160 dämpare på Trek Remedy 8?

Endroad

Medlem
Hej på er,
Som rubriken lyder så har jag funderingar på att sätta en 160 gaffel på min Trek remedy 8 och undrar om ni som är kunniga inom området tycker att det är bra idé samt om cykeln klarar av en sån dämpare?

Stort tack på förhand.

Det är väl en del som rejsar med 160mm på remedy, med sagt är det ju ingen garanti för att det funkar bra. Men den T-Mo verkar ju gilla den kombon på sin Remedy 29" iaf.

Men som sagt tidigare jag hade personligen satt på en 160 gaffel. Tmo rejsade ju som bengt sa på remedy med 160, tror även leov gjorde det. Dom två kör nog betydligt hårdare än 10 genomsnitts happyiter tillsammans.

Frågan är hur du gör när/om den går sönder? Är du första ägaren så du har garanti?

Jag andra ägare, första ägare hade knappt använt cykeln. Den är ca 3 år så nån garanti bör inte finnas kavar. Sen är jag en liten kille, 170 lång väger 67 så att ha sönder ramen är nog inte lätt för mig.
Anledningen till att byta för min del är att vi två tillfällen så har jag ramlat framåt vid nedstigning och jag tror att egenskaperna ska bli avsevärt bättre just vid nedstigning när man byter till 160.

Har tittat lite på rockshox piké samt fox 36 men mazrocchi verkar också intressant. Några förslag?

Endroad sa:
Jag andra ägare, första ägare hade knappt använt cykeln. Den är ca 3 år så nån garanti bör inte finnas kavar. Sen är jag en liten kille, 170 lång väger 67 så att ha sönder ramen är nog inte lätt för mig.
Anledningen till att byta för min del är att vi två tillfällen så har jag ramlat framåt vid nedstigning och jag tror att egenskaperna ska bli avsevärt bättre just vid nedstigning när man byter till 160.

Har tittat lite på rockshox piké samt fox 36 men mazrocchi verkar också intressant. Några förslag?

Är inte det Jofa-mått ungefär? Eller minns jag fel?

Pike är fruktansvärt följsam, stiction finns knappt men flexar ganska rejält och tenderar att börja knaka. Marz 350NCR har väldigt mycket stiction och kräver att man inte fegar, du måste hela tiden ladda på för annars fungerar inte gaffeln något vidare.

Pike fungerar med fegkörning och oinspirerad åkning. Marz kräver att du är aktiv och arbetar med cykeln.

Kör du mycket så är det 1-4 gånger ytterbensservice och luftning per år för piken. Drygt 50h så försvinner all dämpning och luftning krävs.

BjornR sa:
Pike är fruktansvärt följsam, stiction finns knappt men flexar ganska rejält och tenderar att börja knaka. Marz 350NCR har väldigt mycket stiction och kräver att man inte fegar, du måste hela tiden ladda på för annars fungerar inte gaffeln något vidare.

Pike fungerar med fegkörning och oinspirerad åkning. Marz kräver att du är aktiv och arbetar med cykeln.

Kör du mycket så är det 1-4 gånger ytterbensservice och luftning per år för piken. Drygt 50h så försvinner all dämpning och luftning krävs.

Du måste köra som en biltjuv om du tycker att Piken flexar "ganska rejält" eller så har du köpt fel gaffel för ditt ändamål. Att all dämpning försvinner efter 50h känns också rätt knepigt. Men visst, gör den det för dig så gör den det. Jag tror dock knappast att dina preferenser går att applicera på de flesta andra i sådana fall.

Jag känner inte heller igen mig i vad BjörnR skriver. Vi har ju cyklat lite ihop o sååå mycket hårdare kör du väl inte? (Snarare smuttare vilket borde göra att jag straffas mer..?) Åas kommer jag från 140mm 32mm-innerben-fox. Den flexade.

Jag kan dock inte rekommendera piké till cykling, annat än för att cykla till hamnen och köpa ostron en sval morgon på franska rivieran.

Ja, en 32mm gaffel som körs på samma sätt som en Pike flexar rätt mkt. Min Pike 160 flexar också mer än t.ex. Schreddans med samma slaglängd eftersom min är en 29"a. Men den är betydligt styvare än allt annat jag testat i samma klass.

Luthman Photography sa:
BjornR sa:

Du måste köra som en biltjuv om du tycker att Piken flexar "ganska rejält" eller så har du köpt fel gaffel för ditt ändamål. Att all dämpning försvinner efter 50h känns också rätt knepigt. Men visst, gör den det för dig så gör den det. Jag tror dock knappast att dina preferenser går att applicera på de flesta andra i sådana fall.

Saknades ganska mycket olja i dämparenheten när jag skulle lufta gaffeln, trots allt ett slutet system och med massa luft så fungerar det inte. Kanske inte all dämpning men mycket, dock känner jag inte av dämpningen då jag anpassar åkstilen efter materialet. Så länge bakdämparen inte skjuter snabbare än fram är jag nöjd.

Det är vid hård bromsning som piken flexar, gillar inte den känslan. Tar bort finkänslighet från bromsen och vid tekniska långsamma utförslöpor med mycket broms så svajar gaffeln en aning.

Inte en dålig gaffel men nu är standarden högre och piken är ganska föråldrad. Numera en instegsgaffel enligt mig.

zinkpasta sa:
Jag känner inte heller igen mig i vad BjörnR skriver. Vi har ju cyklat lite ihop o sååå mycket hårdare kör du väl inte? (Snarare smuttare vilket borde göra att jag straffas mer..?) Åas kommer jag från 140mm 32mm-innerben-fox. Den flexade.

Klagar inte men när det finns bättre alternativ så är det dumt att köpa det sämre. Då jag bara åkt på 350ncr och pike så finner jag att marz ger mig mer relevant feedback och mer förtroende att ladda på hårdare. Piken är otroligt förlåtande, men det är just flexandet vid broms jag avskyr.

Bortfall av dämpning på PIKE har ju blivit bättre sedan RockShox ändrat tätningen mot pistongen på charger dämparen. Läckage där ger luft i bämnaren vilket i sin tur ibland yttrar sig som sprängda blåsor.
Nya tätningen(med grön SKF istället för svart Trelleborg) finns på gafflar producerade senare halvan av 2015 samt att det går att uppgradera gamla gafflar med.

feeblesmith sa:
Bortfall av dämpning på PIKE har ju blivit bättre sedan RockShox ändrat tätningen mot pistongen på charger dämparen. Läckage där ger luft i bämnaren vilket i sin tur ibland yttrar sig som sprängda blåsor.
Nya tätningen(med grön SKF istället för svart Trelleborg) finns på gafflar producerade senare halvan av 2015 samt att det går att uppgradera gamla gafflar med.

Det förklarar varför det saknades ~5ml olja från dämparenheten i min pike -14 med relativt lite åkning gjort med gaffeln.

Senast ändrad:
Jätte spännande med alla synpunkter, roligt att så många här verkar vara insatta.
om ni skulle göra en likadan uppgradering, vilken dämpare skulle ni välja?
Alla förslag är välkomna ?

Hade jag tjock plonka skulle jag överväga fox36 fit4, mrp stage, dvo diamond, xfusion revell (usd gaffeln), bos deville?

Är det val nog:-)

Yari, Pike, X-Fusion Sweep Roughcut eller kanske en Mattoc.

Pike för att det är lätt att få tag i delar de två andra för att de är lite billigare i inköp men, enligt internet, i stort sett lika bra. Yari för att den är enkel att serva och räcker gott och väl för de allra flesta. Förutom BjornR.

Senast ändrad:
Tack då har jag några att välja bland. Jag har halvtjock plånbok men skulle hellst vilja hitta en begagnad i första hand då renovering av sommarstugan går lite före :)
Brukar det annars dyka upp begagnade gafflar till försäljning här? Tycker att det ser dåligt ut när man söker på blocket!

Luthman Photography sa:

Pike för att det är lätt att få tag i delar de två andra för att de är lite billigare i inköp men, enligt internet, i stort sett lika bra. Yari för att den är enkel att serva och räcker gott och väl för de allra flesta. Förutom BjornR.

Sa jag någon gång att Pike är dålig, eller att den inte räckte till? Skrev bara nackdelarna som ingen gör. Men folk verkar bara tycka om försäljarsnacket att produkten är bäst.

Finns bättre val såsom Lyrik som är styvare, bättre kontrollerad dämpning och mer finkänslighet för 100-120g viktpålägg.

BjornR sa:
Luthman Photography sa:

Sa jag någon gång att Pike är dålig, eller att den inte räckte till? Skrev bara nackdelarna som ingen gör. Men folk verkar bara tycka om försäljarsnacket att produkten är bäst.

Finns bättre val såsom Lyrik som är styvare, bättre kontrollerad dämpning och mer finkänslighet för 100-120g viktpålägg.

De få nackdelar som Piken har gör den knappast till en "instegsgaffel" som du kallade den ovan. För vanligt stigtrampa och lättare enduro finns det ingen anledning att köra något köttigare om man inte är väldigt anal. Piken verkar funka bra för en stor del av startfältet I EWS. Lyriken är väl dessutom en slant dyrare...

YARI har ju motion control dämpare av enklare sort, skulle köpa en Lyrik direkt istället.

I en stund av obetänkt köphets klickade jag hem en Pike 160 DP förra veckan även om jag egentligen vill ha Lyrik för att kunna köra 180 mm fram när man är i Åre. Vet inte hur jag känner om det hela faktiskt.

Pike blir nog bra men det var ju Lyrik jag egentligen vill ha...

Luthman Photography sa:
BjornR sa:
Luthman Photography sa:

De få nackdelar som Piken har gör den knappast till en "instegsgaffel" som du kallade den ovan. För vanligt stigtrampa och lättare enduro finns det ingen anledning att köra något köttigare om man inte är väldigt anal. Piken verkar funka bra för en stor del av startfältet I EWS. Lyriken är väl dessutom en slant dyrare...

Lika dyr om man utgår ifrån de större tyska aktörerna.

Är insteg något negativt för dig? För mig är det där standarden börjar och såklart finns det alltid bättre saker. Många 160mm endurocyklar har piken som lägstaval och därför är den insteg. Så piken är en instegsgaffel men det gör den inte till ett dåligt val... men du får tolka neutrala ord som du vill.

Endroad sa:
Så piken duger bra med andra ord till någon som inte åker på professionell nivå?

Duger gott och väl för proffsen men jag nämner nackdelar som människor med bias inte gör. Avskyr folk som raljerar över produkter som om dom inte hade några nackdelar, speciellt när det gäller en 3år gammal produkt.

Du hade inte varit missnöjd alls, det är en sak som är säker.

Om man har en egen definition av något kan det vara bra att skriva det först, för att undvika missförstånd.
Insteg för mig är nödvändigtvis inte något dåligt men knappast något som jag associerar med proffs. Jag vågar nog även påstå att den är så för de allra flesta andra också.

Piken blir nog kanon eller öppna plånkan mer (eller mindre) köpt nåt annat av tipsen ovan.

Senast ändrad:
Tack hör ni jag uppskattar era tips väldigt mycket.
Utifrån cykelns egenskaper finns det några nackdelar att byta från 140 till 160? Blir klättrandes svårare tex.?

Endroad sa:
Hej på er,
Som rubriken lyder så har jag funderingar på att sätta en 160 gaffel på min Trek remedy 8 och undrar om ni som är kunniga inom området tycker att det är bra idé samt om cykeln klarar av en sån dämpare?

Stort tack på förhand.

Hej vet inte vilken gaffel du har nu men jag höjde precis men Fox34 till 150 hos tftuned. Går att höja till 160 också. 1500 inkl service + frakten då. Har inte hunnit testa hojen än mer än en kort runda (remedy 9 27,5 -14).

Tack Ultralite

Jag har en fox 140 idag och den känns inte alls bra! Finns många tekniska delar som jag märker gaffelns svagheter på.
Jag servar mina gafflar själv men i det här fallet så vill jag byta gaffel direkt till en 160 och hellst en betydlig vassare gaffel. Sökte en hel del igår på engelska och amerikanska forum och bland folket så verkar rockshox piken vara betydligt mer omtyckt.

Tillbaka
Topp