Frågetråden om dämparservice

För att få i packboxar och även någon packning till hänvisar SRAM-manualen till något fiffigt verktyg. Vad använder ni andra alt var hittar jag verktyget?

trailbiker sa:
För att få i packboxar och även någon packning till hänvisar SRAM-manualen till något fiffigt verktyg. Vad använder ni andra alt var hittar jag verktyget?

Vilken gaffel har du?
Jag antar att du menar detta verktyget.

packboxverktyg.PNG

På min Foxgaffel så är verktyget (plastgrunkan man bankar på) en absolut nödvändighet. Tror dock att RS-packboxarna är enklare att få dit. Nån annan kanske vet om det är fingerkraft som funkar eller om man behöver nåt att banka/trycka på?
Verktyget finns dock att handla (och står på min shoppinglista). Fråga din LBS eller beställ från nån internätbutik. Första googlingen ger ett för 32mm Boxxer etc., kanske finns billigare annorstädes - har inte undersökt:
http://www.cykelkraft.se/rock-shox-dust-seal-install-tool-32mm-boxxer-reba-pike

Edit: Äsch. Känner mig ninja-kränkt ... :)

Senast ändrad:
Jag har lyckats med SRAMs med fingarna mer eller mindre. Tryckt med ett däckjärn i plast runt kanten kanske.

Sen behöver de inte tas loss alls om de inte är slitna, typ lämnar streck av olja på innerbenen. Räcker att topsa ur dem lite så att det inte sitter smuts kvar och fetta in vid en normal service. Det går att göra rätt många sådana innan de är slut.

Det viktiga är att man ser till att det finns skapligt fräsch olja i ytterbenen så att den inte tagit slut eller fyllts med för mycket vatten och smuts. När det bara är 5 ml som i vissa gafflar finns det inga jättereserver.

Jag snodde/lånade en flaska torrschampo som hade lagom diameter från min sambo och slog med knuten näve för att få i mina RS-packningar. Våldsbankade lite med gummihammaren också.

har för mgi att 42Hs tipsade om att man kunde ta en petflaska vända upp o ner och använda att trycka med också.

Luthman Photography sa:
5ml är väl standard i Pike och i dämparbenet för de flesta RS-gafflar?
Jahopp. Där ser man. Tyckte det lät larvigt lite. Att Boxxern skulle ha mer är väl kanske inte konstigt, men att min Fox Float 32 150 skulle ha 30 ml i bägge benen ger viss kontrast. Olika designfilosofi måhända.

Gjorde en service på min Pike i helgen, oljan var inte supervacker direkt. 10mL är det också som sagt i vardera gaffelbenen.

Bytte olja och skumringar, tänkte byta skrapringar men hade inget bra verktyg (körde med en 32mm hylsa till min gamla fox men har ingen större till 35mm benen på Piken tyvärr) så jag gjorde ren dem och la på lite fett, tror det kommer funka fint resten av sommaren. Det jag såg av alla packningar/oringar så också helschysst ut så de sparar jag till nästa gång.

DSC_0111.JPG

Nu har jag bytt fjäder i Fox36an och servat min Tmars dropper, inget är raketforskning men det gör en jävla skillnad å ha 25mm sag istf 70mm av 160! Och droppern glider ännu bättre nu med lite nytt fett och utan grus?

Hjälp?!
Ska serva grabbens RS Monarch R, och enligt servicemanual ska det vara 15w50 olja (pyttlite, 3ml, gulaktig olja) i luftburken. Jag har naturligtvis bara vanlig 15w, som dock ej verkar vara samma. Enl. manualen heter oljan Maxima Maxum4 Extra 15w50 och jag antar att skillnaden är att 15w50 klarar högre temp?

Så vad göra? Funkar vanlig 15wt ändå, eller ska jag jaga rätt olja?
I så fall kommer jag inte hinna beställa hem dessvärre, så tacksam för var man kan få tag på 15w50? Kollat Biltema, som inte hade.

Tack på förhand!

Per-Erik sa:
Gjorde en service på min Pike i helgen, oljan var inte supervacker direkt. 10mL är det också som sagt i vardera gaffelbenen.

Bytte olja och skumringar, tänkte byta skrapringar men hade inget bra verktyg (körde med en 32mm hylsa till min gamla fox men har ingen större till 35mm benen på Piken tyvärr) så jag gjorde ren dem och la på lite fett, tror det kommer funka fint resten av sommaren. Det jag såg av alla packningar/oringar så också helschysst ut så de sparar jag till nästa gång.

Jag knackade i mina skrapringar med en gummiklubba :)

mikipedia_ sa:
Foxis sa:
mikipedia_ sa:
Sist jag servade min monarch rct2 plus droppade jag i pine olja i luftburken.
Que va? Aldrig hört talas om. Är det nåt magiskt? :)

Oj, pike och rct3 ska det hju vara:-)

Läser jag rätt om Pike-olja är 0w30? Det är ju tokfel i så fall. ;-)

Men tillbaka till frågan: Vad tusan står siffran efter "weight" för? Alltså, vad är det för skillnad mellan vanlig 15w och 15w50...? Nån som vet?

Senast ändrad:
Foxis sa:
Alltså, vad är det för skillnad mellan vanlig 15w och 15w50...?

15w50 betyder att det är en multigrade olja, ( Säkert en motor d:o) Den skall hålla sig tjock även vid högre temperaturer.
Den praktiska skillnaden är väl att 15w50-oljan inte försvinner ut förbi tätningarna lika fort som en tunnare olja.

Foxis sa:
mikipedia_ sa:
Ja det är tokfel:-) hade inget annat vettigt när den visslade senast.

Och den har inte imploderat till ett svart hål ännu...?

Ja den funkar än, har till och med förbättrat några kom sen sista servicen:-)

Jag har en sån flaska som du behöver ser jag nu när jag grejar, kan posta lite om du vill?

Bilagor

• 1469289129563769485389.jpg
    1469289129563769485389.jpg
    201.2 KB · Besök: 305
C-dale sa:
Foxis sa:
Alltså, vad är det för skillnad mellan vanlig 15w och 15w50...?

15w50 betyder att det är en multigrade olja, ( Säkert en motor d:o) Den skall hålla sig tjock även vid högre temperaturer.
Den praktiska skillnaden är väl att 15w50-oljan inte försvinner ut förbi tätningarna lika fort som en tunnare olja.

Ah. Så om man pytsar i vanlig 15w så finns risken att den tunnar ut sig efter en stund nedför och rinner ut. :-/ Obra.
Kan man byta en 15w50 olja mot vilken som helst, eller finns risk att "fel" olja äter upp dämparen? Vad ska man kika på då man väljer substitut?

mikipedia_ sa:
Foxis sa:
mikipedia_ sa:
Ja det är tokfel:-) hade inget annat vettigt när den visslade senast.

Och den har inte imploderat till ett svart hål ännu...?

Ja den funkar än, har till och med förbättrat några kom sen sista servicen:-)

Jag har en sån flaska som du behöver ser jag nu när jag grejar, kan posta lite om du vill?

Tack för erbjudandet - kanonsnällt! Dock behöver jag den tämligen omgående. Det där ser ju ut som MC-olja? Borde ju kunna köpas lite varstans...eller?

Då är ju frågan, funkar vilken annan 4-takts helsyntetisk olja som helst? OKQ8 har en helsyntetisk som verkar vara identisk bortsett från att jag inte kan läsa om den är esterbaserad eller ej. Men helsyntet som helsyntet...eller?

Alrighty. Att jag frågar är väl mest för att jag... 1) är novis och olje-amatör och har ingen koll på vad jag gör...2) Vill inte att o-ringar eller annat gummijox ska skadas av fel olja.
Men Q8s racingolja låter när nog. :)

Tack! :)

Har problem med min Fox Float 36 Factory FIT4 CTD gaffel. Det är lågkompressionsskruven som vägrar röra sig en millimeter. Den går alltså inte att justera på överhuvudtaget.
Sedan kärvar wiren lite när den ska returnera från trail till öppet läge. Tror dock detta bara är att smörja/fetta in den blåa topcapen tillsammans med fjädern. Men det förklarar dock inte varför den inre axeln/LSC är stum...
Någon som har en idé?

Och är det någon som har sett om det finns å köpa luftspacers/tokens till dessa 36:or någonstans? Fått reda från min LBS att dom är slutsålda å går ej att få tag i. Men kanske finns nån nätbutik ute i europa som har det?

Sorry Inzani, ingen erfarenhet av float 36.

Annan fråga: Hur dåligt är det om en gaffel går torr?
Kan erkänna att jag slarvat med intervallen på sonens RS Recon, så det var inte mycket olja kvar, alls. En liten skvätt i ena benet, bara fuktigt i andra.
Allt såg ju bra ut, förutom duktigt skitiga skumringar, men som sagt lider grejerna mycket av att det är dåligt med olja? Eller räcker det att det smörjer?

Fråga ang. oljor.

Biltema säljer "motorolja" 0w30 är det samma sak som "gaffel olja" 0w30? Sjukt mycket billigare än Rockshox egna olja isf.

Det är inte 10ml i vardera ben i Pike i 2014 modellen iaf.. Kanske är skitsamma men inte vad manualen säger iaf.
15ml non drive side
5ml drive side.

Så svaret är ja det är samma?

Googlat på det men ej hittat nån pålitlig källa.

jofahjalm sa:
"gaffel olja" heter gaffelolja. 0w30 som man har i ytterbenen på Rock Shox gafflar är motorolja. Är den då två saker? Sjukt!

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
etnica sa:
mikipedia_ sa:
Ang oljemängden så updaterades väl även 2014 års lista till 10ml per ben? Prova att hämta en ny oilchart från Rs/Sram

Verkar vara i 2016 som de uppdaterat til 10/10 när jag kollade nu :)

Gäller inte det alla generationer av pike?

Ja det undrar jag också =) Jag har tolkat det som att man skall ha servicemanuallen för den årsmodell som man har.

Frågan isf. är ju hur man vet när det inte gäller längre.

Tror inte min 2011 revelation gaffel är samma som 2016. Iofs. inte jämfört service dokumenten.

Senast ändrad:
Är det inte så att volymer och reservdelar uppdateras successivt baserat på hur produkterna funkar i verkligheten?
Dvs. senaste listor över både delar och oljemängderna är det som gäller...?

Den service manualen är senaste versionen så den hade iaf jag följt. Sen har jag gjort ca 5 ytterbens servicar på min egen med 10ml och vet att det fugerar.

Tillbaka
Topp