Köpte själv nyligen min första vintercykel för pendling så frågeställningarna känns igen så skall se om jag kan bidra till att räta ut några frågetecken.
Då jag inte haft något skivbromsat fordon utan motor tidigare, men väl så många med motor så var jag ganska familjär med de olika principerna, mekanisk eller hydraulisk har ju bara skillnader i modulation och potentiell bromskraft och än så länge duger mina nypor att låsa däcken på samtliga cyklar oavsett skivbroms eller fälgbroms så där var inte val av konstruktion en dealbreaker.
När det gällde växelsystem blev det en kompromiss, mest beroende på tillgång av CX hojar av rätt storlek och med leveranstid som var överkomlig. Det blev en 2*11 Shimano 105 lösning innan alla val gjorts.
Nu ca 100 mil senare kan jag konstatera att kompromisser aldrig blir optimal, med reservation att all cykling hitills varit på dubbade däck så saknar jag få högfartsväxlar, men använder aldrig storklingan fram, så med facit i hand var magkänslan rätt att jag borde siktat på singelklinga direkt.
Anledningen till tankevurpan var att jag fegade i val av nytt växelfabrikat, har shimanos bättre grupper på alla andra cyklar och var inte överdrivet intresserad av att byta till sram, hade det funnits en 42 11-36 setup av vald cykel hade jag skippat framväxel från början. Nu kör jag på tills det är dags att byta drivlina och då blir det nog singelkonvertering av praktiska och estetiska skäl. Jag pendlar samma sträckor året runt och oavsett val av sommar racer eller vintercykel så använder jag inte framväxeln alls, kompaktvev på sommar cykel och alltid storklingan tvärt om på vintercykeln.
Nu är jag inget fartmonster men pendlingen är av aktiv karaktär där jag snittar strax under 30km/h trots att rödljus och innerstadspasserande står på agendan maxfart är knappa 50 och under klättring runt 20, med 11 växlar är jag helt säker på att jag klarar de flesta förhållanden under vardagscyklingen så framtida vardagscyklar kommer definitivt vara av 1x variant vilket rimligen gör underhållsbehovet mindre och tillförlitligheten högre.
Inget forskningsresultat men mina personliga erfarenhet.