1x11 -> 2x10 för Transalp?
Min alldeles nyanlända Grand Canyon CF SLX 9.9 ONEBY har funkat utmärkt de första turerna och verkar passa terrängen här runt Jönköping alldeles utmärkt. Allt var alltså väl tills jag för en dryg vecka sedan lite oplanerat signade upp för Craft Bike Transalp och helt plötsligt står med en cykel som förmodligen har för litet utväxlingsspann.
Har nu 32 fram och 10-42 bak, dvs utväxlingsspann 0,8-3,2. Har aldrig cyklat i alperna, men misstänker att 2-delat fram är att föredra – eller vad säger expertisen?
Hur ordnar jag i så fall enklast biffen utan att bli ruinerad på kuppen?
Vad behöver jag byta? Själv tänker jag fram- och bakväxel + reglage, vevparti, kassett och kedja. Rätt tänkt?
Tanken är att gå på jakt efter lätt begagnade grejer. Har tittat lite men springer in i frågor rätt snabbt.
- Har förstått att det behövs long-cage bakväxel, korrekt?
- För framväxeln finns en mängd olika varianter, vilken passar min cykel? Hittar inte informationen i specarna. Någon som vet?
- Om jag förstått rätt så har jag något som kallas GXP-vevlager. Antar att detta sätter begränsningar på vilka vevpartier jag kan använda. Är det bara SRAMs egna som passar?
Annat jag bör tänka på?
Tack för hjälpen på förhand!
Har nu 32 fram och 10-42 bak, dvs utväxlingsspann 0,8-3,2. Har aldrig cyklat i alperna, men misstänker att 2-delat fram är att föredra – eller vad säger expertisen?
Hur ordnar jag i så fall enklast biffen utan att bli ruinerad på kuppen?
Vad behöver jag byta? Själv tänker jag fram- och bakväxel + reglage, vevparti, kassett och kedja. Rätt tänkt?
Tanken är att gå på jakt efter lätt begagnade grejer. Har tittat lite men springer in i frågor rätt snabbt.
- Har förstått att det behövs long-cage bakväxel, korrekt?
- För framväxeln finns en mängd olika varianter, vilken passar min cykel? Hittar inte informationen i specarna. Någon som vet?
- Om jag förstått rätt så har jag något som kallas GXP-vevlager. Antar att detta sätter begränsningar på vilka vevpartier jag kan använda. Är det bara SRAMs egna som passar?
Annat jag bör tänka på?
Tack för hjälpen på förhand!