14 mm bmx framnav med skivbroms - finns det?

Jonatan F

Aktiv medlem
Finns det? Har en gaffel med 14mm hål så vanliga nav funkar inte. Och obs - det är alltså inte through axle utan vanlig drop out.

Gärna inte flera tusen kr. Ska sitta på en lastcykel.

om inte gaffeln är tänkt för skivbroms, tänk dels på vänstra gaffelbenets styrka mot brytande våld intill fästet. dels att inte bromskraften kan få axeln att lyfta ur gaffeln.

det senare kanske med avseende på nämnda adapter?

om inte gaffeln är tänkt för skivbroms, tänk dels på vänstra gaffelbenets styrka mot brytande våld intill fästet. dels att inte bromskraften kan få axeln att lyfta ur gaffeln.

det senare kanske med avseende på nämnda adapter?

Mycket bra poäng. Benens styrka är inga problem i det här fallet. Navets förmåga att stanna i gaffeln är mer av ett potentiellt problem. Inte alls säkert att jag går den vägen. Ska börja med att testa med v-broms. Kanske maguras hydrauliska? Tänker att på lastcykel vill man kunna bromsa bra i regn. Å andra sidan har jag aldrig haft några problem. Med v-broms på andra cyklar och eftersom man inte cyklar fort med lastcykel och eftersom kraften ökar exponentiellt har jag förmodligen ungefär samma behov på en cykel i 30 som en tungt lastad lastcykel i 20 och då bör det gå bra.

skivbroms i det fallet skulle jag se som värt en stor ansträngning.

det är inte hela världen att köpa en annan gaffel. för att hindra skramlet när godset studsar runt på flaket får den gärna vara fjädrad.

skivbroms i det fallet skulle jag se som värt en stor ansträngning.

det är inte hela världen att köpa en annan gaffel. för att hindra skramlet när godset studsar runt på flaket får den gärna vara fjädrad.
Har absolut inte nån ordentlig koll men det är väl ändå ingen majoritet av låd/last cyklar som säljs med dämpad gaffel?

Har absolut inte nån ordentlig koll men det är väl ändå ingen majoritet av låd/last cyklar som säljs med dämpad gaffel?
Tror inte heller på dämpare. Tomlastad är min lastcykel stenhård och okomfortabel, då hade dämpare kanske varit fint. Fullastad går den mjukt och fint när ram och däck flexar. Olastad är trycket på framhjulet extremt lågt men ökar rejält när den är lastad. Kan inte se hur en dämprgaffel kan hantera det utan att man använder lockout eller ändrar tryck beroende på last vilket inte lär hända.

Okej. Det hjul jag tänkte köpa (hittade ett på Thansen) är slut i lager. Var får man tag i billiga (sub 600kr ink ev frakt) bmx-hjul för 14 mm axel? Jag har försökt kolla på köp och sälj, Facebook markerplace etc men hittar inget. Vet någon var det finns en aktiv begagnatmarknad?

Tanken är att köpa ett eller två fräscha hjul och sedan när tid och energi finns ekra om ett hjul till skivbroms. Men först ska det flyttas mm :)

Tillbaka
Topp