150 mil randonné Uppsala-Trondheim-Uppsala

Tro kan man göra i kyrkan. Jag å min sida vet att reglerna inte tillåter avvikelser från föreskriven rutt.
Audax Club Parisien sa:
Riders must stay on the route. If a rider leaves the route, they must return to the route at the same point prior to continuing, ie. no shortcuts or detours from the route, unless specified by the organizer.
I det jag skrev ovan fanns därför förstås heller ingen uppmaning till regelbrott.

Så genom att du skriver att det går lika bra att ta omvägen via Stråtenbo vet du alltså att det kommer att vara en tillåten alternativrutt?

xyklisten sa:
Petert sa:
Jocke77 sa:
Var finns rutten upplagd? Vet att jag sett den men hittar den inte nu.

https://ridewithgps.com/routes/20572504

För övrigt väntar jag på att vi får anmäla oss, oavsett om det blir tillåtet att välja väg här och där eller inte.

/Peter
Finns lite att städa upp passeringen av Mora..... Blir alldeles yr av det där och då har jag ändå bott här i 36 år ;)

"Ingen ska ha fördel av att cykla på hemmaplan" (#68 i randoreglerna)

Petert sa:
xyklisten sa:
Petert sa:
Jocke77 sa:
Var finns rutten upplagd? Vet att jag sett den men hittar den inte nu.

https://ridewithgps.com/routes/20572504

För övrigt väntar jag på att vi får anmäla oss, oavsett om det blir tillåtet att välja väg här och där eller inte.

/Peter
Finns lite att städa upp passeringen av Mora..... Blir alldeles yr av det där och då har jag ändå bott här i 36 år ;)

"Ingen ska ha fördel av att cykla på hemmaplan" (#68 i randoreglerna)

Blir jobbigt för xyklisten och mig då eftersom jag bor i Falun och har cyklat på 99% av vägarna från Uppsala till Älvdalen :-)

Tänkte samma sak när jag kollade rutten...bla att den svänger av 200 m innan en OKQ8 mack i Mora. Sen finns "bättre" vägar att ta innan Torsång utanför Borlänge också.

Menar du norr eller söder om Torsång (innan blir ju söder om på utvägen och söder om på hemvägen)?

Den som behöver längre uppvärmningssträcka än så är sannerligen en trögstartad!

Senast ändrad:
Jag är trögstartad.

Det kommer vara många olika synpunkter på vägvalet, men det är banläggarens privilegium att bestämma rutten. Då är det bara följa den. Enligt reglerna från ACP.

Givetvis upp till banläggaren att bestämma. Men när banan läggs med maximalt antal korsningar i tätort och genom en fullbelagd camping borde det finnas utrymme för justering.

xyklisten sa:
Givetvis upp till banläggaren att bestämma. Men när banan läggs med maximalt antal korsningar i tätort och genom en fullbelagd camping borde det finnas utrymme för justering.

+1

Kommentarerna om banan handlar ju inte alls om att styra rutten utan om smådetaljer för att göra det bättre och enklare för deltagarna. Eftersom det är omöjligt att hålla koll på alla byar/städer som passeras så skulle iaf jag om det var jag som la banan uppskatta om folk med lokalkännedom gav feedback.

Den som lägger banan får väl skriva i tråden om vederbörande anser att feedback är helt oönskat :-)

Jag håller med er om detta.
Men det borde vara gjort redan förra sommaren. Och man borde ha test cyklat banan innan för att fixa dessa detaljer.
Mina banor som jag har lagt, brukar jag både att åka med bil, test cykla och sedan kolla alla korsningar med Google maps, I street view, så man skriva ner skyltar, väg nr, mm. Jag har kollat i stort sett alla korsningar på denna bana och gjort egna vägnötter. Uppdelad på 5 delar.

Tex finns ett fint ställe utför Gesunda,där kan äta sin medhavda matsäck, Skvaltkvarn.

Jocke77 sa:
xyklisten sa:

+1

Kommentarerna om banan handlar ju inte alls om att styra rutten utan om smådetaljer för att göra det bättre och enklare för deltagarna. Eftersom det är omöjligt att hålla koll på alla byar/städer som passeras så skulle iaf jag om det var jag som la banan uppskatta om folk med lokalkännedom gav feedback.

Den som lägger banan får väl skriva i tråden om vederbörande anser att feedback är helt oönskat :-)

Hej!
Vi är jättetacksamma för all hjälp och alla är välkomna att hjälpa till. Detta är ett lopp vars ambition är att sprida cykelglädje i Randonneurvärlden. Randonneur Stockholm har proklamerat detta som sitt internationella prestigelopp. Vi kommer sålunda göra allt vi kan för att få detta lopp till det bästa vi kan prestera. Vi kanske inte hamnar där första gången men den finns ingen tvekan om var målet och ambitionen är. Det är ett lopp där alla jobbar ideellt och Randonneur Stockholm har ingen ambition att göra vinst. Vi hade hoppats att släppa hemsidan den 15e februari men tyvärr så råkade en nyckelperson i arrangörskommittén ut för oförutsedda och tråkiga familjehändelser. Vi har därför hamnat efter tänkt schema. Det är något som är svårt att undvika i ideell verksamhet. Läget för loppet ser i övrigt ruggigt bra ut. Vi har tack vare idogt arbete, trots stora initiala svårigheter, lyckats säkra övernattningar och logistik. Vi hoppas att skapa ett unikt erbjudande för ett prestigelopp redan första året. Vi hoppas sålunda kunna erbjuda någon form av möjlighet till bädd a la LEL och PBP och förbokade sängar a la Super Brevet Scandinavia eller Cascade 1200. Vårt fokus nu ligger på att dubbelkolla viktiga detaljer och översätta hemsidan till engelska. Vi släpper hemsidan när vi anser att den är good enough. Ambitionen har varit att ha släppet 1 mars, vi jobbar fortfarande på det men det börjar kännas tufft. När det gäller rutt så är vi rysligt tacksamma för förslag. Mejla gärna till Kontrapunkt som är vår general eller till Ranonneur Stockholm.
Jättekul med allt intresse här! Vi har senaste tiden var djupt upptagna i eget arbete och inte hunnit följa denna tråd. Vi blev jätteglada över ert engagemang och intresse när vi hamnade på tråden efter att ha harvat i vår ensamhet. Tack! Det är sådant som får en motiverad när man jobbar ideellt. Jag såg att det fanns massor av bra förslag. Just nu hinner vi inte ta tag i dem då vi prioriterat att släppa hemsidan men lovar att titta tillbaka på detta inom kort.
Loppet har fått mycket nationell och internationell respons. Det ser mycket lovande ut och jag känner mig övertygad när jag säger - nu skriver vi historia!

VH Henrik, ordförande Randonneur Stockholm

Grimpeur sa:
Jocke77 sa:
xyklisten sa:

+1

Hej!
Vi är jättetacksamma för all hjälp och alla är välkomna att hjälpa till. Detta är ett lopp vars ambition är att sprida cykelglädje i Randonneurvärlden. Randonneur Stockholm har proklamerat detta som sitt internationella prestigelopp. Vi kommer sålunda göra allt vi kan för att få detta lopp till det bästa vi kan prestera. Vi kanske inte hamnar där första gången men den finns ingen tvekan om var målet och ambitionen är. Det är ett lopp där alla jobbar ideellt och Randonneur Stockholm har ingen ambition att göra vinst. Vi hade hoppats att släppa hemsidan den 15e februari men tyvärr så råkade en nyckelperson i arrangörskommittén ut för oförutsedda och tråkiga familjehändelser. Vi har därför hamnat efter tänkt schema. Det är något som är svårt att undvika i ideell verksamhet. Läget för loppet ser i övrigt ruggigt bra ut. Vi har tack vare idogt arbete, trots stora initiala svårigheter, lyckats säkra övernattningar och logistik. Vi hoppas att skapa ett unikt erbjudande för ett prestigelopp redan första året. Vi hoppas sålunda kunna erbjuda någon form av möjlighet till bädd a la LEL och PBP och förbokade sängar a la Super Brevet Scandinavia eller Cascade 1200. Vårt fokus nu ligger på att dubbelkolla viktiga detaljer och översätta hemsidan till engelska. Vi släpper hemsidan när vi anser att den är good enough. Ambitionen har varit att ha släppet 1 mars, vi jobbar fortfarande på det men det börjar kännas tufft. När det gäller rutt så är vi rysligt tacksamma för förslag. Mejla gärna till Kontrapunkt som är vår general eller till Ranonneur Stockholm.
Jättekul med allt intresse här! Vi har senaste tiden var djupt upptagna i eget arbete och inte hunnit följa denna tråd. Vi blev jätteglada över ert engagemang och intresse när vi hamnade på tråden efter att ha harvat i vår ensamhet. Tack! Det är sådant som får en motiverad när man jobbar ideellt. Jag såg att det fanns massor av bra förslag. Just nu hinner vi inte ta tag i dem då vi prioriterat att släppa hemsidan men lovar att titta tillbaka på detta inom kort.
Loppet har fått mycket nationell och internationell respons. Det ser mycket lovande ut och jag känner mig övertygad när jag säger - nu skriver vi historia!

VH Henrik, ordförande Randonneur Stockholm

Härligt! Jag ser fram emot frukterna av ert frenetiska arbete med loppet.
/Peter

Övernattning? Skall man inte bara slumra lite i en busskur eller värmeskåp om det blir kallt?

Bra jobbat Henrik och alla som hjälper till!

Ser fram emot att stå på startlinjen och än mer att gå i mål...

Har den skånska randoeliten blivit lite mesig/vek/förståndig/... 2018? ;-)

I sak håller jag helt med, 150 mil utan sömn låter inte optimalt oavsett om man har tid eller överlevnadschans som målfunktion.

"Den skånska randoeliten" förnekar bestämt att någonsin ha varit oförståndig, haha.

Men ja, jag tror ma kommer i mål snabbare på 150 mil om man tar nån tupplur här och där. Det kostar faktiskt inte SÅ mycket tid att sova lite, fikapauserna är och förblir de riktiga tidstjuvarna.

ohellstrom sa:
"Den skånska randoeliten" förnekar bestämt att någonsin ha varit oförståndig, haha.

Men ja, jag tror ma kommer i mål snabbare på 150 mil om man tar nån tupplur här och där. Det kostar faktiskt inte SÅ mycket tid att sova lite, fikapauserna är och förblir de riktiga tidstjuvarna.

Det bästa verkar vara att sova på alla stopp och ta dropp under tiden?

Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Det säger sig själv att man inte kan sova på cykeln (men testa gärna - jag kan iallafall inte), däremot går det alldeles utmärkt att äta och cykla samtidigt. OM man nu är ute efter att det ska gå fort dvs.

ohellstrom sa:
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Det säger sig själv att man inte kan sova på cykeln (men testa gärna - jag kan iallafall inte), däremot går det alldeles utmärkt att äta och cykla samtidigt. OM man nu är ute efter att det ska gå fort dvs.

Haha, nog kan man allt sova på cykeln. Om den bara står still =)

Hm, åtminstone som barn gick jag i sömnen och min moder lär ha gett sig på att sy symaskin i sömnen i unga år. Kanske har jag trots allt något genetiskt guldkorn att utvinna vad det gäller långcykling!?

ohellstrom sa:
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Haha, det var en skön tolkning. Givetvis menade jag inte att man skulle sova medan man rullade utan att man sover alla gånger man stannar och inte lägger den tiden på att äta. Alternativet att stanna och inte sova finns ju, därav skrev jag alla stopp :-)

Jocke77 sa:
ohellstrom sa:
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Haha, det var en skön tolkning. Givetvis menade jag inte att man skulle sova medan man rullade utan att man sover alla gånger man stannar och inte lägger den tiden på att äta. Alternativet att stanna och inte sova finns ju, därav skrev jag alla stopp :-)

Haha ja! Men det ser ut att vara relativt gott om kontroller så det blir nog ändå för mycket av det goda att sova varje gång....

Jocke77 sa:
Sen finns "bättre" vägar att ta innan Torsång utanför Borlänge också.
Det tänkte jag också på.
Det finns inte mindre än två vägar – sinsemellan jämbördiga – på östra sidan älven där, och det finns väl få skäl att ta omvägen över Gustafs och Naglarby. Vad finns att se där, liksom? ;o)

Annars hade jag väntat mig att man skulle lösa problemet med att undvika riksväg 70 norr därom genom att ta västra sidan älven över Bäsna och Djura. Det är en hyfsat platt och fin väg med lite trafik. (Jag har bott i både Borlänge och Gagnef.)
Det skulle gå att från Torsång åka in mot Islingby och sedan fortsätta rakt upp genom Medväga till Forshuvud-bron, för att undvika Borlänge centrum. Sedan går det att lätt ta sig genom Kvarnsveden upp till Mellsta-rondellen. Man slipper då att alls åka in i drant-helvetet (aka Leksand), utan kan antingen via Rälta eller Häradsbygden svänga av mot Siljansnäs redan före bron.
Den där backen upp till Rexbo är inte överdrivet trevlig att tampas med, och troligen inte mer så efter en klättring över kölen.

Tycker både Rexbovägen som rutten går via nu och vägen via Bäsna och Djura är riktigt fina båda två, blir inte mycket mer "dalakänsla" än när man rullar genom de små byarna med små trähus målat med falu rödfärg.

Eftersom alla städer man passerar är så pass små så kan det ju vara bra att åka genom för att kunna erbjuda möjligheten till stopp. I Leksand finns ju Siljans konditori som ligger bra...tar ju 2 min att cykla genom Leksand så det är ju inte Kungsgatan i Sthlm kl 16:30 direkt :-D

Vägen längsmed älven mellan Naglarby och Torsång är rätt vacker i kvällssol.

Lite svårt att inse exakt vad "backen upp till Rexbo" syftar på. Visst, det går lite uppför både från Övre Valsan och från Helgbo upp till Rexbo, men om man ens halvseriöst funderar på att cykla 150 mil är det inget att oroa sig över.

Den länkade kartan högre upp har en kontroll i Leksand. Nu vet jag inte var ev. kontroll är tänkt att vara belägen, men det skulle kanske kunna förklara varför de valt att dra rutten in i centrum. Sen är ju de fyra byarna på väg in till Leksand längs Sågmyravägen fina med rejäl "dalakänsla".

GoranS sa:
Vägen längsmed älven mellan Naglarby och Torsång är rätt vacker i kvällssol.

Lite svårt att inse exakt vad "backen upp till Rexbo" syftar på. Visst, det går lite uppför både från Övre Valsan och från Helgbo upp till Rexbo, men om man ens halvseriöst funderar på att cykla 150 mil är det inget att oroa sig över.

Den länkade kartan högre upp har en kontroll i Leksand. Nu vet jag inte var ev. kontroll är tänkt att vara belägen, men det skulle kanske kunna förklara varför de valt att dra rutten in i centrum. Sen är ju de fyra byarna på väg in till Leksand längs Sågmyravägen fina med rejäl "dalakänsla".

Det ligger en OKQ-mack modell större nästan precis där markeringen är.

GoranS sa:
...Sen är ju de fyra byarna på väg in till Leksand längs Sågmyravägen fina med rejäl "dalakänsla".

Ja, riktig dalakänsla och dessutom är byarna kryddade med branta små backar. På hemvägen kommer de säkert att tvinga ner kedjan på llillklingan, om man är så gammalmodig att man har någon .

Hej!
Nu finns hemsidan uppe som sagt. Anmälan öppnar 15/3 kl 00:00 svenskt tid. Se till att köra en 40-milare eller längre innan 1/7 sen för att kvalificera (det är nog bra i varje fall).

Rutt: Fortfarande med reservation för ändringar, som sagt. De två grusvägarna kommer det vara fullt tillåtet att välja bort till förmån för asfaltsvägen. Detaljer om alternativa rutter (mest dessa) finns i GPX och vägnötter när de kommer.

Vägen till Torsång går söder om älven på grund av planerat brobyte i Torsång i juli.

Den här var kul:

Vid Gysinge kan det kvällstid finnas myggor. De är ofarliga om du inte är allergisk men definitivt inte rädda för människor.

/ing

IngvarW sa:
Den här var kul:

Vid Gysinge kan det kvällstid finnas myggor. De är ofarliga om du inte är allergisk men definitivt inte rädda för människor.

/ing
Som uppväxt i närheten av Gysinge kan jag fanimej garantera att det finns "attackmyggor modell flygplan", med ett förakt och hat för människor. Medtag visir/munskydd.

Jag ser det hela som en från arrangören väl genomtänkt bansträckning då detta flygande smörgåsbord kan komma att utgöra räddningen för många bonkade randonnörer under loppet. Bara att öppna munnen och svälja för att få ett fint energitillskott.

Imorgon är det anmälningsafton. Anmälan öppnar 00:00. Vi hoppas på lagom många intresserade på detta lopp, d.v.s. ett stort startfält och att alla intresserade får en plats. Då det är första gången vi arrangerar så har vi svårt att bedöma antalet intresserade men vi har fått många förfrågningar ifrån när och fjärran. Blir nog en uppesittarkväll för mig och frun. Jag tror inte vi kommer att anmäla oss då vårat prio är att arrangera men känns som en mycket historisk och speciell händelse som man inte vill missa. Kanske öppnar vi formuläret bara för att få känslan, kanske anmäler vi oss och hoppas på att vi inte behövs som funktionärer. Men hur som haver så kommer vi nog vara vakna och vaka in detta ögonblick.

VH Henrik

Tillbaka
Topp