1x11 eller 2x10 på pendlaren

Konkret sa:
Jag pendlade på 16 kg och blev bara kränkt ett fåtal gånger under mina 5 år som pendlare. När farten är uppe gör det inget!
Ja är det bara extremt slätt så stämmer väl det. Är det inte extremt slätt så får man ha löst pumpade ballongdäck och sådana går ju aldrig lätt (men lättare än små hårda däck på en sådan hoj då och där) och ger ju aldrig någon vidare väghållning.

emmer sa:
Konkret sa:
Jag pendlade på 16 kg och blev bara kränkt ett fåtal gånger under mina 5 år som pendlare. När farten är uppe gör det inget!
Ja är det bara extremt slätt så stämmer väl det. Är det inte extremt slätt så får man ha löst pumpade ballongdäck och sådana går ju aldrig lätt (men lättare än små hårda däck på en sådan hoj då och där) och ger ju aldrig någon vidare väghållning.

Så är det. Hade inga hc backar på mina olika sträckor. Jag körde på 32, pumpat till max. Jag gillar när det går hårt till ;)

En väsentlig detalj är väl hur pendlingsvägen ser ut, har man både mördarbackar och högfartssträckor så bör man nog köra på 2x, annars bör man kunna trimma in så man har en utväxling som fungerar för hela sträckan.

Själv skulle jag siktat på 1x och hydraulik...

h.g.j sa:
En väsentlig detalj är väl hur pendlingsvägen ser ut, har man både mördarbackar och högfartssträckor så bör man nog köra på 2x, annars bör man kunna trimma in så man har en utväxling som fungerar för hela sträckan.

+1

h.g.j sa:
Själv skulle jag siktat på 1x och hydraulik...

Enligt ovan görs ju valet efter personliga preferenser och för mig stämmer 1x (har inga större backar att överkomma och över 45 km/h håller jag sällan på pendlingen) men eftersom jag inte behöver bromsa särskilt ofta på min pendling funkar det alldeles utmärkt med vanliga vajerdragna fälgbromsar.

h.g.j sa:
Du menar att en gammal oväxlad damcykel med navbromsar är idealet?
Vet inte riktigt - men de är ju så billiga så man kan ju kasta bort dom tre gånger om året istället för att tvätta av dom åtminstone...

emmer sa:
h.g.j sa:
Du menar att en gammal oväxlad damcykel med navbromsar är idealet?
Vet inte riktigt - men de är ju så billiga så man kan ju kasta bort dom tre gånger om året istället för att tvätta av dom åtminstone...

Inte idealiskt för mig, men med tanke på hur många som ändå trampar runt på dylikt så kan det ju inte vara så jäkla illa.
Finns nog hiskeligt många fler som pendlar på något sånt än på cxar med hydrauliska skivbromsar....

Köpte själv nyligen min första vintercykel för pendling så frågeställningarna känns igen så skall se om jag kan bidra till att räta ut några frågetecken.

Då jag inte haft något skivbromsat fordon utan motor tidigare, men väl så många med motor så var jag ganska familjär med de olika principerna, mekanisk eller hydraulisk har ju bara skillnader i modulation och potentiell bromskraft och än så länge duger mina nypor att låsa däcken på samtliga cyklar oavsett skivbroms eller fälgbroms så där var inte val av konstruktion en dealbreaker.

När det gällde växelsystem blev det en kompromiss, mest beroende på tillgång av CX hojar av rätt storlek och med leveranstid som var överkomlig. Det blev en 2*11 Shimano 105 lösning innan alla val gjorts.
Nu ca 100 mil senare kan jag konstatera att kompromisser aldrig blir optimal, med reservation att all cykling hitills varit på dubbade däck så saknar jag få högfartsväxlar, men använder aldrig storklingan fram, så med facit i hand var magkänslan rätt att jag borde siktat på singelklinga direkt.

Anledningen till tankevurpan var att jag fegade i val av nytt växelfabrikat, har shimanos bättre grupper på alla andra cyklar och var inte överdrivet intresserad av att byta till sram, hade det funnits en 42 11-36 setup av vald cykel hade jag skippat framväxel från början. Nu kör jag på tills det är dags att byta drivlina och då blir det nog singelkonvertering av praktiska och estetiska skäl. Jag pendlar samma sträckor året runt och oavsett val av sommar racer eller vintercykel så använder jag inte framväxeln alls, kompaktvev på sommar cykel och alltid storklingan tvärt om på vintercykeln.

Nu är jag inget fartmonster men pendlingen är av aktiv karaktär där jag snittar strax under 30km/h trots att rödljus och innerstadspasserande står på agendan maxfart är knappa 50 och under klättring runt 20, med 11 växlar är jag helt säker på att jag klarar de flesta förhållanden under vardagscyklingen så framtida vardagscyklar kommer definitivt vara av 1x variant vilket rimligen gör underhållsbehovet mindre och tillförlitligheten högre.

Inget forskningsresultat men mina personliga erfarenhet.

Crocko sa:
mekanisk eller hydraulisk har ju bara skillnader i modulation och potentiell bromskraft

Samt även skillnaden i benägenheten att kunna frysa ihop (vajer) och oftast klara sig från att frysa ihop (hydr) när vädret går från intensivt slask till kärva minusgrader.

Henrik_E sa:
Hur dåliga mekaniker är ni egentligen när det tar så mycket tid att underhålla en framväxel?
Eller ens klara av att ställa in den så den växlar på mindre än ett trampvarv även under last så länge kedjan är hjälpligt ren.
[Men jag kan förstå folk för jag hade en ny Ultegrahoj härom dagen och den växlade riktigt uselt fram så som den kom. Compact var väl en orsak, men även att den stod väldigt konstigt fabriksjusterad. Ska väl inte behövas trimlägen på en framväxel?]

Hur lång är den här pendlingen?
För allt som man inte byter om till skulle jag påstå att 1 växel räcker gott. 11 verkar övermaga. För att inte tala om 22:)

Själva pendlingen är inte så lång (6 km enkel väg) och riktigt platt. Men den ska ju även användas som träningscykel när det är för slaskigt att köra med racer.

Just nu lutar jag åt 2 x 10 just för att få tätare steg vid träning.

Idag kör jag med gamla tiagra 2 x 9 på en hybrid som jag tycker har fungerat bra. Fälgbromsarna på min nuvarande är däremot riktigt dåliga så skivor kommer nog att bli en rejäl uppgradering oavsett om det blir hydrauliska eller mekaniska.

Jag kör en stål-gravelbike med 2x10 och enkla mekbromsar. Kör med 50/34 fram och 12-28 kasetter. Använder aldrig lilla klingan fram förutom när jag har kört sönder benen helt på gruspelotonen i Hellas.

För en stockholmspendlare skulle jag, även m jag har jävliga backar på min 16 km sträcka, utan tvekan valt 1x11 m typ 48 el 46 fram och 11-28 el typ 11-30 bak samt riktiga bromsar om jag hade byggt/köpt nu.

Tillbaka
Topp