Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sixten Fors sa:Jag vill ha högre högsta vxl än 38/11T på en 29er XC HT.
.
Ja, jag vill ha en vettig högsta utväxling. Vid 80-kadens som passar mig bra:NickPick sa:Kommer du att ha nytta av det?Sixten Fors sa:Jag vill ha högre högsta vxl än 38/11T på en 29er XC HT.
Cyklade vasan med 1x10 (36 fram 11/36 bak) och dog inte.
Sixten Fors sa:Ja, jag vill ha en vettig högsta utväxling. Vid 80-kadens som passar mig bra:NickPick sa:Kommer du att ha nytta av det?Sixten Fors sa:Jag vill ha högre högsta vxl än 38/11T på en 29er XC HT.
XC-racer 36:11 ca 36 km/h och 40:11 ca 40 km/h.
Lvgracer 50:11 ca 46 km/h, 52:11 ca 48 km/h och 53:11 ca 49 km/h.
På snabba partier och lätt utför går det typ lika snabbt att cykla xc som lvg, varför vill xc-stilpoliserna ha extremt låg utväxling när lvg-stilpoliserna helst vill se 53/39T fram (eller större) och hånar de med 50/34T kompaktvevparti? Är det samma eller olika stilpoliser?
80-kadens är rätt lågt, så då förstår jag. Ligger själv på 95-100.
Däremot är jag mycket snabbare på min lvg överallt än på någon min xc mtb.
NickPick sa:Nej, 80 är inte rätt lågt, det är helt normalt.Sixten Fors sa:Ja, jag vill ha en vettig högsta utväxling. Vid 80-kadens som passar mig bra:NickPick sa:Kommer du att ha nytta av det?Sixten Fors sa:Jag vill ha högre högsta vxl än 38/11T på en 29er XC HT.
På snabba partier och lätt utför går det typ lika snabbt att cykla xc som lvg, varför vill xc-stilpoliserna ha extremt låg utväxling när lvg-stilpoliserna helst vill se 53/39T fram (eller större) och hånar de med 50/34T kompaktvevparti? Är det samma eller olika stilpoliser?
80-kadens är rätt lågt, så då förstår jag. Ligger själv på 95-100.
Däremot är jag mycket snabbare på min lvg överallt än på någon min xc mtb.
Är underlaget dåligt är en xc (med snabba däck) snabbare då mindre effekt försvinner i vibrationer, jmf. med smala/hårda däck och ingen fjädring. Oavsett, hur mycket snabbare är du på din lvgcykel på samma grusväg, 10-13 km/h snabbare (eller 28-36% snabbare) som skillnaden i utväxling motsvarar?
Inte då, allt mellan 60 och 110 är väl att betrakta som normalt. Sedan funkar inte samma kadens för samma cyklist nödvändigtvis lika bra uppför/platt/utför.JTF sa:För mig är 80 högt, trivs bäst vid 60 minsann! Åh, så happy-inkorrekt. :-)
JTF sa:För mig är 80 högt, trivs bäst vid 60 minsann! Åh, så happy-inkorrekt. :-)
Sixten Fors sa:Ja, jag vill ha en vettig högsta utväxling. Vid 80-kadens som passar mig bra:NickPick sa:Kommer du att ha nytta av det?Sixten Fors sa:Jag vill ha högre högsta vxl än 38/11T på en 29er XC HT.
Att säga att man vill ha högre än 36 fram - ffa om 10 är minsta kuggen bak - här inne verkar vara som att svära i kyrkan.
Dr_Rydell sa:Sixten Fors sa:Ja, jag vill ha en vettig högsta utväxling. Vid 80-kadens som passar mig bra:NickPick sa:Kommer du att ha nytta av det?Sixten Fors sa:Jag vill ha högre högsta vxl än 38/11T på en 29er XC HT.
Att säga att man vill ha högre än 36 fram - ffa om 10 är minsta kuggen bak - här inne verkar vara som att svära i kyrkan.
Problemet är väl att du, herr Rydell inte behöver det. ;) Och om du nu behöver det så verkar du ju ha köpt fel cykel för att det ska passa. Du skapar ju din egen huvudvärk helt enkelt.
Ang kadens så ligger jag lägre på landsväg än mtb. Kan tänka mig att jag kör mer "optimalt" med fler steg att välja på.
Ja visst är det konstigt.Dr_Rydell sa:Att säga att man vill ha högre än 36 fram - ffa om 10 är minsta kuggen bak - här inne verkar vara som att svära i kyrkan.
Tur vi har dig som vet. Kan du PM:a mig ditt nummer så ringer jag dig först innan jag köper en ny cykel så får du bestämma detaljerna?NickPick sa:Problemet är väl att du, herr Rydell inte behöver det. ;) Och om du nu behöver det så verkar du ju ha köpt fel cykel för att det ska passa. Du skapar ju din egen huvudvärk helt enkelt.
Jag har 50-14 i utväxling på velodromhojen, vilket motsvarar 3.57 (enl http://www.bikecalc.com/gear_ratios) och således kring 36-10. Helvete det måste ju vara fel. Glömde ringa till Nickpick innan...Sixten Fors sa:Ja visst är det konstigt.Dr_Rydell sa:Att säga att man vill ha högre än 36 fram - ffa om 10 är minsta kuggen bak - här inne verkar vara som att svära i kyrkan.