110-114 år gammal cykel ifrån Tyskland

e.rindell

Ny medlem
Hej,

Jag har kommit över en 110-114 år gammal cykel ifrån Tyskland. Cykeln i sig kommer troligtvis ifrån Magdeburg såld av Arose och är av märket/modellen Parade. Stänkskärmar och fälgar av trä (ej monterade fälgar p.g.a skicket) just nu sitter fälgar ifrån en militärcykel monterade. Har även fått med nya skärmar i trä som ser ut att vara orginal. Märket på navet är Torpedo. Jag är väldigt intresserad av att veta mer kring cykeln och om någon kan uppskatta ett ungefärligt värde på den. Är intresserad av att sälja denna. Är det någon som vet mer kring denna cykel?

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
4a.jpg
4b.jpg
5.PNG
7.PNG
10.PNG
12.PNG
14.PNG
15.PNG
16.PNG
18.PNG
19.PNG
22.PNG

Ser förjävlig ut. Åk genast till Biltema och byt ut så många originaldelar du kan. Passar grejerna inte perfekt så använd slägga och silvertejp. Kör det som blir över till närmaste ÅvC.

Nej jag tycker faktiskt den var fin. Dock passar den kanske bäst som prydnad eller ännu hellre filmrekvisita.
Värdet, uppåt en tusenlapp. Mina 50 öre ;)

Tveksamt värde på den i det skicket.
Det blir inte lätt att renovera så rostig som den är.
Men fräck cykel annars, speciellt lampan och pistolhölstret.

Kan det vara A.ROSE på emblemet? Rosebikes startade 1907 enligt deras hemsida, ingen aning om de hållit till i Magdeburg...

Det kan annars vara en Canyon. Jag har hört att de har haft lite förseningar i leveranserna det senaste, så den där kom nog med senaste DHL-bilen från Tyskland.

Jag darrar av tanken hur besvärligt det ska bli att extrahera sadelstolpen från sadelröret. De borde svetsats ihop.

thomaslundstrom sa:
Det kan annars vara en Canyon. Jag har hört att de har haft lite förseningar i leveranserna det senaste, så den där kom nog med senaste DHL-bilen från Tyskland.

Det är väl bara normal leveranstid för canyon? Ett par generationer så där.

58D5F7A8-322C-4100-9C22-8235BEB50124.jpeg

Det är förmodligen inte samma Rose som vi känner till från postorderfirman. Den grundades av Heinrich Rose i staden Bocholt.

Senast ändrad:
Tack för alla svar hittills. Lyckades hitta igår att tillverkaren hette Alfred Rose som grundade Parade 1896. Mer än så är svårt att hitta:)
2019-02-2808_11_19-DATEsMagdeburg-April2014byDATEsMedienVerlagGmbH-issuu.png

Kolla med fredrico på forumet han har rätt bra koll på äldre cyklar annars kanske han vet nån som vet?

konscious sa:
Torpedonav och Vefvar af Stål, Trädgårdsprydnad?
Pris Kr. 275:-

Ännu hellre garage- kontors- eller vardagsrumsprydnad. Så att skicket inte förfaller ännu mer av väder och vind.

thomaslundstrom sa:
Så måste det vara. DHL lämnade sen över till Postnord...

Tillbaka
Topp