1x12

1x12
LHelge vad har du i dag ? och du skriver väl här när du testat,jag är själv lite sugen men det är mycket pengar,jag vill bara ha någon kugge till där bak ja ja får se hur det blir ska jag bara cykla backar som är branta får jag sätta på lilla klingan fram ;)

1x12
Idag har jag 1x11 SRAM GX. Jag får i princip bara ett till bakdrev med 8 tänder mer än idag. Tar mig upp för det mesta med 42 tänder, om man håller turerna under 5 mil. Däremot vill jag ha möjlighet att växla ned ytterligare lite när krampen sätter in.

Dessutom är det ju alltid kul med nya prylar...

1x12
Raggamuffin sa:
castrello sa:
Sixten Fors sa:
Kolla Happy K&S, det är nog många som vill uppgradera från 1x12 till 2x10 kan jag tänka.

Varför det?

För att han inte begriper.
Beror på hur man cyklar, för min typ av cykling passar det inte.
För att jag vill ha fler utväxlingar än 11 eller 12.
För att jag vill ha tätare steg mellan de olika utväxlingarna.
För att jag inte vill ligga och grinda högfart på 10T som är grymt ineffektivt. Även 11T är litet. 12T är lagom med 11T som överväxel.
För att jag inte är förtjust i toksned kedjelinje och ev. självklättrande kedja vid bakåttramp.
För att jag inte vill betala 3000 kr eller så för en Eaglekassett (kommer nya billigare, jag vet).
För att stora kassetter 10-50T, 11-46T etc väger mer än en 500 kronors M771 på 306-331 gram, om inte storkassetten kostar multi-tusenpappar, lägger hellre den vikten centralt placerad på hojen, fjädrad vikt, i form av en framvxl.

För att jag är intelligent nog att tänka själv och inte måste hoppa jämfota när Sram kör sitt marketing bs.

1x12
Sixten Fors sa:
Raggamuffin sa:
castrello sa:
Sixten Fors sa:
Kolla Happy K&S, det är nog många som vill uppgradera från 1x12 till 2x10 kan jag tänka.

Varför det?

För att jag inte vill ligga och grinda högfart på 10T som är grymt ineffektivt. Även 11T är litet. 12T är lagom med 11T som överväxel.
För att jag inte är förtjust i toksned kedjelinje och ev. självklättrande kedja vid bakåttramp.
För att jag inte vill betala 3000 kr eller så för en Eaglekassett (kommer nya billigare, jag vet).
För att stora kassetter 10-50T, 11-46T etc väger mer än en 500 kronors M771 på 306-331 gram, om inte storkassetten kostar multi-tusenpappar, lägger hellre den vikten centralt placerad på hojen, fjädrad vikt, i form av en framvxl.

För att jag är intelligent nog att tänka själv och inte måste hoppa jämfota när Sram kör sitt marketing bs.

Använder du din hisspinne varje 10sekund?

1x12
Sixten Fors sa:
Raggamuffin sa:
castrello sa:
Sixten Fors sa:

Varför det?

Jag ser en jäkla massa "jag" i din text. Men i ditt förra inlägg skrev du "många som vill uppgradera". Så förutom att du potentiellt kommer att lägga upp en 1x12 till försäljning (men du verkar inte ha någon 1x12-grupp), vem mer tänker du ska göra detta byte?

1x12
Crossmax sa:
Jag ser en jäkla massa "jag" i din text. Men i ditt förra inlägg skrev du "många som vill uppgradera". Så förutom att du potentiellt kommer att lägga upp en 1x12 till försäljning (men du verkar inte ha någon 1x12-grupp), vem mer tänker du ska göra detta byte?

Typiskt cyklister som har samma behov som mig, men av misstag bytt till, eller köpt en cykel som kom med 1x från fabrik.

1x12
LHelge sa:
Har beställt upgraderingskit GX Eagle 1x12 från bike-components.de hoppas det hinner komma före 1572 Challenge och Cykelvasan

Du nämner två lopp där du absolut INTE behöver det spannet som 12-delat ger dig. Du hade kunnat cykla både Cykelvasan och 1572 på 1x10. Alla svenska lopp fungerar bra på 'vanliga' SRAM XX1 1x11. Ska du cykla i Alperna så finns det motivation att köra 1x12.

1x12
Sixten Fors sa:
Raggamuffin sa:
castrello sa:
Sixten Fors sa:

Varför det?

+1200
Härligt Sixten! Men erkänn att Eagle XX1 kassetterna är snygga?

1x12
konscious sa:
+1200
Härligt Sixten! Men erkänn att Eagle XX1 kassetterna är snygga?
Absolut, ur ett frästekniskt- och stylingspektiv är det en lysande produkt, ser ut som och kostar ungefär som äkta guld. Visst är kassetten lätt och fin, men priset! Är inte lika övertygad om att xD är en överlägsen konstruktion vs. HG, även om bodyn ofta är ett par gram lättare. M771 löser alla mina problem för 500 kr.

Jag säger inte att 1x11 eller 1x12 från Shimano och Sram är dåligt, det är jättebra. Men det passar inte alla typer av cyklister/cyklar/disciplin. De som gör ett aktivt val att köra 3x10, 2x10 eller 2x11 för att det passar dem bättre gör också jättebra val.

Senast ändrad:
1x12
Sixten Fors sa:
Jag säger inte att 1x11 eller 1x12 från Shimano och Sram är dåligt, det är jättebra. Men det passar inte alla typer av cyklister/cyklar/disciplin. De som gör ett aktivt val att köra 3x10, 2x10 eller 2x11 för att det passar dem bättre gör också jättebra val.

Jag håller med Sixten.
Jag har 1x11 på båda mina MTB:s och jag är på det hela taget nöjd med det, gillar enkelheten och det rasselfria

Men det finns helt klart många tillfällen när jag skulle vilja ha tätare steg.

1x12
Stewe sa:
Sixten Fors sa:

Jag håller med Sixten.
Jag har 1x11 på båda mina MTB:s och jag är på det hela taget nöjd med det, gillar enkelheten och det rasselfria

Men det finns helt klart många tillfällen när jag skulle vilja ha tätare steg.

Instämmer. Övergången från 3x10 till 1x11 gjorde enormt mycket för min egen prestation. Nästan overkligt mycket. Men ingick iofs även övergång från budget-HT till premium-FS-XC. Tubbade kompisen som också körde 3x10 budget-HT och var ungefär lika kass som jag att gå över till premium-FS-XC, men han stannade på 2x10. Hans prestation förbättrades nästan lika overkligt mycket, så smaken är nog som baken och växelsystemet bara en liten del i det stora hela. (Jag skriver att kompisen förbättrade sig nästan lika mycket, eftersom jag inte kan erkänna att han skulle vara lika bra som jag - även om så skulle vara fallet.)

Tillbaka
Topp