2015 Kona Precept DL vs Canyon Nerve AL 6.0

Hek

Medlem
Tja! Kommer vilja köpa en heldämpad hoj nu till våren. Verkar som man ändå får en hygglig bajk för 15k, känns ju lagom. Finns ju beggat också, visst. Men 27,5 verkar ju trevligt.

Så mellan dessa hojar, vad tror ni? andra förslag klart även dem välkomna.

Tycker fasen Konan känns rätt bra. Verkar ha aningens mer slag, kanske lite mer robust? Aningens mer Trail-fokus gissar jag.

Min cykling tror jag som hårdast blir Hellas stigar, och annars en hel del XC.

Konan: http://www.konaworld.com/precept_dl.cfm

Canyon:
http://m.canyon.com/details.html?bike_id=3573

Sen visst; kan ju alltid lägga till pengar ich köpa fetare grejer men frågan om det gör så mkt. Cyklingen kommer inte vara superavancerat. Ända skulle ju va om man märkte att man behövde mer slaglängd. Men kan man ev byta bakdämpare/gaffel i framtiden så känner man sig trygg där med. Får även här känslan att konan skulle vara mer flexibel för sådana förändringar.

Mvh Henrik

Senast ändrad:

Hek

Medlem
Nån som har en åsikt om detta, eller ytterligare förslag på cykel? Annars lutar d rätt kraftigt åt konan faktiskt...:)

Tror den är bredare i användningsområde.

Senast ändrad:

Hek

Medlem
Noob-fråga, skulle det gå (om man skulle vilja uppgradera senare) att byta dämpare i konan till något med mer slag? Typ 140-150?

mikipedia_

Aktiv medlem
Tror du får mer svar om fixar lämkar till båda cyklarna i det utförande du har tänkt.

Ja det går att byta gaffel, men det kanske inte blir bättre pga geon blir ändrad.

JojjeM

Aktiv medlem
Hek skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok fixar, och menade byta bakdämpare :)

Det går i regel inte att byta till en bakdämpare med andra dimensioner för att få mer slag. Förutom att ge konstig geometri kan det bli problem att hjulet eller länkagedelar slår i varandra när rörelserna går utanför de banor ramen är designad för.

Av de två hojarna du länkar tycker jag Konan verkar roligare trots att Canyonen är lite finare specad. (roligare = lite mer slag, kortare kedjestag, flackare gaffelvinkel. Men Canyonen är troligtvis en del lättare vilket talar till dess fördel)

/Johan

Senast ändrad:

grondahl

Aktiv medlem
Det känns som två rätt olika cyklar.

Jag kör en Process 134, mycket trevlig att rulla runt på i Hellas. Precept är väl en budget-variant av Process och kommer säkert fungera utmärkt i Hellas och liknande terräng. Se det som ett billigt sätt att få modern trailbike geometri.

Nerve har såklart bättre kit och är antagligen en mer allround cykel. Den kommer säkert gå fint i Hellas och bättre än Precepten om du vill köra mer xc etc.

Hek

Medlem
Ok Ang. Bakdämpare, misstänkte kanske det.

Har fastnat för konan iaf. Vart inne på canyon länge, kanske tom att kosta på och skaffa enklaste spectral för 20. Troligen en apbra cykel men läser så mkt bra om konan, gillar kompromissen som känns lite mer trail/Hellas/nedför. Inte så "vattenkammad" som canyonen, lite råare. Känns även som en hoj/ram man kan utveckla. Om än inte bakdämparen då.

Den är dock tyngre, över 14 fattar jag d som, enda nackdelen som jag ser det. Men verkar istället vara robust. Blir nog bra!

Senast ändrad:

Hek

Medlem
Vart en Kona iaf, fanns en kvar i Europa så slog till. Enda minuset som jag ser det är väl kanske att den är blir lite tung. ca 14 :O

Någon som ser nån solklar bantingsmöjlighet på denna hoj?

Scut

Aktiv medlem
Sitt ner i båten. Testa och kör. En tung cykel behöver inte kännas tung (geo)
Annars är det hjul (vikt) och däck (rullmotstånd) som gör största skillnaden.

Jag kör lätta hjul och däck som knappt tar dig fram på asfalt. = jätte trög /slö och tråkig på väg och skitrolig i skogen (kona process 111)

Hek

Medlem
Haha tack för lugnande ord. Också läst just detta, att den ej ska kännas tung pga geo, rolig osv.

Inte aktuellt att göra nått i år alls! Men ändå bra och veta vad man skulle kunna tänka sig. Ska inte köra xc-race ändå...

prahna

Aktiv medlem
Mitt råd är att kolla hur mycket hojen gungar vid tramp. Kan skilja en hel del mellan olika märken...

Hek

Medlem
Yes mkt! Har ju inte testat canyonen, men gissar att den är snäppet bättre uppför medans denna troligen är snäppet stabilare utför, min gissning. Men jo den känns grym, lite som en heldämpad 4 cross/slalom hoj. Valde medium, kändes perfekt. Är 180/80kg. Inte hårdkört den utför än, är ju inte riktigt en DH men ska nog gå hyfsat!

V-Max

Ny medlem
Tack för svaret, utför är ju roligare än uppför...
Jag är också 180 och väger 78kg, så medium är det jag kommit fram till.

Finns det någon hoj som kan utmanar dessa två när det kommer till kvalitet, komponenter vs. pris?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer