140-kilosklump vill börja cykla

Know_Blue

Ny medlem
Efter att äntligen fått jobb i samma stad där jag har lägenhet har jag tänkt ställa undan bilen och börja cykla till jobbet.

Eftersom jag väger dryga 140 pannor och har diabetes typ 2 tänkte jag att det inte vore så dumt om cykeln kunde användas för träning och viktnedgång också, därför la jag snabbt tankarna på en "gubbcykel" på hyllan och köpte en cyclocross efter att ha kollat runt lite här.

Valet föll på en White CX Pro från XXL storlek M, som kändes bra när jag testade den i affären. Det som kändes mindre bra var väl Selle Italia-sadeln som satt på, men det kanske är en vanesak?

De frågor/önskemål jag har är väl typ dessa:
Tar gärna emot tips på andra sadlar (bredare?) om jag skulle upptäcka att Selle Italia-sadeln är alldeles omöjlig.

Tar gärna emot tips på cykelkläder för stora killar. Funkar det förresten att köra cykelbyxor innanför ett par vanliga byxor? Inte supersugen på att visa mig i cykelbyxor inledningsvis.

Tar även gärna emot allmänna tips för hur man bäst "kommer igång". Sist jag cyklade var på en gammal militärcykel (inte den moderna varianten) och innan dess var väl när jag var typ 14 (är 32 idag).

Hej!
Superkul att du ska börja hoja till jobbet. Misstänker att du kan förvänta dig en ganska snabb viktnedgång och antagligen ett bättre blodsocker med (utan att jag egentligen har någon koll på diabetes).
Gällande sadlar så är mitt tips att gå till någon lokal handlare och testa olika varianter. Det är ju sittbenens bredd och inte bredden på rumpan som avgör bredden på sadeln. Sen är ju inte bredden allt heller men det är ju en början iaf.

Nu på våren brukar jag ha cykelbyxor under ett par 3/4 knickers i något bra material för att inte bli blöt i rumpan i onödan. Så det går alldeles utmärkt.

Har ingen koll på cykelkläder för större personer.

Men ge dig ut bara. Jag har än så länge aldrig ångrat en runda, oavsett väder (förutom den där rundan i November för några år sedan mellan Nynäshamn och Hammarby när det var +2° och regn) när jag väl har kommit ut. Sällskap är roligare såklart så om det finns några cykelintresserade i närheten, hör med dessa personer? Vet du inga, ställ en fråga här vetja. Snart kommer du säkert märka att du vill hoja mer än bara till/från jobbet.

Nu kommer happy-kollektivet att skrika på mig här. Men överväg att börja med en elcykel. Troligen kommer den träningen vara tillräckligt i början men med skillnaden att du faktiskt kommer att använda den. Dessutom på ett lite mer skonsamt sätt för knän etc i början. Nu vet inte jag hur din träningsmoral osv är, men detta är vis av andras erfarenhet. Sen kan du såklart skaffa en annan hoj på sikt, och kanske använda elcykeln mer till pendling. Och jodå, du kan trampa dig trött så det förslår på en elcykel.

Bara mina fem cent. Stort lycka till hur som helst!

AX3L sa:
Nu kommer happy-kollektivet att skrika på mig här. Men överväg att börja med en elcykel. Troligen kommer den träningen vara tillräckligt i början men med skillnaden att du faktiskt kommer att använda den. Dessutom på ett lite mer skonsamt sätt för knän etc i början. Nu vet inte jag hur din träningsmoral osv är, men detta är vis av andras erfarenhet. Sen kan du såklart skaffa en annan hoj på sikt, och kanske använda elcykeln mer till pendling. Och jodå, du kan trampa dig trött så det förslår på en elcykel.

Nu har ju TS redan skaffat sig en cykel visserlige, men jaja...
Om elcyklar har jag inget att säga förutom att de är djävulens påfund. I övrigt är de säkert jättebra.

Köra bibs under baggyshorts kör jag hela vintern så det går utmärkt!

Kul att du hittat ut på vägarna!

Elcykelförespråkare bör tas om hand så här..

Bilagor

• 1637999_1200_998.jpg
    1637999_1200_998.jpg
    67.7 KB · Besök: 43
Angående klädsel finns en massa "regler". Skit i dessa och kör med vad du känner dig bekväm med och vad som funkar. Sen finns det till vissa av dessa "regler" en praktisk bakgrund, t.ex. att man inte ska ha underkläder under cykelbyxorna har sin bakgrund i att det inte ska finnas några kanter som kan orsaka skavsår.

Jag skulle säga, skynda långsamt. Börja med att transportcykla dig till och från jobbet utan att köra dig död. När du gjort det några veckor och fortfarande på fredagskvällarna känner att du inte är förstörd så kan du öka på intensitet eller längd. Jag skulle personligen mer satsa på att bygga volym än intensitet initialt, men det beror väl lite på kynne också. Vissa gillar att ta i och slå rekord. Om du är sådan så kan du köra någon sträcka i full fart då och då. Se dock till att det inte blir s.a. du alltid ligger och kör så fort du kan hela turerna. Det kommer att slita på dig och i slutänden blir det mest mellanmjölk av det hela. Bättre med en bas av lugn cykling garnerat med något fartinslag.

En sak att fundera på är om det finns någon klubb på orten som kör motionscykling. Jag hade kört lite själv först för att vänja mig vid cyklandet, men det är roligt att cykla med andra och man kan lära sig en hel del.

Lycka till!

Och, börja med att trampa på lätta växlar. Runt 90 hela tramptag per minut kan vara ett riktmärke. Kan kännas fort till att börja med, men med lite övning ska det inte vara några problem att få det att kännas helt normalt. Det finns de som kan cykla på mycket lägre kadens (kadens = trampfrekvens), men ju lägre kadens du håller desto större krafter blir det på muskler, muskelfästen och senor och det kan orsaka skadeproblem.

Barometer sa:
AX3L sa:

Nu har ju TS redan skaffat sig en cykel visserlige, men jaja...
Om elcyklar har jag inget att säga förutom att de är djävulens påfund. I övrigt är de säkert jättebra.

Aah, läste uppenbarligen inte TS första post så noga... Sorry.

Mitt tips är att du kollar byxor för MTB. Det kör jag med och korta löpartaights under för att slippa skav.

(Jag väger 95 o är inte så sugen på att visa mig i cykelbyxor..)

Att inte våga visa sig i tights/cykelbyxor är en vanesak. Jag skulle tipsa om att inte gå ut för hårt utan börja med lugna rundor utan att ha så mycket mål (nu kommer du ju kanske mest att pendla). Men börja inte med höga mål som är svåra att uppnå. Du kommer ju må fysiskt och psykiskt bra av träning men det gäller att skynda långsamt.

Beroende på hur lång den dagliga pendelsträckan är så kan det räcka långt bara att ta sig till jobbet t/r på cykeln varje dag. Man känner sig lite ofta lite lite sliten på fredagarna när man inte har cykelpendlat på ett tag, så känn ingen stress över att träna mer än så till att börja med

Kolla Endura Hummvee brallor för MTB. De kommer med paddad löstagbar innerbralla som du kan använda under andra shorts också.
Jag är en 120+are och trivs förträffligt i mina. Enduras storlekar är ganska rejäla så det ska nog funka fint. :)

Arnold hade komplex över sina små ben så han ville inte heller visa sig i shorts. Han gjorde dock det till en drivkraft istället för ett problem och drog på sig shorts för att se dom taniga (nåja) benen och träna hårdare. Cykelbyxor är sköna när man cyklar, skit i vad andra säger och tycker. Två rundor sen känns det naturligt.

GoranS sa:
Och, börja med att trampa på lätta växlar. Runt 90 hela tramptag per minut kan vara ett riktmärke. Kan kännas fort till att börja med, men med lite övning ska det inte vara några problem att få det att kännas helt normalt. Det finns de som kan cykla på mycket lägre kadens (kadens = trampfrekvens), men ju lägre kadens du håller desto större krafter blir det på muskler, muskelfästen och senor och det kan orsaka skadeproblem.

Mycket bra råd.

Ett annat kan vara lite kortare och mer frekventa turer där man svettas dugligt.
Det frestar på bak och axlar mindre då (eller snarare, man tränar upp dom i samma takt som orken).
Och är det branta backar där orken tar slut så skäms inte för att gå upp. Nästa gång kommer man längre, och till slut kommer man opp :-)

Sätt som regel att du inte cyklar hårdare än att du kan ge dig ut nästa dag igen, håller du igång så varje dag så blir jag förvånad om kilona inte rasar av dig :)

Lätta växlar och lugnt tempo är bra tips.

Lycka till!

Decathlon har en del cykelkläder i 3XL. Och jag har nästan alltid ett par shorts eller 3/4 knickers på mig ovanför cykelbyxorna vilket fungerar jättebra.

Kul att du köpt en cykel!

Har du inte cyklat så mycket förut (nyligen) är det helt klart så att sadeln kräver en del invänjning. Det kan även vara en bra idé att kolla lite guider som förklarar hur du ska ställa in din cykel för att den ska bli bekväm.

Angående kläder, kör på det som är praktiskt och som du är bekväm i så blir pendlingen roligare och sannolikheten att den blir av större också!

Ett tips för att komma igång är att skaffa strava så att du kan följa din utveckling och kanske utmana dig själv på ett eller annat segment om du tycker att sånt är roligt.

Jag skulle inte börja kolla på hur snabbt du trampar eller hur snabbt det går utan som många säger, cykla till jobbet och hem och se till att du orkar göra det dagen efter igen. Cykekläder är inte så snygga att titta på, om man inte är cykelskadad kanske, men praktiska. Jag ser det som idrottskläder, det är inte så snyggt med en ishockeyutstyrsel heller :)

/R

Många bra råd redan. Väger själv 105 Kg så lite råd.

- Sadlar gör ont i början, det är en vanesak
- Bra tights hjälper mycket för rumpan
- Låga växlar och låg belastning i början, var rädd om knäna
- Har du fått hjälp med bra sittställning? Be handlarn om råd annars
- Skaffa cykelskor, hjälper knäna

Tack för alla svar och tips! Förhoppningsvis är cykeln klar för hämtning i morgon. Tråkigt nog har jag ganska kort bit till jobbet (dryga 3 km enkel väg) så jag tror att det inte ens inledningsvis kommer räcka med cykling till jobbet. En av fördelarna är väl att det är mer uppför på vägen hem.

Hur funkar det om man skulle vilja montera en barnstol på cykeln? Han på XXL lät tveksam till att fästa en i ramen men sa att man åtminstone kunde montera på pakethållare för eventuell montering där. Vad tror ni?

Visst, 3 km är ingen direkt lång sträcka. Jag skulle dock starta defensivt med att första veckan bara cykla till och från jobbet. Sen känner du på fredagskvällen efter hur det känns. Om det känns som att det varit "plättlätt" kan du lägga på några kilometer på hemvägen kommande vecka. Och du behöver inte göra det varje dag utan känn efter vad som känns bra. Känns det å andra sidan som du är lite sliten så kör vidare nästa vecka på samma nivå. Om du är väldigt sliten kan det kanske t.o.m. vara idé att skippa cykeln någon dag kommande vecka. Sen gör du väsentligen samma sak varje fredag, d.v.s. känner efter hur kroppen mår och anpassar följande veckas mängd efter det.

Då du skrev i första inlägget att du egentligen inte cyklat något på många år är det bättre att skynda långsamt och låta kroppen vänja sig vid den nya belastningen. Visserligen är cykling en tämligen skonsam träningsform jämfört med t.ex. löpning, men det är ändå bra att låta kroppen vänja sig gradvis vid den nya belastningen. Som jag ser det är det viktiga initialt sett att mentalt nöta in cyklingen till en vana. Som jag ser det är det mkt större chans att man fortsätter om man känner att man kontinuerligt blir lite bättre. Vartefter man blir bättre tränad kommer det förstås att bli allt svårare att upprätthålla dessa kontinuerliga förbättringar, men när du kommer dit har du förhoppningsvis hunnit vänja dig vid cyklingen och fortsätter även om du inte får samma form av belöning i form av prestation.

Angående viktaspekten så skulle jag inte fokusera på den alltför mycket initialt. Målet där borde vara att inte öka energiintaget. När du senare byggt upp dig s.a. du klarar att cykla ett antal timmar i veckan kan du kanske börja se vissa effekter på vikten givet att du inte börjar äta mer. Min erfarenhet är att om jag cyklar mer så äter jag mer och så ligger vikten rätt konstant ändå. Enda gångerna jag utan att tänka på intaget lyckats gå ner i vikt p.g.a. mycket cyklande är på cykelresor där jag cyklat 6-7 timmar per dag samtidigt som jag inte haft tillgång till någon form av buffémåltider.

Sen är det inte förlorat arbete med cyklingen även om du inte går ner i vikt (inledningsvis). Det har ju konstaterats att motionerandet i sig är bra för hälsan även om det inte leder till viktnedgång. Sen är det på sikt säkerligen helt rätt att försöka komma ner en del i vikt, men jag tror det är bättre att initialt fokusera på att komma igång med cyklandet på ett bra sätt.

Hej,

När det gäller barnstol på cykeln så ska det inte vara några problem med att få på en sån här. https://xxl.se/hamax-caress-w-lockable-bracket-cykelbarnstol/p/1088698_1_style
Jag har en sån på min MTB som är i storlek S, det som kan behövas är att byta själv staget. Men det finns olika modeller av stag att köpa.
Typ alla Hamax barnstolar har en klump man sätter fast på ramen, har även sett bilder på där man har satt den på sadelstolpen, men det är nog inte att rekommendera...

LesGrossman sa:
Elcykelförespråkare bör tas om hand så här..

Det heter MOPED klass2 max 25km/H och 15års gräns gärna intergradhjälm om man kommer
upp i sådana hiskeliga farter. Kravet är väl dock moppehjälm? Eller räcker det med cykelhjälm?

Senast ändrad:
Om du börjar med lite random upptäcksrundor i närområdet så kan det vara rätt vettigt att kolla vindriktningen innan man sticker hemifrån. Det är nämligen inte ett dugg roligt att som otränad känna att man börjar gå in i väggen någon mil hemifrån, och upptäcka att man har motvind hela vägen hem:-P

Således; cykla mot vinden tills du är trött. Sen går det ganska smärtfritt åt andra hållet:-)

Makten sa:
Om du börjar med lite random upptäcksrundor i närområdet så kan det vara rätt vettigt att kolla vindriktningen innan man sticker hemifrån. Det är nämligen inte ett dugg roligt att som otränad känna att man börjar gå in i väggen någon mil hemifrån, och upptäcka att man har motvind hela vägen hem:-P

Således; cykla mot vinden tills du är trött. Sen går det ganska smärtfritt åt andra hållet:-)

+1 (givet att personen inte bor vid vatten och det blåser från vattnet till)

Det bästa med att börja cykla är att du kommer att upptäcka att du är stark i benen! Det sämsta är att du kommer att upptäcka att du har dålig kondis, men den går ju att få upp allt eftersom. Sen släpper du kanske lite vikt också.

Det viktigaste är att du rör sig kontinuerligt för att få in vanan.

Mvh fd 125 kg :)

GoranS sa:
Makten sa:

Därför ska man alltid ha en Snickers (eller annan favorit) med sig på rundan, att äta i nödfall och inte bara frossa i sig för nöjes skull. :-) (ja i såfall kan man ju ha med sig flera...)

Bilagor

• Men+nee_4941d9_5230828.jpg
    Men+nee_4941d9_5230828.jpg
    49.5 KB · Besök: 39
JTF sa:
GoranS sa:
Makten sa:

Därför ska man alltid ha en Snickers (eller annan favorit) med sig på rundan, att äta i nödfall och inte bara frossa i sig för nöjes skull. :-) (ja i såfall kan man ju ha med sig flera...)

Jag köpte ett sånt där 5-pack Snickers en gång för att kunna ta med någon som nödproviant på rundorna. Den planen stöp på att när jag skulle ut på runda dagen efter så var alla Snickers slut.

me.I.am sa:
JTF sa:
GoranS sa:
Makten sa:

Jag köpte ett sånt där 5-pack Snickers en gång för att kunna ta med någon som nödproviant på rundorna. Den planen stöp på att när jag skulle ut på runda dagen efter så var alla Snickers slut.

Haha, känner igen mig :o)

Sånt snabbslem (gel) är bättre imo. Det får man allt vara jäkligt sötsugen för att talla på om man inte behöver, och det verkar snabbare om man väl tar slut.

Däremot finns det stora poänger med att gå tom, och det är att kroppen blir lite bättre på att använda fettreserver. Annars tar kroppen mest av det lätt-tillgängliga glykogenet som finns lagrat i musklerna. Av den anledningen brukar man mycket lättare bonka på våren än hösten (givet att man cyklar vår - höst då).

Se inte att det "bara" är 3km som en nackdel, tvärtom så är det en fördel att det är så nära att cykeln på allvar kan konkurrera tidsmässigt med andra lösningar. Det bland annat gör att det är större chans att du kan hålla i det.

Sadelfronten är som andra sagt individuell, jag har två cyklar som levererades med sadlar som för ögat var i stort identiska utom fabrikatet. Den ena kan jag cykla miltals på utan padding, på den andra (nu utbytt) ont i ändan efter en km. Så prova. :)

Se till att också ha sadeln vågrät. Många bökar runt och sätter sadeln i alla möjliga vinklar. Vågrätt eller nästan vågrätt är melodin.

Glöm inte att cykla för att det är kul och härligt också.

Cykla och ta en fin naturbild någonstans. Cykla till några goda vänner och visa upp hojjen för dom.

Om cykling faller dig i smaken och det funkar med resten av livet så kan du ju cykla 30 min före frukost till jobbet och sen äta en vanlig frukost där. Så får du igång fettförbränningen lite tänker jag.

Att få in rutinerna är det viktigaste för kontinuiteten. Det ska var vara lättast att ta cykeln. Sköt om cykeln lite så att den alltid funkar bra. Om du kan lämna skor/kläder/schampo etc på jobbet så att du slipper släpa varje dag är det ett stort plus. Efter några dagar när rutinerna sitter ska det kännas krångligt och besvärligt att välja bilen. Kämpa på.

Tillbaka
Topp