[100% OT] Problem med diskmaskin

Jag hade en bänkdiskmaskin en gång. Med jämna mellanrum så var det något litet skräp (äggskal, majskorn, vetegryn m.m.) som åkte in i det roterande munstycket och satte igen spolhålen. (Maskinerna återcirkulerar ju vattnet, det är därför de kan diska en hel maskin på en halv diskho vatten.) Jag antar att bättre diskmaskiner har munstycken som kan tas isär, men jag fick använda tandpetare och piprensare för att pilla ut skräpet och försöka spola igenom munstycket under kran.

Så, om din bänkdiskmaskin går men inte diskar rent trots att du varit noggrann med att se till att inget sticker upp och blockerar (t.ex. långa köksredskap i bestickkorgen): troligen är munstycket igensatt. Min diskmaskin hade dessutom ett karakteristiskt skvalljud som avslöjade att munstycket inte längre roterade, så det hördes tydligt.

Ta dessutom för vana att då och då (en gång i månaden?) ta ut och diska filtret och sedan tomköra maskinen (utan diskmedel) på högsta effekt. Det sistnämnda gäller nog även stora diskmaskiner.

Min maskin diskar perfekt men låter illa. Så länge den bara låter är det väl egentligen ok men synd om den bara ger upp vid fel tillfälle.

Den brukar få gå 70-program med lite extra diskmedel ibland med smutsiga långpannor just för att jag tänker att det är bra för att lösa upp eventuell skit som sätter sig. Filtret rengörs också regelbundet och är oftast rätt rent.

Yes!!!! Diskmaskinen lyser men inget händer, bara surrar?

Läste någonstans att man kan lägga den på sidorna, något överfull skydd som kan slå till.

Sagt och gjort tog ut den, la den på alla sidorna, stoppade tillbaks slangar och kablar.

Tamefan så går den fint igen!!!

Kanske någon som kan ha nytta av informationen.

Yes!!!! Diskmaskinen lyser men inget händer, bara surrar?

Läste någonstans att man kan lägga den på sidorna, något överfull skydd som kan slå till.

Sagt och gjort tog ut den, la den på alla sidorna, stoppade tillbaks slangar och kablar.

Tamefan så går den fint igen!!!

Kanske någon som kan ha nytta av informationen.
Jag har också testat detta... I mitt fall brände jag nog ett kretskort när jag försökte återstarta med maskinbyte som följd..

Det går väl att öppna baktill nere om det är läckageflottören under som löst ut, har hänt mig också + tandpetare som åkt ner i pumpen och blockerat! brukar funka att vänta några timmar tills den mjuknat och pumpen går igång igen ?

Tillbaka
Topp