105kg och FS funkar det?

CRF_Niklas

Aktiv medlem
105kg och FS funkar det?
Tjenare har idag en HT men är sugen på en FS, nått man skall tänka på vid val av modell (bakdämpare) är rädd att få en cykel som är helt ihopsjunken och jävlig. Eller funkar det som med framgaffeln att man pumpar upp den till lagom tryck så funkar det bra sen?

105kg och FS funkar det?
Kan inte se några problem, ska funka. Finns ju cyklar med fjäder i dämparen men det känns som de börjar försvinna förutom på rena DH-hojar.

105kg och FS funkar det?
Funkar bra. Ja väger 110+. Det som tar stryk där emot är alla lager. Både pedaler och vevlager slits snabbt samt hjullager. Även länklagrena tar mycket stryk. Men se det från den ljusa sidan. Du blir duktig på att serva lager.

105kg och FS funkar det?
85 kilo är ju någon typ av standardvikt, 105 kg är alltså plus 20% i runda slängar. Eller om du räknar om det i något väsentligare +0,2g i kraft. det är väl lika mycket som du belastar cykeln med i en sväng typ :)

105kg och FS funkar det?
Jag väger 100kg och kör fs, det funkar jättebra, du ställer ju bakdämparn efter din vikt altså att den sjunker 15-20% provade 25% men då kändes det som att den slog igenom. Vid klättring så är det bara låsa fjädringen så känns cykeln lika lätt å smidig som en ht

105kg och FS funkar det?
CRF_Niklas skrev:
-------------------------------------------------------
> Funkar det även med carbon fs? :-)

Jag är i samma viktklass.
Min FS från -07 är mestadels av carbon. Den har gått sönder flera gånger.
Kedjestagen som är av aluminium gick utav på båda sidor. Dämparen har pajjat några ggr (vid första haveriet vägde jag ca:80). Gaffeln har börjat läcka 2 gånger. Lagren i länken till dämparen har mosats flera gånger (vägde ca:80 första gången). Vevlagret havererade efter 1 år (ca:80kg) och byttes sedan till ett keramiskt som hållit sedan dess.
Ingen del av carbonramen har däremot gått sönder än.

Det är nog ungefär vad man kan förvänta sig av en FS på 7 år, än vad man väger.

105kg och FS funkar det?
Javisst funkar det med FS och Carbon/kolfiber på 105kg

Jag har en Scott spark själv i kolfiber. Väger 110 o med rätt tryck i dämparna funkar det lika bra som om du vägde 85. (tror jag)

Vilken typ av cykling kör du?
Jag motioncyklar XC typ. Funkar grymt bra med Scott spark. En av få som har reglage på styre för att låsa dämparna.

105kg och FS funkar det?
Blev en Trek superfly fs 9.8sl ram med en rock shox Monarch xx bakdämpare med remote på styret :)

Resten prylar plockas över från den gamla ramen. Sadelstolpen behöver bytas då det va annan diameter, sen får det va köpstopp för ett tag framöver.

Aldrig suttit på en FS innan så jag hoppas inte jag gjort bort mig allt för mycket.

105kg och FS funkar det?
Väger stadigt kring 105 Kg och hävdar att en bra FS funkar utmärkt. Min Giant NRS carbon hängde med bra i sju år (bytte lager ett par gånger). Nu kör jag med en Anthem X Advanced som är 5 år gammal. Bakramen har fått lagas en gång p.g.a vurpa och vass sten, i övrigt är det lagerbyte lite då och då.

Slutsats: 105 Kg och en lätt FS funkar utmärkt ihop.

105kg och FS funkar det?
Tycker man att dämparen bottnar ur kan man ju som regel slänga volymspacers som gör att man behåller känsligheten i början av slaget men att luftfjädern rampar upp motståndet mot slutet av slaglängden

105kg och FS funkar det?
Skogling skrev:
> Det är nog special beställning efter som det är
> garanti fråga. Lösa ram set finns ej längre.

Hmm du verkar ha insider info. Ok.

105kg och FS funkar det?
Rickard.v skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är nog special beställning efter som det
> är
> > garanti fråga. Lösa ram set finns ej längre.
>
>
> Hmm du verkar ha insider info. Ok.

Vi i team trek of Sweden måste ju dela info och erfarenheter

Och det är som han säger ett garanti ärende.

Senast ändrad:
105kg och FS funkar det?
om det inte står annat så testar de flesta tillverkare sina hojar med 300 punds (136kg)som maxvikt för cyklisten.

För de allra flesta är åkstil mycket mer avgörande för hur cykeln håller än vikt

Tillbaka
Topp