1a racer/instegsracer + andra frågor

• Trådstartare Trådstartare JHL
  • Start datum Start datum

JHL

Ny medlem
Tja tja.. jag har tänkt börja cykla landsväg och är nu på jakt efter en landsvägscykel.

Behöver lite tips. Har hört att Trek 1000 som fanns 2007-08 ska va en rätt bra första cykel.
Har kikat på en Sintesi, någon som hört talas om det märket? (http://www.blocket.se/vi/21249708.htm)
Hittat en Bianchi med alu-ram också till bra pris.
Jag väger runt 100 pannor så min vikt går lite emot mig när de gäller cyklar. 173cm lång.
Kan jag köra fullcarbon eller blir det svampigt?

Tacksam för alla tips!!

// JL

Hej!

När jag började cykla racer så var alla överens om att det var komponenterna som var det vesäntliga. Så det är nog bättre att du köper en cykel som är lite begagnad med bättre komponenter än en ny med en sämre grupp.

Ligger blocket nere föresten, får inte upp länken?

Jag köpte en beg Sintesi Morzine på blocket när jag började cykla för två år sedan. Har ingen aning om den har någon viktgräns. En kanonhoj som har burit mig med stil och vitesse i 700 mil. Den är helt klart tillräckligt bra för att jag inte ska kunna skylla på materialet.

EDIT: Välkommen!

Om den är typ tre år gammal borde den där kostat runt 10-13 000 när den var ny.

Du lär vilja komplettera med riktiga pedaler åtminstone, kanske sadel om det inte är helt rätt redan. Ifall drivpartiet är slitet lär du vilja köpa nya grejer där oxå. Kan vara bra argument att pruta med :-) Det springer lätt iväg några tusen alltså.

Min Sintesi Morzine funkar kalas och var ganska prisvärd tycker jag. Det är ingen värsting men den har väldigt bra karma. Jag tycker om den.

En svensk OS-guldmedaljör på cykel körde Sintesi på Mallis 2007. For what it is worth...

www.sintesibikes.com

Senast redigerad av en moderator:
Tack för alla tips.

Jag kör MTB normalt o komponenterna är klart de mest väsentliga. Bara bonus om man får ett snyggt åk också.
Ingen av Er som hört något om viktbegränsningar på olika ram material? Var är bäst att få svar på sånt? Cykelcity eller ska man vända sig direkt till tillverkaren?

Ha de gott i solen!

Johan T skrev:
-------------------------------------------------------
> EDIT: Välkommen!
>
> Om den är typ tre år gammal borde den där
> kostat runt 10-13 000 när den var ny.
>
> Du lär vilja komplettera med riktiga pedaler
> åtminstone, kanske sadel om det inte är helt
> rätt redan. Ifall drivpartiet är slitet lär du
> vilja köpa nya grejer där oxå. Kan vara bra
> argument att pruta med :-) Det springer lätt
> iväg några tusen alltså.
>
> Min Sintesi Morzine funkar kalas och var ganska
> prisvärd tycker jag. Det är ingen värsting men
> den har väldigt bra karma. Jag tycker om den.
>
> En svensk OS-guldmedaljör på cykel körde
> Sintesi på Mallis 2007. For what it is worth...
>
> www.sintesibikes.com

+1 för karma

Vi kanske ska starta en "visa din Morzine" tråd. :)

Jag gav 8,5' för min med veloce och noname hjul. Värd varenda krona. Med min vikt har de inte varit något problem men med dubbla min vikt skulle hjulen nog bli lite slingriga. Men det gäller nog för alla off-the-shelf hojar i den här prisklassen.

Köp inte för stor ram! Max en medium men en small kan nog fungera också. Väger du 100kg har du nog en del vikt i överkroppen som kan bli jobbig att hålla upp om du blir för utsträckt.

Jag ska iväg till cykelcity för att kolla upp vilken storlek jag ska ha. Tror en medium kan funka, får ev byta ut styrstammen mot en kortare än den som sitter på den tilltänkta cykeln.

Va ska man ha för hjul då? Fick ingen specifikation på de som sitter där idag..

Du får tänka bort cykeln.

Bilagor

• Izoard 1024x768.jpg
    Izoard 1024x768.jpg
    84.3 KB · Besök: 185
Mina är till salu. Kan inte sälja dem innan jag har ett par nya dock.

Apropå Sintesi så körde jag om en i bra fart vid rålis. Han kom ikapp och körde om vid brommaplan. Till saken hör att jag körde bil. Slutsats: Hur man än gör blir man kränkt. :(

Hahaha.. ja de har hänt mig med.. :)

Kan nog va intresserad av dina hjul framöver.. få se va de blir för cykel först bara. På måndag postar jag säkert något här isf.

Vad har du tänkt dig för pris?

Ska kolla vad de kostar i affären först för de satt på när jag köpte cykeln. Men först ska jag äta middag och tänka på de som får vara ute och cykla en sån här fin kväll istf att vara hemma med barn. Suck! Jag som hade tänkt köpa en spindelman t-shirt och hänga med hovet från kärsön.

Tillbaka
Topp