2022 års gaffel-val.

Tomcat1

Aktiv medlem
2022 års gaffel-val.
Tidigare har jag gått igenom Två Lyriks, En Yari, En Zeb och nu en Boxxer men den är temporär då jag ska ha något i enduro-segmentet.

Man kunde känna den extra styvheten med Zeben och tänkte nu om jag igen ska ha en sådan men jag tror att en Lyrik räcker ändå.
Litelite flex är kanske på en dels preferenser tom.?

En Lyrik är väl inte svag på något sätt och kan riskera att gå av?

En snabb vikt-jämförelse här över gafflarna.

boxxer 2500

zeb select 2250

lyric 2000

fox 36 1960

fox 38 2180

2022 års gaffel-val.
Du kör ganska hårt va?
Jag väger typ 92 pannor, så fjädringen blir ganska hårt belastad även om det inte alltid går jättesnabbt ? kör en 2019 Yari, 2020 Lyrik, 2021 Boxxer tycker att dom funkar väl för min cykling, stör mig lite på att det inte går att få ut fullt slag ur någon med bra inställningar men giIlar känslan i Lyrik! ZEB verkar vara svår att få till bra inställningar på (ingen egen erfarenhet) så en Fox 36/38 är kanske bättre om det skall vara lite fetare o du vill byta till något nytt. Förut var jag Fox fantast men nu har jag ingen direkt preferens.

2022 års gaffel-val.
Du kör ganska hårt va?
Jag väger typ 92 pannor, så fjädringen blir ganska hårt belastad även om det inte alltid går jättesnabbt ? kör en 2019 Yari, 2020 Lyrik, 2021 Boxxer tycker att dom funkar väl för min cykling, stör mig lite på att det inte går att få ut fullt slag ur någon med bra inställningar men giIlar känslan i Lyrik! ZEB verkar vara svår att få till bra inställningar på (ingen egen erfarenhet) så en Fox 36/38 är kanske bättre om det skall vara lite fetare o du vill byta till något nytt. Förut var jag Fox fantast men nu har jag ingen direkt preferens.
Ojdå, räknas man som tung vid 92kg numera? Jag som väger strax under 100 strecket då? Finns det inget annat alternativ än en dubbelkronad för mig på stighojen då?

2022 års gaffel-val.
BOS har ju en stöddig pjäs med 39mm innerben
(Har aldrig testat)

Känns helt fel bara. Som att tillverkarna bara oversizar grejjerna för att ta mera marknadsandelar med "new-improved-formula" som i deras huvuden översätts till ofta något större, åtminstone tycker att det ser ut så på gafflar och ramar.

Alltså, duger inte Lyrik 36 för vad det är? Det flexar inte mycket, lite men det kan vara till gagn för en(dock ett preferensval jag vet)
Och halva världen servar RS, klarar man sig inte så långt på en sån tänker jag.

38 börjar att se lite för biffiga ut tycker jag och är dessutom lite tyngre.

2022 års gaffel-val.
@Tomcat1 om du söker på ditt eget användarnamn och lyrik. Så är kanske lyrik inte en så bra idé ändå iofs. :p du verkade rätt missnöjd många gånger.

Köp en 38a som du själv skrev för ett tag sen.

2022 års gaffel-val.
@Tomcat1 om du söker på ditt eget användarnamn och lyrik. Så är kanske lyrik inte en så bra idé ändå iofs. :p du verkade rätt missnöjd många gånger.

Köp en 38a som du själv skrev för ett tag sen.

Den första som jag fick packade ihop, hade fabrikationsfel. Fick en ny på studs. Samtidigt så har jag lärt mig mycket mera sedan dess.

Man blir mognare när man går igenom olika gaffelmodeller och jag antar återigen att gräset inte var så mycket grönare.

2022 års gaffel-val.
Man är ju alltid lite biased, men jag gillar min DVO Onyx starkt, har dock bara testat Fox 36 och Lyrik och inget kralligare men denna känns mycket styvare än de två.

2022 års gaffel-val.
Man är ju alltid lite biased, men jag gillar min DVO Onyx starkt, har dock bara testat Fox 36 och Lyrik och inget kralligare men denna känns mycket styvare än de två.
Ja DVO Onyx är riktigt fin, det lilla jag provade. Iofs hade jag en träklabbe till Yari att jämföra med så den sken kanske lite extra då.?

Men DVO verkar ju sälja reservdelar lite här och var och har utförliga manualer och produkter som tycks vara lättmekade. Och ett rykte om god kundservice.

Har själv länge velat ha dvo grejer men det slutar ändå alltid med lyrik eller pike av någon anledning.

2022 års gaffel-val.
Hundraklubben valrossarna har jag varit med lääänge men som sagt tidigare i tråden då gäller tresiffrigt men ALLA är välkomna så länge man uppfyller det kriteriet?

2022 års gaffel-val.
Dyra alternativet Öhlins
Budget men nästan lika bra Manitou Mezzer pro.
Manitou får inte chansen igen.

file-8 (1).jpeg

2022 års gaffel-val.
Har två Lyrik Ultimate som jag är grymt nöjd med. Nu även en 38:a Grip 2 trots att jag lovat mig själv att aldrig mer köpa Fox…. Den är inte ”smooth” vilket jag googlat mig fram till beror på att de FORTFARANDE använder för mycket fett på airshaften. Självklart skall man med Fox ha ett gäng specialverktyg (som man visserligen troligtvis klarar sig utan) för att fixa det.
Håll dig till RS är mitt råd.

2022 års gaffel-val.
Har två Lyrik Ultimate som jag är grymt nöjd med. Nu även en 38:a Grip 2 trots att jag lovat mig själv att aldrig mer köpa Fox…. Den är inte ”smooth” vilket jag googlat mig fram till beror på att de FORTFARANDE använder för mycket fett på airshaften. Självklart skall man med Fox ha ett gäng specialverktyg (som man visserligen troligtvis klarar sig utan) för att fixa det.
Håll dig till RS är mitt råd.
En sak är säker, man kommer aldrig fel med en Lyrik.

2022 års gaffel-val.
Finns bättre gafflar på marknaden bara man sätter sig in hur dom fungerar.
Men kör man med skygglappar och ett RS märke i pannan så är andra märken körda.

2022 års gaffel-val.
Manitou skit enkel att serva endast en special 8mm hylsa.
Marzocchi samma som fox= dyra verktyg
Suntour durolux eq funkar med det man har i verktygs lådan=väldigt enkel att serva
Dvo lika enkla att serva som ovanståde förutom f/m.
Men det är för den som är intresserad av hur sakerna funkar.

2022 års gaffel-val.
Jag kör Öhlins och 50h servicen är rätt enkel att utföra själv.
Många servar Öhlins, där man servar crossdämpare så servar man också Öhlins MTB gafflar är min uppfattning.

2022 års gaffel-val.
Tror racing bike servar manitou. Vill du ha en bra rejsdämpare med mycket midstroke fast lite sämre smallbump (massa korkade engelska uttryck men whatever), så är det nog svårt att hitta en mer prisvärd än Manitou Mezzern. Öhlinsaren ska ju vara nice med numera, men har endast kört första två versionerna som på min var helt horribla, förmodligen bushingarna som var för tighta.

Zeb tyckte jag verkligen om, styv på "rätt sätt". Typ igenom snabbt bröt, stabili lixom, skön också men lite sämre i midstroke. Zeb med en secus, eller om vikt och ljud inte är så viktigt, smashpot coil.

Rullar nu med en Ext Era v2 som är klara favoriten, i alla fall som racegaffel. massvis med midstroke, nästan svårt att balansera NER det för att få uttnyttja hela gaffeln, och massvis med smallbump, speciellt när man kör hårt och ligger med lite tryck på den, något jag inte känt på någon annan gaffel. Man kan verkligen trycka hårt in i svängar på ett annat sätt. Får se hur det blir på till exempel vallåsen hur den tar lite större smällar, kan tänka mig att det blir jobbigare för armarna till slut eftersom den inte bara går igenom all slaglängd direkt. För och nackdelar... och den är ju knappast prisvärd om det är en faktor.

2022 års gaffel-val.
Annars tänkte jag på någon form av upgrade kit?

Lackar ändå gaffeln vit nu så kan lika väl behålla, vitt passar mitt färgschema så mycket bättre och är den snyggaste gaffel-färgen tills det blir för många synliga skador.

Tillbaka
Topp