2-Delat vevparti

2-Delat vevparti
74/110 var det gamla ATB bultcirkeln innan några andra uppfann hjulet igen.

Till o med 130mm 5 bult är bra för de som kör 38T uppåt.
130 är ju normal bultcirkel för Shimanos vevpartier.
Tittar man på enbart 74/110 så är det inte mycket att välja på men grundprincipen är densamma.
En spindel är oftast styvare än en klinga med 3-4mm gods i sidled.

74/110 är i dagsläget ej så vanligt, Rotor har det liksom äldre Raceface/Shimano vevpartier med 4 kants axel.

Sådana vevlager har normalt mycket lång livslängd jämfört med de med integrerad axel och utanpåliggande vevlager.

Ibland är nytt inte alltid bäst.

Cannondales Hollowgram Si / SL är ju praktisk med sina utbytbara spindlar liksom Lightning, sådana bör man titta på i första hand och sedan välja spindel så det är så stort som möjligt.

Nackdelen är att dessa har utanpåliggande vevlager men man kan inte få allt.

2-Delat vevparti
Tack för vettig och kritisk information. Men nu har ni ju lockat mig att plocka på mitt gamla Cook-parti med 74/110 och köpa lagom lång 4-kantsaxel därefter. Åtminstone tills vidare då det är ruggigt lätt dessutom.

Tune kör 74/110 ja, eller 94/58 ifall så önskas.

KNC är intressant och det ligger bra till. Rotor är dyrt men väldans fint... hmmm

2-Delat vevparti
Testade precis att sätta storklingan, 44t, som mellanklinga och det fick plats med sisådär 2-3mm till kedjestaget vilket jag tycker borde räcka då jag är både liten och klen. Borde inte flexa så dant alltså. Min FSA Moto XC vev har lite taskig kedjelinje.
Jag är sugen på att prova 44-28 men det är ju en rätt stor skillnad i storlek mellan klingorna fast det borde ju inte vara några problem om man matchar nedväxlingen med ett klick eller två på bakväxeln.

Det känns ju lite som att 3 delade vevpartier är lite av en "kolla vad många växlar jag har" grej än vad det ger funktions mässigt.

2-Delat vevparti
Man måste ju också tänka på vilken typ av terräng man kör med 40-27 respektive 44-30 som vissa kör och omfånget på kassetten bak.
Vanligt är ju 11-32 eller 11-34 för att täcka de flesta stigningarna.

Ett tredelat vevparti tar bort sådana problem då det kan göras med ett mycket brett omfång, och sedan i realiteten använder folk mest mellanklingan är en annan femma.

Jag byter hoj eller framklingor efter säsong eller terrängtyp.

Jag har kvar min favoritkombo 27-37 fram och 11-32 bak.
Räcker för de flesta stigfinnarturer på min Psyclone.

2-Delat vevparti
Jag har just varit ute och kört lite 2 x 9. (42/30-11/32) och undrar vad jag skall med 30:an fram till ? Jag tror jag kommer ta bort lilla fram och köra 9-delat. Och på samma gång dra av 303gr. Allvarligt alltså. 42/32 funkar ju om man inte kör Alper...

2-Delat vevparti
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har just varit ute och kört lite 2 x 9.
> (42/30-11/32) och undrar vad jag skall med 30:an
> fram till ? Jag tror jag kommer ta bort lilla fram
> och köra 9-delat. Och på samma gång dra av
> 303gr. Allvarligt alltså. 42/32 funkar ju om man
> inte kör Alper...

Då kan du lika gärna hänga med cykelcrossgänget.
De kör ju lättare terräng så att säga :)

2-Delat vevparti
eller prova på lite andra stigar än de du alltid kör =)

prova att köra uppför rodelbanan, klarar du hela vägen upp på 42:an blir jag imponerad.

men annars är det ju lite det som är grejen med en mindre storklinga, att man kör mest hela tiden på den istället för att skifta mellan stora och mellan. lillklingan har man för de jävligaste backarna eller när man är som tröttast. kör någon tävling så kommer du säkert att uppskatta lillklingan =)

2-Delat vevparti
Skogling: Dags att öva? :) Hur sparar du 303g på att ta bort lillklingan? Glöm inte att du behöver en kedjestyrare om du kör utan framväxel (behövs även på cx)

2-Delat vevparti
Kedjestyrare är för DH. Jo jag vet, fast 303gr lät så bra. ;)

Adam Craig kör ju 1 x 9 och kedjestyrare:

jpov_20100309_04766_600.jpg

58gr väger den. Jag cyklar ju inte upp för rodelbanor i alla fall. Fast eftersom jag är så rysligt gammal så kanske jag behåller lillen trots allt.

Senast redigerad av en moderator:
2-Delat vevparti
Martin W skrev:
-------------------------------------------------------
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vart hittar man en e-butik med Ta Specialites
> > Shinook bcd 104 / 40t i lager ? :-/ T
>
> Starbike:
> http://www.starbike.com/php/product_list.php?prodc