11-delat med 12-delat

ambientzz

Aktiv medlem
11-delat med 12-delat
Börjar bli lite trött på att GX-eagle 12 är så svår att få till vettiga växlar över hela spannet... Går det att köra 11-delad kassett/kedja/reglage med en 12-bakväxel eller kommer kedjan vara för fet?

11-delat med 12-delat
Shift ratio av bakväxeln skiljer sig mellan Sram 11 och 12-delat: 1.12 och 1.01. Om man ställer i rätt på mittendrevet kommer bakväxeln precis mitt emellan största/minst drev och näst största/minsta istället för på största/minsta. Jag tror att det inte kommer att funka bra.

Om du vill prova skulle jag behålla 12-delat kedjan.

Men är det inte helt meningslöst för att utväxling av 11-delat Sram kassett är samma som 12-delat minus pizzadrevet? Eller tänkte du köra en annan kassett?

11-delat med 12-delat
Jag tänker att 11-delat i grunden är mer robust när det gäller toleranser för växlingar (kan ha fel där). behålla bakväxel och sen köra en 11-kassett/kedja/reglage.
Nu när jag kör mer med vinterhojen(X7 10-del) slås jag av hur bra den växlar utan att man behöver bry sig. kanske ska sikta på ett Microshift Advent X-set direkt för att få hyfsat spann men med 10-del :)

11-delat med 12-delat
Min erfarenhet är att samtliga sram 12 delade mtb grupper växlar lite sisådär om man ställer in B gap enligt rekomendation. om man istället väljer att ställe det ca:5-7mm ifrån tand till tand på stårsta drevet så får man ordentligt krispigare växling genom hela spannet.

11-delat med 12-delat
Jag har nu 11-delat Sram på alla växlade MTB i familjen och är riktigt nöjd! Jag har haft en cykel med Sram GX Eagle. Den funkade egentligen bra, men behövde lite mer justering.

För mig skulle det räcka med 8-delat 12-32 kassett, men då får man inte nyaste teknik, framförallt clutch.

11-delat med 12-delat
Min erfarenhet är att samtliga sram 12 delade mtb grupper växlar lite sisådär om man ställer in B gap enligt rekomendation. om man istället väljer att ställe det ca:5-7mm ifrån tand till tand på stårsta drevet så får man ordentligt krispigare växling genom hela spannet.
Kan någon annan säga om detta stämmer eller inte, eller ge mer ljus kring det hela?

11-delat med 12-delat
Börjar bli lite trött på att GX-eagle 12 är så svår att få till vettiga växlar över hela spannet... Går det att köra 11-delad kassett/kedja/reglage med en 12-bakväxel eller kommer kedjan vara för fet?
Sätt dit en Shimano XT-växel (RD-M8100). Det gjorde jag på min FuelEx som hade GX Eagle från början. Växlar bättre än GX Eagle nånsin gjort.

11-delat med 12-delat

Kedjan är kankse ingen problem, med shift ratio av bakväxeln skiljer 10% mellan 11 och 12-delat, så tror tyvärr att det inte kommer att funka.

11-delat med 12-delat
Har för övrigt fått rätt bra ordning på växlar. Den stora boven i dramat har varit att kedjan var 2-3 länkar för lång. Jag har bytt den förr men enbart gått på den längden som var innan och, kanske naivt, trott att det kapades korrekt direkt från början. Så det kanske kan vara ett tips att dubbelkolla längden mot SRAMs rekommendationer även fast det är en ny komplett cykel. Men trots detta är det tillräckligt känsligt med att allt ska vara perfekt för att jag nog överväger byte av drivlina till 10-11-ish om den går sönder/tar slut.

Tillbaka
Topp