150 mm

150 mm
Tja, den är ju byggd för att ha en gaffel på 100mm... Men sen är det ju a-c mått och sånt som spelar in.

Men kort och gott: vill du sätta 150mm på den är det lika bra att byta hoj. För om du ser behov av 150mm slag kör du inte det den är konstruerad för.

150 mm
Tack scrap...

DH you say... Du har köpt fel hoj. :)

Men visst, 130 borde funka. Eller varför inte en pike på 140, den är ganska låg för sin slaglängd och med U-turn kan du ju finjustera det hela. Notera att det funkar, det är inte optimalt och alla garantier lär försvinna snabbare än du säger svartrejs. :)

Det som händer med hojen är att du får slackare vinklar, högre bb och högre styre. Du får en hoj som går stadigare rakt fram men som är segare att svänga och klättrar lite sämre, troligen får du sämre grepp i kurvorna också pga högre tyngdpunkt. Men det hela är nog mest på en teoretisk nivå. Så go for it.

150 mm
Tjoho, here we go again...en dirtpojke som vill ha en fet gaffel till sin dirtcykel. Utan att veta så mycket om just dirt skulle jag nog ändå inte rekomedera att köra 150mm på en Yz ram, risken e väl att styrröret och diagonalröret får för stora påfrestningar vilket skulle kunna leda till rambrott.

mx_rid3r: Hur mycket väger du?

Om 100 är för lite så skulle jag nog efter lite logiskt tänkande köpa en hoj byggd för lite tuffare körning än vad yz ä gjord för.

150 mm
Tjoho, here we go again...en xc-svettopojke som vill ha fett med creds från sina lycraspejsade kompisar. Utan att veta så mycket om just dirt pekar han med hela handen och visar hur det ska vara och vad som är fel. Utan pulsklocka, lycra och en gaffel på under 1800gram går det nämligen inte att cykla.

Med tanke på hur pass biffiga YZ-ramarna är borde det inte vara några större problem hållbarhetsmässigt tycker jag nog. Snarare är det geometrimässigt det kan bli lite tjorvigt. Hur upplever du hojen nu? Tycker du att den är kvick på gränsen till nervös kommer en längre gaffel göra dig positivt överraskad kan jag tänka mig. Speciellt när du drar på utför.

Anledningen till att jag var lite avig i början var att jag med tanke på cykelmodellen trodde du körde dirt och street i vilket fall allt över 110mm vore suboptimalt. Utför backar kan det dock kännas bra med en lite längre gaffel.

150 mm
jonzén: Jag har ju flummat ut och kommit fram till att det funkar. It ain't optimalt men det funkar. :)

Jag skaffade ju själv än 4cm högre gaffel än orginal bara för att få schysstare geo så jag är egentligen inte främmande för tilltaget.

150 mm
har inte cash till en pike

EDIT!: Såg en som heter recon från rockshox den har ställ bar slaglängd e inte de jävligt checkt.
e den bra eller?

Senast redigerad av en moderator:
150 mm
Välj 80 mm och köp en fin pulsklocka, så kan du cykla runt hindren istället.

(Förlåt, kände bara att jag ville tillföra något till debatten, men jag anar att det blev fel som vanligt).

Tillbaka
Topp