1x11 eller 2x10 på pendlaren

McWarhol

Aktiv medlem
Hej,
Nu tror jag att jag har hittat mitt nya pendlingsvapen. Den ska användas för daglig pendling året runt (även på is och snö). Därför har jag letat en CX/gravel med gott om utrymme för skärmar och vinterdäck. Denna verkar ha bra med utrymme och dessutom fästen för både skärmar och pakethållare. Den verkar dessutom prisvärd då den kostar 800-900£

Cykeln jag kikat på är denna: http://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/full-monty

Nu till mitt dilemma. Den ska som sagt mest användas till pendling men även en del träning (när det inte är racersäsong). Vad ska man ta? Sram Apex 1 (1x11) med hydrauliska skivbromsar eller varianten med shimano tiagra 2x10 och mekaniska skivbromsar?
Apex 1 kostar 100£ extra.

Hydrauliskt är oerhört mycket värt på en pendlarcykel enligt mig. Jag skulle även valt singelklinga, men det beror nog mer på tycke och smak och det finns rimliga argument för båda alternativen.

Låter som väldigt bra pris för båda två? Personligen hade jag valt sram apex1, 100£ låter det helt klart vara värt för att få hydraliska bromsar!

Lejon sa:
Hydrauliskt är oerhört mycket värt på en pendlarcykel enligt mig. Jag skulle även valt singelklinga, men det beror nog mer på tycke och smak och det finns rimliga argument för båda alternativen.

+1 på bromsarna. Sen hade jag personligen också valt 1x11 då jag sällan använder framväxeln på min men det verkar vara mer individuellt.

Jag hade givetvis gått på den tätare 2x10 för att slippa situationen med "nä, för tungt / nä, jävla tomvevande / nä, för tungt /..."
Men å andra sidan så tycker jag inte om reglage där bromsen inte sitter fast, så det kanske hade blivit Apex ändå.
[Mekaniska BB7:or är inget problem, om du nu inte bromsar så lite så du aldrig behöver justera inre belägget för då kan man få lite korrosionsproblem i den fina gängan.]

emmer sa:
Jag hade givetvis gått på den tätare 2x10 för att slippa situationen med "nä, för tungt / nä, jävla tomvevande / nä, för tungt /..."
Men å andra sidan så tycker jag inte om reglage där bromsen inte sitter fast, så det kanske hade blivit Apex ändå.
[Mekaniska BB7:or är inget problem, om du nu inte bromsar så lite så du aldrig behöver justera inre belägget för då kan man få lite korrosionsproblem i den fina gängan.]
Vad menar du med "reglage där bromsen inte sitter fast"? Greppar inte riktigt.

Jag hade kört 2x10.

Klart att det går med singelklinga, men skönt med hyggligt tätstegrat och bra range. Nödvändigt nä. Skönt ja.

Kör själv mekaniska skivbromsar och 2x9 - fungerar utmärkt till pendling och ger billiga slitdelar.

Hydrauliska skivbromsar är säkert nice, men bra mekaniska fungerar lika bra - känns inte lika roligt, men fungerar bra och är pålitligt.

Har brottats med samma dilemma och valde 2x10. Min pendling är 10km enkel väg, asfalt/grus och mycket backar. 1x11 hade blivit för oeffektivt för mig.

Bengt-re sa:
...

Hydrauliska skivbromsar är säkert nice, men bra mekaniska fungerar lika bra - känns inte lika roligt, men fungerar bra och är pålitligt.
Väldigt många håller inte med! Tillräckligt bra - ja. Lika bra - nej! Mer underhåll, sämre effekt, sämre känsla (åtminstone i verkligheten och inte i ett perfekt justerat fantasi-mekställ).

Pjotr10 sa:
Enkelt val, 1x11 med 42 fram och 11-42 bak klarar det mesta.
Helrätt hoj.
För att pendla med? Har du tappat det totalt?

Lejon sa:
Bengt-re sa:
Väldigt många håller inte med! Tillräckligt bra - ja. Lika bra - nej! Mer underhåll, sämre effekt, sämre känsla (åtminstone i verkligheten och inte i ett perfekt justerat fantasi-mekställ).
Fast man undrar ju om man snackar om vägreglage då verkligen. Men visst, Apex är inte lika sega och svampiga som RS785/685 (sällan man behöver ta i så mycket iofs) eller klumpiga och oergonomiska som RS505. Men det handlar väl om preferenser kan jag tro :-)

Med 42 fram och 11-32 bak får du nästan samma högsta växel som 46/36 fram och 11-28 bak. Du får också en betydligt lägre lägsta växel. Dock få du, som skrivits ovan, mer tätstegad kassett med dubbel fram. Jag väljer också att köra med framväxel. Har det både på gamla och nya crossen. Om jag skulle köra singelklinga, så hade jag bett att få en 11-32 (eller 11-36) kassett istället.

BB7 funkar fint, men känslan är inte lika skön som i hydraulisk. Bytte mina BB7or i höstas efter att de ärgat ihop. Då hade de gått 1500 mil på tre år under alla förhållanden. Ett nytt par med nya klossar och skivor gick loss på en tusenlapp.

Lejon sa:
Bengt-re sa:
...

Effekten är inte sämre (det är den inte ens med fälgbromsar) - går det enkelt att låsa hjulen är effekten god nog. Känsla och modulation är sämre, men det är en annan sak. Mer underhåll? Nä... jag har mer avhjälpande underhåll och byte av prylar på mtb med hydualiska bromsar än mekaniska på pendlaren. Visst måste man justera bromsarna en till två gånger per belägg vilket man inte behöver med hydrualiska, men det tar 30 sekunder...

Man slipper luftning, läckande ok som hydrualiska drar med sig.

Jag förnekar inte att hydrualiska skivbromsar är bra (när de fungerar), men att utifrån det säga att alla andra bromstyper är oanvändbara är lite överdrivet.

Stumpy sa:
emmer sa:
Men visst, Apex är inte lika sega och svampiga som RS785/685
Det låter som om du har något problem med dina RS785/685. Mina är inte alls sega eller svampiga.
Möjligt. Skulle köpa en nämligen (beg till bra pris) och tänkte att den var full i luft. Åkte till några handlare (3st) och kände på de 785:orna som var likadana och skulle vara så enligt de tre ställena. Nu kanske det inte är något man känner av i normala lägen men det var tillräckligt för att jag inte ville ha en sån hoj och strök det från listan. Det kändes lite som en caliperbroms som var så ocentrerad så den flyttade fälgen en halvcentimeter eller så :-) Funkar ju ändå men inget man pallar i längden.
edit:Det SRAM jag provat har inte varit sådana, även om jag aldrig förstått hur man justerar tryckpunkten utan bara reachen

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
Lejon sa:
Bengt-re sa:
...

Jag förnekar inte att hydrualiska skivbromsar är bra (när de fungerar), men att utifrån det säga att alla andra bromstyper är oanvändbara är lite överdrivet.

Det har åtminstone inte jag påstått. Jag skrev ju att de var "tillräckligt" bra. Men inte lika bra vilket jag försökte motivera...
Själv har jag nu kört med Bb5 och bb7 senaste åren på flera pendlingscyklar. Helt ok och funktionellt som sagt, men mer underhåll än de hydrauliska jag haft samtidigt (TRP Hylex vad gäller landsväg, Magura och Shimano på mtb - samtliga väldigt mycket mindre mekning.)

Jag hade glatt betalat lite extra för hydrauliska bromsar, mycket för känslan och moduleringen. Ska du pendla med cykeln genom stan eller andra situationer där du behöver nödbromsa tycker iallafall jag att det är värt det.

När det gäller 1x11 el 2x10 tycker folk helt enkelt olika. På en pendlare hade jag gått på 1x11. Jag pendlar på en gravel / cx och använder då i stort sett aldrig stora klingan. Jag har 36/52 fram och en 11-delad 11-32 kassett. Den är tätstegad nog för mig och jag trampar ur runt 40 km/h på lilla klingan. Rätt sällan jag pendlar snabbare än så. Och, om sanningen nu ska fram, det är inte så himla ofta jag behöver trampa i hastigheter > 40 km/h annars heller. Ska du cykla mycket med andra som är snabba med den här cykeln då kan det vara bra att ha den stora klingan, ska du mest cykla själv tror jag inte du kommer att sakna möjligheten att ligga över 40 km/h speciellt mycket. Men det beror ju på hur stark du är. Nu förstod jag det som att du redan har en racer, så ska du ha vinterdäck o skärmar på den här skulle jag gå på 1x11 bara för enkelhetens skull.

Jag kommer nog köra apex 1 som uppgradering på min pendlare, är inte så knussligt med tät utväxling när man bara ska pendla tycker jag personligen.

Har du förresten kikat på Alpkits sonder camino? https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-camino-al-sram-apex1-hydraulic - verkar som att det är snarlik spec och pris men eventuellt bättre service. On-one är det många som har haft problem med när de handlat därifrån (och många som jag har aldrig haft problem).

kontorsråttan sa:
Jag pendlar på en gravel / cx och använder då i stort sett aldrig stora klingan. Jag har 36/52 fram och en 11-delad 11-32 kassett. Den är tätstegad nog för mig och jag trampar ur runt 40 km/h på lilla klingan. Rätt sällan jag pendlar snabbare än så.
Imponerande. Inte ofta man ser folk som trampar runt med upp mot 100 i kadens stadigt när dom pendlar...
Har alltid undrat varför man kallar dom pendlarsvetton men nu ser jag det tydligt framför mig :-)

emmer sa:
kontorsråttan sa:
Jag pendlar på en gravel / cx och använder då i stort sett aldrig stora klingan. Jag har 36/52 fram och en 11-delad 11-32 kassett. Den är tätstegad nog för mig och jag trampar ur runt 40 km/h på lilla klingan. Rätt sällan jag pendlar snabbare än så.
Imponerande. Inte ofta man ser folk som trampar runt med upp mot 100 i kadens stadigt när dom pendlar...
Har alltid undrat varför man kallar dom pendlarsvetton men nu ser jag det tydligt framför mig :-)

Kan inte påminna mig att jag sagt att jag korsar stan i 40 knyck konstant fart heller... men absolut, jag trivs betydligt bättre med 100 i kadens än 80, folk är visst olika där med :-)

Jag använder min allt-i-allo cykel till rätt mycket så den måste vara bra på lite olika saker.
Låga växlar till pendling och vinterdistans samt grusrundor och regnturer på sommaren.
Ska när dubbdäcken plockas av montera en 50t fram och köra 1*11 med 10-42 bak.
Skulle inte tänka mig annat än hydrauliska bromsar, det är värt det. När du kört på det någon dag kommer du skratta åt dig själv att du tänkte något annat.

Min erfarenhet av 2x10 och mekaniska skivbromsar har inte varit den bästa iaf.
Hade först en "vanligt" hybrid som jag bytte bort mot en CX med Tiagra 2x10 och mekaniska bromsar.
Låg 80% på storklingan trots mördarbackar och vintertid frös bakbromsen så fort man nös minusgrader.

Har denna vintern sålt CXn och köpte en HT med 1x10 (36T klinga) och hydrauliska bromsar.
Bästa valet jag gjort för pendling.
Dessutom agerar den grusvägsracer och lite stigar.
Kör dubbla hjulpar, 1 par med pendlardäck och 1 par med RaceKing för träning.

Finns det någon fördel överhuvudtaget att köra singelklinga på en pendlare? Att spara några hundra gram känns som en dålig prioritering. Speciellt om man cyklar året runt, olika däck (dubb) kräver större omfång.

Lingon sa:
Finns det någon fördel överhuvudtaget att köra singelklinga på en pendlare? Att spara några hundra gram känns som en dålig prioritering. Speciellt om man cyklar året runt, olika däck (dubb) kräver större omfång.

För mig handlar det inte om att spara vikt.
Prio är var att undanröja eventuella problem och enkelhet för underhåll.
En framväxel behöver justeras imellanåt och en brusten vajer på väg till/från jobbet alt. morgonrunda innan jobbet är ingen höjdare.

Har inte justerat framväxeln annat än vid vajerbyte en gång om året. Skulle vajern gå av, så har du singelklinga.

Mina mekaniska bromsar har aldrig frusit, trots att cykeln används i alla väder.

Hur sköter ni era cyklar ijengklijen?

Stumpy sa:
Har inte justerat framväxeln annat än vid vajerbyte en gång om året. Skulle vajern gå av, så har du singelklinga.

Mina mekaniska bromsar har aldrig frusit, trots att cykeln används i alla väder.

Hade oturen att slita av vajern på framväxeln 4 dagar efter inköpet.. skit bakom styret eller bara otur, vet jag inte.

Mekaniska bromsarna som fryser.. ingen aning varför.. teflon-vajers och tätade höljen... didnt work.. förmodligen bara otur också...

Jag hade en 2x11 som jag konverterat till 1x11. Mest för att jag är nyfrälst cykelgalning och ville få pilla lite på min ögonsten ;)
MEN, Så jäkla nöjd so far, men har bara kört vinterpendling med denna setup. På sommaren kan behovet av tyngre växel öka (har tappat de två översta stegen i konverteringen). Kan vara så att jag får bygga på med större klinga fram och komplettera med en 32T bak eller nåt. Jag fann mig själv hela tiden ligga någonstans emellan stora och lilla kuggen fram när jag körde 2x11 och nu slipper jag ens fundera på det.

Vet ej om det beror på hur vajrarna är dragna men min jäkla mekaniska bakbroms fryser så fort det är närmare nollan. Senast i gårkväll i rejäl utförs i höjd med hellas. :( Har dragit ur vajer en gång redan och fettat om och micklat denna vinter. Bara att göra om nu.

Summasummarum: hade jag köpt pendlar cx idag hade jag utan att tveka valt 1x11 och hydraliska..

Jag cyklar året om och har mekaniska bromsar även på "nya" hojen från aug 2015. Har cyklat knappt 500 pendlingsmil utan problem med mekaniska Avid-bromsar. Tycker att de funkat kanon och inga problem med frysningar, beror nog mest på hur vajerdragningen ser ut skulle jag tro. Har hänt nån enstaka gång med en väldigt gammal bakbromsvajer + hälje på gamla hybridhojen men har cyklat året om sen maj 2012. 2x10 kör jag med och skulle inte vilja ha singelklinga som jag har på min ena MTB.

Stumpy sa:
Är nog snarare så att det går göra grejor bra och det går göra grejor dåligt.
Det gäller f:ö både enkel och dubbelklinga, mekaniska och hydrauliska bromsar, kassetter med k+1 respektive k+8.
Tänker man efter så gäller det nog allt - inte minst nyårsbubbel.
Finns säkert liknande trådar där någon rackar ner på allt vad cava heter för att de druckit en billig Freixenet :-)

När jag köpte ny pendlarhoj så valde jag singelklinga eftersom jag aldrig använde mer än en på den förra. På min pendlingssträcka räcker singel.
Vikten är inte viktigt, men några komponenter färre på cykeln är ju bra.

(sen fick jag i stället problem med att kedjan hoppade av framklingan, men det löstes med ett nytt vevparti på garantin)

Jag kör 2x11; 50-34, 11-42 SLX, BB7 skivbromsar. Blir trots allt lika stora kadenssteg som med singelklinga, och nu har jag ännu fler växlar. Wolftooth Roadlink och GX växel för 10-delat, lång bur. Rival 22 reglage.

Jag gillar det skarpt till ändamålet vilket är en löjligt praktiskt pendlarcykel med ego/kompislapp, navdynamo, någorlunda packutrymme och tungt lås. Allt detta gör cykeln utmärkt till i princip all cykling jag gör utom stigcykling. Lugn distans utan att höja puls i backarna, tröskelpass på platt väg, och intervaller. När man väl kör lite sprätt på landsväg så är det ju grymt skoj att backarna blir längre; mer tid att kämpa sig uppåt.

Mekaniska bromsar är mest för att jag inte orkar lägga pengar på hydrauliska. Hade jag köpt nytt så skulle det bli hydrauliska bromsar.

Anekdotisk bevisföring kan vara lite missvisande. (SM i självklarheter)

Ställ istället 1000 st pendelcyklister med vajerbromsar mot 1000 st pendelcyklister med vätskebromsar så får man ganska snart fram en indikation på vilket system som är bäst. Något för http://www.tour-magazin.de/ att ta tag i kanske?

Singel eller dubbel beror på vad du kan stå ut med....

Pendlade idag på MTB:n (singel 34 11-42), och det är i några hastigheter det blir liiiite för stort hopp mellan växlarna, jag hade behövt något mellanläge.
Men då ligger jag nära gränsen för syra och försöker maximera fart och ha allt i balans.
Nu blev det stundtals att jag loosade några km/h för att jag var tvungen att gå ned väl mycket i utväxling, då den tyngre blev precis för mycket och det började bygga syra.

Detaljer, men nog så viktiga om man jagar tid på vägen till kneget. ;)

Senast ändrad:
Beror nog helt på hur kuperat det är där du cyklar. På min pendlarhybrid har jag 34-36 fram men jag använder det lilla kedjehjulet väldigt sällan typ aldrig. Speciellt efter att jag monterade 11-32 kassett. Om vevpartiet ramlar sönder tänker jag nog montera ett parti med ett 44 kedjehjul. Fördelen med ett inte ha en framväxel är att det blir lättare att hålla rent. Men det ser förstås även slickare ut.

Broms väljer jag hydrauliskt

Stumpy sa:
BjornR sa:
Jag kör 2x11; 50-34, 11-42

34 fram + 42 bak låter som något man behöver i bergen. Var cyklar du? Räcker det inte med 11-28 eller 11-32 bak?

23kg pendlarcykel med tungrullade däck, navdynamon aktiverad och ligga runt 200w i backar med 5% lutning. Tror jag snittar 8km/h i sådana backar. Tar nog 15-20min att ta sig uppför 100höjdmeter vid den effekten. Körde tidigare med 11-32 och då hade jag 30-40 kadens i motsvarande backe.

Fördelen med 11-42 är att jag kan ligga längre på främre klingan, behövde växla väldigt mycket fram med 11-32 då jag låg precis i övergången med pendlarcykeln i lugnt tempo.

BjornR sa:
Stumpy sa:
BjornR sa:

34 fram + 42 bak låter som något man behöver i bergen. Var cyklar du? Räcker det inte med 11-28 eller 11-32 bak?

23kg pendlarcykel med tungrullade däck, navdynamon aktiverad och ligga runt 200w i backar med 5% lutning. Tror jag snittar 8km/h i sådana backar. Tar nog 15-20min att ta sig uppför 100höjdmeter vid den effekten. Körde tidigare med 11-32 och då hade jag 30-40 kadens i motsvarande backe.

Fördelen med 11-42 är att jag kan ligga längre på främre klingan, behövde växla väldigt mycket fram med 11-32 då jag låg precis i övergången med pendlarcykeln i lugnt tempo.

Låter hemskt.... Men så tjockt pannben förtjänar du en lättare cykel.... 23kg!

Bengt-re sa:
BjornR sa:
Stumpy sa:
BjornR sa:

Elcykel väl!

Jag hade kört 2x10 och bb7. Bättre enligt mig, du sparar 100 pund till annat skoj som tex bra däck som bidrar mer till upplevelsen än när du bromsar.
I tät stadstrafik anpassar man hastighet och växel efter antal rödljus, korsningar och övergångsställen. Köpa cykel efter bromsar är inte min grej. På mtb köper jag det alla dagar i veckan men inte på pendlarcykeln.

Konkret sa:
Bengt-re sa:
BjornR sa:
Stumpy sa:
BjornR sa:

Elcykel väl!

Men ändå... Ja funkar det så funkar det - trampa hem om man glömt ladda låter tufft....

Bengt-re sa:
Konkret sa:
Bengt-re sa:
BjornR sa:
Stumpy sa:
BjornR sa:

Elcykel väl!

Men ändå... Ja funkar det så funkar det - trampa hem om man glömt ladda låter tufft....

Ingen elmotor alls... Jag har bara aktivt gjort cykeln tung och tungrullad för att göra backarna längre.

BjornR sa:
Bengt-re sa:
Konkret sa:
Bengt-re sa:
BjornR sa:
Stumpy sa:
BjornR sa:

Elcykel väl!

Ingen elmotor alls... Jag har bara aktivt gjort cykeln tung och tungrullad för att göra backarna längre.

Jag pendlade på 16 kg och blev bara kränkt ett fåtal gånger under mina 5 år som pendlare. När farten är uppe gör det inget!

Tillbaka
Topp