11-32 eller 11-34?

davidi

Medlem
11-32 eller 11-34?
Jag är just på väg att beställa ett paket med nya komponenter, men jag har ingen riktig uppfattning om skillnaden mellan 32 och 34 på kassetten (44-32-22 fram). Är skillnaden tillräckligt stor för att man t ex slipper växla ner till lillkransen fram med 34 bak? Vad kör ni andra med?

11-32 eller 11-34?
Kör du XC? Typ "vanlig" MTB i skogen osv eller är det mer race? Där spelar det in en del, jag har te x 9delat 11-34 bak på min bullit. Då har jag en fet "granny-gear" när man e trött i benen men har åxå en liten racer-kassett liggandes som kan åka på ibland på det e ren puch-bike jag kör o bara hojjar nedför då.

Kort. Med 11-34 så kommer du ha lättare växel bak på största drevet gentimot 11-32 =)

mvh.

11-32 eller 11-34?
Morfum skrev:
.
>
> Kort. Med 11-34 så kommer du ha lättare växel
> bak på största drevet gentimot 11-32 =)

Det är nobelpris-varning på den där sammanfattningen.

11-32 eller 11-34?
Det där sista är ungefär den enda säkra slutsats jag själv har kommit fram till :)

Användningsområdet är rätt allround. En del rekreation hemma i skogen, en del till jobbet-cykling på tråkig asfalt, och så har jag lite xc-ambitioner också med Lisa loop inplanerad i kalendern. Det lutar väl kanske åt 34 i så fall...

11-32 eller 11-34?
Morfum skrev:
-------------------------------------------------------
> Tar du en 11-32 kasett så får du iofs 1-1
> utväxling på mellanklingan fram o stora bak.. =)

Där kom den, jag röstar för att Morfum nomineras till 2008 års nobelpris i fysik :)

Jag har själv bara kört med 34 som största bak (med 22-32-44) och det funkar fint. Stegen blir väl en aning tätare med 11-32, är själv nyfiken på 11-28 för att få ännu tätare steg.

11-32 eller 11-34?
Har man tre klingor fram så finns ju aldrig behovet av att köra t.ex. största fram och samtidigt största bak eller minsta fram och minsta bak (detta lägger kedjan i en väldigt dum linje).

Själv tycker jag bara att skillnaden mellan 11-32 och 11-34 kassett märks om man bara har en klinga fram, med 44-32-22 fram så får du jättelätt och fin växel med en 11-32 kassett också.

Fördelen med 11-34 skulle väl då vara att du kan få en lätt växel utan att hoppa ner till lilla klingan fram, men varför? Då är det kanske dags att börja fundera på att köra 2 klingor fram? Kanske 30 och 38 fram och en 11-34 kassett? ^^

11-32 eller 11-34?
men fan.. jag försöker bara vara lite övertydlig... =)
Sluta reta mig för min "medelkunskap" och försök till at6t hjälpa.. Man vet aldrig vart användaren ligger där själv. allt e inte självklart =D

blääää på er superjerks =P

11-32 eller 11-34?
För brötcykling med några branta klättringar gillar jag 11-34 men för normal stigcykling funkar 11-32 fint.

En nackdel med 11-34 är att du får längre kedja och därmed mer skrammel.

Tätstegat tycker jag inte behövs i skogen, kör man mycket grusväg eller andra långlopp är det en annan femma.

11-32 eller 11-34?
11-34 skulle jag se som gjord för XC med tanke på alla uppförs åkning så sett, 11-32 fungerar också te det men jag kör det för att jag kör oftast utförs om något men det är la inte överdrivet sotr skillnad men som sagt testa dig fram

11-32 eller 11-34?
11-32 är bättre tycker jag. Visst kan det vara skönt att slippa växla ner till lilla klingan fram ibland, men fördelarna med mer tätstegade växlar överväger. 11-34 kan ha lite väl stora glapp mellan växlarna, särskilt om du ska köra en del asfalt och grusväg.

11-32 eller 11-34?
SRAMs och Shimanos 11-34 har rätt olika stegning, eller hade i alla fall förr. Sram hade ett större glapp innan 34:an.

11-32 eller 11-34?
11-32 it is. Stegen mellan de högsta växlarna ligger närmare varandra på den också, och när jag tänker efter så har jag ju faktiskt ofta saknat en växel mellan de två minsta kransarna förut. Tack för alla synpunkter, vi ses i skogen!

11-32 eller 11-34?
Hänger på den avlsutande kören. 11-34 är som vita strumpor på ett långlopp - helt enkelt fel. Ärligt talat känns behovet av 34 bak extremt litet, det enda som händer är att du blir lite långsammare när du är trött och envisas med att växla ner (egen erfarenhet!)

11-32 eller 11-34?
Om man växlar ned till 22/32 eller 22/34 torde väl vara ganska försumbart om man kör Långlopp? :D

Med 80 i kadens ger 22/32 ~6,6 km/h medan 22/34 ger ~6,2 km/h. På Finnmarksturen handlar det iofs. om man ska ta sig runt på 17 eller 18 timmar. ;)

Ser man ett specifikt behov av 11-34 behöver man ju inte undra, liksom, och ser man inte behovet är nog 11-32 det bättre valet.

Jag gillar den grövre spridningen med 11-34 samt att det minskar behovet av lillklingan, men jag kör å andra sidan mest i terräng där snittfarten är 8 km/h eller så.

11-32 eller 11-34?
ething skrev:
> 11-34 är som vita strumpor på ett långlopp
> - helt enkelt fel.

Skärp dig!
Allt annat än vita strumpor är fel vid cykling, oavsett disiplin!

11-32 eller 11-34?
Olsson skrev:
> 11-32 är det som gäller! Räcker inte 32an till
> så får ni se till att träna mer bara! :)

Du kör med lillklinga fram va? din lilla vekling ;)

11-34 och 32 eller 34 fram.

11-32 eller 11-34?
På cykeln med 44-32-22, 11-34 och SPD använder jag aldrig lillklingan fram. När det blir för brant så slirar bakhjulet eller så stegrar sig cykeln. Det är aldrig för tungtrampat. Men å andra sidan har jag 32, 11-32 och plattisar på buscykeln och på den upplever jag ibland att en lättare växel hade varit på sin plats eftersom det inte går att få samma kraft med plattisarna.

Man kan då fråga sig varför jag inte skiftar kasstetterna. Och den enkla svaret är att 11-34 kassetten har röd spindel, vilket naturligtvis inte funkar med färgen på buscykeln.

11-32 eller 11-34?
s skrev:
> När det blir för brant så slirar bakhjulet eller så stegrar sig
> cykeln. Det är aldrig för tungtrampat.

Taskig teknik eller dåliga däck. ;-)

11-32 eller 11-34?
11-34 alla gånger!

Jag gillar att cykla uppför svåra backar och då gör de 2 extra tänderna faktiskt skillnad.

Angående tätstegad kasset bryr jag mig inte ett smack. På en mtb har man aldrig konstant fin kadens ändå.

11-32 eller 11-34?
JT skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När det blir för brant så slirar bakhjulet
> eller så stegrar sig
> > cykeln. Det är aldrig för tungtrampat.
>
> Taskig teknik eller dåliga däck. ;-)

Tsss. Nu snackar vi lodräta backar hörru!

=)

11-32 eller 11-34?
Skillnaden mellan 32 eller 34 är liten. Jag har 32 men det finns tillfällen då jag ändå saknat 34, väldigt brötig uppför, eller i branta terräng uppför i slutet av turen.
Om du tvekar så ta 34 så slipper du fundera på det.

11-32 eller 11-34?
bengt skrev:
> Skillnaden mellan 32 eller 34 är liten. ...

Två, om man skall vara exakt.

11-32 eller 11-34?
Jag har en lillklinga men den är oanvänd. 32-32 räcker gott och väl faktiskt :)

0range skrev:
> Olsson skrev:
> -----
> > 11-32 är det som gäller! Räcker inte 32an
> till
> > så får ni se till att träna mer bara! :)
>
>
> Du kör med lillklinga fram va? din lilla vekling
> ;)
>
> 11-34 och 32 eller 34 fram.

11-32 eller 11-34?
Jag får ett annat tips från google ads.

"Nya Ericssonväxlar
från konkurslager i original förpackning. Först till kvarn! "

Det låter också lite spännande. Kul med ett nytt svenskt cykelrelaterat företag.

11-32 eller 11-34?
s skrev:

> När det blir för
> brant så slirar bakhjulet eller så stegrar sig
> cykeln. Det är aldrig för tungtrampat.

Det är för att du bor i Uppsala och där är monsterbackarna 5 meter höga...;)

Jag tyckte faktiskt precis som du förut. Men jag har insett att jag hade fel.

Men jag känner igen mig i det du säger.

11-32 eller 11-34?
SzMooD skrev:
> snor tråden lite här.
> passar road cassetter till mtb nav? lr är det
> andra mått?

Samma lika även om det säkert finns en massa gammal undantag.

Dh och trial -cyklister kör tex ofta på racerkasetter.

11-32 eller 11-34?
Ville skrev:
> SzMooD skrev:
> -----
> > snor tråden lite här.
> > passar road cassetter till mtb nav? lr är det
> > andra mått?
>
>
> Samma lika även om det säkert finns en massa
> gammal undantag.
>
> Dh och trial -cyklister kör tex ofta på
> racerkasetter.

det va så det va tänkt. ska nog köpa hem en dura ace kassett till mitt dh åk. funderar bara lite på vad som är optimalt. tänkte köra 38 klinga fram, kanske 12- 25 bak vore bra? lr 11 - 23 bak o me 32 drev fram? då sparar man mkt vikt :D

11-32 eller 11-34?
davidi skrev:
> Vad kör ni andra med?

11-34. Men, det hör till saken att vi ibland hojar mycket i RIKTIGA BERG. För långa klättringar, som i Alperna eller i Colorado, är den lägre utväxlingen en klar fördel. Hojar man i berg med bagage är det också guld värt att kunna hitta precis rätt kadens vid långa klättringar.

Däremot hojar man huvudsakligen på stigar i mellansverige ger 11-34 ingen fördel. Snarare är det en nackdel i det att det är svårare att kalibrera bakväxeln. En 11-34 är nämligen mycket känsligare, och det är lätt hänt att man får kämpa med finkalibreringen, att det uppstår dunk o chainsuck etc. En annan nackdel är att en 11-34 växlar marginellt sämre, eftersom det är större intervall mellan dreven. Med ren drivlina och allt perfekt justerat är dessa nackdelar negligerbara. Men när det är smutsigt kan de bli kännbara.

Jag förordar alltså 11-34 för MTB i berg och för långcykling och 11-32 för svensk skogscykling, typ Lunsen, Nåsten o Hellas.

11-32 eller 11-34?
kör 11-34, har aldrig haft några problem med att ställa in växeln, chainsuck eller något sådant, inte heller när det har varit lerigt.

tror egentligen att skillnaden är ganska marginell, själv gillar jag att slippa gå ner på lill-klingan i den brantaste backarna så därför funkar den lägre utväxlingen bra för mig.

11-32 eller 11-34?
Ville skrev:
> s skrev:
> -----
>
> > När det blir för
> > brant så slirar bakhjulet eller så stegrar
> sig
> > cykeln. Det är aldrig för tungtrampat.
>
>
> Det är för att du bor i Uppsala och där är
> monsterbackarna 5 meter höga...;)

Jo. Klart, om man skall åka uppför 10 km så vill man ha RÄTT växel, som Per är inne på. För våra korta backar så förlorar jag mer på att fippla med lillklingan än att ta lite mjölksyra. Jag cyklar ju bara för att det är kul inte för att vara snabbast.

11-32 eller 11-34?
Kapar tråden lite (även om den inte varit i liv sen 2008...) med en fråga om vilken kassett som ger mest kassett per krona. Är det XT som gäller eller är det något annat som rekomenderas?

/M

11-32 eller 11-34?
Jag föredrar egentligen 11-32 men eftersom jag kommer köra enkelklinga fram 40t så valde jag 11-34 då den där lätta växeln kan vara bra att ha ibland.

11-32 eller 11-34?
ething skrev:
> Hänger på den avlsutande kören. 11-34 är som
> vita strumpor på ett långlopp - helt enkelt fel.

Håller med, därför vill jag byta ut den kassetten mot 11-36 (och fimpa framväxeln i samma veva). Behöver ny bakväxel & reglage för detta dock.. =(

Tillbaka
Topp