20 tum cykeldäck till kärra - vad passar?

niskabike

Aktiv medlem
Cykeldäcken till kärran har gått sönder. På dem står det 54-428 (20x2). Jag hittar inte motsvarande på Jula, Biltema osv. Passar 47-406? Det är det enda 20tums däcket som Biltema saluför.

Köpte Schwalbe Jumpin' Jack 20" x 2.25" till vår Thule Chariot när jag ville ha lite extra volym och grepp i däcken för grusvägskörning. Funkade utmärkt. 47-406 är 20" x 1.75" så det funkar också.

Nej.
Det är det tresiffriga numret som måste överensstämma om det ska passa, men om bredden är 47 eller 54 mm är däremot inte lika petnoga.

Tack! Denna kärra drar vi endast 50 meter mellan bil och huvudingång, så jag är inte ute efter någon värstingmodell-däck. Men nu vet jag vad jag skall leta efter.

Efterlyster fler tips. Kärran behöver fortfarande nya däck. Hittar inga butiker som säljer 54-428 (20x2). Vad gör jag? Är ni helt säkra på att Biltemas 20-tums däck inte passar? Kan jag mäta på kärran, och hur mäter jag då? Är ute efter en budgetlösning.

Så här ser kärran ut. Är mitt bästa alternativ att köpa två nya cykelhjul? Är det framhjul jag skall leta efter? Och visst ser det ut som om jag kan köpa hjul som är större än 20 tum?

Bilagor

• IMG_20220711_193518.jpg
    IMG_20220711_193518.jpg
    820.5 KB · Besök: 408
budgetlösning är o skaffa 2 framhjul i en mera vanlig size tex nya 20 tum dom som heter 406 eller större tex 24 tum om de får plats

de som sitter på nu är gamla 20 tum transport hjul som satt på gamla kärror o äldre lastcyklar o är som du redan insett överj*vligt svåra o få tag på.... kolla om nån på cykelhistoriska på fejjan har nått beg liggandes om du har tur

annars så för framtida huvudvärk så byt hjul men rekomenderar att spara de gamla ifall du nån ggn skulle sälja kärran den e mer värd med original hjul kvar

budgetlösning är o skaffa 2 framhjul i en mera vanlig size tex nya 20 tum dom som heter 406 eller större tex 24 tum om de får plats
Kan vara lite udda infästningar på kärra vs framhjul. Hade en ihopfällbar kärra med demonterbara hjul vilka man tog bort genom att trycka in en knapp mitt i navet. Den bortkopplingen kärvade givetvis ihop efter några år.
Men-det kanske inte är så bara att få dit vanliga framhjul beroende på hur naven ser ut.

Kan vara lite udda infästningar på kärra vs framhjul. Hade en ihopfällbar kärra med demonterbara hjul vilka man tog bort genom att trycka in en knapp mitt i navet. Den bortkopplingen kärvade givetvis ihop efter några år.
Men-det kanske inte är så bara att få dit vanliga framhjul beroende på hur naven ser ut.
…fast nu såg jag på bilden att det var ”vanliga” framhjul…

de som sitter på nu är gamla 20 tum transport hjul som satt på gamla kärror o äldre lastcyklar o är som du redan insett överj*vligt svåra o få tag på.... kolla om nån på cykelhistoriska på fejjan har nått beg liggandes om du har tur

annars så för framtida huvudvärk så byt hjul men rekomenderar att spara de gamla ifall du nån ggn skulle sälja kärran den e mer värd med original hjul kvar
Åas, hittar man nya däck så lär de hålla kärrans kvarvarande livslängd. Då kvittar det ju lite att måttet är lite eljest.

nu har ju bengt hittat dina däck, så i detta liv behöver kärran knappast hjulbyte..
Jag är tacksam för förslaget, men med frakt och tullavgifter känns det tyvärr inte riktigt att det är värt det. Men jag får fundera ett varv till, om inget bättre förslag dyker upp.

Jag har kontaktat många cykelhandlare nu, och ingen har möjlighet att fixa däcken. Nya hjul kan vara ett bättre lösning eftersom framtida däck blir lättare att införskaffa

Jag är tacksam för förslaget, men med frakt och tullavgifter känns det tyvärr inte riktigt att det är värt det. Men jag får fundera ett varv till, om inget bättre förslag dyker upp.

Jag har kontaktat många cykelhandlare nu, och ingen har möjlighet att fixa däcken. Nya hjul kan vara ett bättre lösning eftersom framtida däck blir lättare att införskaffa
Åas så räcker nog nya däck resten av kärrans livslängd. Men gör som du vill.

jag vet inte vad du sätter för värde på din timtid, men det skall för flertalet av oss inte ta mycket över en timme för att det skall överstiga eventuell dubbel moms plus postens avgift. tull är inte aktuellt.

inhemska svenska fraktkostnader tenderar vara väl så höga som internationella.

aktuell försäljare som bengt hittat är stor, och om du skriver direkt till dem kan de hända att de kan cleara den brittiska momsen. då sparar du säkert en femtiolapp per däck?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp