1572 Challenge, Motala

goesen

Ny medlem
1572 Challenge, Motala
Ser att anmälan öppnat för det nya MTB-loppet 1572 Challenge i Motala, vilka här från happy tänker köra? Även kommit upp lite mer info. på hemsidan kring loppet: http://1572challenge.se/

Någon som sitter på lite mer information kring bana, bankaraktär, sträckning osv.? Var lite skralt om det på hemsidan.

Kul i vilket fall med ännu ett lopp här i Östergötland!

1572 Challenge, Motala
Jag cyklade, och ser redan fram emot nästa år.

Först bör jag säga att detta var mitt första cykellopp, min första MTB värd namnet införskaffades för ca en månad sedan, så den närmsta referens jag har är ett antal Göteborgsvarv.

Till att börja med banan, den var väldigt varierad, skulle uppskatta det till 30% fin grusväg 30% dålig grusväg 20% stig, 15% asfalt 5% gräs. Personligen hade jag föredragit en lite större portion stig, men det gick att ladda på mer i skogen när man fick cykla lite bättre underlag mellan. Några tuffa stigningar framför allt två riktigt långa. Väldigt väl utmärkt och funktionärer i nästan varje korsning som visade vägen och höll koll på övrig trafik. Tätt mellan vätskedepåerna var också välkommet i värmen. I övrigt finns inget direkt att klaga på med arrangemanget. Det var överaskande mycket publik för att vara första gången och tillslut tror jag det blev straxt över 400 deltagare.

Det enda negativa som jag ser det är förhandsinformationen. Usel hemsida, huvuddelen av informationen har kommunicerats genom Facebook, inte så proffsigt. Dålig information om bansträckningen i förhand om man inte hade tid att följa med vid någon av provåkningarna. Jag har också hört från flera åskådare att de inte visste vart de skulle ta vägen, vart cyklisterna åkte och när de kunde vänta sig action på de olika banavsnitten. Fortfarande ingen information om när eller hur man kan se sina tider. Jag hoppas de får ordning på detta till nästa år men överlag är jag mycket positiv och kommer anmäla mig till nästa år så fort anmälan öppnar!

1572 Challenge, Motala
Hej,

Jag körde både 2014 och 2015, har tänkt köra även i sommar.

Ett långlopp som alla andra, start på asfalt som övergår till grusväg över hela Håleberget, 2014 var det extremt dammigt och kändes lite som ett backigt CV. Efter Håleberget går det över till lite skog men fortfarande mycket grusväg och asfalt.
Utmaningen är att ta sig uppför Nedralidsbacken som kan bita till gött i låren. Efter det så är det nedför grus som flackar ut när det är ca 1,5-2 mil kvar.
Sen blir det lite uppför i skogen runt Lemunda för att sen avsluta sista milen på asfalt genom fina Varamon.

Eventet har blivit bättre och de har lärt mycket från starten 2014. Ett ganska trevligt lopp i fin natur men kanske lite väl mycket grusväg, som de flesta långloppen i LL-cupen ;)

Fråga om det är något speciellt du tänker på.

//Jonas

1572 Challenge, Motala
Jag körde genomkörningen förra året och bestämde då att det inte var något för mig. Har kört många olika långlopp och detta var nog ett av de tråkigare. Väldigt lite stigcykling och och mycket grus/asfalt. Det var inte heller speciellt kuperat förutom backen upp till Övralid eller vad det heter.

Tillbaka
Topp