och Bo Norgrens frukostkontroll kom en del regn. Efter Byberget delade vi upp oss och jag fortsatte på egen hand resten av vägen. Efter snabb stämpling i Rätan bar det av mot Los. Efter Ytterhogdal regnade det ett tag, jag hann ångra att jag lämnade regnjackan i Västerås, sen klarnade det upp. I Los har de en gammal koboltgruva och knappt nåt annat.. Hann till Rättvik 10 minuter innan statoilmacken stängde, firade det med en macka. Stannade och sov 30 minuter utanför Naglarby. Fortsatte till frukost i Fagersta. Här började värmen kännas på allvar, jag gjorde av med vatten som aldrig förr och hade tvärslut när jag gick i mål. Jonas höll mig sällskap tills min sambo kom för att köra hem mig. Det tackar jag för, jag hade nog somnat annars :)

Är oförskämt fräsch nu, ett par dagar efter målgång, bara lite domningar i ena handflatan kvar.
Ett stort tack till Per Eric, PG, Tommy, Jonas, Bo och Peter för en kanonbra 100-milare.

Vi är 3 från Bålsta som planerar start 13/8.

Jag sätter igång med att boka övernattningar (Hennan och Rättvik planerade) idag.
Hör av er om nån med vill vara med!

nypan skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag vet. Det är ett skäl, men ingen ursäkt.
> Tille ska straffas för det här. Och det straffet
> heter Duvel i Leffe glas.

Svårt att se, men igår kom straffet:

IMAG0252-702576.jpg ht=320

tillmann skrev:
-------------------------------------------------------
> nypan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Jag vet. Det är ett skäl, men ingen ursäkt.
> > Tille ska straffas för det här. Och det
> straffet
> > heter Duvel i Leffe glas.
>
> Svårt att se, men igår kom straffet:
>
>

Bittert va?
Nu vet du hur ont det gör.

Tillbaka
Topp