Större vevparti till Gravel. Blir galen.

Cocos

Medlem
Hej! Köpte en Topstone 3 Carbon 2x11 (mekaniska växlar) (ram i storlek large) förra våren, vill egentligen enbart cykla landsväg men vill ha plats för dubbat på vintern.

Har redan köpt (men inte monterat allt) kolfiberhjul, annan sadel och stolpe, styre och stem, 11-30 Ultegrakasset, bakväxel och kedja (11 växlat) osv. Försökt läsa mig till och mailat Cannondale, Shimano osv men blir inte klok på om går att få på ett 50-34 eller större 105/Ultegra vevparti utan att dreven eller kedjan äter upp ramen? GRX hamnar ju längre ut från ramen.

Om det går, så vet jag att Shimano säger nej men andra säger ja till att kombinera 12-växlat vevparti med resterande 11-växlat. Om ja till bägge, är det 11-växlad framväxel bättre än 12-växlad till detta?

GRX görs bara upp till 48 vad jag vet...

Hej Håkan, jag har 46-30 fram idag, tänker att minst 50 tänder och ha möjligheten att köra kortare vevarmar skulle kunna vara värt det?

Hej! Köpte en Topstone 3 Carbon 2x11 (mekaniska växlar) (ram i storlek large) förra våren, vill egentligen enbart cykla landsväg men vill ha plats för dubbat på vintern.

Har redan köpt (men inte monterat allt) kolfiberhjul, annan sadel och stolpe, styre och stem, 11-30 Ultegrakasset, bakväxel och kedja (11 växlat) osv. Försökt läsa mig till och mailat Cannondale, Shimano osv men blir inte klok på om går att få på ett 50-34 eller större 105/Ultegra vevparti utan att dreven eller kedjan äter upp ramen? GRX hamnar ju längre ut från ramen.

Om det går, så vet jag att Shimano säger nej men andra säger ja till att kombinera 12-växlat vevparti med resterande 11-växlat. Om ja till bägge, är det 11-växlad framväxel bättre än 12-växlad till detta?

GRX görs bara upp till 48 vad jag vet...
Jag förstår nog inte riktigt frågan men om det är att använda vevparti/drev för 12 vx på en i övrigt 11 vx drivlina är det oproblematiskt.

Jag förstår nog inte riktigt frågan men om det är att använda vevparti/drev för 12 vx på en i övrigt 11 vx drivlina är det oproblematiskt.
Japp, tack det var en av frågorna. Följdfrågorna är om jag byter från GRX till 105 eller Ultegra, så har jag förstått att framväxeln kan behövas bytas ut, är 11x varianten av framväxeln att föredra då kedjan är 11x?

Den största frågan är, får jag plats med 50 tänder eller mer utan att något skaver?

Senast ändrad:
Japp, tack det var en av frågorna. Följdfrågorna är om jag byter från GRX till 105 eller Ultegra, så har jag förstått att framväxeln kan behövas bytas ut, är 11x varianten av framväxeln att föredra då kedjan är 11x?

Den största frågan är, får jag plats med 50 tänder eller mer utan att något skaver?
Du lär inte behöva byta växel. Den ska kanske justeras i höjdled om du kör större drev.
Själv kör jag en salig blandning av Sram med diverse drevpartier på mina cyklar men inget Shimano så där är det blankt här.

Hej Håkan, jag har 46-30 fram idag, tänker att minst 50 tänder och ha möjligheten att köra kortare vevarmar skulle kunna vara värt det?
Med kortare vevarmar får man mindre kraft men behöver trampa med högre kadens, det talar inte för större klingor.
Jag har en kompis som är sådan lågkadensare att han behöver 52klinga fram, själv skulle jag klara mig med 48...

Växelns rörelse är nog samma, men kolla att du kan justera in den motsvarande skillnaden i q-faktorn.

Försökt läsa mig till och mailat Cannondale, Shimano osv men blir inte klok på om går att få på ett 50-34 eller större 105/Ultegra vevparti utan att dreven eller kedjan äter upp ramen? GRX hamnar ju längre ut från ramen.

Det här är en kritiskt punkt. Det borde du kunna mäta själva. Shimano lvg har drev 2,4 mm längre in. Och varje tand ger 2 mm större radie. Min gissning är att det inte kommer att funka.

Jag bytte vevparti på min Cannondale SuperSix Evo SE. Den har Cannondale AI, så inte mycket utrymme. Men jag kör 1x, där finns det ett stor urval av passande vevpartier.

Om du vill ha 50 tänder istf 46 för att kunna trampa snabbare så kan du själv mha länken i #2
räkna ut skillnaden du kan få och då kan endast du bestämma dig för om det är värt det. Om det ens går
Men ytterligare ett sätt att se på det har varit uppe här de senaste dagarna, tex det @NLC skrev här
https://happyride.se/forum/threads/gear-ratios-kassett-och-framdrev.3706342/#post-4746136
och som du själv enkelt kan räkna ut behöver du inte ens med 46 11 trampa med abnormt hög kadens för att komma upp i >50km/h
http://www.ritzelrechner.de

GRX framväxel sitter 2,5 längre ut än roadgruppernas framväxlar.
Shimano säger att GRX-framväxel endast fungerar med GRX-vevar.
Shimano säger väldigt mycket som i praktiken visat sig vara fel. Men de har kanske bättrat på inlåsningseffekterna med tiden.
Men som Kejsaren säger, det går ju att kolla hur stort justeringsutrymmet är.

Shimano gillar att hålla sig i 99.9% av konfidensintervall på vad som funkar, inget fel med det men det betyder också att annat kan funka

Och som svar på TS fråga - mät hur mycket marginal du har mellan kedjestag och framklinga med 46T och bedöm sedan om det kan få plats ett större drev, ev med smalare kedjelinje i åtanke.

Och du måste inte köpa Shimano-vevar, t.ex med Rotor kan du plocka ihop vevarnar (ner till 155 mm) med axel för antingen road eller gravel och på det en spindel för vanlig 4S (t.ex för 50/34) eller GRX 48/31.

Tack alla för input. Förstår att Shimano vill vara på den säkra sidan i sina rekommendationer.

Inser även att det inte är ett måste med fler tänder, kanske kan leva med att trampa snabbare, har bara kört en säsong och kanske inte hittat min kadens. Känns bara skevt att ligga på högsta växeln stor del av tiden (har ingen statistik på detta, men upplever det så).
Gubbgissar på att kortare vevar skulle kännas bättre, mer utrymme för knäna i den högsta farterna, börjar bli riktigt studsigt runt 50km/h

Ska leta mer, men finns det kortare vevar annat fabrikat som inte kostar som ett komplett ultegravevparti? Antar att GRX runt 170mm istället för 175 borde finnas någonstans.

Kommer antagligen stödja den lokala cykelverkstaden och be dem om hjälp att mäta och montera. Låter krångligare och dyrare att montera i omgångar pga kedjelängd osv

Har kikat lite på vad det innebär att byta från 48t till 50t och då behöva byta vevparti och eventuellt även byta framväxel.
Man går då från 85 rpm i kadens till 82 rpm för att hålla en hastighet på snudd på precis 50 km/h.
Är det värt det?

Har kikat lite på vad det innebär att byta från 48t till 50t och då behöva byta vevparti och eventuellt även byta framväxel.
Man går då från 85 rpm i kadens till 82 rpm för att hålla en hastighet på snudd på precis 50 km/h.
Är det värt det?
Nä, säkert inte, sitter 46t på min cykel, så tänker minst 50t och 5mm kortare vevar för att ens överväga.

Jag bytte från 50 till 54 på min racer och för mig blev det mycket bättre än jag trodde. 50 till 54 är 8 % och det är sällan som jag ligger på tyngsta växeln och trampar ur (jag har riktigt lågt uthållig kadens). Trots detta höjde jag snitthastigheten med ca 6%. Hur det har gått till har jag några teorier om men ingen fakta.

Vevlager? Bara rullat väg en säsong FSA Mega EXO. Är det lika bra att uppgradera till något annat om jag (verkstaden) byter vevepartiet? Vad i så fall?

Om du byter vevparti är du nog tvungen att byta vevlager till den standarden vevpartiet fordrar.
Fast vid byte GRX=>105 behövs det inte.
För om man kollar på Shimanos hemsida på FC-RX810 och FC-R700 rekommenderar de samma vevlager: SM-BBR60 / SM-BB72
En av anledningarna till att Shimano är så framgångsrika är att de har renodlat en hel del produktionsteknik, däribland dimensionerna på vevpartiaxler och då förstås även vevlager.

Fast vid byte GRX=>105 behövs det inte.
För om man kollar på Shimanos hemsida på FC-RX810 och FC-R700 rekommenderar de samma vevlager: SM-BBR60 / SM-BB72
En av anledningarna till att Shimano är så framgångsrika är att de har renodlat en hel del produktionsteknik, däribland dimensionerna på vevpartiaxler och då förstås även vevlager.
Om det är lika, givetvis inte.
Mega exo finns i 19 o 24 mm.

Från Shimano till Shimano lär det vara 24 mm, men man kan ju passa på att byta bort FSA-skräpet mot Shimano-kvalle när man ändå håller på.
FSA-Mega Evo-"Skräpet" på en av mina cyklar har tillryggalagd runt 2300 mil i alla väder så här långt så jag bör vänta på en implosion vilken dag som helst nu'rå?

Edit. Vid närmare eftertanke, det enda vevlager jag minns att fått byte pga ras var faktiskt ett Shimano- vevlager. Fast det var PF så det må kanske vara ursäktat? 😝

Senast ändrad:
Jag ser dock egentligen bara en lösning. Sälj cykeln och köp en ny! Det blir alldeles för mycket krångel i onödan och pengar för att fixa till något som du får på köpet direkt med ”rätt” cykel. Det är ingen skam i det och cyklar har förvånansvärt bra andrahandsvärde. Topstone är populära.

Jag ser dock egentligen bara en lösning. Sälj cykeln och köp en ny! Det blir alldeles för mycket krångel i onödan och pengar för att fixa till något som du får på köpet direkt med ”rätt” cykel. Det är ingen skam i det och cyklar har förvånansvärt bra andrahandsvärde. Topstone är populära.
Du har en bra poäng,
Det skulle få plats med vettiga dubbdäck också. Då blir urvalet av landsvägscyklar begränsat.
japp, allt är dubbdäckens fel, hade jag varit rik hade jag köpt två väldigt olika cyklar.😇

Du har en bra poäng,

japp, allt är dubbdäckens fel, hade jag varit rik hade jag köpt två väldigt olika cyklar.😇
Det är inte en fråga om att slösa pengar att ha två cyklar för de 2 ändåmålen. En vintercykel slits oerhört mycket mer pga salt i grus eller saltlake, så att ha billigaste möjliga sådan med billigaste möjliga slitdelar sparar nog mer på sommarcykeln än inköpspriset ganska snart.

Också en bra poäng, har faktiskt inte vintercyklat en meter med den ännu. Kommer fortsätta vara sommarcykeln då jag redan bytt eller köpt delar upp till halsen. I princip bara ram, reglage, bromsar och vajrar som är original. Dessutom är det Epassi-köp. Får bygga något riktigt billigt att vintercykla med och köpa en ren landsvägsmaskin om ett par år när jag sålt alla organ och/eller huset.

Också en bra poäng, har faktiskt inte vintercyklat en meter med den ännu. Kommer fortsätta vara sommarcykeln då jag redan bytt eller köpt delar upp till halsen. I princip bara ram, reglage, bromsar och vajrar som är original. Dessutom är det Epassi-köp. Får bygga något riktigt billigt att vintercykla med och köpa en ren landsvägsmaskin om ett par år när jag sålt alla organ och/eller huset.
Förmånscykel? Det kan vara möjligt att returnera ”no questions asked” och avsluta avtalet utan kostnad, alternativt plocka ut en lvg hoj. Delarna kan du ta med dig till nya cykeln också (tex hjulen) eller sälja vidare om det inte också hör till Epassi på något sätt?

Jag ska inte tjata mer nu.

Får bygga något riktigt billigt att vintercykla med och köpa en ren landsvägsmaskin om ett par år när jag sålt alla organ och/eller huset.
En vinterpendlarcykel behöver inte bli så dyr, kolla tex hos XXL
eller den lite dyrare men som finns i fler butiker
Det finns även en lång tråd om den här
https://happyride.se/forum/threads/white-ax-290-ff-21.3690165/

Förmånscykel? Det kan vara möjligt att returnera ”no questions asked” och avsluta avtalet utan kostnad, alternativt plocka ut en lvg hoj. Delarna kan du ta med dig till nya cykeln också (tex hjulen) eller sälja vidare om det inte också hör till Epassi på något sätt?

Jag ska inte tjata mer nu.
ingen fara. Nä, Epassi är nästan lika svårt och dyrt att gå ur som maffian.

Tillbaka
Topp