100% OT: Byta fuktskadat tak?

baby fat

Ny medlem
Eftersom jag vet att det finns både yrkesfolk och seriösa hemmafixare här så vänder jag mig i min okunskap till er:

Jag har rivit ned ett innertak i lillstugan på landet. Tanken var att lägga isolering och göra ett nytt innertak (med betydligt högre takhöjd än tidigare. När jag gjorde detta så visade sig att taket har fuktskador. Min fråga är om/när dessa bör åtgärdas.

2013-08-3117.19.33.jpg

"obehandlad skada"

Förmodligen har skadorna uppstått på 60-talet då den ursprungliga takpappen byttes ut mot ett plåttak då den blivit dålig. Jag kunde relativt enkelt skrapa bort det värsta och trät känns friskt.

2013-09-0111.27.21.jpg

"samma skada efter lite skrapning"

Frågan är nu om jag:

1) Måste byta ut de brädor som är skadade och lägga nytt plåttak/takpapp.

2) Enbart stryka på något på de gamla skadorna och lägga in isolering samt innertak samt lägga ett takbyte på framtiden.

Jag har försökt googla lite om livslängd på korrugerade plåttak och hittat mycket olika uppgifter (från "20 år" tills "när det blir hål i plåten"), däremot relativt lite om vad som orsakar problemen (att underlagspappen blir så dålig så den inte skyddar mot kondens som bildas under takplåten?).

Plåttaket har inga synliga skador utifrån och känns betydligt tjockare än de korrugerade plåttak som används idag. Det är dock spikat och inte skruvat (spikarna har dock nån sorts packning och är spikade "på topparna och inte i dalarna" av taket). Under plåttaket (som såklart ligger på läkt) ligger en tjock underlagspapp. Huset används som gäststuga och enbart under sommaren, men jag räknar med att den kommer göra det under en lång tid.

Det där är nog svartmögel och bör behandlas/bytas.

Man kan behandla med typ boracol:
http://www.lavtox.se/

Ett plåttak håller hur länge som helst, om det är för mycket jobb att lägga om hela taket för att kunna byta dom skadade brädorna så kanske det är värt ett försök att behandla med något mögelbekämpande medel.

Hur stor är "lillstugan" ? Om den inte är alltför stor (15-20kvm) så kanske du ska räkna lite på vad det skulle kosta att lägga om och byta brädor.

Det är svårt det där, risken är att man snålar och det kanske inte är bra för hälsan, tids nog kanske barnbarnen ska sova där?

jag skulle ta hjälp av en fackman som jag kan lita på.

Om det är tort så e det ingen fara, det räcker att det är fuktig luft så kan det bli sådan mikrobiell påväxt. Se till att ha luft spalt mellan isoleringen och råsponten (ca 5cm) och att det finns ventilation där under taket så luften inte står still så lär det inte blir värre.

Senast ändrad:
Byt takpapp / yttertak. Om du isolerar mot yttertaket kan du få en helsikes massa problem om du inte har koll på vad du gör. Många hus står friska länge, sen får någon för sig att spara ett par kronor på elräkningen genom att tilläggsisolera vinden. Ofta får man fuktproblem på köpet.

Har det varit isolerat tidigare?

Och ja, se till att få bort svartmöglet. Det finns bra medel som löser problemet åt dig, flera som är nyttigare än boracol.

Tack för svar! Jag har förstått att det är viktigt med luftspalt mellan tak och isolering samt ventilering (antar att det räcker att borra något hål och sätta nät för).

Det ska finnas något gammalt mögelbekämpande medel som enligt pappa är mycket effektivt som jag tänkt använda om jag inte byter brädor + plåttak. Jag antar att så länge man tar hänsyn till det när brädorna till slut byts så ska kan det väl knappast vara hälsovådligt för de som sover där även om det innehåller numer förbjudna ämnen.

Stewe skrev:

> Det är svårt det där, risken är att man
> snålar och det kanske inte är bra för hälsan,
> tids nog kanske barnbarnen ska sova där?
>
> jag skulle ta hjälp av en fackman som jag kan
> lita på.

Det är såklart främst detta som oroar. Jag har en "nästan fackman" (pensionär med mycket erfarenhet och egen firma för gjutning, snickerier o.d.) som tittat på det. Han tyckte inte det var någon fara. Det känns annars dyrt att ta ut någon för att titta på plats (och dessutom svårt att veta vem man kan lita på) men det kanske ändå är säkrast...

Senast ändrad:
velman skrev:
-------------------------------------------------------
> Byt takpapp / yttertak. Om du isolerar mot
> yttertaket kan du få en helsikes massa problem om
> du inte har koll på vad du gör. Många hus står
> friska länge, sen får någon för sig att spara
> ett par kronor på elräkningen genom att
> tilläggsisolera vinden. Ofta får man fuktproblem
> på köpet.
>
> Har det varit isolerat tidigare?

Nej, taket har inte varit isolerat tidigare, det har dock funnits en "vind" ovanför det tidigare innertaket som jag nu tagit bort.

Anledningen att isolera skulle enbart vara för att undvika att det blir för varmt när solen legat på på sommaren och för att undvika alltför högt ljud när det regnar. Väggarna är ej isolerade och ej heller golvet (tjockt brädgolv - ursprungligen byggt som garage på 40-talet). Som det säkert framgår har jag ingen vidare koll på vad jag gör men har tänkt att det inte skulle vara så mycket som kan gå fel med isolering eftersom huset ej är uppvärmt.

Allt känns torrt!

Edit: Det är därför jag tror att fuktskadan är från tiden då den tidigare takpappen blivit dålig. Jag har även undersökt taket "ovanifrån" på de ställen som har skador och det finns inga som helst skador i taket.

Senast ändrad:
Du kanske har hittat anledningen till att taket fick plåt? Det var säkert bara papp från början.

Det där vita man ser på första bilden, vad är det?

Det svarta, är det sporer utanpå eller är det bara missfärgat trä?

Ringa till sitt försäkringsbolag?

Jag hade gjort det. Har extra allt på min husförsäkring. Vattenskada inifrån, utifrån, underifrån. Ja från alla djävla håll.

Det är väl därför jag betalar XKr om året till dem för att ta hand om ev skador.

velman skrev:
-------------------------------------------------------
> Och ja, se till att få bort svartmöglet.

Om det är svartmögel, så skall man väl vidta extra försiktighet och använda ansiktsmask vid sanering. Kanske för sent nu.

Jag vet inte vad varken det vita eller svarta är, men för mitt otränade öga ser det inte ut som mögel (vilket även den "nästan-yrkesman" som tittat på det höll med om). Jag tror som sagt att skadorna uppkommit på 60talet, innan plåttaket lades (vilket baseras på att jag vet att det byttes eftersom pappen blivit dålig samt att ingenting känns fuktigt nu).

Det finns totalt tre partier med (liknande) skador. "Det vita" fanns dock bara på ett ställe. Jag har sett att det finns "mögeltester" att köpa, ska testa det till nästa helg.

Edit: Det nedre i bild på "den ursprungliga skadan" är bara gamla getingbon (tittade på bilden igen och märkte att det kanske inte är helt uppenbart)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp