150 mil randonné Uppsala-Trondheim-Uppsala

Imorgon beger vi oss för att kontrollcykla UTU! Olles ambitiösa vägnötter printade. Olles och Per Erics GPS spår nedladdade i varsin GPS. Packningen i övrigt börjar ta form. Det skall bli kul det här!

Bilagor

• 20180615_201741.jpg
    20180615_201741.jpg
    292.1 KB · Besök: 87
Dag 1 Dagen började med tidigt tåg till Uppsala. Väl där så begav vi oss till starten. Ruggigt fin startplats på rundan. Vi kolla runt, fotade och slängde en extra blick på St Olav. Trondheims helgon stod och blickade mot oss och mot Trondheim. Vi funderade ett tag om motsvarigheten finns i trondheim. Om inte så får vi väl be att dem uppföra det. Om Uppsalas domkyrka har Trondheims helgon blickandes emot Trondheim så väl skam om inte de gjorde motsvarande. Sedan skulle vi rulla ut men det visade sig att vi laddat spår för dag två. Så det blev till att leta fram datorn och hitta spåren för dag ett. Sedan rullade vi ut ungefär en halvtimme efter ordinarie start. Utfärden var väldigt smuttig med avseende på trafik och på ett lätt sätt hitta ut ur staden. Dock så stannade vi vid varje vägnot och ibland däremellan och diskuterade vad vägnötterna vara och vad som var lämpligast vägval. Mycket oklart varför vi gjorde detta då vi inte hittar i Uppsala och de som gjort vägnötterna är inbitna Uppsalabor. Redan här kunde man inse att detta skulle bli en lång dag. Man kunde snart höra oss är detta en TX jag tycker att det är en YX. Na tycker du det, vad säges X som kompromiss na men vad säges om bara sväng höger. Vid snart varenda korsning (eller vägval). Men nu går vi händelserna i förväg. Vägen ut från Uppsala rullade på längs det platta och bekanta landskapet. Det är svårt att inte trycka på på sådana vägar. Det lockar liksom. Sedan fortsatte vi och nådde snart Gysinge. Alltid gott om fotografer där. Vi fotade några fotografer och lite brusande vatten. Åt lunch på PRO cafet längs vattnet och kollade in hur några små andbarn klarade små fallen. Därefter så fortsatte färden. Efter Österfärnebo var det för oss nya vägar. Lite mindre, lite mera kurviga och följde lanskapet. Mumma! Sedan började man se lite kullar fick uppleva backar. Henriks kedja rassla lite varför jag försökte olja den. Dock tog den rackans oljan slut. Inte buslätt en lördag em i glesbygden att hitta olja. Vi försökte med verkstäder, mackar men icke. Vi hade mer mindre gett upp när jag fick syn på en loppisbod med cykelservice. Det visade sig att den trevlige äldre farbrorn hade tidigare ägnat mycket tid åt tävlingcykling där just oljan varit viktig. Han tyckte att om vi ville köra snabbt så hade han en olja ( det var typ 5 56) den försvann dock rackans snabbt. Så kanske den andra som hette kedjeolja var bättre. Den innehöll dock mycket fett vilket gjorde att den trådade sig mycket. Efter en stunds dividerande så tog vi kedjeoljan (även om den lät som en motorsågsolja) bättre än inget. Vi har dock inte vågat använda den ännu. Tänkte att det är nog bäst att googla lite först. Sedan rullade det på mer kullar och backar och snart hade vi en trevlig lokalcyklist som sällskap. Vi pratade en stund. Verkar vara sociala cyklister i dalarna. Det blev mer backar och sedan även lite mer matställen och affärer. Vi tog första bästa korvmoj. Sedan efter några hundra meter låg en mysig restaurang. Men vi blev mätta och sparade lite tid för allt rekande hade totalt spolierat vårt tidschema. Vi skulle missa maten på Stadshotellet vid insjön. När vi sedan rättså nöjda efter toppendag rullade in på en grusväg, sträckans första. Det gick inte så bra. I andra utförslöpan så kom Henrik in i en rejäl tvättbräda fick framhjulspunka och tappade herraväldet över ekipaget. Nu sitter vi på hotellrummet. Henrik har ett pytte-skrapmärke på armbågen och ett hysfat på knät. Det på knät verkar vara lite kross också så det är lite svullet och han haltar betänkligt och har svårt att räta på benet (gör antagligen ont när såret trycks ihop). Vi hoppas att det är bättre imorgon. Ev kan man sänka sadeln någon centimeter så att man sträcker benet lite mindre. Summa summarum en bra dag med en liten skada som ev kan stoppa vår tur. Inga bilder då de är i Henriks mobil.

Hoppas det inte blir alltför illa med knät så att trampandet funkar framgent.

Av ren nyfikenhet, var är grusvägssträckan?

Slutligen förhåller jag mig lätt tveksam till benämningen stadshotell på hotellet i Insjön.

20180616_115559.jpg
20180616_164017.jpg
Måste tyvärr kasta in handuken. Knät gör inte speciellt ont men stelt och svårt att räta ut och krampar gärna då. Tror därför att det är oklokt att fortsätta. Misstänker att mjukdelarna fick lite väl mycket stryk i samband med flygturen och då främst vid landningen. Flög tydligen en rejäl bit enligt personen bakom. Försökte själv mest räta upp ekipaget. Fick en rotation när jag lättade som jag inte lyckades häva så jag landa på sidan. Stadshotell är kanske lite väl flott beskrivnig, men det är ett charmigt hotell, bild nedan, även om bemanningen kunde vara bättre. Grusträcka strax efter smedsbo, se nötter (i trakterna av Borlänge).

Bilagor

• 20180617_091929.jpg
    20180617_091929.jpg
    289.7 KB · Besök: 68
  • 20180617_093048.jpg
    20180617_093048.jpg
    252.7 KB · Besök: 85
Om man vill undvika gruset är inte omvägen så lång om man fortsätter rakt fram i aspeboda och fortsätter rakt fram till 293. Vänster längs 293 till smedsbo där man tar höger in på ordinarie rutt. Petimetern vill se rönnäs rättstavat i nötterna

Alfsomfan sa:
Om man vill undvika gruset är inte omvägen så lång om man fortsätter rakt fram i aspeboda och fortsätter rakt fram till 293. Vänster längs 293 till smedsbo där man tar höger in på ordinarie rutt. Petimetern vill se rönnäs rättstavat i nötterna

Tack för tipset om Rönnäs. Vägnötterna är inte släppta utan vi håller som bäst på att bugga av dem. Tack även för tipset att undvika grusvägen. Jag tror inte grusvägen är några problem under loppet. Jag kör med två tunga packväsker bak. Dessa har låg tyngdpunkt och en tyngdpunkt som är bakom mej. Tappar man kontakten med underlaget blir den därför lynnig. En normalt packad cykel har inte detta problem utan man brukar kunna flyta på gruset om man tappar kontakten lite.

Vill ni göra det hela lite mer autentiskt skriver ni vägnötterna i fonetisk skrift på det mål som är giltigt i området. Skulle kunna bli rejält spännande navigeringsmässigt längs vissa delar av rutten (om man struntar i GPS-spår)! ;-)

GoranS sa:
Vill ni göra det hela lite mer autentiskt skriver ni vägnötterna i fonetisk skrift på det mål som är giltigt i området. Skulle kunna bli rejält spännande navigeringsmässigt längs vissa delar av rutten (om man struntar i GPS-spår)! ;-)
Ingen dum idé! Vi har även varit inne på vägnötter på svengelska som komplement. Detta för att öka svårighetsgraden och underhållningsvärdet. Orten Grönsinka blir tex Greenslowpeopledown och Torsång blir Thorsong.

Är det någon som vet om det kommer finnas möjlighet att följa deltagarna med någon trackingfunktion under loppet?

Grimpeur sa:
GoranS sa:
Ingen dum idé! Vi har även varit inne på vägnötter på svengelska som komplement. Detta för att öka svårighetsgraden och underhållningsvärdet. Orten Grönsinka blir tex Greenslowpeopledown och Torsång blir Thorsong.
Eller den lilla byn Kingnest som ni bör ha passerat inte så långt före Insjön.

GoranS sa:
Grimpeur sa:
GoranS sa:

Fix-John är det Sil-Jan det?

Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Grimpeur sa:
GoranS sa:

Jepp och sen har vi Fix-Johns-Peninsula.

GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Grimpeur sa:
GoranS sa:

Jepp och sen har vi Fix-Johns-Peninsula.

Siljansnäs.

GoranS sa:
Grimpeur sa:
GoranS sa:

Underbart, Rexbo? Ju mer vi tänker på det desto roligare vore ett brevetlopp med enkom vägnötter på svengelska!

Hm, Righteous Bay låter som det skulle bli Rättvik, men går inte banan på västra sidan Siljan?
Moor-Mother borde bli Hedemora.
De andra kommer jag inte spontant på vad de är.

Grimpeur sa:
GoranS sa:
Grimpeur sa:
GoranS sa:

Underbart, Rexbo? Ju mer vi tänker på det desto roligare vore ett brevetlopp med enkom vägnötter på svengelska!
Jepp, Rexbo var det jag tänkte på. Mest känd är byn kanske för att en av grundarna till postorderfirman Åhlén och Holm, varifrån Åhléns-varuhusen härstammar, hade en gård där, http://utstick.se/rexbo/index.php?page=historik

Jocke77 sa:
GoranS sa:
Hm, Righteous Bay låter som det skulle bli Rättvik, men går inte banan på västra sidan Siljan?

Rättvik och Vikarbyn kanske?
Vikarbyn på Folding Village låter rimligt, men att Rättvik också skulle vara Almost forever living förstår jag inte riktigt.
Dessutom är ju Vikarbyn också på östra sidan Siljan som jag tror (och hoppas) inte ingår i rutten.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Jocke77 sa:
GoranS sa:

Vikarbyn på Folding Village låter rimligt, men att Rättvik också skulle vara Almost forever living förstår jag inte riktigt.
Dessutom är ju Vikarbyn också på östra sidan Siljan som jag tror (och hoppas) inte ingår i rutten.

Nä det förstår inte jag heller :-) Tänkte mer att Righteous Bay var Rättvik ;-)

Almost forever living kopplar jag inte...

Ridå!

Sen är det väl strikt taget så att banan undviker även Borlänge. Åtminstone verkar det som en omväg på vägen mellan Torsång och den beryktade grussträckan.

Jocke77 sa:
GoranS sa:
Jocke77 sa:
GoranS sa:

Nä det förstår inte jag heller :-) Tänkte mer att Righteous Bay var Rättvik ;-)
OK. Då tänkte vi lika (jag skrev den gissningen i inlägget du citerade).

Vi har ju annars metropolen Large Spoon-us och de tre Election-Sir/Madam-sjöarna. Och Sun-mud-island är ju trevlig.

GoranS sa:
OK. Då tänkte vi lika (jag skrev den gissningen i inlägget du citerade).

Haha, förstår att det blev förvirrande. Läste lite dåligt och är lite trött i huvudet så jag missade det. Bra att vi rett ut det...samt det viktigaste, att banan inte bara går förbi Borlänge utan t.o.m undviker staden :-)

En polare snackade om nåt randonné som på väg till Trondhjem skulle passera Juniper Bay, och förmodligen Overacoupleofpairofpliers.

Jag ber om ursäkt att jag avvek från banan, det är inte ok inom randonne så er förvirring är fullt förståelig. Särskilt GoranS som är så noggrann. Rätt skall vara rätt.

ForesterGuy sa:
En polare snackade om nåt randonné som på väg till Trondhjem skulle passera Juniper Bay, och förmodligen Overacoupleofpairofpliers.
Om jag tolkar det rätt att Juniper Bay är Enviken så tror jag din polare är felinformerad.

What, skall man nu alltså ha ett tjockt lexikon med sig eller hela tiden sitta och dribbla med Google Translate?

Iof tänkte jag ta rygg på MarcusS så han får väl läsa the road nuts

Hej
Det är synd att avbryta MEN;
NYHET
Vi har uppdaterat formuleringar på hemsidan.
Vi tillåter nu också upp till två (2) påsar, 30x40 cm.

ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
Passeras verkligen Övertänger?
Om jag inte missuppfattat bansträckningen helt passeras vare sig Enviken eller Övertänger.
Nä, jag kan inte se det heller. De orterna ligger väl nordost om Falun medan banan väl går mer neråt Borlänge till.

Ja helt rätt. Banan är inte i närheten av Enviken och Övertänger utan passerar söder om Runn via kontrollen i Torsång och sedan Rexbovägen upp till Leksand. Därefter på Siljans östra sida via Siljansnäs och Sollerön upp till Mora.

Jocke77 sa:
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
Om jag inte missuppfattat bansträckningen helt passeras vare sig Enviken eller Övertänger.
Nä, jag kan inte se det heller. De orterna ligger väl nordost om Falun medan banan väl går mer neråt Borlänge till.

Ja helt rätt. Banan är inte i närheten av Enviken och Övertänger utan passerar söder om Runn via kontrollen i Torsång och sedan Rexbovägen upp till Leksand. Därefter på Siljans östra sida via Siljansnäs och Sollerön upp till Mora.
Eller snarare västra sidan.

GoranS sa:
Jocke77 sa:
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:

Eller snarare västra sidan.
Tråksidan...

Tillbaka
Topp