11sp till 12sp, kompatibilitet

Del2

Aktiv medlem
Tjo!

Har en 2x11 105-serie på min Emonda S5 från 2017, så har jag hittat en som vill bli av med sin White RC pro 21 med 12sp 105a, tyckter den nya 105an är förbaskat skön och funderar på att köpa denna för att byta delarna mellan dem.

Det är hoods, fram/bakväxel och bromsar jag tänkt plocka men! Behöver framklingorna vara 12sp-specifika? För vevpartiet kan jag inte flytta över pga olika typer

Jag har läst att en mekanisk 12a ska funkar på en mekanisk 11a i kassett, någon som hört annat?

Förstår inte din sista mening - men de nya 12-delade kassetterna passar på gamla 11-delade bodys.

Gällande vevparti så verkar flera proffs köra på elvadelade vevar (med effektmätning då de nya vevarna inte funnits med effektmätare) med resten 12-delat så det verkar funka i verkligheten.

Förstår inte din sista mening - men de nya 12-delade kassetterna passar på gamla 11-delade bodys.

Gällande vevparti så verkar flera proffs köra på elvadelade vevar (med effektmätning då de nya vevarna inte funnits med effektmätare) med resten 12-delat så det verkar funka i verkligheten.
Det var någon med Di2 som inte funkade mellan 11 och 12 utan någon slags uppdatering eller, ah jag vet inte helt. Så därför den knepiga formuleringen - för att inte dra in Di2 i diskussionen ?

Det fungerar skitdåligt, aldrig varit så mycket tappade kedjor i proffsklungan som i år. Enda anledningen till att de kör gamla vevar är ju just för att leverantörerna inte fått fram nya i tid till dem…

Det fungerar skitdåligt, aldrig varit så mycket tappade kedjor i proffsklungan som i år. Enda anledningen till att de kör gamla vevar är ju just för att leverantörerna inte fått fram nya i tid till dem…
Då har man kört 12Sp bak, 12sp kedja men behållt vevparti med kedjeringar från en 11? (Så som jag tänkt min setup)

Jag har m9100 kedja på ett i övrigt 11 delat Ultegra system. Växling från lilla till stora klingan fram fungerar klart sämre än med kedja för 11 delat. Måste ligga i mitten av kassetten för att kedjan skall klara att klättra upp på stora klingan fram. Långt ifrån en ren växling. Kedjan går i övrigt tyst och inga problem att växla på kassetten.
Antar att 12 vxl har annorlunda växlingsramper än 11 delat.

Jag kanske missat något men är du säker på att den cykeln (White RC Pro 21) har tolvdelat? Cykeln i fråga tycks vara utrustad med 105 R7000 vilken numera är förra generationens 105 som är 11-delad precis som den du redan har. Senaste 105 som släpptes i år är ju tolvdelad, men den lär knappast sitta på en cykel i den där prisklassen, såvida inte din säljare monterat en växelgrupp för nästan 20000 SEK på en cykel med ett ordinarie pris på runt hälften så mycket? Nya 105 är ju dessutom uteslutande i skivbromsutförande, och den där cykeln har ju fälgbromsar?

Bilagor

• white.jpg
    white.jpg
    176 KB · Besök: 44
Jag kanske missat något men är du säker på att den cykeln (White RC Pro 21) har tolvdelat? Cykeln i fråga tycks vara utrustad med 105 R7000 vilken numera är förra generationens 105 som är 11-delad precis som den du redan har. Senaste 105 som släpptes i år är ju tolvdelad, men den lär knappast sitta på en cykel i den där prisklassen, såvida inte din säljare monterat en växelgrupp för nästan 20000 SEK på en cykel med ett ordinarie pris på runt hälften så mycket? Nya 105 är ju dessutom uteslutande i skivbromsutförande, och den där cykeln har ju fälgbromsar?
Jäklar jag jar nog kikat fel, jämförde med en länk han hade - dom nya RC Pro har 12sp, denna är från 2020 och har således den senaste 11an ? då blir det enklare för mig!

Men ändå lite lärdom och erfarenheter av intresse i tråden

Tillbaka
Topp