100 mil snart i var mans ben, rumpa, psyke

Petert

Aktiv medlem
Varför inte börja realplanera idag för nivå 5: 100 mil?

Här kommer länken till den 100-mil som jag tycker att alla som bara ska cykla en (1) 100-mil i år ska välja; den som utgår från Västerås. Tre tillfällen för säkerhets skull: 18/6, 9/7 och 13/8. Störst intresse hittills för upplagan som plattar till Vätternrundan, d v s den 18/6. Glädjande för den morgontrötte ultrarandonneuren är att vi inte klickar i skorna förrän 9.00.

Kalla det retro om ni vill, den här breveten levereras utan GPS-rutt.

OMGÅNG 2,
9/7:

Startplats Shell, Arosvägen, alldeles vid avfart 132 på E18 (Rocklunda bandyarena).
Starttid: 08.00
Maxtid: 75 timmar, d v s tillbaka senast måndag kl 11.00.
Anmälan tas emot fram till 7/7 kl 18.00.
Vägbeskrivning, laminerad, delas ut tillsammans med stämpelkortet. Karta ber jag er att hålla med själva.

Skriv namnet på klubben ni kör för (samma som under era tidigare breveter i år) samt om ni vill ha medalj.

Onsdag morgon är två anmälda jämte två intresserade.

Välkommen!

<http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv&ie=UTF8&msa=0&msid=116581403563736050316.000478327927feba7de4c&z=6>

Senast redigerad av en moderator:
Jag tänkte skippa Vätternrundan.

Finns det inte några fina grabbar i Ljusdalstrakten som man kan hälsa på?

18/6 är dagen innan Vättern som jag "tyvärr" skall köra :) Sedan ligger ju den i augusti dagarna innan 1001 Miglia så det är bara 9/7 kvar att sikta på.

Redan inplanerad! :) Räknar med att köra solo hela loppet för de flesta kör nog 18/6 eller?

Överlever jag 60-mil 22/5 kör jag den 18/6. I Juli blir det semester med förhoppningsvis mycket backträning ;-)

Jag siktar mot 13/8. Så här roliga resor ska man spara så länge som möjligt. (Dessutom behöver jag samla väldigt många mil innan självförtroendet räcker till för en 100-mil.)

/s-o -- lite drygt 99 dygn kvar ...

tillmann skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänkte skippa Vätternrundan.
>
> Finns det inte några fina grabbar i
> Ljusdalstrakten som man kan hälsa på?

Kanske Lasse bjuder på ett avslappnande bubbelbad, men då är väl risken stor att det är slutcyklat för er.
Själv är jag nere i söder och åker runt den där pölen.

http://gunnarscykelblogg.blogspot.com

tillmann skrev:
> Mitt deltagande är också beroende på att jag
> fortfarande lever.

Just den premissen kan gälla flera......

Ser ut som att det blir lone ranger-stuket för mig.....

ev. randonörd skrev:
> Jag börjar redan bli hungrig, när skall vi käka ?

Med tanke på sträckningen är kanske "var" en mer befogad fråga.

Fikasvettot skrev:
> ev. randonörd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag börjar redan bli hungrig, när skall vi
> käka ?
>
> Med tanke på sträckningen är kanske "var" en
> mer befogad fråga.

Skulle rekomendera 'Mammamos' efter 256 km i Bollnäs. (Alla raggares och norrlands-randonneurers korvmoj).
Eller om ni inte hunnit bli hungriga så tidigt i loppet kan ni ju fortsätta till Delsbo, precis där kalvstigen (som ni kommer på) korsar riksväg 84 efter 324 km. Där ligger mitt eget favoritställe 'Nya Conditoriet'.
En räkmacka där kommer att göra att ni förmodligen åker med ett stort leende på läpparna t.o.m uppför backarna norr om Ljusdal.

Men det är nog ändå bäst att bunkra upp ordentligt i Ljusdal efter 351 km. Risken är nämligen stor att det blir så där 25 mil till nästa matställe. I alla fall om ni tänkt cykla genom natten.

Vildmarkscykling är härligt

Gunnar O. skrev

> Men det är nog ändå bäst att bunkra upp
> ordentligt i Ljusdal efter 351 km. Risken är
> nämligen stor att det blir så där 25 mil till
> nästa matställe. I alla fall om ni tänkt cykla
> genom natten.
>
> Vildmarkscykling är härligt

Du tog orden ur mun på mig Gunnar, det gäller att ha en oklanderlig framhållning när man lämnar Ljusdal eller rentav redan efter Delsbo. Annars får man börja jaga bäver för att klara sig fram till metropolen Los där risken är överhängande att man ändå måste bryta sig in i den lilla matbutiken. Hur ska detta gå till? Intressant resa, kan vi inte sticka redan ikväll? För det är ju som Gunnar säger: Vildmarkscykling är härligt.

Kan inte annat än längta till de rekommenderade räkmacke- och mosställena. Är Nya Conditoriet öppet kvällstid?

Det skulle vara intressant att höra om några randonneurrävars erfarenheter/upplägg inför såna här långa cykelturer. Inte för att det är något för mig, men ändå.

SuperApe skrev:
> Det skulle vara intressant att höra om några
> randonneurrävars erfarenheter/upplägg inför
> såna här långa cykelturer. Inte för att det
> är något för mig, men ändå.

Planera ?
Det är ingen ide´. Det blir ialla fall inte som man har tänkt sig

Den enda planen jag har är att försöka köra den nonstop och komma in under 48 timmar. Får se om det går.
/J

Petert skrev:
>>
>
> Du tog orden ur mun på mig Gunnar, det gäller
> att ha en oklanderlig framhållning när man
> lämnar Ljusdal eller rentav redan efter Delsbo.
> Annars får man börja jaga bäver för att klara
> sig fram till metropolen Los där risken är
> överhängande att man ändå måste bryta sig in
> i den lilla matbutiken.

Jag skulle inte räkna med att kunna få tag i något ät- eller drickbart i Los. Jag har haft en nära-döden-upplevelse där under en 15-milarunda mitt på dagen en vanlig lördag. Det slutade med att vi fick knacka på hos ett äldre par och fylla våra flaskor. Om ni skulle passera Ytterhogdal dagtid har de helt ok lunchbuffé på Knoppergården.

Det verkar som man skall ha med sig lite nödproviant om man inte hittar föda efter vägen.

Det kommer i alla fall inte vara mörkt många timmar.

Man får släpa med en säck korvbröd fyllda med nutella och sylt. Förresten, är det ingen som har kontakter på NASA så man kan få tag på såna däring "rymd-kub-måltider" som expanderar i magen ;-)

Ni får väl ta en biltur och gräva ned konserver på lämpliga ställen. Lite geocaching som komplement till randonerandet.

SuperApe skrev:
> Det skulle vara intressant att höra om några
> randonneurrävars erfarenheter/upplägg inför
> såna här långa cykelturer. Inte för att det
> är något för mig, men ändå.

Inte för mig heller, men ändå. Skulle vara kul o veta om det vanligaste är Audaxupplägg med vandrarhemskvartning, eller man helt enkelt lägger sig under en gran och slafar, eller är det busskurer som gäller? Hur ociviliserat brukar det bli? Grymt nyfiken, men det är inget för mig, verkligen alltså.

På de andra längre loppen, tex PBP och LEL så kan man sova på kontrollerna. De äre bemannade och är oftast i skolor eller liknande. Men på det här loppet är det nog stämplingar på bensinmackar och liknande så nu får man boka hotell eller vandrarhem om man vill sova, eller lägga sig under en gran.
/J

Är det fint väder kan man väl ta en tupplur i den värmande morgonsolen.

Jag antar att det är ett gäng som kommer köra hard-core varianten, med minimalt med packning och planering :-)

Det är ju kul att såna här grejer kan genomföras på flera olika sätt, från nonstoptokerier till touring. Hm, fast det gäller ju för vätternrundan också förresten... Man får väl testa. Någon gång.

bigmollo skrev:
> Den enda planen jag har är att försöka köra
> den nonstop och komma in under 48 timmar. Får se
> om det går.
> /J

-1, förmodligen

Det kan ju bli lite av sista färden drama i Norrlandsskogarna, man hör inga vargar yla utan ett gäng utspridda randoneurer som får gå på alla fyra och härma djur...

"Tyst! Det där låter som Mollo och det där borta, som bölar som en älg, måsta vara Magnus" :-)

Hur stämplar man i Ånge, Rätan och Los man lär ju vara där mitt i natten. Lär definitivt inte vara mycket människor ute då.... och de man träffar kanske inte är riktigt intresserade av att signera brevetkort?

Ni är galna! 100 mil utan sömn - jag skulle bli så dum i huvudet att jag nog skulle kollapsa på en parkbänk i Östersund troendes att jag var i Västerås.

I fint väder och med ett par rejäla övernattningar låter det annars som en fin runda. Passerar dessutom bara en halvmil från landsstället så om det inte vore för att ni lär passera mitt i natten så hade man ju kunnat komma ut och agera hejarklack längs banan.

Non-stop vet jag inte om kommer att köra, lite sova någonstans på vägen lär det bli.
Som träning inför kommande långcyklingar passar det dessutom bra, cykla långt flera dagar i rad med lite, men dock, sömn mellan lär det ju bli på 1001Miglia.

Ni är galna men det visste jag redan. Det låter dock asnice på samma galna sätt och jag hade supergärna varit med ifall jag misstänkt att jag pallat. Min uthållighet suger numera och jag behöver fler mil i sadeln sedan mina några år av (aktiv) "vila".

Jag ställer upp i framtiden - LYCKA TILL killar o tjejer!!

slors skrev:

> Jag skulle inte räkna med att kunna få tag i
> något ät- eller drickbart i Los. Jag har haft en
> nära-döden-upplevelse där under en 15-milarunda
> mitt på dagen en vanlig lördag. Det slutade med
> att vi fick knacka på hos ett äldre par och
> fylla våra flaskor. Om ni skulle passera
> Ytterhogdal dagtid har de helt ok lunchbuffé på
> Knoppergården.

Vi är tacksamma för alla tips på trevliga matställen och en buffé är sällan fel efter 60 mil. Nonstoparna (åtminstone de som håller sig vakna den första natten) missar Knoppergårdens öppettider grovt tyvärr. Men inte de mer avslappnade.

Det du var med om i Los låter egendomligt. Det finns en ICA som enligt aktuell webbinformation har öppet alla dagar, 10-15 på lördagar, och en närbutik som enligt närbutiksprincipen borde ha öppet längre än ICA.

Är de ivrigaste riktigt blåsta av medvind första dagen osv osv kan de nå Los innan 10. Skulle kunna vara värt en stunds inväntan istället för att dö halvvägs till Furudal sju mil bortom Los. OBS! Spekulationer...

Man kan också dö i en högersväng i backarna upp till Los för den delen. OBS! Spekulationer...

cerberos skrev:
> Hur stämplar man i Ånge, Rätan och Los man lär
> ju vara där mitt i natten.

Man kan skicka mms till någon lämplig funktionär som utses senare. Det är enligt en nyligen införd regel tillåtet av Audax Club Nordique i nordiska breveter. Jag kommer att utvidga den regeln till att gälla bilder tagna av "riktiga" kameror. Blir det aktuellt löser vi det.

Jag ser till min förvåning att Ånge har en Statoil med livsmedel som har öppet dygnet runt. Med 10000 invånare i kommunen är det anmärkningsvärt. Hoppas att de undviker konkurs till siste randonneur har passerat i sommar. Se där förresten, det blev plötsligt lätt att cykla runt på 47.55 :)

Petert skrev:
> Man kan skicka mms till någon lämplig
> funktionär som utses senare. Det är enligt en
> nyligen införd regel tillåtet av Audax Club
> Nordique i nordiska breveter. Jag kommer att
> utvidga den regeln till att gälla bilder tagna av
> "riktiga" kameror. Blir det aktuellt löser vi
> det.
>
> Jag ser till min förvåning att Ånge har en
> Statoil med livsmedel som har öppet dygnet runt.
> Med 10000 invånare i kommunen är det
> anmärkningsvärt. Hoppas att de undviker konkurs
> till siste randonneur har passerat i sommar. Se
> där förresten, det blev plötsligt lätt att
> cykla runt på 47.55 :)

Nu kan jag återgå till min oplanerade - cykla och se vad som händer inställning igen, puh!

Tillbaka
Topp