1x10 eller inte???

hunken21345

Ny medlem
1x10 eller inte???
Jag har en stumpjumper fsr 29er på beställning och min LBS kan byta till 1x10 innan jag plockar ut den. Är det bättre eller ska jag låta den vara original med 2x10? I så fall sätter dem på ett http://www.workscomponents.co.uk/wo...ing-thickness-extended-tooth-design-270-p.asp och ersätter drev, växlar och reglage direkt, och drar tom av några kronor på priset.

Ni som har gått över till 1x10, ångrar ni er eller är det bara gött?

1x10 eller inte???
Har lite samma funderingar! Men jag är inte helt övertygad än :)
Beror nog lite hur/var man cyklar!
Själv tänker jag köra CV i år å tror det funkar bäst med 2-delat fram å en lite mer tätstegrad kassett bak! Då kan du ju cykla snabbt men ändå klara dom värsta backarna!

1x10 eller inte???
Jag tycker det är det bästa jag gjort. MEN, det beror på
a) hur terrängen ser ut där du bor
b) hur stark klättrare du är

B bygger man upp ganska fort mha 1x10, så om du inte är gjord av socker är det tungt i tre veckor, sen äger du dina polare som kör framväxel.. :)

1x10 eller inte???
Får du behålla 2x10 delarna? Om så är fallet så kan du alltid testa 1x10 och sedan byta tillbaka om du inte gillar det.

Sedan går det säkert diskutera i all evighet huruvida det är värt det, finns nog trådar i ämnet om du skulle söka på forumet. Jag bytte själv från 2x9 till 1x9 och ångrar det inte alls.

Det finns en del uppenbara fördelar som tex. lägre vikt, färre delar som kan krångla, mindre prylar på styret osv. Jag gillar också att det är minimalistiskt. För egen del kände jag att jag inte använde alla växlar med 2x9 och klarar mig fint på 1x9. Sedan har vi det här med vad för slags cykling och terräng man kör. Storlek på fram klinga är också viktigt att klura ut och har bla. göra med hur stark du är i benen som andra nämner. Själv kör jag 32t fram och cyklar mest stökigt och i Hellas. Provade 36t och det kändes lite för tungt för den terrängen, så 32t fram känns bra. Känner man att man blir starkare i benen så är det ju bara att gå upp några tänder.

Sedan är det nog bra om man har så stor största drev som möjligt på kassetten så det inte blir för tungt när man ligger på lättaste växeln. 11-36 kassett duger nog fint, men det finns moddar så man kan köra med 40+ tänder om man känner för det. Personligen har jag 11-34 kassett och jag klarar mig bra på det.

Lite tankar... Lycka till!

/Hakan

Senast ändrad:
1x10 eller inte???
Jag skulle inte byta om cykeln ska cyklas snabbt på till exempel grusväg OCH kunna brötas med i svårare uppförslut. Nu har jag ingen aning om ifall Cykelvasan har det sistnämna, men ändå.

1x10 är – om vi snackar 11-36 bak – en ganska ordentlig kompromiss jämfört med 2x10 eller 3x10. För mig funkar det ypperligt på den cykel jag använder för bröt, men jag håller mig till 2x10 på den cykel som ska funka även i hög fart.

Stuvarns idé med tätstegad kasset och 2x10 tror jag kan vara rätt så najs. Men se då till att det inte är för stor skillnad mellan de två framkakorna. På min förra 26"-HT bytte jag till tätstegad räserkassett och upplevde det som en enorm förbättring (med 3x9). Alltid en perfekt utväxling:-)

1x10 eller inte???
Hackson skrev:
-------------------------------------------------------
> Får du behålla 2x10 delarna? Om så är fallet
> så kan du alltid testa 1x10 och sedan byta
> tillbaka om du inte gillar det.

Tack för ditt svar!

Nej jag får inte behålla delarna då bytet till 1x10 i stort sett går på ett ut mot de gamla delarna. Alternativet är att jag helt enkelt bara köper till en singelklinga och då får jag förstås behålla de gamla delarna.

Så antingen får jag bekosta ~500 kr för att gå tillbaka till 2x10 eller så får jag bekosta ~500 kr för att gå till 1x10 senare. Inga större bekymmer.

Min tanke är att isf använda pengarna till en 40+ adapter OM det skulle gå för tungt i vissa uppförsbackar. Hade tänkt att köra 34 taggar fram.

Det lockar med lägre vikt, mindre bröt på cykeln, lättare att hålla rent och ser bättre ut. Sen ska väl kedjan hållas på plats bättre om man läser andras erfarenheter. Men man tappar som sagt det högsta och de lägsta växlarna som kan vara gött att ha i mellanåt.

1x10 eller inte???
Fråga om ett 3x10 annars, skit i att använda storklingan så får du ju 2x10 :) eller ersätt den med bash. Vill du sen ha 1x10 så blir kedjelinjen bättre på ett tredelat än tvådelat. Jag har gått från 3 delat slx till 2 delat xt och nu har jag ett 1x10 specifikt zee istället och det funkar prima så nu behöver jag inte prova fler kombinationer.

Edit: hade jag fått göra om allt från början skulle jag behållt mitt 3 delade slx och kört 1x10 på det och sparat både pengar och tid.

Senast ändrad:
1x10 eller inte???
Rickard.v skrev:
> Behåll 2x10 så du inte behöver välja stig
> efter utväxling.

Hur ofta händer detta? Jag körde kolmårdsbiken med 1x10. Brötig stig med branta uppförsbackar och snabba grusvägar. Funkade fint.

1x10 eller inte???
Luthman Photography skrev:
> Den stora fördelen med 1x10 på en stumpy är att
> det blir mycket lättare att hålla rent kring
> vevpartiet, som annars är ett gytter av kablar,
> växlar, klingor ocj länkage.

Ah så när man byter till singelklinga försvinner länkaget, leran, bromsslangarna automagiskt? =) Som alla trender tillskrivs singelklingan helt magiska egenskaper. Westman skriver att det var det bästa han hade gjort....really? Bättre än en sjysst gaffel eller bättre däck? Simgelklinga är snygg och praktiskt och lite lättare, om det sen passar din terräng och benstyrka kan bara du avgöra. För egen del upptäckte jag att vissa kluriga branter blev mycket svårare för man inte kunde sitta och mysspinna. Att man snabbt blir mycket starkare beror ju också på en massa faktorer. Cyklar man 2 dagar i veckan bygger man knappast upp en jättestyrka på nolltid. Speciellt inte om du sen börjar gå i vissa sektioner för att du inte orkar trycka dig upp.

Jag hade kört tvådelat som cykeln är och sen verkligen analyserat hur din cykling ser ut. Vilka växlar använder du när det blir tufft osv. Att sen byta till singelklinga är ju lätt gjort efteråt.

1x10 eller inte???
kommer aldrig mer köra framväxel på mtb igen, det klart bästa jag gjort att ta bort den.
men allt beror ju på hur stark du är upp för backar, själv har jag ingen nytta av växlar som är så lätta att det går snabbare att gå upp...

1x10 eller inte???
Ähhh, e ju som det mesta annat... En ren smaksak ;)
Och helt beroende på hur stark man är & var man cyklar..

Testa, om inte för annat så för att ha testat.. :)

Själv har jag alldeles för klena ben för singelklinga *S*

1x10 eller inte???
Det där med att man inte har nytt av växlar som det går snabbare att gå upp med är en rätt lam grej att säga. Jag har 24/36 som lättaste utväxling och det kör ca 6 km/h vilket är bra mycket snabbare än man puttar cykeln uppför.

1x10 eller inte???
glitch skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den stora fördelen med 1x10 på en stumpy är
> att
> > det blir mycket lättare att hålla rent kring
> > vevpartiet, som annars är ett gytter av
> kablar,
> > växlar, klingor ocj länkage.
>
>
> Ah så när man byter till singelklinga
> försvinner länkaget, leran, bromsslangarna
> automagiskt? =) Som alla trender tillskrivs
> singelklingan helt magiska egenskaper. Westman
> skriver att det var det bästa han hade
> gjort....really? Bättre än en sjysst gaffel
> eller bättre däck? Simgelklinga är snygg och
> praktiskt och lite lättare, om det sen passar din
> terräng och benstyrka kan bara du avgöra. För
> egen del upptäckte jag att vissa kluriga branter
> blev mycket svårare för man inte kunde sitta och
> mysspinna. Att man snabbt blir mycket starkare
> beror ju också på en massa faktorer. Cyklar man
> 2 dagar i veckan bygger man knappast upp en
> jättestyrka på nolltid. Speciellt inte om du sen
> börjar gå i vissa sektioner för att du inte
> orkar trycka dig upp.
>
> Jag hade kört tvådelat som cykeln är och sen
> verkligen analyserat hur din cykling ser ut. Vilka
> växlar använder du när det blir tufft osv. Att
> sen byta till singelklinga är ju lätt gjort
> efteråt.

Nej, länkaget är så klart kvar. Bromsslangen och bakväxelvajern går på undersidan så de är ur vägen. Men frmaväxelvajern och framväxeln, kedjestyraren samt lillklingan är borta vilket gör vevpartiet mycket luftigare på en stumpy, vilket i sin tur hör att mindre lera och gräs, pinnar och skit fastnar där.

Jag skulle också säga att man ska utvärdera sin egen cykling innan mam byter. För mig var som sagt största fördelen att det blev lättare att hålla rent. Annars är det rätt mkt samesame. Använde i stort sett aldrig lillklingan förut, bara uppför sopberg eller fjäll och där kan jag lika gärna ta i lite mer med en 34 fram istället för 36an som satt där förut.

1x10 eller inte???
hm skrev:
> kommer aldrig mer köra framväxel på mtb igen,
> det klart bästa jag gjort att ta bort den.
> men allt beror ju på hur stark du är upp för
> backar, själv har jag ingen nytta av växlar som
> är så lätta att det går snabbare att gå
> upp...

Det beror återigen på vad du vill uppnå med din cykling. Det kan vara extremt tillfredställande att sätta en svår klättring utan fotisättning trots att det går i slow motion.

1x10 eller inte???
hm skrev:
> kommer aldrig mer köra framväxel på mtb igen,
> det klart bästa jag gjort att ta bort den.
> men allt beror ju på hur stark du är upp för
> backar, själv har jag ingen nytta av växlar som
> är så lätta att det går snabbare att gå
> upp...

Jo, men alla är inte lika starka som du....

Lätt cykel och starka ben så går det ju utmärkt.

1x10 eller inte???
Anledning till att jag kör 1x11 är enkelheten och behöver inte cykla fortare. Hade jag kört långlopp hade 2x10 varit bättre tror jag då man får jämnare växlar men fortsatt både lätta och tunga växlar. Allt handlar om hur och var man cyklar och vad man gillar. Inget är bättre eller sämre generellt utan bara olika för och nackdelar.

1x10 eller inte???
jofahjalm skrev:
> Det där med att man inte har nytt av växlar som
> det går snabbare att gå upp med är en rätt lam
> grej att säga. Jag har 24/36 som lättaste
> utväxling och det kör ca 6 km/h vilket är bra
> mycket snabbare än man puttar cykeln uppför.

jo, beror ju på kadensen också jag kan cykla i 2km/h med min 32/36 uppför backar :)
men som sagt alla är vi olika och det är ju lätt att prova vilken utväxling man vill ha iaf innan man skruvar bort drev.

1x10 eller inte???
Har själv en stumpjumper fsr 29a, bytte till 1*10 (32t) förra året och är ännu inte helt frälst. Vi har några backar i min hemmaskog (genarp) där jag hamnar långt under min "komfortkadens" med denna setup. Är det några sekunder uppför är det väl skitsamma men går det upp till minuter blir jag märkbart mer trött i benen än vad jag blev med lillklingan och "rätt" kadens. I mitt fall är det inget som tränas upp, har cyklat ganska många år, kan snitta 40km/h solo med landsvägshojjen några mil när jag är i form så anser mig inte direkt klen i benen. Dock gillar jag hög kadens uppför och det är väl här 1*10 skiter sig lite i mitt fall.

Så svaret är att det inte finns något svar, det beror på terrängen och vilken kadens dina ben trivs bäst med.

1x10 eller inte???
Jag tycker de svaren du fått hittills sammanfattar det hela rätt bra. Men hur mycket pengar får du mellan om du väljer att låta LBS byta framväxeln till en nw-klinga? Jag vet inte vilken växelgrupp som sitter på, men tänk på att det lär det bli bra mycket dyrare än 500 spänn att köpa till storklinga+lillklinga, framväxel och reglage ifall du inser att du behöver dessa för att tex köra Cykelvasan eller whatever.

Kan tillägga att jag själv är 1x10-frälst och aldrig kommer gå tillbaka till framväxel, MEN man måste se till att hitta den utväxling som passar en själv. För mig är det 30T fram på en 26" med 11-36-kassett, ganska jäkla lågt mao för att klara de brantaste klättringarna. Överväger att fixa 40T-klinga bak och gå upp till 32T fram för att få lite större omfång. Skulle gärna skaffa 11-delat, men jag tycker det är för dyrt i dagsläget.

1x10 eller inte???
vad små drev ni har i fram. Jag kör 1x9 på både min 26a och 29a. På 29an kör jag med 38t i fram och 11-34 ibak. Nu bor jag i platta uppsala med i stort sett obefintliga klättringar. om man ligger på 30+ på platten så trampar man ju nästan ur mindre drev. Och framför allts så får man en väldigt sned kedjelinje och att ligga på 11an i längden känns ju som om verkningsgraden blir lidande.

På 26an har jag 42t i fram. Jag gillar väl grusvägsrally helt enkelt.

1x10 eller inte???
Beror på var man vill cykla. Om du någongång skall till alperna eller gran canaria så blir det jobbigt att klara långa branta stigningar utan lillklinga fram. Testa genom att cykla upp på hammarbybackens nordsida. Jag klarar inte det utan att använda 22 fram och 34 bak (26tums hjul), men det finns säkert någon som är starkare i benen.
Jag störs inte av 2 klingor fram. Att också ha en stor 42 fram är opraktiskt i svår terräng, men även den stora klingan är bra att ha i alperna. Den är enkel att snabbt sätta på en tripplevevarm om man skall iväg till alperna.
Det är däremot mycket svårare att sätta på en lillklinga när man väl behöver det... särskilt om cykeln inte har en framväxel alls..
För mig är flexibilitet viktigt.

1x10 eller inte???
Oggler skrev:
> vad små drev ni har i fram. Jag kör 1x9 på
> både min 26a och 29a. På 29an kör jag med 38t i
> fram och 11-34 ibak. Nu bor jag i platta uppsala
> med i stort sett obefintliga klättringar. om man
> ligger på 30+ på platten så trampar man ju
> nästan ur mindre drev. Och framför allts så
> får man en väldigt sned kedjelinje och att ligga
> på 11an i längden känns ju som om
> verkningsgraden blir lidande.
>
> På 26an har jag 42t i fram. Jag gillar väl
> grusvägsrally helt enkelt.

Har du cyklat i Gozzis? 38/34 fixar då inte jag i de backarna iaf. Om du har Strava, kolla på Gozzis TT och Killer Hill.
Jag kör 29 32/11-36 och skulle kunna tänka mig en 34 om jag sätter dit ett 40t bak för då blir det en växel till åt varje håll men med lite större hopp.

1x10 eller inte???
Jag har hojat en hel del i berg. Grankan, Frankrike, Garda, Cypern, Spanien mm. Och då är det klart att man inte klarar sig med en 42t eller 38t. Då blir det två eller tredelat vevparti.

1x10 eller inte???
Oggler skrev:
> vad små drev ni har i fram. Jag kör 1x9 på
> både min 26a och 29a. På 29an kör jag med 38t i
> fram och 11-34 ibak. Nu bor jag i platta uppsala
> med i stort sett obefintliga klättringar. om man
> ligger på 30+ på platten så trampar man ju
> nästan ur mindre drev. Och framför allts så
> får man en väldigt sned kedjelinje och att ligga
> på 11an i längden känns ju som om
> verkningsgraden blir lidande.
>
> På 26an har jag 42t i fram. Jag gillar väl
> grusvägsrally helt enkelt.

Jsg har ungefär samma som du

38t 11-34 på 29" och 40t 11/34 på 26"

1x10 eller inte???
hunken21345 skrev:
> Jag har en stumpjumper fsr 29er på beställning
> och min LBS kan byta till 1x10 innan jag plockar
> ut den. Är det bättre eller ska jag låta den
> vara original med 2x10? I så fall sätter dem på
> ett
> http://www.workscomponents.co.uk/works-components-
> 104bcd-thick--thin-chainring-alternating-thickness
> -extended-tooth-design-270-p.asp och ersätter
> drev, växlar och reglage direkt, och drar tom av
> några kronor på priset.
>
> Ni som har gått över till 1x10, ångrar ni er
> eller är det bara gött?

Din fråga är helt omöjligt att svara på om du inte först berättar:
1. Vad är ditt användningsområde? Tävling / träning / nöjescykling
2. Vilken sorts terräng planerar du cykla i? Är det nere i Alperna i branta backar eller på plan mark.
3. Hur stark är du som cyklist

1x10 eller inte???
Behåll 2x10.

1x10 är en mode grej alla pratar om som skapar begränsningar på cykeln.

Ska du säga till polarna: Nej åk inte den jobbiga stigen/backen det funkar inte med 1x10.

1x10 eller inte???
11-36 bak med 32 fram fungerar till i princip allt i Göteborg, på 26". En 40t kan man slänga på också, då kan man öka drevet fram och få mer fart på högsta växeln.

/Leo

1x10 eller inte???
Jag har bytt till 1x10 med 34 fram och 11-36 bak och det funkar kanon! Har kört både billingeracet och Kinnekulle åt båda hållen utan problem, visst går det sjukt tungt i vissa backar men fördelarna överväger nackdelarna alla dar i veckan.

1x10 eller inte???
Leo skrev:
> 11-36 bak med 32 fram fungerar till i princip allt
> i Göteborg, på 26". En 40t kan man slänga på
> också, då kan man öka drevet fram och få mer
> fart på högsta växeln.
>
> /Leo

+1 det är lite så jag tänker när jag får lust att konvertera / byta ut nuvarande 2x9 till 1x10 setup, om man hojar i relativt ickekuperad miljö hela tiden (dvs för alla som inte bor vid ett berg) kan det nog vara toppen, MEN om man som en själv funderar på att lägga besparingarna på en alp-resa el liknande lär nog en granny behövas...
// Larsa

1x10 eller inte???
Jag har funderat på 1x10 flera gånger och nästan konverterat flera gånger men när jag har trampat en mil eller två i terrängen och jag är helt slut och kommer till en lång uppförsbacke så känns det verkligen skönt att växla ner till 24 fram x 36 bak och precis då inser jag att jag aldrig kommer konvertera till 1x10 :D.

Jag har helt enkelt inte kapaciteten för 1x10 eller så cyklar i så backig terräng att 1x10 bara är en 'villa för mig iallafall.

Senast ändrad:
1x10 eller inte???
larsaw skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 11-36 bak med 32 fram fungerar till i princip
> allt
> > i Göteborg, på 26". En 40t kan man slänga
> på
> > också, då kan man öka drevet fram och få
> mer
> > fart på högsta växeln.
> >
> > /Leo
>
> +1 det är lite så jag tänker när jag får lust
> att konvertera / byta ut nuvarande 2x9 till 1x10
> setup, om man hojar i relativt ickekuperad miljö
> hela tiden (dvs för alla som inte bor vid ett
> berg) kan det nog vara toppen, MEN om man som en
> själv funderar på att lägga besparingarna på
> en alp-resa el liknande lär nog en granny
> behövas...
> // Larsa

En granny betyder i o f s inte att du behöver en framväxel.

1x10 eller inte???
Jörgen_A skrev:
> Behåll lillklingan. Släng framväxeln.
> Narrow/Wide är din vän.

+1

1x10 eller inte???
Leo skrev:
> 11-36 bak med 32 fram fungerar till i princip allt
> i Göteborg, på 26". En 40t kan man slänga på
> också, då kan man öka drevet fram och få mer
> fart på högsta växeln.
>
> /Leo

Dags att ta fram de gamla Happyordspråken igen:

Jämför aldrig med Leo!

Lita aldrig på Ville!

/S

1x10 eller inte???
Det finns mååånga som kört med singelklinga i mååånga år. Att det till slu uppmärksammas från fabrikanterna gör det inte till en "modegrej" för cyklisterna, bara på mässorna.

1x10 eller inte???
Vad andra kör på ger en liten fingervisning om vad som skulle kunna funka men skillnad i styrka, kadens och terräng gör att det är vanskligt att kopiera någon annans drivlina.

Om du vill ha ett exakt svar på vad som passar för just dig så får du det här:

Kör de rundor du vill optimera din drivlina för och anteckna högsta och lägsta växel som du använder.
Räkna sedan ut högsta och lägsta utväxling och överför det till en 1x10 drivlina.
Får du orimligt stort spann så får du antingen pruta på utväxlingen eller behålla 2x10. Går du på det första alternativet så gör du om ekvationen fast baklänges och kör om dina rundor men använder endast de växlar som du räknat ut går att översätta till 1x10. Funkade det? Om ja så kan du konvertera till 1x10, om nej så behåll 2x10.

1x10 eller inte???
Hur mycket väger du och hur mycket cykeln? Min erfarenhet säger mig att cyklistens och framför allt cykelns vikt är väldigt avgörande för vilka växlar/utväxling du behöver när det går uppför. Har du en tung cykel så krävs det mycket styrka för att 1x11 ska vara en fördel och inte en nackdel.

Jag har två Epic av samma årsmodell och med snudd på samma geometri. En med 1x11 och en med 2x10.

Med min S-works Epic WC med 1x11 som väger ca 9,3 kg så behöver jag aldrig använda den lättast växeln (kör 34T fram). Inte ens i backar som är så branta att jag får ligga dubbelvikt över styret för att cykeln inte ska stegra sig.

Med min Epic Comp med 2x10 som väger ca 12,4 kg så behöver jag använda lättare och framför allt fler växlar när det brantar till.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp