Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Endroad sa:Jag andra ägare, första ägare hade knappt använt cykeln. Den är ca 3 år så nån garanti bör inte finnas kavar. Sen är jag en liten kille, 170 lång väger 67 så att ha sönder ramen är nog inte lätt för mig.
Anledningen till att byta för min del är att vi två tillfällen så har jag ramlat framåt vid nedstigning och jag tror att egenskaperna ska bli avsevärt bättre just vid nedstigning när man byter till 160.
Har tittat lite på rockshox piké samt fox 36 men mazrocchi verkar också intressant. Några förslag?
BjornR sa:Pike är fruktansvärt följsam, stiction finns knappt men flexar ganska rejält och tenderar att börja knaka. Marz 350NCR har väldigt mycket stiction och kräver att man inte fegar, du måste hela tiden ladda på för annars fungerar inte gaffeln något vidare.
Pike fungerar med fegkörning och oinspirerad åkning. Marz kräver att du är aktiv och arbetar med cykeln.
Kör du mycket så är det 1-4 gånger ytterbensservice och luftning per år för piken. Drygt 50h så försvinner all dämpning och luftning krävs.
Luthman Photography sa:BjornR sa:Pike är fruktansvärt följsam, stiction finns knappt men flexar ganska rejält och tenderar att börja knaka. Marz 350NCR har väldigt mycket stiction och kräver att man inte fegar, du måste hela tiden ladda på för annars fungerar inte gaffeln något vidare.
Pike fungerar med fegkörning och oinspirerad åkning. Marz kräver att du är aktiv och arbetar med cykeln.
Kör du mycket så är det 1-4 gånger ytterbensservice och luftning per år för piken. Drygt 50h så försvinner all dämpning och luftning krävs.
Du måste köra som en biltjuv om du tycker att Piken flexar "ganska rejält" eller så har du köpt fel gaffel för ditt ändamål. Att all dämpning försvinner efter 50h känns också rätt knepigt. Men visst, gör den det för dig så gör den det. Jag tror dock knappast att dina preferenser går att applicera på de flesta andra i sådana fall.
zinkpasta sa:Jag känner inte heller igen mig i vad BjörnR skriver. Vi har ju cyklat lite ihop o sååå mycket hårdare kör du väl inte? (Snarare smuttare vilket borde göra att jag straffas mer..?) Åas kommer jag från 140mm 32mm-innerben-fox. Den flexade.
feeblesmith sa:Bortfall av dämpning på PIKE har ju blivit bättre sedan RockShox ändrat tätningen mot pistongen på charger dämparen. Läckage där ger luft i bämnaren vilket i sin tur ibland yttrar sig som sprängda blåsor.
Nya tätningen(med grön SKF istället för svart Trelleborg) finns på gafflar producerade senare halvan av 2015 samt att det går att uppgradera gamla gafflar med.
mikipedia_ sa:Hade jag tjock plonka skulle jag överväga fox36 fit4, mrp stage, dvo diamond, xfusion revell (usd gaffeln), bos deville?
Är det val nog:-)
marr sa:mikipedia_ sa:Hade jag tjock plonka skulle jag överväga fox36 fit4, mrp stage, dvo diamond, xfusion revell (usd gaffeln), bos deville?
Inte öhlins?
mikipedia_ sa:marr sa:mikipedia_ sa:Hade jag tjock plonka skulle jag överväga fox36 fit4, mrp stage, dvo diamond, xfusion revell (usd gaffeln), bos deville?
Inte öhlins?
Nä, finns inte till27,5:-(
mikipedia_ sa:marr sa:mikipedia_ sa:Hade jag tjock plonka skulle jag överväga fox36 fit4, mrp stage, dvo diamond, xfusion revell (usd gaffeln), bos deville?
Inte öhlins?
Nä, finns inte till27,5:-(
Luthman Photography sa:Yari, Pike, X-Fusion Sweep Roughcut eller kanske en Mattoc.
Pike för att det är lätt att få tag i delar de två andra för att de är lite billigare i inköp men, enligt internet, i stort sett lika bra. Yari för att den är enkel att serva och räcker gott och väl för de allra flesta. Förutom BjornR.
BjornR sa:Luthman Photography sa:Yari, Pike, X-Fusion Sweep Roughcut eller kanske en Mattoc.
Pike för att det är lätt att få tag i delar de två andra för att de är lite billigare i inköp men, enligt internet, i stort sett lika bra. Yari för att den är enkel att serva och räcker gott och väl för de allra flesta. Förutom BjornR.
Sa jag någon gång att Pike är dålig, eller att den inte räckte till? Skrev bara nackdelarna som ingen gör. Men folk verkar bara tycka om försäljarsnacket att produkten är bäst.
Finns bättre val såsom Lyrik som är styvare, bättre kontrollerad dämpning och mer finkänslighet för 100-120g viktpålägg.
Luthman Photography sa:BjornR sa:Luthman Photography sa:Yari, Pike, X-Fusion Sweep Roughcut eller kanske en Mattoc.
Sa jag någon gång att Pike är dålig, eller att den inte räckte till? Skrev bara nackdelarna som ingen gör. Men folk verkar bara tycka om försäljarsnacket att produkten är bäst.
Finns bättre val såsom Lyrik som är styvare, bättre kontrollerad dämpning och mer finkänslighet för 100-120g viktpålägg.
De få nackdelar som Piken har gör den knappast till en "instegsgaffel" som du kallade den ovan. För vanligt stigtrampa och lättare enduro finns det ingen anledning att köra något köttigare om man inte är väldigt anal. Piken verkar funka bra för en stor del av startfältet I EWS. Lyriken är väl dessutom en slant dyrare...
Endroad sa:Så piken duger bra med andra ord till någon som inte åker på professionell nivå?
Endroad sa:Så piken duger bra med andra ord till någon som inte åker på professionell nivå?
Endroad sa:Om jag får lägga mig i diskutionen, är piken en enklare gaffel jämfört med fox 36?
Har inte Pike och Lyrik samma dämpare?BjornR sa:Finns bättre val såsom Lyrik som är styvare, bättre kontrollerad dämpning och mer finkänslighet för 100-120g viktpålägg.
mkallstrom sa:Har inte Pike och Lyrik samma dämpare?BjornR sa:Finns bättre val såsom Lyrik Tom är styvare, bättre kontrollerad dämpning och mer finkänslighet för 100-120g viktpålägg.
Endroad sa:Hej på er,
Som rubriken lyder så har jag funderingar på att sätta en 160 gaffel på min Trek remedy 8 och undrar om ni som är kunniga inom området tycker att det är bra idé samt om cykeln klarar av en sån dämpare?
Stort tack på förhand.