[100% OT] Sämre med automatisk avfrostning på frys?

Bele

Aktiv medlem
Enl uppgift ska frysar med automatisk avfrostning ha känslig och dyr elektronik, dvs man riskerar dyra reparationer inom (betydligt?) kortare tid än frysens livslängd. Någon som är i branschen och kan bekräfta eller dementera?

Är ej i branschen, men har råkat ut för att en fläkt som tydligen är inblandad har frusit ett par gånger. Är bara att tömma frysen och låta stå öppen ett par dagar. Och hoppas att man har någonstans att stoppa innehållet i så länge.

Det vet jag inget om men något annat jag märkt är att det är jäkligt mycket mer noga att allt är tätt förpackat för att det inte ska frystorka. Till och med isbitarna försvinner ur sin form ganska fort. Enormt fort jämfört med en klassisk frys.

Men i övrigt mycket bekvämt.

Senast ändrad:
Fantastiskt skönt att inte behöva frosta av frysen, det är det enda jag tänkt på. Vår är 8 år gammal och har inte stökat öht. Siemens.

Har tänkt att köpa Bosch, vilket åtminstone hittills har varit samma produkter som Siemens.

Era erfarenheter spretar, så jag hoppas på ännu mer input.

Vår Electrolux har vi varit tvungen att frosta av två gånger på tre-fyra år. Fläkten har börjat leka puttersmälla. Avfrostningen tar lång tid eftersom allt är inbyggt och inte konstruerat för att frostas av.

Jag gillar inte fläktljud så jag valde en modell utan automatisk avfrostning. Kan vara värt att tänka på om frysen ska stå i öppen planlösning.

Har en Bosch från ca 2008 och den automatiska avfrostningen har funkat bra. Sen har Bosch vad som verkar vara ett komplett reservdelslager, även till så här gamla grejer. Lättsökt och humana priser.

fhloston sa:
Vår Electrolux har vi varit tvungen att frosta av två gånger på tre-fyra år. Fläkten har börjat leka puttersmälla. Avfrostningen tar lång tid eftersom allt är inbyggt och inte konstruerat för att frostas av.

Alla våra Electroluxprylar har gått sönder inom några år, utom diskmaskinen. Men det är väl bara en tidsfråga...

eh sa:
Jag gillar inte fläktljud så jag valde en modell utan automatisk avfrostning. Kan vara värt att tänka på om frysen ska stå i öppen planlösning.

Vi har Siemens autoavfrostningsbar, i ett "öppet landskap" och den hörs inte alls.

Vi har avfrostat vår Electrolux en gång efter två år drygt. Hade hoppats slippa det men det var iskaos längst upp. Det är ett kyl/fryskombiskåp.

Har en Bosch frys med automatisk avfrostning. Den är dock bara ~6 månader gammal, men har fungerat bra, ingen frost och är mycket nöjd. Har inte upplevt att isbitarna försvinner. :)

eh sa:

Jag har aldrig hört att det skulle låta. Jag har en fläkt i kyldelen också om man vill ha en jämnare temperatur där och enda sättet att avgöra om den går är att titta på den eller på lampan. Kompressorn är det enda som hörs precis som vanligt, men det ganska måttligt det också.

Två år gammal kyl/frys från Miele.

Min dyra Siemens kylfrys lät för mycket... Relativt öppen planlösning.
Räckte med att höja tempen på själva kylen med 1 grad så blev den väldigt tyst.

Föregicks givetvis av många mätningar med olika termometrar så att maten inte blir dålig och så.

Gamla hyresrättskylfrysar är ju kanon. Knäpptysta! Dock fula och ofta små.

Just Electrolux/Huskvarna verkar ha rejäla problem med sin frostfria skåp om man får tro forum som tex Byggahus.

Siemens/BOSCH är absolut de bättre alternativen. Samsung fungerar också bra men har inte samma support efter köp.

Personligen så kommer jag väldigt bra överens med BOSCH/Siemens inredning också, den känns välplanerad och sällan ranglig som vissa av Electrolux modeller.

Tänk bara på höjden om du har överskåp, BSH är 186cm men tar du bort täckbrickan över gångjärnen så är de 185cm.

Rattnalle sa:
evirob sa:
Bele sa:
Tack för bra input!

Och förtydligande: det är inte sämre med automatisk avfrostning, bara dyrare :)

Lägg inte kött, glass och annat temparaturkänsligt högst upp bara. Där brukar det bli varmare under avfrostning.
Kanske därför isbitarna försvunnit..
Det beror på, vissa kyl/frysar har "snabb infrysning" i översta facket. Oftast så är det dock åt det andra hållet

evirob sa:
Rattnalle sa:
evirob sa:
Bele sa:
Tack för bra input!

Och förtydligande: det är inte sämre med automatisk avfrostning, bara dyrare :)

Lägg inte kött, glass och annat temparaturkänsligt högst upp bara. Där brukar det bli varmare under avfrostning.
Kanske därför isbitarna försvunnit..
Det beror på, vissa kyl/frysar har "snabb infrysning" i översta facket. Oftast så är det dock åt det andra hållet
Står inget särskilt nånstans. De torka bara bort tillsammans med frosten. Det sitter något som ser ut som ett utblås precis i överkant på översta lådan.

Det är iofs inget större problem så länge isbitarna hålls i lite cirkulation.

Vi har en Bosch -08.

Vi har haft problem med avfrostningen sedan 2013. Har bytt allt allt möjligt som "ska" få avfrostningen att fungera.

Sedan 2013 har vi frostat av ungefäre en gång i månaden.

Någon som vet hur man kan få den att funka?

sebagge sa:
Vi har en Bosch -08.

Vi har haft problem med avfrostningen sedan 2013. Har bytt allt allt möjligt som "ska" få avfrostningen att fungera.

Kan det vara dörrlisten som inte är tät?

Bullabus sa:
sebagge sa:
Vi har en Bosch -08.

Kan det vara dörrlisten som inte är tät?

Vi har bytt dörrlisten, och vi har gjort testat tätningen med en pappersremsa, men det verkar inte som att listen är felet.

garfunkel sa:
Just Electrolux/Huskvarna verkar ha rejäla problem med sin frostfria skåp om man får tro forum som tex Byggahus.

Jag har 5 år gammalt frostfritt Husqvarna skåp, det funkar bra. Det bevisar förstås inget, men jag köpte också 5 års allriskförsäkring.

MVH
Magnus

Frosta av en gång i månaden? Det går ju inte.

Nytt LG skåp här, isen försvinner här med. Den tysta kompressorn går rätt ofta men så är det med nya A+++ klassade skåp har jag förstått. Fläkten låter inte alls. 10 års garanti.

sebagge sa:
Bullabus sa:
sebagge sa:
Vi har en Bosch -08.

Vi har bytt dörrlisten, och vi har gjort testat tätningen med en pappersremsa, men det verkar inte som att listen är felet.

Svårt att gissa sig till så klart. Bytte ni listen själva? Säkra på att det är rätt list?

Står skåpet stadigt och hyfsat rakt? Är gångjärnen hela? Att behöva frosta av så ofta är verkligen inte normalt.

Tillbaka
Topp