2021 UCI Mountain Bike World Cup (XCO och DHI)

Spacekitty

Aktiv medlem
Albstadt, GER. XCO. 8-9 maj.
Nove mesto na morave, CZE. XCO. 15-16 maj.
Fort william, GBR. DHI kanske inställt
Leogang, AUT. XCO/DHI. 12-13 juni.
Les gets, FRA. XCO/DHI. 3-4 juli.
Maribor, SLO. DHI. 14-15 augusti.
Lenzerheide, SUI. XCO/DHI. 4-5 september.
Snowshoe, USA. XCO/DHI. 18-19 september.

Resultat, länkar och annat kommer att finnas här:

Red Bull visar fritt på hemsida och appar i telefoner, plattor och annat.

Vad tror ni, blir det nå åka av?

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
En vecka kvar till årets premiär i Albstadt. Finns det några intressanta rykten? Nya spännande ryttare? Nya cyklar?

NickPick

Aktiv medlem
En vecka kvar till årets premiär i Albstadt. Finns det några intressanta rykten? Nya spännande ryttare? Nya cyklar?
Nya Scott spark lanseras så grattis till er som köpte en gammal hoj MY2021 (eller var det 2017?)

Skoja.
Jag har inte sett något speciellt faktiskt, men hoppas Tom Pidcock kör bra på sin BMC för grenadiers.

skier

Aktiv medlem
Det är en ny santa cruz på gång till det nya santa cruz-fsa teamet, den är jag nyfiken på. Sen tycker jag att det borde vara dags för en ny canyon lux nu när det är os-år.

mankis

Aktiv medlem
Och många Svenska deltagare verkar det som, Jenny Rissveds, Sara Öberg, Emma Belforth, Linn Gustafzzon, Emil Lindgren och möjligen någon till. Blir kul.

Och dessutom fyra damjuniorer och 3 st U23 herrar, rekordmånga startande :-)

Senast ändrad:

Cinder2i40

Aktiv medlem
Hoppas att några av svenskarna som startar långt bak kan lyckas ta sig fram i klättringarna. Tricket är nog att försöka att inte stressa, ta placeringar mot slutet av klättringarna, cykla avslappnat utför och försöka spara energi.

bakhjul

Aktiv medlem
Den ständiga frågan: Startar Jenny även i sprinten?
Har inte hittat någon officiell startlista för den.

bakhjul

Aktiv medlem
Det gör hon inte som jag förstår det, är väl bara de 40 främsta på UCI-rankingen som startar första loppets sprint.

Har hon fallit ur sprinten igen under 2020?

Det här rankingsystemet är ju minst sagt förbryllande..

skier

Aktiv medlem
Hon är på 156e men å andra sidan startar väl bara 2 av top 5....och hon startade en bit in i 2020.
Rankingen verkar vara mer förvirrad än vanligt för 2021 eftersom de inte räknar med alla UCI-poäng från 2020 utan bara världscup och VM om jag fattar rätt för att det inte ska bli orättvist för de länder som haft lockdown där åkarna inte kunnat samla UCI-poäng under 2020. Men jag är långt ifrån säker, jag har inte hittat nån startlista alls för short track, tänkte bara att det är långt från 40 till 156 även om många inte kör.

jonte987

Aktiv medlem
Rankingen verkar vara mer förvirrad än vanligt för 2021 eftersom de inte räknar med alla UCI-poäng från 2020 utan bara världscup och VM om jag fattar rätt för att det inte ska bli orättvist för de länder som haft lockdown där åkarna inte kunnat samla UCI-poäng under 2020. Men jag är långt ifrån säker, jag har inte hittat nån startlista alls för short track, tänkte bara att det är långt från 40 till 156 även om många inte kör.
Ja, orkade bara kolla top 5 och då verkar 60% vara pensionärer. På 156 återstår 62st aktiva om trenden håller. Sen tillkommer några fler no shows och några poäng gälller inte.

En liten artikel dagen innan som förklarar hade inte varit fel - om det nu finns någon på pinkbike som förstår detta.

skier

Aktiv medlem
hmm, senaste startlistan för XCO så är Rissveds på 19 plats, då kanske hon ändå får köra XCC också?
Hoppas cyklisterna vet när de ska ställa sig på startlinjen iaf :)

1620305114947.png

jonte987

Aktiv medlem
Är det inte WC positionen som ger startplats - inte UCI ranking?
Vad som gäller första event kan man då fundera på men Pauline är regerande Champion 2020 och Rebecca 3a. Någon sammanvägning av 2019 World Cup och 2020 Championship?

Cinder2i40

Aktiv medlem
Är det inte WC positionen som ger startplats - inte UCI ranking?
Vad som gäller första event kan man då fundera på men Pauline är regerande Champion 2020 och Rebecca 3a. Någon sammanvägning av 2019 World Cup och 2020 Championship?
Tror att du har rätt. WC rankingen plus några fri platser som arrangören förfogar över.

Mashimaro

Aktiv medlem
Som redan postats i Jenny Rissveds-tråden så startar hon i XCC. Det ska bli riktigt spännande att se hur det går för henne. När hon har varit i form har hon ju varit stark på short track.

GoranS

Aktiv medlem
Ingen kanonstart, 32:a och 19 sekunder bakom efter första varvet.

Edit: eller var det kanske snarare första mellantiden.

GoranS

Aktiv medlem
Richards tycker jag ser med ansträngd ut än Rissveds om man ska jämföra de som ligger lite längre bak..

GoranS

Aktiv medlem
Helt ok inledning på VC-säsongen i mina ögon, i synnerhet givet startpositionen. PFP såg dock obehagligt stark ut, precis som i fjol. Fortsätter hon sådär och det blir ett OS lär hon vara stor favorit till guldet.

GoranS

Aktiv medlem
Blir intressant att se vad hon kan göra i helgen. Längre lopp och visst får hon väl dessutom lite bättre startposition där!?

Lars.E

Aktiv medlem
Helt ok inledning på VC-säsongen i mina ögon, i synnerhet givet startpositionen. PFP såg dock obehagligt stark ut, precis som i fjol. Fortsätter hon sådär och det blir ett OS lär hon vara stor favorit till guldet.
Riktigt bra kört av Jenny.
Angående PFP så blir jag alltid så glad när hon vinner. Det var något med hennes sätt att vara mot Jenny och övriga tjejer vid ett race härom året som fick mig att börja gilla henne. Men gladast blir jag ju förstås när Jenny vinner.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer