180 mm vevarm till racer

Mats65

Aktiv medlem
180 mm vevarm till racer
Jag funderar på att byta till 180 mm vevarmar på landsvägshojen. Har 175 mm idag, men eftersom jag har väldigt långa ben (96 cm)så tycker jag att det borde funka bra med ännu längre. Jag kör oftast med en kadens på strax under 90, men har inget problem att ha högre kadens, men tycker jag att jag inte får ut max effekt då. Det jag hoppas uppnå är att få ut mer effekt vid samma kadens. Eftersom det är ganska ovanligt med att vevar finns i 180 mm version så blir man lite fundersam om det är bra. Vore tacksam om någon som har bytt kunde dela med sig av sina erfarenheter.

jofahjalm

Aktiv medlem
180 mm vevarm till racer
Jag tycker det låter som det borde vara bra för dig. Jag vet inte vilka vevar du hittar i 180 mm, men jag tror ofta de dyra grupperna erbjuder ett större spann på vevarmslängd.

HaraldN

Aktiv medlem
180 mm vevarm till racer
Jag hade samma tankar och köpte ett par Sram Rival, som åtminstone då fanns i 180 mm.

Kom dock aldrig helt överens med dem på lvg, var svårare att hålla ihop tekniken vid höga kadenser. Jag lade aldrig ner min själ i det då, så kanske kunde det ha blivit bra i längden, men nu har jag bytt tillbaka till 175 mm. Kul att testa ändå!

Hasse#7

Aktiv medlem
180 mm vevarm till racer
Mats65 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag funderar på att byta till 180 mm vevarmar på
> landsvägshojen. Har 175 mm idag, men eftersom jag
> har väldigt långa ben (96 cm)så tycker jag att
> det borde funka bra med ännu längre. Jag kör
> oftast med en kadens på strax under 90, men har
> inget problem att ha högre kadens, men tycker jag
> att jag inte får ut max effekt då. Det jag
> hoppas uppnå är att få ut mer effekt vid samma
> kadens. Eftersom det är ganska ovanligt med att
> vevar finns i 180 mm version så blir man lite
> fundersam om det är bra. Vore tacksam om någon
> som har bytt kunde dela med sig av sina
> erfarenheter.

Jag är 192 cm med grenmått 95 cm. Har monterat SRAM Apex 180 mm vevar på min pendlare för att försöka utröna samma sak som du efterfrågar. Mina erfarenheter efter ett antal hundra mil är att man har bra kraft i uppförsbackar både tryck och drag men att övriga förväntningar har uteblivit. Jag har lite svårt även med 175 vevar att hålla uppe kadensen pga ful vana eller slarv. Detta upplever jag blir värre med 180 mm vevarna. Dessutom lägger jag på mycket kraft uppför då det är den roliga biten och det ger ibland knäkänningar. Men stående cykling är skön. Sen får man väl väga in att pendlaren väger 14 kg och ofta omkring 20 kg när jag har grejer med mig. På racern har jag 175 mm och det känns bra i jämförelse, särskilt kadensen upplever jag är lättare att hålla upp. Min slutsats är alltså att det var kul att prova men att skillnaden inte gav de fördelar jag hoppats på.

Stervelo

Aktiv medlem
180 mm vevarm till racer
Kör 180 både på lvg och i skogen, har inte så långa ben, 89. Har inga problem med kadensen.

Den stora skillnanden, på lvg, är att jag "får plats" när jag trampar, det känns mer naturligt.

I skogen gör det mycket större skillnad. Mer kraft ger mer flyt. Man trampar över rötter man tidigare nästan fastnat på som exempel. Du slår i aningens aningens mer, för mig då, men det lärde man sig fort att hantera så när är det knappt någon skillnad alls.

Med så långa ben som du har tror jag du ska ännu längre vevar, kanske inte i skogen då.

Hasse#7

Aktiv medlem
180 mm vevarm till racer
Stervelo skrev:
> Kör 180 både på lvg och i skogen, har inte så
> långa ben, 89. Har inga problem med kadensen.
>
> Den stora skillnanden, på lvg, är att jag "får
> plats" när jag trampar, det känns mer
> naturligt.
>
> I skogen gör det mycket större skillnad. Mer
> kraft ger mer flyt. Man trampar över rötter man
> tidigare nästan fastnat på som exempel. Du slår
> i aningens aningens mer, för mig då, men det
> lärde man sig fort att hantera så när är det
> knappt någon skillnad alls.
>
> Med så långa ben som du har tror jag du ska
> ännu längre vevar, kanske inte i skogen då.

Jag har inga direkta synpunkter på det du skrev. Tror att det handlar mycket om känsla. Jag upplever en slags traktoreffekt :-) Mycket vridmoment vid lågt varvtal. När jag nån gång provat 170 mm vevar upplevde jag motsatsen, mycket varv men lågt vridmoment. Gissar att man kan ha mer utdelning av 180 mm eller mer om man kör aggressivt, jag har det ju bara på en pendlare.

HaraldN

Aktiv medlem
180 mm vevarm till racer
Tycker det låter som att vi har liknande erfarenheter, men har utnyttjat dem olika bra. Jag såg som sagt också fördelar med de längre, just att det kändes som att jag fick ut rörelsen mer naturligt.

Vid hög kadens hade jag dock svårt att hålla höften stilla, det kändes lite "hoppigt" kan man säga. Hade jag kört vidare på dem hade nog tekniken hunnit ikapp, men nu hade jag mer nytta av dem på en annan cykel (MTB) kändes det som. Där funkade de fint, tills jag köpte ny cykel och slutade använda den gamla...

jofahjalm

Aktiv medlem
180 mm vevarm till racer
Är det inte väntat att det kommer kännas konstigt med rundtrampet när man byter? Det lär säkert ta ett tag innan kroppen vänjer sig vid det längre vevarmarna.

Hasse#7

Aktiv medlem
180 mm vevarm till racer
jofahjalm skrev:
> Är det inte väntat att det kommer kännas
> konstigt med rundtrampet när man byter? Det lär
> säkert ta ett tag innan kroppen vänjer sig vid
> det längre vevarmarna.

Jo, fast jag har ju cyklat flera hundra mil med mina vevar :-)

Mats65

Aktiv medlem
180 mm vevarm till racer
Tack för era svar. Det låter onekligen som att det borde kunna funka för mig. Tror dock att jag nöjer mig med 180 mm.
Tyvärr kostar det ju en slant att testa. Jag har Campa idag så det enklaste är att köpa ett Record vevparti. Ca 4000 kr. Har även funderat på Power2max effektmätare med Rotor 3D plus vevparti. Ca 10000 kr.

Topp