Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
hm sa:Undra hur det blir med bodyn framöver ner mot slx nivå med 12s
Japp, så blir det säkert. Nya 11-delade XTR race/light-kassetten har ju också Microspline.Crossmax sa:Klart de kommer köra Microspline, de lär ju knappast ha utvecklat en ny standard bara för XTR.
KiwiQ sa:Självklart är microsoline deras standard nu ett par år eller mindre till en ny standard dyker upp.
Tror microsoline är betydligt mer kapabel än deras klassiska. Det var helt klart dax för något nytt
För de med Dt swiss nav är det bara att köpa en microspline body, kostar typ 500-600.
Annars producerar i9 och en hel drös till nav med microspline
Men om du vill ha det ”tysta” så får du köpa shimano orginal nav/hjul
Har nya Xtr bakväxeln (long cage)och nya triggerväxeln (clamp),framförallt bakväxeln känns otroligt robust och man kan se att det är mer ”ingenjörskonst” än Sram 12 delad. Triggern är inget speciellt, som förra generationens. Kör ett hybrid drivetrain nu men ska köpa microspline plus kassett när jag slitit ut min nuvarande,
Shimanos nya kedja funkar enbart med deras nya direct mount klingor men jag vet att iaf wolftooth har en för bla race face cinch på gång att lanseras sen kommer såklart de flesta andra tredjeparts tillverkare haka på
Så himla skönt att ha en Hoj fri från Sram
kais01 sa:12?? jag väntar hellre på 15-delat...
och förstås utan 10-kuggen, som jag inte räknar som växel som går att använda.
KiwiQ sa:Annars producerar i9 och en hel drös till nav med microspline
imrog sa:Ja frågan är om SLX och XT använder microsspline.. eller om de tar bort 10:an på kassetten.
Sunrace 12 del passar ju HG body 11-50
Paco sa:Går det att köra med Sram kassett ihop med 12-delad XTR bakväxel?
Edit: Om man väljer att inte köra med XTR-vevar och drev.
Klavikel sa:KiwiQ sa:Annars producerar i9 och en hel drös till nav med microspline
Oh really?
Vilka i9 nav gäller det?
Jag har Torch-nav från i9 så det vore ju intressant framöver.
Paco sa:Går det att köra med Sram kassett ihop med 12-delad XTR bakväxel?
Edit: Om man väljer att inte köra med XTR-vevar och drev.
Lars.E sa:Jag kör min XTR 12s med kedjelås på en truvativev med eagle-drev. Jag har inte märkt något problem.
grenhall sa:Lars.E sa:Jag kör min XTR 12s med kedjelås på en truvativev med eagle-drev. Jag har inte märkt något problem.
Kör du Shimanos kedjelås eller SRAMs?
Jensen sa:KiwiQ sa:Självklart är microsoline deras standard nu ett par år eller mindre till en ny standard dyker upp.
Tror microsoline är betydligt mer kapabel än deras klassiska. Det var helt klart dax för något nytt
För de med Dt swiss nav är det bara att köpa en microspline body, kostar typ 500-600.
Annars producerar i9 och en hel drös till nav med microspline
Men om du vill ha det ”tysta” så får du köpa shimano orginal nav/hjul
Har nya Xtr bakväxeln (long cage)och nya triggerväxeln (clamp),framförallt bakväxeln känns otroligt robust och man kan se att det är mer ”ingenjörskonst” än Sram 12 delad. Triggern är inget speciellt, som förra generationens. Kör ett hybrid drivetrain nu men ska köpa microspline plus kassett när jag slitit ut min nuvarande,
Shimanos nya kedja funkar enbart med deras nya direct mount klingor men jag vet att iaf wolftooth har en för bla race face cinch på gång att lanseras sen kommer såklart de flesta andra tredjeparts tillverkare haka på
Så himla skönt att ha en Hoj fri från Sram
En hel drös andra tillverkar microspline bondys? I9 ja. Onyx och white industries har två ”workaround” på gång men inget släppt. Vilka andra ingår i denna ”drös” :-)
När onyx kommer finns ju även det om man vill ha det ”tysta”.
Men ja microspline är framtiden för shimano. De skulle ju kunna köra två, så som sram gör på eagle. Men nä, det är shimano vi pratar om :-)
Märkligt med kedjan när tex Absoluteblack skriver att deras klingor funkar med nya xtr kedjan utan att de bytt form på tänderna.
Sen undrar jag, kör du eagle kassett med annan ”spacing” mellan dreven? Lär ju inte ha full funktion då heller?
Mer ingenjörskonst ????. Bara för att den har mer former? Nog för att den är genomarbetad, men jag skulle nog akta mig för ett sådant påstående :-)
Om vi pratar xt. Så OM de visar det i år. Räkna med tillgängligt 2020. Som xtr, bra tag sedan det visades. Men fortfarande rätt bra brist på delar. 2020 borde även stämma rätt bra med tanke på hur de släppt grupper förut. Skulle vara om de känner sig pressade av att sram redan har eagle på bred front. Men låter samtidigt inte som shimano att jäkta ut något
KiwiQ sa:grenhall sa:Lars.E sa:Jag kör min XTR 12s med kedjelås på en truvativev med eagle-drev. Jag har inte märkt något problem.
Om det funkar med shimanos masterlink så är det väldigt märkligt
Skulle tro det är Sram , för då fungerar det att använda nya Xtr kedjan , det vet jag. Dock väntar jag tills det kommer klingor som är 100% kompatibla med kedja och orginal masterlink (shimano)
Lars.E sa:KiwiQ sa:grenhall sa:Lars.E sa:Jag kör min XTR 12s med kedjelås på en truvativev med eagle-drev. Jag har inte märkt något problem.
Skulle tro det är Sram , för då fungerar det att använda nya Xtr kedjan , det vet jag. Dock väntar jag tills det kommer klingor som är 100% kompatibla med kedja och orginal masterlink (shimano)
Jag har XTR 12s kedjelås monterat med pilen i rätt rotationsriktning.
KiwiQ sa:grenhall sa:Lars.E sa:Jag kör min XTR 12s med kedjelås på en truvativev med eagle-drev. Jag har inte märkt något problem.
Lars.E sa:Lars.E sa:KiwiQ sa:grenhall sa:Lars.E sa:Jag kör min XTR 12s med kedjelås på en truvativev med eagle-drev. Jag har inte märkt något problem.
Lars.E sa:Lars.E sa:KiwiQ sa:grenhall sa:Lars.E sa:Jag kör min XTR 12s med kedjelås på en truvativev med eagle-drev. Jag har inte märkt något problem.
BjornR sa:Lars.E sa:Lars.E sa:KiwiQ sa:grenhall sa:Lars.E sa:Jag kör min XTR 12s med kedjelås på en truvativev med eagle-drev. Jag har inte märkt något problem.
Om du tittar på andra sidan kedjelåset så ser du säkert en pil åt andra hållet. Så var det på mitt shimanokedjelås till 11-delat iaf.
Plush sa:Lars.E sa:Lars.E sa:KiwiQ sa:grenhall sa:Lars.E sa:Jag kör min XTR 12s med kedjelås på en truvativev med eagle-drev. Jag har inte märkt något problem.
Jag bekräftade till Lars före han monterade det att de fungerar då jag redan då hade provat...
KiwiQ sa:Kul att det verkar fungera då, och att det fungerar identiskt som med en Xtr klinga. jag har kontaktat oneup och wolftooth de har inga som funkar för nya Xtr, wolftooth har skickat mig en av deras prototyper av Xtr klingan.
Till er där det funkar, antar att ni har ny klinga med ny kedja?
Lars.E sa:KiwiQ sa:Kul att det verkar fungera då, och att det fungerar identiskt som med en Xtr klinga. jag har kontaktat oneup och wolftooth de har inga som funkar för nya Xtr, wolftooth har skickat mig en av deras prototyper av Xtr klingan.
Jag monterade nya grejer på min nya och oanvända cykel.
Om det fungerar identiskt som med en XTR-klinga kan jag inte svara på då jag inte haft möjlighet göra den jämförelsen. För mig räcker det att det som i detta fall fungerar klockrent på alla växlar både vid normal cykling och vid bakåttramp på alla växlar.
Kul att wolftooth skickar prototypgrejer när det behövs.
e13* påstår att deras vanliga WN boost-klinga funkar med XTR 12s, men det har jag inte testat då det visade sig att min e13-vev var lite tyngre än den Truvativ som satt original på cykeln.
KiwiQ sa:Lars.E sa:KiwiQ sa:Kul att det verkar fungera då, och att det fungerar identiskt som med en Xtr klinga. jag har kontaktat oneup och wolftooth de har inga som funkar för nya Xtr, wolftooth har skickat mig en av deras prototyper av Xtr klingan.
Om det fungerar identiskt som med en XTR-klinga kan jag inte svara på då jag inte haft möjlighet göra den jämförelsen. För mig räcker det att det som i detta fall fungerar klockrent på alla växlar både vid normal cykling och vid bakåttramp på alla växlar.
e13* påstår att deras vanliga WN boost-klinga funkar med XTR 12s, men det har jag inte testat då det visade sig att min e13-vev var lite tyngre än den Truvativ som satt original på cykeln.
Låter kalas iallafall att du testar dig fram och att det funkar för dig :), kör du med Xtr kassetten (r) också ? Du kanske har skrivit det..
och att fler kör med Xtr 12, dock så kommer jag inte köpa deras STORA kassett utan antingen 10-45 (eller va det va), och att man kan slänga på 11 delat om man vill. jag kör med en ethirteen trs+ 12 delad 9-46, funkar mkt bra.
KiwiQ sa:Lars.E sa:KiwiQ sa:Kul att det verkar fungera då, och att det fungerar identiskt som med en Xtr klinga. jag har kontaktat oneup och wolftooth de har inga som funkar för nya Xtr, wolftooth har skickat mig en av deras prototyper av Xtr klingan.
Låter kalas iallafall att du testar dig fram och att det funkar för dig :), kör du med Xtr kassetten (r) också ? Du kanske har skrivit det..
och att fler kör med Xtr 12, dock så kommer jag inte köpa deras STORA kassett utan antingen 10-45 (eller va det va), och att man kan slänga på 11 delat om man vill. jag kör med en ethirteen trs+ 12 delad 9-46, funkar mkt bra.
NickPick sa:Paco sa:Går det att köra med Sram kassett ihop med 12-delad XTR bakväxel?
Edit: Om man väljer att inte köra med XTR-vevar och drev.I värsta fall får du ha shimano 12reglage (som också fungerar till 11,delat) och resten sram annars :)
Jensen sa:NickPick sa:Paco sa:Går det att köra med Sram kassett ihop med 12-delad XTR bakväxel?
Edit: Om man väljer att inte köra med XTR-vevar och drev.I värsta fall får du ha shimano 12reglage (som också fungerar till 11,delat) och resten sram annars :)
Fast när du ställer om till 11-delat så funkar det ju inte optimalt med ”gamla” 11-delade. Nya xtr 11-delade är ju mig veterligen bara en 12-delad kassett (med samma avstånd mellan dreven) utan ett av dreven.
Eller vad menar du?
Plush sa:Jensen sa:NickPick sa:Paco sa:Går det att köra med Sram kassett ihop med 12-delad XTR bakväxel?
Fast när du ställer om till 11-delat så funkar det ju inte optimalt med ”gamla” 11-delade. Nya xtr 11-delade är ju mig veterligen bara en 12-delad kassett (med samma avstånd mellan dreven) utan ett av dreven.
Eller vad menar du?
Jag skulle säga att det inte funkar alls då jag vet hur mycket det skiljer...
hm sa:KiwiQ sa:grenhall sa:Lars.E sa:Jag kör min XTR 12s med kedjelås på en truvativev med eagle-drev. Jag har inte märkt något problem.
Skulle ju vara otroligt mega superduper märkligt om dom gjort ett kedjelås som skiljer sig åt mot övriga kedjan och kräver en egen sorts kugge på drevet ...
grenhall sa:hm sa:KiwiQ sa:grenhall sa:Lars.E sa:Jag kör min XTR 12s med kedjelås på en truvativev med eagle-drev. Jag har inte märkt något problem.
Skulle ju vara otroligt mega superduper märkligt om dom gjort ett kedjelås som skiljer sig åt mot övriga kedjan och kräver en egen sorts kugge på drevet ...
Anledningen till att jag frågade om kedjelåset var för att jag läste på mtbr.com, här från sidan 5 typ https://forums.mtbr.com/drivetrain-...nks/2018-shimano-xtr-12-speed-1078844-5.html, att just kedjelåset inte fungerade så bra på nya NW kedjeringar men att eventuellt lite slitna kedjeringar från Absolute Black eller liknande tillverkade klarade låset. Verkar dock inte vara ett problem så det är ju bra.
Jensen sa:Plush sa:Jensen sa:NickPick sa:Paco sa:Går det att köra med Sram kassett ihop med 12-delad XTR bakväxel?
Eller vad menar du?
Ja var ju lite dit jag ville komma. Hade inte sett ditt inlägg när jag skrev. Men lät som nån fått uppfattningen att ställde man nya xtr reglaget på 11 så var det bakåtkompatibelt. Vilket ju inte verkar vara fallet
KiwiQ sa:Jensen sa:Plush sa:Jensen sa:NickPick sa:Paco sa:Går det att köra med Sram kassett ihop med 12-delad XTR bakväxel?
Eller vad menar du?
Ja var ju lite dit jag ville komma. Hade inte sett ditt inlägg när jag skrev. Men lät som nån fått uppfattningen att ställde man nya xtr reglaget på 11 så var det bakåtkompatibelt. Vilket ju inte verkar vara fallet
Vem skrev att det var bakåtkompatibelt? Dock så finns det ju X antal andra tillverkare av 11 delade kassetter som det nya reglaget funkar med.