2 komponents sprayfärg!!??

johnny165

Aktiv medlem
Har försökt googla fram en bra färg på sprayburk och kommit fram till att det bör vara 2k, men alla sidor jag hittar är flera år gamla och leder ingenstans..eller till hemsidor som vill ha färgkoder från bilen..
Nån på happy borde ha svar!
Ska för övrigt lacka om cykeln (såklart)..

Bilfärg.se
Har precis sprayat om min framgaffel... blev riktigt Bra!
20180203_200847.jpg

Jag beställde iofs en bilkulör... men dem bör ju kunna ta på färgskala då dem i grunden är en färgrillverkare om jag fattat rätt.

kakan_polen2 sa:
Bilfärg.se
Har precis sprayat om min framgaffel... blev riktigt Bra!

Jag beställde iofs en bilkulör... men dem bör ju kunna ta på färgskala då dem i grunden är en färgrillverkare om jag fattat rätt.

Hur är "hård" är färgen? Tål den typ skrap/skav eller får man klarlacka över?

Den känns väldigt hård... det är en 2 komponentsförg. Hittills har den klarat lite stötar å så... Inga krascher ännu så får se hur den klarar det.

johnny165 sa:
Lainen sa:

Har kollat där och det är bara för företag ju..
Och tidigare tips på "Bilfärg.se" existerar inte ens..
Det gör det visst! :-) -> https://www.bilfarg.se/webbshop/

Och om färgkoder krävs så finns det en massa gamla Volvo-koder med färgprov här -> http://212.247.61.152/eu/zf0001_dokument/fargkod_volvo_en.pdf och så finns RAL:s stora färgkarta här -> https://www.tikkurila.se/industrifarger/metallytor/ral_fargkartor/ral_classic_fargkarta

Senast ändrad:
lackman i göteborg har allt du behöver,
Standox billack i vilken kulör du vill ha, 1-komponents baslack och 2-komponents klarlack rekommenderas, blir väldigt stryktåligt

Standox har något som kallas "färgformler online" där kan du söka runt bland varenda bilkulör som någonsin gjorts, och sedan beställa den färgen via lackman

Kan också rekommendera 1k färg toppat med 2k klarlack. Blir väldigt bra och tåligt resultat.

Sen är ju underarbetet sjukt viktigt för ett bra resultat

2k klarlack kan du köpa på tex mekonomen eller nån annan bilkedja

Alltså, om du väljer ort får du fram alla återförsäljare på den orten, tex. Mekonomen och dom sålde till privatpersoner sist jag kollade.

Lapierre-skogsbär sa:
Standox har något som kallas "färgformler online" där kan du söka runt bland varenda bilkulör som någonsin gjorts, och sedan beställa den färgen via lackman

Man bör tänka på att färger på en datorskärm kan vara helt åt helsike felaktiga om skärmen inte är kalibrerad. Sitter man dessutom i ett rum med 2800K-belysning så blir hjärnan grundlurad. Tror det bästa är att beställa hem en färgkarta och kika på i dagsljus, så vet man vad man får.

Man måste gå ut och titta i solsken för väldigt många färger, det räcker inte med dagsljus bara.
Speciellt med mica- och metalliclacker. De får ett helt annat liv i solstrålarna.

Färgkartor är svåra att få tag på.. även för oss som handlar med standox, men håller med, att se en kulör på en skärm kan vara svårt, oftast omöjligt att se alla detaljer i en färg utan solljus

När jag vill hitta en "fräck kulör" brukar jag bildgoogla, sedan plocka fram färgkoden hos standox

Jag har handlat från Lackman och lackat div. fordonsdetaljer med bra resultat (1k-bas med 2k-klarlack). Tåligt, snyggt och väldigt lätt att få till jämfört med "vanliga" sprayburkar. Har också stämt väldigt bra med färgkoderna jag lämnat.
Nackdelen är att målning med "lyxspray" inte är en särskilt billig metod. Primer, bas, klarlack och lite jox drar lätt iväg i pris så att det knappt lönar sig.

Vill man ha en hållbar snikmetod hade jag nog satsat på pensel/rulle och någon stryktålig färg som flyter snyggt, och sen våtslipat till önskad finish.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp