1x11 problem

Hampus-84

Medlem
1x11 problem
Håller på att uppgradera min Bianchi kuma 27.1 till 1x11 drivning och ny dämpare m.m.
Men jag har stött på patrull med drivlinan.
Bakväxel är deore m5100 1x11
Växelkassett sunrace 11-46 11 delad
Växelförare shimano 11vxl.

installerat enligt instruktionsbok och guider men när vajern ligger som den ska på växelföraren kommer den inte upp i dom två största dreven. Går att justera vajern så man kommer upp ett till men då kommer jag inte ner till 11kuggaren.
Lägger jag vajern på fel håll på växelföraren så drar den hela registret.
ändlägena är justerade?
Någon som stött på samma bekymmer?

1x11 problem
Håller på att uppgradera min Bianchi kuma 27.1 till 1x11 drivning och ny dämpare m.m.
Men jag har stött på patrull med drivlinan.
Bakväxel är deore m5100 1x11
Växelkassett sunrace 11-46 11 delad
Växelförare shimano 11vxl.

installerat enligt instruktionsbok och guider men när vajern ligger som den ska på växelföraren kommer den inte upp i dom två största dreven. Går att justera vajern så man kommer upp ett till men då kommer jag inte ner till 11kuggaren.
Lägger jag vajern på fel håll på växelföraren så drar den hela registret.
ändlägena är justerade?
Någon som stött på samma bekymmer?
Har du växlat ut alla växlar ur växelreglaget så att säga? Håll vajern i spänn med fingrarna och växla hela vägen ner till lilla drevet. Prova det och justera in växlarna igen från början.

1x11 problem
Har du skruvat in L- & B-Skruvarna korrekt?
edit: Jag hade en för tight B-skruv så den hoppade aldrig upp till 46 drevet.
Om den inte går ner till 11-drevet så har du ju för tight wire, då kanske det kan räcka med att lätta på wireskruvarna några varv. Och som weldion skriver ställa in växlarna från början igen.
Räckte för mig innan jag fick ordning på min Sunrace csmx8

Senast ändrad:
1x11 problem
Har du skruvat in L- & B-Skruvarna korrekt?
Gissningsvis inte ställt B-skruven enligt manualen för då hade du märkt samma sak som jag, att M5100 endast är för 51t bak enligt Shimano. Men strunt i det, det funkar ändå.

Jag misstänker lite som Weldion att du missat att ha ut vajern helt. Kan du röra växelföraren fritt hela vägen upp till största drevet "för hand", dvs utan vajern monterad i växeln?

Annars bild/film för mer hjälp

1x11 problem
Gissningsvis inte ställt B-skruven enligt manualen för då hade du märkt samma sak som jag, att M5100 endast är för 51t bak enligt Shimano. Men strunt i det, det funkar ändå.

Jag misstänker lite som Weldion att du missat att ha ut vajern helt. Kan du röra växelföraren fritt hela vägen upp till största drevet "för hand", dvs utan vajern monterad i växeln?

Annars bild/film för mer hjälp
Jag justerade in ändlägena innan jag satte dit vajern och innan jag skruvade fast den såg jag till att växelreglaget låg på högsta växeln.

1x11 problem
Jag gissar på en för slappt spänd wire från början. Skulle också vänta med att ställa ändläget på största drevet tills du har lyckats växla dig dit. Jag brukar börja med att ställa ändläget på minsta drevet utan att ha fäst wiren i bakväxeln och skruva in ändläget tills det börjar rassla och sedan backa tills det slutar rassla och liiiite till. Skruva in rasseljusterarskruven på höljet max och skruva ut två-tre varv. Sedan fästa wiren med lite lagom spänning så att den direkt orkar lyfta till nästa drev när man växlar. Är alla delar raka och hela så ska du då kunna ta dig till största drevet. När du är på största drevet kan du skruva in övre ändläget så att klacken näääästan rör skruven (lite svårt att komma åt att se på en del växlar). Skruva B-skruven så att övre trissan ligger 3-5mm under största drevet.

1x11 problem
Reagerar mest på denna mening:
"Lägger jag vajern på fel håll på växelföraren så drar den hela registret."
Det låter som det fungerar som det skall när vajern ligger fel. Låter ändå som den ligger rätt då.
Därför kan det vara nyttigt med bilder på installationen.

1x11 problem
Shimanos nyare bakväxel har konstigt vajerdragning. Även Aron startade en tråd om det för att han trodde att han hade dragit rätt. Så, som Weldion, gissar jag att din "fel" skulle kunna vara "rätt".

1x11 problem
Jag justerade in ändlägena innan jag satte dit vajern och innan jag skruvade fast den såg jag till att växelreglaget låg på högsta växeln.
Allt är ju pedagogiskt förklarat i Shimanos manual också :), dvs punkt 3 och 4 är det som nämns i tipsen ovan.

1615364494199.png

1x11 problem
Bild 1visar hur jag lagt vajern.
Bild 2 hur långt den växlar. Ändläget är het urskruvat för att utesluta.

bild 3-4 visar när vajern är infäst på fel håll och att den drar alla 11växlar.

växelörat är enligt mig rakt och vajern löper fint.

Bilagor

• 5A7767E7-C119-4E6D-A486-7AF491B6837F.jpeg
    5A7767E7-C119-4E6D-A486-7AF491B6837F.jpeg
    550.1 KB · Besök: 131
  • 2421D609-2EEC-473A-947C-67FD3A5EC5E8.jpeg
    2421D609-2EEC-473A-947C-67FD3A5EC5E8.jpeg
    550.8 KB · Besök: 134
  • E00DBFD7-2DED-4252-9963-5354FBD8DAD9.jpeg
    E00DBFD7-2DED-4252-9963-5354FBD8DAD9.jpeg
    580.5 KB · Besök: 120
  • 2AE99C3C-FF51-4E5D-9D8B-1FC7DFBC8DF4.jpeg
    2AE99C3C-FF51-4E5D-9D8B-1FC7DFBC8DF4.jpeg
    587.4 KB · Besök: 137
1x11 problem
Det ser ju ut som att översta rullen på växeln krockar med kassetten? I så fall är det väl dags att montera kedja. Är det det du menar eller går det inte även om du viker fram växelföraren? En video när du växlar från trög till lättaste hade nog underlättat också.

1x11 problem
Det ser ju ut som att översta rullen på växeln krockar med kassetten? I så fall är det väl dags att montera kedja. Är det det du menar eller går det inte även om du viker fram växelföraren? En video när du växlar från trög till lättaste hade nog underlättat också.
Jag har hållit fram växelföraren när jag växlat så inte det som är problemet

1x11 problem
Skärmbild 2021-03-10 155812.jpg

Då jag vägrar inse att jag gjort något fel tog jag fram skjutmåttet och började mäta.
avstånd enligt övre pilen 57mm vid minsta drevet och 24mm vid det största= 33mm
avstånd enligt nedre pilen 52mm respektive 29mm vid största drevet = 23mm.

mätte hur mycket vajern flyttade sig på växelföraren från hösta till lägsta = 27mm.

någon mer som har Shimano SL RS700 11vxl som kan mäta?

1x11 problem
Visa bilaga 474617
Då jag vägrar inse att jag gjort något fel tog jag fram skjutmåttet och började mäta.
avstånd enligt övre pilen 57mm vid minsta drevet och 24mm vid det största= 33mm
avstånd enligt nedre pilen 52mm respektive 29mm vid största drevet = 23mm.

mätte hur mycket vajern flyttade sig på växelföraren från hösta till lägsta = 27mm.

någon mer som har Shimano SL RS700 11vxl som kan mäta?
Du har nog svarat dig själv där. Du sitter på ett reglage för landsväg, det drar kabel annorlunda. Du behöver ett 11-del Deore, SLX eller XT växelreglage

Tillbaka
Topp