Frågetråden om dämparservice

Foxis

Aktiv medlem
(Ändrat topic efter diverse äventyr. Inledningsvis kan man lära sig att man inte ska lita blint på Fox webbsidor. Och sedan följer en del mer eller mindre dumma frågor... :) )

Så, nu är man lite sur och besviken. Beställde delar av LBS för några månader sedan för att kunna serva gaffel då det var dags. Trots att jag var väldigt noggrann med att upplysa om vilka gafflar jag hade så har jag fått fel delar. Vet att de beställde hem dem. Så nu har jag demonterad gaffel utan vare sig skumringar eller tätningar. Borde naturligtvis ha dubbelkollat, men trodde att de tillsammans med Fox distributör faktiskt tog fram rätt prylar. :-(

Vet någon en butik som är välsorterad och kan ha på hyllan? Specifikt wiper-kit till Fox Float 32 (nya, med 20wt gold-olja). Inte samma kit som för äldre med grön olja. :-/

Tack på förhand!

Senast ändrad:

Foxis

Aktiv medlem
...och kan man i nödfall återanvända, och var drar man gränsen? Tätningsringarna ser helt okej ut, inga synliga skador eller nötningar. Skumringarna ser lite skitiga ut dock...inte katastrofalt, men inte rena.

Foxis

Aktiv medlem
Alright - tack! Noterade också att förra gaffelservicen hos samma LBS fick gaffeln grön olja istället för 20wt gold som den skulle ha. Spelar det någon gigantisk roll eller ska jag låta det passera?

Henrik69

Medlem
Foxis sa:
Alright - tack! Noterade också att förra gaffelservicen hos samma LBS fick gaffeln grön olja istället för 20wt gold som den skulle ha. Spelar det någon gigantisk roll eller ska jag låta det passera?
Vad jag förstår ska det funka med gamla oljan till de nya tätningarna men inte tvärt om så det är nog lugnt.

Foxis

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Du borde sluta att använda en lbs som inte kan meka...
Absolut. Det har jag insett för länge sedan. Numera försöker jag göra allt själv så länge det inte är försäkringsärenden. Men jag är ändå förvånad över hur en av de mer välrenommerade, ägardrivna, butikerna kan slarva så pass.
Om vi bara tar min gaffel som är aktuell nu så vet jag att de gjorde fel på en rad punkter (fel olja i gaffeln, beställde fel packningskit) och misstänker starkt att packningar och skumringar i gaffeln aldrig byttes. Kanske inte behövdes, men tar man dryga tusingen för service ska man f-n-i-mig byta.

Lite trist då man försöker stötta lokala LBS:er. Men man kanske bara är korkad som öser pengar åt det hållet. Börjar undra... :-/

Senast ändrad:

Foxis

Aktiv medlem
Henrik69 sa:
Foxis sa:
Vad jag förstår ska det funka med gamla oljan till de nya tätningarna men inte tvärt om så det är nog lugnt.
Tack! Jo, googlade mig till det inatt. Om jag fattar rätt så är gold-oljan svårare att hålla på plats, så den behöver de nyare kompatibla tätningarna. Sedan går meningarna isär om guld är bättre än grön, men det får vi väl se nu då jag själv häller i rätt olja... :)

Foxis

Aktiv medlem
Vet inte om detta månne kan hjälpa någon annan. LBS är inte ensam ansvarig, snarare verkar danskarna (Biketoyz) vara problemet.

I korthet har Biketoyz inte koll på att den relativt nya 20wt guld-oljan inte kan användas med gamla 32mm wiper-kits. De säger att det går bra, men enligt Fox egen dokumentation så går det inte alls bra. Man behöver de nya 32mm wiper-kits som är specifikt kompatibla med 20wt gold.
Dessa finns dock inte ens i biketoyz ÅF-shop.

Vet inte vem man ska bli trött på. Hela Fox-kedjan (distributör/ÅF) verkar sakna koll, kanske för att Fox själva är struliga och har femtielva olika kombinationer av oljor och wiper seals. Vad vet jag.

Egenmek + näthandel vs. Distributör/LBS... 1-0. :-/

Crossmax

Aktiv medlem
Jag hade en Fox Talas-gaffel förut som Cykloteket skulle serva och konvertera till en Float åt mig. Lämnade in den och blev lovad en turn-around-tid på omkring en vecka eller så. Tre veckor senare hade ingenting hänt, delarna var inte ens på väg, och jag fick uppfattningen att det var Biketoyz som var den primära orsaken till detta. Slutade med att jag sålde skiten och köpte en Rock Shox. Betydligt mer servicevänligt.

Rock

Aktiv medlem
Foxis sa:
Så, nu är man lite sur och besviken. Beställde delar av LBS för några månader sedan för att kunna serva gaffel då det var dags. Trots att jag var väldigt noggrann med att upplysa om vilka gafflar jag hade så har jag fått fel delar. Vet att de beställde hem dem. Så nu har jag demonterad gaffel utan vare sig skumringar eller tätningar. Borde naturligtvis ha dubbelkollat, men trodde att de tillsammans med Fox distributör faktiskt tog fram rätt prylar. :-(

Vet någon en butik som är välsorterad och kan ha på hyllan? Specifikt wiper-kit till Fox Float 32 (nya, med 20wt gold-olja). Inte samma kit som för äldre med grön olja. :-/

Tack på förhand!

Vi har 32mm Dust Wiper kit 32mm,med Fox artikelnummer 803-00-944, och olja finns på hyllan för dagen.

Foxis

Aktiv medlem
Rock sa:
Foxis sa:

Tack på förhand!

Vi har 32mm Dust Wiper kit 32mm,med Fox artikelnummer 803-00-944, och olja finns på hyllan för dagen.

Lokal cykelaktör #4 (räknat idag) som har fel. :P ;)
944 är fel wiper-kit. Rätt wiper-kit för gold-olja är 803-00-878. 944 är *inte* kompatibelt med gold-olja.
http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=452

"FOX 20wt. Gold is only compatible with the latest version of the 32mm FOX Low-Friction wipers (803-00-878). The label indicates specifically that these wipers are compatible with 20wt. Gold."
"

Senast ändrad:

Rock

Aktiv medlem
Foxis sa:
Rock sa:
Foxis sa:

Tack på förhand!

Lokal cykelaktör #4 (räknat idag) som har fel. :P ;)
944 är fel wiper-kit. Rätt wiper-kit för gold-olja är 803-00-878. 944 är *inte* kompatibelt med gold-olja.
http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=452

"FOX 20wt. Gold is only compatible with the latest version of the 32mm FOX Low-Friction wipers (803-00-878). The label indicates specifically that these wipers are compatible with 20wt. Gold."
"

Varsågod:
http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=622

Rock

Aktiv medlem
803-00-878 är det gamla kitet. Det har, såvitt jag vet, utgått och 944 ersätter alla tidigare modeller för 32mm.

Rock

Aktiv medlem
Foxis sa:
Rock sa:
803-00-878 är det gamla kitet. Det har, såvitt jag vet, utgått och 944 ersätter alla tidigare modeller för 32mm.
Källa på det? Fox sajt listar fortfarande 878 som rätt kit för 20wt gold (länkade sidan tidigare).

Allt med flange är ju borta. Nya packningar och nya verktyg. Kolla servicesidan jag länkade till. Den du länkar till har gamla förpackningar osv.

hm

Aktiv medlem
Härligt Rock att du reder ut detta , behöver också nya packningar . Vad kostar ett set på Alviks hylla ?

Edit Och har du till min bakdämare som sitter på en scott spark också ?

Senast ändrad:

Foxis

Aktiv medlem
Alltså, det verkar ligga nånting i det Rock skriver. Men det är fasen inte lätt att verifiera. För 2016-gafflar är det 944 som gäller, och det står att de instruktionerna kan följas för äldre gafflar. Alltså är 944 guld-kompatibelt. Sidan som skriver att bara 878 är guld-kompatibelt måste vara gammal.

Vad himla trött jag blir. Dagens i-landsproblem men så jäkla trist att lägga tid på något som kanske är ett icke-problem, lurad av gammal info på Fox sajt. Grrrr. Gnrrrrrfrgrh! :(

Foxis

Aktiv medlem
Rock sa:
Foxis sa:
Rock sa:
Källa på det? Fox sajt listar fortfarande 878 som rätt kit för 20wt gold (länkade sidan tidigare).

Allt med flange är ju borta. Nya packningar och nya verktyg. Kolla servicesidan jag länkade till. Den du länkar till har gamla förpackningar osv.

Jo, såg det nu. Det som lurade mig var att sök på min gaffel leder in på sidorna där det uttryckligen står att det är 878 som gäller. Hur fasen ska man veta att det är gammal info och man ska kika på inför för 2016-gafflar?
Men stort tack för hjälpen!
Nu har jag ju bevisligen redan rätt kit hemma....

Rock

Aktiv medlem
Foxis sa:

Var försiktig under monteringen. Dom nya är svårare än den gamla modellen, betydligt hårdare i ytterkant. Tålamod och noggrannhet om du inte har riktigt rätt verktyg.

hm sa:
Härligt Rock att du reder ut detta , behöver också nya packningar . Vad kostar ett set på Alviks hylla ?

Edit Och har du till min bakdämare som sitter på en scott spark också ?

Det är dåligt med packningssatser till bakdämpare hemma och jag vet inte vad som sitter på en Spark. 399kr kostar ett 32mm set.

Foxis

Aktiv medlem
Rock sa:
Foxis sa:

Var försiktig under monteringen. Dom nya är svårare än den gamla modellen, betydligt hårdare i ytterkant. Tålamod och noggrannhet om du inte har riktigt rätt verktyg.
Tack! Har Fox 32mm seal-driver (plastmojängen) så jag hoppas att jag kan få dit dem jämnt. We'll see... :)

happymtb.fr

Aktiv medlem
Det är lustig att fox packboxar som tillverkas av Skf har en synlig metallring i botten medans rockshox i 35mm som också tillverkas av skf (liksom racing bros) inte har det.

Jag instämmer att fox packboxar är trixiga att montera medan RS gick nästan att trycka dit för hand!

Senast ändrad:

Foxis

Aktiv medlem
Kan ju tillägga att seal-drivern faktiskt i princip är nödvändig för att få dit nya tätningarna (packboxarna?).
Hade förmodligen inte lyckats utan då en halv-ansenlig mängd våld med plasthammare behövdes för att de skulle åka på plats. Höll nästan på att få i ena lite snett och på den sidan av ytterbenens innerkant fanns det sedan liiite åverkan på aluminiumet. Verkar osannolikt att packboxarna skulle kunna åsamka det, och kanske bara var ett sammanträffande...men försiktighet är definitivt på sin plats.

Kanske dum fråga / observation:
Verkar ju inte riktigt gå att lita på Fox servicefilm heller. Två saker som diffade i film kontra min upplevelse:

- Hade gaffeln vinklad snett uppåt då jag skruvade ur muttrarna på innerbenen. Trots detta rann det olja ur hålet. Kommer ha den mer rakt upp nästa gång. (och ja, hade släppt trycket i gaffeln innan, om det nu kan göra skillnad).

- Vid återmontering visar Fox-filmen att man ska pumpa gaffeln innan montering av nederbenen. Men det gjorde det svårt att få dit dessa och nå gängan på ena benet. Släppte därför trycket igen varvid det naturligtvis läckte ut lite float fluid också (skit, hoppas det inte gör så mycket). Då gick det fantastiskt mycket lättare.

Nu är gaffeln som ny, så nått rätt gjorde jag. Får se om den håller... :-)

PS. Ändrar titel så andra förvirrade ny-servare kan ställa lika dumma frågor som jag. :-)

Foxis

Aktiv medlem
Ytterligare novisfråga: Vad har ni för handskar då ni hanterar diverse oljor? Sett att man ska ha nitrilhandskar, men hittar inga smidiga - bara i modell kemhandske vilket är för klumpigt...?

Jag tycker att vanlig gaffel/dämparolja försvinner rätt lätt med tvål och vatten så jag brukar inte noja så mkt. Man får låta bli att peta sig i näsan eller klia sig i skrevet bara. Samt inte pilla på bromsgrejer.

Vernersson

Aktiv medlem
Foxis sa:
Luthman Photography sa:
Ibland inga, ibland vanliga mekhandskar. Jag brukar se det som hudlotion.

Mrs. Foxis uppskattar inte lukten hos Fox/Rockshox hudlotion. Men hon kanske bara inte har sinne för vad som är bra parfymering? :)

Mrs Foxis kanske mer skattar kinky-faktorn på dessa? ;)
http://www.granngarden.se/DeLaval/Mjölkarhandske-DeLaval-Nitril,-100-pack/p/1055818_BASE

Granngården har även dessa men de är lite väl ömtåliga.

Rattnalle

Aktiv medlem
Handrengöring för verkstäder med slipmedel i tar bort alla spår av smuts. Peeling på köpet. Finns lite varstans.

Finns även kemiskt hudskydd som är en kräm man smörjer in händerna med i förväg för att skiten ska lossna lättare vid tvätt men sådan har jag inte provat.

andho

Medlem
Biltema säljer engånghandskar i nitrilgummi, macho/kinky (tolka själv) kulör: svart. Betydligt bättre att arbeta med än pvc-handskar

mikipedia_

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Handrengöring för verkstäder med slipmedel i tar bort alla spår av smuts. Peeling på köpet. Finns lite varstans.

Finns även kemiskt hudskydd som är en kräm man smörjer in händerna med i förväg för att skiten ska lossna lättare vid tvätt men sådan har jag inte provat.

Sån där krämi förebyggande är riktigt bra. Den jag har använt kunde man sköljabort hydraulolja med ljummet vatten och lite gnussande med händerna.

Foxis

Aktiv medlem
Kan ju bara konstatera att byta olja i en RS boxxer var oändligt mycket enklare än i en FOX float. Mycket pga bättre dokumentation och konsekvent konstruktion. Fox...grrrrr. :)

Vernersson

Aktiv medlem
Foxis sa:
Kan ju bara konstatera att byta olja i en RS boxxer var oändligt mycket enklare än i en FOX float. Mycket pga bättre dokumentation och konsekvent konstruktion. Fox...grrrrr. :)

Det är uttalanden som dessa som gör mig glad över att jag konsekvent har hållt mig till RS när det gäller dämperi ;-)

MEL F.AT

Aktiv medlem
DSC_1303.JPG
Köpte den nya packningen, gold oljan och verktyget för att pressa i packningen med.
Fick slå rätt så hårt med gummiklubban för att packningen skulle komma på plats. Går inte att pressa in med fingrarna eller lite våld.

Vernersson

Aktiv medlem

Foxis

Aktiv medlem
Vernersson sa:
jarna sa:

Ser ut att vara stor risk för att få ner skit innanför skrapringarna.
Personligen skulle jag aldrig ens fundera på den varianten.

Att plocka av ytterbenen är ju inte ens lite jobbigt =)

Nej, det enda är ju kladdandet med olja. Men om man ändå river så kan man lika gärna byta den och blåsa ur ev. skit ur nederbenen. Det jobbiga är ju att stoppa dit packboxarna igen, resten är ju busenkelt.

Topp