150 mil randonné Uppsala-Trondheim-Uppsala

kontrapunkt

Aktiv medlem
promo2.jpeg

Nu är det officiellt: 21-25 juli 2018 avser vi i Randonneur Stockholm att ordna vår längsta brevet någonsin: en 150 mil lång randonné från Uppsala över Dalarna, fjällvärden och Røros ända till Trondheim och tillbaka.

Turen är sanktionerad av Randonneurs Mondiaux och kan göras i valfritt tempo (max 125h), men med lugnt audaxtempo blir det ungefär 30 mil per dag och fyra övernattningar på jämna avstånd i Sverige och Norge.

Mer information kommer på särskild hemsida efter nyår. Vi arbetar med kontroller, detaljer i rutt och sovplatser nu. Är du intresserad att veta när anmälan öppnar? Hör av dig till randonneursthlm@gmail.com eller följ tråden här.

Och - skulle du vara intresserad att hjälpa till? Både stora och små insatser är varmt välkomna - kanske om du eller någon vän vill vara med och bemanna en kontroll, eller om du är intresserad att vara med och planera i förväg? Hör gärna av dig!

Senast ändrad:
Jag förstår att rutten inte kanske är klar ännu, men går det att få en hint om städer/samhällen som passeras? Ffa på den svenska sidan.
Tack på förhand.

Vi vill hålla det lite öppet en stund till. Men Husby, Leksand, Sollerön (södra vägen om Siljan) och än mer Mora, Älvdalen, Särna och Högvålen är troliga ställen.

Preliminär plan är en slinga i alla fall genom Norge, på samma sätt som till exempel LEL med "dit och hem med ögla". Det kan också bli några annorlunda platser för kontroll på hemvägen för att passa öppettider och möjlighet att hitta sovplats bättre.

Det kan nog bli en fin tur det där. Temperaturmässigt är det väl ungefär i den där vevan det är som bäst och det är ju fortfarande såpass ljust att det vid klart väder knappt hinner bli riktigt mörkt på natten.

Låter lockande, men jag ska nog ta 30-milaren först för att känna på formen. ;)

Såg när jag letade rutt att det blir lika långt att åka via Sveg och Bollnäs som genom Dalarna (åtminstone om man gafflar i Röros), så det finns utrymme för ombyte i vyerna om arrangörerna så önskar.

Hej!

Detta låter superskoj!!!!!

Jag vill gärna cykla denna rutt när den blir av men får inte mailadressen till intresseanmälan i inlägget att fungera.

Har fler samma problem ?

kontrapunkt sa:
Vi vill hålla det lite öppet en stund till. Men Husby, Leksand, Sollerön (södra vägen om Siljan) och än mer Mora, Älvdalen, Särna och Högvålen är troliga ställen.
Tack då vet jag på ett ungefär i alla fall.

Cyklot B sa:

Såg när jag letade rutt att det blir lika långt att åka via Sveg och Bollnäs som genom Dalarna (åtminstone om man gafflar i Röros), så det finns utrymme för ombyte i vyerna om arrangörerna så önskar.

Fast innan man lägger rutten förbi Sveg ska man komma ihåg att vägen mellan Lillhärdal och Särna är så vansinnigt deprimerande att det nästan inte går att beskriva...

Nu vet vi ju att man inte kan cykla så långt. Men lite intressant verkar det ändå. Och med lite planering så skulle man ju kunna sova hemma både vägen dit och hem :)

ohellstrom sa:
Cyklot B sa:

Fast innan man lägger rutten förbi Sveg ska man komma ihåg att vägen mellan Lillhärdal och Särna är så vansinnigt deprimerande att det nästan inte går att beskriva...

+1

ohellstrom sa:
Cyklot B sa:
Fast innan man ens börjar fundera på om vägen mellan Lillhärdal och Särna är deprimerande, så ska man förstås komma ihåg att det är vansinnigt dumt att ta omvägen över Särna om man ska från Trondheim till Sveg.

Åker med i en preliminär plan för sommaren.
Hur mycket kläder/ombyten har ni som kör detta utan längre stopp?
Är ny på det med längre sträckor, körde nonstop Gävle-Öland i somras, då var det ju lätt eftersom jag inte stannade för att sova. Det här kräver mer planering.

ohellstrom sa:
Cyklot B sa:

Äsch, den där fina vägen som är så kul! Och Särna som är så vackert! Det är ju underbart att precis när man behöver det så finns det, mitt i världens tråkigaste skog, en fin dass :-)

Nä höjdpunkten är verkligen att komma förbi allt och till slut glider ner längs älven in i Älvdalen där det finns pizza.

Hej.. Långt?? Säger man inte i RAAM att första stoppet är efter 1000 miles?? Alltså 1600 km. D.v.s. 160 mil... mvh borano20

borano20 sa:
Hej.. Långt?? Säger man inte i RAAM att första stoppet är efter 1000 miles?? Alltså 1600 km. D.v.s. 160 mil... mvh borano20
Det tror jag inte på. I Strassers rekordlopp tog det ca 52 timmar att nå 1000 miles och jag har för mig att han sov första gången den andra natten, d.v.s. efter mindre än 40 timmar. Och den öppningen var extremt snabb. Om man tittar på Pattinson som var tvåa det året (2014) skulle första vilan vid 1000 miles inneburit närmare 70 timmar utan sömn vilket skulle vara totalt idiotiskt med tanke på att det är 2000 miles kvar.

GoranS sa:
borano20 sa:
Det tror jag inte på. I Strassers rekordlopp tog det ca 52 timmar att nå 1000 miles och jag har för mig att han sov första gången den andra natten, d.v.s. efter mindre än 40 timmar. Och den öppningen var extremt snabb. Om man tittar på Pattinson som var tvåa det året (2014) skulle första vilan vid 1000 miles inneburit närmare 70 timmar utan sömn vilket skulle vara totalt idiotiskt med tanke på att det är 2000 miles kvar.

Tror kanske det som åsyftas är en kontroll? Eller?

Det har på senare tid varit 55 TS (Time stations). Nu är det väl varierande hur dessa ser ut om jag fattat det rätt, men det är väl det närmaste kontroller man kommer. Första kommer efter mindre än 10 mil, så det bör inte vara vad som avses. Det enda som möjligen skulle kunna syftas på är första reppasseringen som är vid TS 15 efter 900+ miles. Att kalla en reppassering för ett stopp är dock för mig i alla fall väldigt onaturligt.

Och det finns ju i stort sett alltid något som är längre. Om man kört Trans Siberia Extreme är väl RAAM inte så farligt långt. Och har man en HAMR-inteckning är väl en Trans Siberia Extreme en liten uppvärmningstur om man tittar på sträckan. I min värld är ett cykellopp på 150 mil långt. Punkt.

GoranS sa:
Och det finns ju i stort sett alltid något som är längre. Om man kört Trans Siberia Extreme är väl RAAM inte så farligt långt. Och har man en HAMR-inteckning är väl en Trans Siberia Extreme en liten uppvärmningstur om man tittar på sträckan. I min värld är ett cykellopp på 150 mil långt. Punkt.

Ett cykellopp på 20 mil är långt, ett på 150 mil är oerhört långt. Sen vad som är "för" långt är väl upp till var och en :-)

Jocke77 sa:
Ett cykellopp på 20 mil är långt, ett på 150 mil är oerhört långt. Sen vad som är "för" långt är väl upp till var och en :-)

Nej, det där är ju sedan gammalt, 20 mil är inte långt. Det är kortdistans. 30 mil är medeldistans (hallå, 20.000 gör det varje år liksom...)
40 mil är långt, 60 mil är jobbigt, 100 mil är snorlångt och 120-150 mil är jetelångt. 216 mil är sjukt långt, faktiskt lika långt som sverige.

Man är liksom inte normal när man ser en sådan här tråd och direkt börjar planera semester 2018 för detta datum :)

Jocke77 sa:
Man är liksom inte normal när man ser en sådan här tråd och direkt börjar planera semester 2018 för detta datum :)

Hah! Normal eller ej så skedde precis just detta. Jag uppfyller iaf socialstyrelsens rekomendationer ang. motionerande vilket de ”normala” inte tycks lyckas med. ;)

Jeppe_E sa:
Jocke77 sa:

Nej, det där är ju sedan gammalt, 20 mil är inte långt. Det är kortdistans. 30 mil är medeldistans (hallå, 20.000 gör det varje år liksom...)
40 mil är långt, 60 mil är jobbigt, 100 mil är snorlångt och 120-150 mil är jetelångt. 216 mil är sjukt långt, faktiskt lika långt som sverige.

Frågar du mina kollegor så är man extremsportare om man cyklar 5 km i lätt regn och totalt galen om sträckan är över en mil.

chripers sa:
Är ny på det med längre sträckor, körde nonstop Gävle-Öland i somras, då var det ju lätt eftersom jag inte stannade för att sova. Det här kräver mer planering.

Tänkte tvärtom. Med mindre planering kan man stanna och sova nästan var som helst =)

NLC sa:
chripers sa:

Tänkte tvärtom. Med mindre planering kan man stanna och sova nästan var som helst =)

Så kan man tänka också.
Och om man tänker så, vad planerar man att sova i :-)
Rakt upp och ner i mässen med nåt förstärkningsplagg i ett dike...

chripers sa:
NLC sa:
chripers sa:

Så kan man tänka också.
Och om man tänker så, vad planerar man att sova i :-)
Rakt upp och ner i mässen med nåt förstärkningsplagg i ett dike...

En bivybag och en tunnare fleece för att komplettera arm- och benvärmare funkar hyggligt längs svenska sommarvägar. Har man tur hittar man också någon busskur eller dyl som ger lä och regnskydd. Tricket är mest att inte bli sovnödig i vargatimman innan solen går upp...

Senast jag passerade Högvålen var det grusväg upp till Tännäs/R84. Nu har även den vägen civiliserats. Skulle vara mysigt med några grusvägar, eller?

Det blir väl hetsjakt på långdistanser för föranmälan till PBP så det är väl inte annat att välja på.

Datumet ligger ju mitt i semestern så detta blir inte lättnavigerat hemma...

Fjärdebrunn sa:
Det blir väl hetsjakt på långdistanser för föranmälan till PBP så det är väl inte annat att välja på.

Säg att du skall hämta en sak till jobbet och du tänker ju på miljön så givetvis tar du cykeln dit och hem...

Fjärdebrunn sa:

Kan fungera för en annan, kommer från långsemestern i italienland veckan innan..

IngvarW sa:
Fjärdebrunn sa:

Kan fungera för en annan, kommer från långsemestern i italienland veckan innan..
Du får nog köra sista veckan i Italien i en frysbox s.a. du klarar de svensk-norska sommartemperaturerna i så fall. ;-)

GoranS sa:
IngvarW sa:
Fjärdebrunn sa:

Du får nog köra sista veckan i Italien i en frysbox s.a. du klarar de svensk-norska sommartemperaturerna i så fall. ;-)

Misstänker att de däringa norgetoppstigningarna lär innebära en del enställiga grader..

Det finns en gen grusväg i Tännäs ner mot stora vägen för den som önskar sådant, men också alternativ med asfalt. Det sagt så pågår fortfarande ruttplaneringen ...

Kul att ha friheten att välja väg här och var, om det nu blir så. Det kan bli givande diskussioner med de man man eventuellt trampar ihop med.

Tillbaka
Topp