12s Ultegra kassett + SRAM AXS?

Lingon

Aktiv medlem
Kommer inte överens med xplr kassetten på min gravel, så jag funderar på att byta till en ultegra 11-34. Borde bli optimalt med singelklinga,
Nån som testat? Behöver jag byta nåt mer utöver body? Kedja, klinga?

Kedja garanterat. Sannolikt också klingan, jag har försökt köra en Etap AXS-kedja på en non-Etap AXS-klinga och det gick inte alls.

Sen vet jag inte om indexeringen är lika mellan Shimano och SRAM 12s, men det kanske någon annan har koll på?

Jag har red etap axs med flattop kedja på tempocykeln och varierar mellan 12sp axs kassett och 12sp ultegra kassett utan problem.

Konstigt. Jag har själv ingen erfarenheter alls, men flattop kedjan ska har större rollers och därför inte passa bra på allt som inte är AXS. Men det funkar alltså ...

Min erfarenhet (från verkligheten) på TT är att det fungerar med ultegra kassett och flattop kedja. På internet finns det många teorier om vad och hur man kan göra ? Framklingan bör vara flattop kompatibel annars droppar man lätt kedjan. Också egen erfarenhet...

Svårt att hitta någon entydig info på nätet, men flera intygar att flattop kedjan funkar fint med shimano kassett. NW-klingan bör vara samma fabrikat som kedjan för bästa funktion.
Shimano kedja på sram kassett verkar funka sämre pga innermåttet på shimanokedjan är .smalare
Dessvärre är det också ett fåtal som säger att sram kassetten är något bredare totalt, så att det är svårt att få till perfekt växling i ytterlägena. Vet inte vad man skall tro. :D

Provade lite med en 11-34 12s kinakassett och ett gammalt 142mm mtb hjul jag hade liggandes. Verkar växla fint över hela kassetten, fast bodyn är lite för smal, så den lilla 11 taggaren får inte riktigt fäste på splinesen. Skall fixa en 11s road body, så borde det lira.
Blir ett lyft att mata grus med täta steg, 11-12-13-14-15. ?
91C12779-226F-43EE-8665-B82DBBE3E73D.jpeg

981719B6-B70A-4A4F-966D-7498D6C83C1E.jpeg
Det funkar såhär också??‍♂️, däremot så tror jag inte det är optimalt med det stora hoppet på klingor från 34-50 jämfört med SRAM 3t spridning. Fast jag använder i princip aldrig framväxeln ändå

Provade lite med en 11-34 12s kinakassett och ett gammalt 142mm mtb hjul jag hade liggandes. Verkar växla fint över hela kassetten, fast bodyn är lite för smal, så den lilla 11 taggaren får inte riktigt fäste på splinesen. Skall fixa en 11s road body, så borde det lira.
Visa bilaga 557176
Alla vill väl ha 10-52 glesstegat när man matar grus!?

Men vet någon om det finns några alternativ till Sram AXS kassetter om man har XDR bodyn?
Tänker att det borde dyka upp alternativ på marknaden med tanke på att dom dels är dyra och nu går det inte ens att köpa en kassett :P

Det gör det. Denna är ett exempel:

Vet inte om det finns fler, men det vet säkert Google.

EDIT: Den jag länkade till är 11-delad iofs.

Visa bilaga 557176
bra info! Vad är det för kassett? Är sugen på något liknande. men helst typ 11-42 eller så för hg body. Då verkar det bara finnas olika fina alivarianter.

bra info! Vad är det för kassett? Är sugen på något liknande. men helst typ 11-42 eller så för hg body. Då verkar det bara finnas olika fina alivarianter.
Jag köpte denna (12s 11-34):
Fick tips om den av en engelsman som körde den på sin tempohoj. Han var helnöjd. Skall testa lite mer när jag får HG-lvg bodyn. Mtb bodyn funkade som sagt inte för minsta drevet.

Ställde b-skruven och tog en provrunda igår.
Kassetten funkade riktigt bra! Skall man gnälla på något är det att det kan bli nåt litet hack när man växlar ner under full power i branta brytbackar. Då funkar tex en shimanokassett bättre. Men det är absolut inget problem i praktiken, man anpasssar sig snabbt och det räcker med att lätta lite på trycket 1/4 pedalvarv. Vid normala växlingar, upp till 400w eller så, funkar den minst lika bra som sram kassetten jag hade innan. ???
Så att det skulle vara annan spacing eller totalbredd på sram 12s är bara skitsnack.

Tack för info om växlingen! Kör den nu några hundra eller tusen mil på en vecka och rapportera sen angående hållbarheten.
Haha, ja den lär ju inte hålla så bra med alla aluminiumdrev. Men det kan man ju ta när vikten är samma som dura ace och man får typ 6 st för samma pris som en DA. ?

Jag funderar på denna lösning för att inte bli ruinerad. Har tre CX tubhjul, med 11-delad body. Byter till SRAM AXS bakväxel och kör singelklinga fram. Planen är att slippa byta body på alla hjulen och köpa dyra SRAM-kassetter, så tänker:

AXS Rival reglage
AXS Force bakväxel
KMC 12 växlade kedjor
Ultegra 12 växlade kassetter

Tankar?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp