100% OT: Rökförbud

JLarsson

Aktiv medlem
Snart smäller det. Nån som ska ut och "räkna ner"? Ska bli kul att se personalen försöka få vraken på resataurant Hjälmaren att fimpa vid midnatt :)

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Är i Borlänge imorrn. Ska nujta på restaurangen på
> kvällen!
> Nån som vill med ut i helgen å njta?!
>
> --------------------------------------------------
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Är "njuta" ett svårt ord Bruse? Vi kommer ju vara ett stort gäng i Kinnekulle, så nåt resto-besök i stan är inte aktuellt...

Jag är rätt kluven inför det här.

Personligen innebär det bara fördelar. Kommer gå ut på krogen klart oftare tack vare det här.

Men generellt sett tycker jag förbud är av ondo. Låt folk göra farliga saker om dom vill. Förbjud bilkörning så sparar vi antagligen ännu fler människoliv.. ;-)

jomper skrev:
> Jag är rätt kluven inför det här.
>
> Personligen innebär det bara fördelar. Kommer gå
> ut på krogen klart oftare tack vare det här.
>
> Men generellt sett tycker jag förbud är av ondo.
> Låt folk göra farliga saker om dom vill. Förbjud
> bilkörning så sparar vi antagligen ännu fler
> människoliv.. ;-)

Håller med. Men andras "njutning" (där satt han Jonas!) drabbar ju andra som inte njuter.

Röken från en cigarett är resterna av någons njutning som sätter sig i mina kläder.
Tänk om jag skulle låta resterna av min njutning av öl, alltså urinen, låta sig rinna ned över en rökares kläder?

Samma här jomper:

å ena sidan är det jobbigt att vara med folk som röker

men å andra sidan kommer det nu att lukta svett överallt istället. Det är kanske inte så gött heller

Aja, det blir dock bättre så.

Förresten, jag har aldrig provat jag heller.

Rökning borde förbjudas helt.
Jag har lägenhet precis bredvid ingången till hyreshuset och så fort jag öppnar ett fönster så ställer nån sig precis utanför och röker så det stinker i hela min lägenhet....
Rökning är en plåga som förstör för andra och får andra att må dåligt.
Förbud på restauranger är ett bra steg i rätt riktning!!
FÖRBJUD SKITEN!!!

Det värsta är att mycket av den rök som man exponeras för, har aldrig filtrerats i filter och lungor, utan innehåller precis så mycket skadliga ämnen som helst. Sen lukten...

Jag har det senaste året varit en del och jobbat i Oslo, och jag måste säga att det är så jäkla skönt. Sen är det ingen trängsel inne på barerna heller - alla är ute och röker.

/Jonas, fd rökare (10 år) och snusare (20 år) nu helt nikotinfri sen 7 månader - vilket lyft

Håller med hövding Jomper

Restaurang-/barägare borde få bestämma själva vad som skall göras på deras krog så länge det inte är olagligt. Var man sen går för att njuta tycker jag ska vara upp till besökarna ingen tvingas stå i en rökig lokal. Skulle det finnas underlag för rökfria krogar skulle det redan finnas sådana.

Jävla skitlagar dom hittar på, fy fan!

HEI skrev:
> Håller med hövding Jomper
>
> Restaurang-/barägare borde få bestämma själva vad
> som skall göras på deras krog så länge det inte är
> olagligt. Var man sen går för att njuta tycker jag
> ska vara upp till besökarna ingen tvingas stå i en
> rökig lokal. Skulle det finnas underlag för
> rökfria krogar skulle det redan finnas sådana.
>
> Jävla skitlagar dom hittar på, fy fan!

nackdelen är ju då att dom krogarna som har förbud kanske inte kommer få besökare...och att ala krogar måste ha rökare...

gissa vad alla pratade om när jag var inne på Java på vasaplatsen (dit shillerskaesteterna går för att röka. Ibland dricker de kaffe också) ikväll...
jag röker bara cigarr ibland.

Aldrig rökt en cigarett i mitt 22åriga liv men det e nästan att jag ska ta en cigarr för att fira rökförbudet på krogen :P

Senast redigerad av en moderator:
Halleluja! Äntligen kommer man kunna gå ut utan att lukta som en nikotinmissbrukande bäver när man vaknar med ont i huvudet och kroppen dagen efter. Fan vad mycket roligare det blir att vakna utan att känna hur håret liksom klibbar fast mot huvudet pågrund av den fina marinaden av a. sprit b. tobaksrök. Nu blir det bara a i håret i fortsättningen!

Varför a överhuvudtaget hamnar i håret behöver vi inte gå in på... Vi kan säga såhär, 1. kompisar 2. dåligt balanssinne

Och tro nu inte att jag trillar omkull, så illa är det inte. Bara svårt att balansera saker på huvudet...

Obs! detta var mit mest Happyinkorrekta inlägg någonsin! Men vad fanken, kl är halv tio/ tjugo i tio och jag är glad.

imsoja skrev:
> Bianchi oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag röker dock hasch....
>
> Det förklarar saken
>
>

mmmmmh

jomper skrev:
>
>
> människoliv.. ;-)
> ---
> Stigar som inte används dör

fast nån stans kan man ju dra gränsen. det dör typ 10 ggr fler av rökning än av trafiken. det dör fler av passiv rökning än i trafiken. Om du räknar ihop alla dödsoraker som skulle kunat gå att förhindra, rubbet (Sprit (och allt sprit relaterat, tex misshandel och rattfylla), trafik, mord, dråp, drogerknark, ja typ rubbet) så kommer du nästan upp i det antal som dör av rökning. Det dör fler varje månad än vad som dog i Estonia eller Tsunamin. Det dör drygt 20 pers om dan av rökning, varje dag hela året. Fatta om det dog lika många andra av något annat, då skulle det rätt säkert vara förbjutet, ialla all på allmän plats. Det är antagligen hällsosammmare att käka middag på en restaurang där de sanerar asbest än en där de röker. Ingen skulle få jobba under sådanna förhållanden som krogpersonal när det gäller vilken annan typ av skadligt ämne som helst. Det finns inget i vårat samhälle som vi har så mycket överseende med som rökning.

och när det gäller förbud som vi svenskar är så rädda för. Vi lever i världens friaste land. Det är desutom få länder som har så få förbud som vi har (det var tillåtet att sälja barnporr i sverige för drygt 10 år sedan)

Att förbjuda rökning på krogen borde vi gjort för länge sedan. Rökning kommer att blir förbjuden på all allmän plats, det kommer bara ta lite tid.

B-O: Påminner mig om vad en fransyska sa till mig ang. rökning "Je fume pas parce que c'est dangereux, mais j'aime le hash". Eller typ så... Lite kul tyckte jag.

(Översättning: Jag röker inte för det är farligt, men jag gillar hasch.)

jomper skrev:
>
>
> människoliv.. ;-)
> ---
> Stigar som inte används dör

skillnaden är väll att bilkörning är ganska viktigt i samhället, medans rökning inte riktigt är det (även om man kanske kan räkna in det som sicoalt viktigt). samtidigt som rökning drabbar andra på krogen, hela tiden, medans man inte krockar hela tiden.

tycker förbudet ä skitbra.

i scottland har de ju sjukaste regeln. där äre räkförbud, MEN bara framme vid baren/serveringen, för att skona personalen, men i övrigt äre fritt fram att röka på krogen/pubben :D:D som att det hjälper personalen att folk inte röker 1 meter bort, men 2 meter är okej :D

Senast redigerad av en moderator:
Word. Du har så rätt i allt det andra du säger, men heder för att du drar upp arbetsmiljöperspektivet.

Och förresten: För några veckor sedan var vi några stycken på en populär Stockholmskrog för att prata om sommarens utlandsäventyr. Jag hade med mig några kartor som att vi skulle titta på, och tog fram en av kartorna idag för att kolla en sak. När jag vecklade ut kartan frilades en extrem fimparom, flera veckor efter ett jag var på krogen!

Peter E skrev:
> Ingen skulle få jobba under
> sådanna förhållanden som krogpersonal när det
> gäller vilken annan typ av skadligt ämne som
> helst.

Som några varit inne på - rökförbudet handlar om arbetsmiljö! Ingen skall tvingas utsättas för något så farligt som passiv rökning i sitt arbete. Det är ju fritt upp till varje krögare att ha rökrum - om det inte sker någon servering där. Att de flesta krögare kommer att välja att inte ha något rökrum handlar väl om ekonomi?? Ingen vill betala hyra för ett utrymme där man inte får kränga pilsner... Men - som sagt - det får krögaren själv avgöra. Det finns inget förbud mot rökning på krogen om bara personalen slipper utsättas för röken!

TiTeX skrev:

>
> nackdelen är ju då att dom krogarna som har förbud
> kanske inte kommer få besökare...och att ala
> krogar måste ha rökare...
>

Just det, det är så det ska vara, folk ska gå dit dom vill och krogägare ska sätta upp dom regler dom vill ha.

Skär x och sy ihop y så ska ni se att inte en jävel dör om 100 år, perfekt!

HEI: som sagt: krögare får ha hur många rökare de vill och hur många kvadratmeter rökutrymme de vill, det får bara inte ske någon servering där. Helt och hållet en arbetsmiljöfråga!

Muerto skrev:
> B-O: Påminner mig om vad en fransyska sa till mig
> ang. rökning "Je fume pas parce que c'est
> dangereux, mais j'aime le hash". Eller typ så...
> Lite kul tyckte jag.
>
> (Översättning: Jag röker inte för det är farligt,
> men jag gillar hasch.)
>
> /Muerto
> ForumRättighet
> (mina inlägg)

Det roligaste är ju att det är sant, asså att vanliga cigaretter är farligare än cannabis!

pressmeddelande från Riksdagen: http://www.riksdagen.se/debatt/pressmed/press.asp?ID=dbvfaw7D4_4_16 (22 april 04, vet inte om det ändrades nåt sen dess... går säkert att hitta nyare beskrivning av reglerna, men det är såhär jag har förstått att det ska se ut.)

"Restaurangägare får inrätta särskilda rökrum men i dessa rum får ingen mat eller dryck förtäras. Dessutom ska rökrummen vara placerade så att ingen gäst ska behöva passera genom dessa rum."

Hade det bara varit servering det var frågan om hade det nog inte varit något problem, jag minns McD när man fick röka på ena sidan blommorna och inte på den andra, men det är ju inte en sån reglering det handlar om... Att inrätta stora rökrum där folk ska stå och röka men inte får dricka är nog inte så intressant för krögarna.

läste man artikeln i DN idag så har det i Norge blivit så att de som förloar lite på det är pubbar, medans restauranger snarare har fler gäster efter att de införde förbudet för 1 år sedan. antalet possetiva norrmän till lagen har oxå ökat från 52 % eller nått till 68 % eller va det nu var.

o då ska man notera attt i norge får de inte ens bygga rökrum, utan där får man gå ut o röka, det vill säga, antalet uteserveringar har ökat drastiskt. :D

Bruse skrev:
>Håller med. Men andras "njutning" (där satt han Jonas!) drabbar ju andra som inte njuter.

>Röken från en cigarett är resterna av någons njutning som sätter sig i mina kläder.
>Tänk om jag skulle låta resterna av min njutning av öl, alltså urinen, låta sig rinna ned över en >rökares kläder?

Bruse - Den var ny och riktigt kul!
Jag undrar vad som hänt om man testat den varianten på pub-besöket efter "Grabbhalvan" förra veckan ?
Vi satt ca 8 st som löpt Grabbhalvan och njöt av vår pilsner när några kom in och förpestade lokalen med äcklig rök - tur att det bara var 2-3 st som bolmade!

Imorgon onsdag skall vi ut och äta god mat i rökfri miljö - kanske blir det svårt att få bord om fler vill ut och prova?

/Lennart

> Bruse - Den var ny och riktigt kul!

Jag tar inte åt mig äran. Det var ett klotter som DN publicerade häromdan. Men den är förbaskad bra!

Eller: när man står i busskuren å någons rök kommer på mig, å man påpekar det. Då svarar rökaren, "jag röker var jag vill, flytta på dig om du inte vill ha rök på dig". Spotta då rökaren i ansiktet å säg " jag spottar var jag vill, flytta på dig om du inte vill ha saliv på dig"!!!

Egoism som egoism - samma uppförande!

bruse skrev:
> Är i Borlänge imorrn. Ska nujta på restaurangen på
> kvällen!

Gå på S2, de har haft rökförbud i minst ett år redan. ;) Vet inte om de serverar mat dock.

Den Indiska restaurangen på vägen till Cykel Centrum är helt ok, om de klarat inspektionerna den här veckan...

Annars är True Heart (?) i Vasahotellet en höjdare tydligen. Och Texas Long Horn i Bolanche.

Broken Dreams i Borlänge är en helt OK restaurang om man gillar lite amerikanskt käk. Jag tror det är den du syftar på, tobbe. Den ligger tillsammans med ett hotell ett stenkast från centrum.

Tycker det här är det bästa regeringen klubbat igenom på länge. Fattar inte hur folk kan vara motståndare till det. (Såvida de inte själva är rökare).

Rökare förstör sin egen hälsa, men det skiter jag i.
Det som stör är att de också förstör alla andras hälsa och det luktar apa. Jag kan inte ha fönstret öppet för att grannen under jämt och ständigt står och röker. Står man och väntar på tåget kan man ge sig fan på att det är nån skorsten där och förpestar, och framtills nu har man inte kunnat varit på krogen utan att öka sin risk för cancer med ett antal 100 procent. Tack för att det i alla fall blir ett ställe mindre där rökarna (minoritet) kan förpesta.

Sen kan man också se det så här: Rökarna lider inte av en rökfri miljö. Däremot lider icke-rökarna av en rökig miljö.

Tycker rökning ska förbjudas på alla offentliga platser.

Japp. Men det är bara att förbjuda rökning på fler och fler ställen. Förtryck dem tills de slutar.
I alla fall bättre att ha dem ute än inne... eller hur man ska säga. Synd om de som bor ovanför.

jomper skrev:

> Låt folk göra farliga saker om dom vill.

Instämmer i den satsen men vill lägga till villkoret att den bara gäller, "så länge det inte skadar eller belastar andra i någon mening."

Rökning på lokal drabbar andra, sekundär rökning är skadlig, förutom att det luktar illa både för stunden och efteråt med att hår och kläder blir inpyrda. Jag gläder mig därför åt förbudet.

Per

jag håller helt med om rökförbudet, och det börjar ju gälla idag...inte kul att kläderna stinker rök veckor efter...

Dom få som fortfarande är "militanta" rökare är hopplösa. Vi har några få kvar här på min arbetsplats och hörnet där damerna röker och solar har jag döpt till "russinfabriken". Det är bara förnedring och skam som jagar bort dom. Vi är några som tröttnade då deras böcklinghjärnor inte fattade vad ett friskuftsintag har för funktion så nu kommer det troligen bli totalt rökförbud på arbetstid här p g a av deras envisa motstånd mot att lyssna på andra. Hämnden är SÅ trevlig ibland... :D

Jag är emot förbud.

Om det nu är så fantastiskt att kunna gå på krogen utan att behöva stinka rök, vilket jag och uppenbarligen alla i den här tråden tycker att det är, måste det väl rimligen finnas ett stor marknad för rökfria krogar. Låt friheten råda.

/C

Tillbaka
Topp