2024-2025 UCI Cyclocross

2024-2025 UCI Cyclocross
Satt mest och väntade på att nån skulle krascha i nån av de kurvorna på asfalten efter varvningen. Orts gick ju rätt hårt i backen han också strax före, men klarade sig bättre än stackars WvA..

Senast ändrad:
2024-2025 UCI Cyclocross
Crossäsongen över för WvA. Surt, känns som han började komma igång ordentligt.
Screenshot_20260102_221512_Chrome.webp

2024-2025 UCI Cyclocross
20 raka vinster i en sport där allt kan hända och händer stup i kvarten (främst för konkurrenterna). Vem finns mer med liknande dominans, Duplantis o Kläbo (i sprint), några andra? Pogacar är ju också dominant men vinner inte 20 race i rad då det inte finns 20 landsvägslopp i rad som passar hans profil.

2024-2025 UCI Cyclocross
20 raka vinster i en sport där allt kan hända och händer stup i kvarten (främst för konkurrenterna). Vem finns mer med liknande dominans, Duplantis o Kläbo (i sprint), några andra? Pogacar är ju också dominant men vinner inte 20 race i rad då det inte finns 20 landsvägslopp i rad som passar hans profil.
Det är lite märkligt ändå. Han är ju inte lika dominerande i vare sig lvg eller xc. Eller rättare sagt, den dominans som han skapat sig de senaste åren har inte skapats på lvg eller xc-sidan.
WvA, som gav honom bra motstånd bara för ett par år sedan, och var överlägsen när MvdP inte var med har inte vunnit ett lopp i år. Han har iof haft otur med skador och form i flera år

2024-2025 UCI Cyclocross
Det är lite märkligt ändå. Han är ju inte lika dominerande i vare sig lvg eller xc. Eller rättare sagt, den dominans som han skapat sig de senaste åren har inte skapats på lvg eller xc-sidan.
WvA, som gav honom bra motstånd bara för ett par år sedan, och var överlägsen när MvdP inte var med har inte vunnit ett lopp i år. Han har iof haft otur med skador och form i flera år
Olika sporter, cx, lvg och xc. Jag tror helt enkelt att MvdP är helt unikt världsbäst i den ändå ganska smala nischen, gneta på runt ftp i ungefär en timme, du får inga direkta nedförsbackar att vila upp dig på. Därför han är en så bra klassikercyklist också.

2024-2025 UCI Cyclocross
Eller rättare sagt, den dominans som han skapat sig de senaste åren har inte skapats på lvg eller xc-sidan.
Är det inte så att åtminstone på LVG-sidan finns "komprimerande"-faktorer (luftmotståndet med all taktik som följer på det), plus helt enkelt hårdare konkurrens som gör att det är mycket svårare att dominera sporten på det sättet. Destå mer imponerande då när nån lyckas som tex Pogacar.

2024-2025 UCI Cyclocross
Jag tror han har bättre teknik än de flesta (som inte spelar någon större roll på landsväg) samtidigt som man inte har nån större fördel av att ligga på rulle i cx, snarare tvärtom att det blir svårt att se spårval, så då kan han köra 1h tempo/sweetspot och ligga längst fram hela loppet. Det går ju inte på landsväg (förutom för Pogacar kanske). Igår punkterade han ändå två gånger, så inte perfekt, men där kommer väl den större motorn in att han håller undan. Senaste loppen har han kört ett varv som varit 20-30s snabbare än alla andra varv, så förmodligen ligger han ganska långt under tröskel större delen av loppet, gör säkert också att tekniken blir bättre när han inte har tunnelseende som de andra.

Så trist att Van Aert skadade sig, tyckte han såg riktigt vass ut sista loppet, äntligen fått ordning på tekniken igen.

2024-2025 UCI Cyclocross
Fast där han vinner "lätt", Roubaix och Flandern runt, där spelar tekniken roll.

Vilket gör vinsterna i MSR så stora tycker jag. Att han spöar Pogi i ett lopp som han (Pogi alltså) både vill och kan vinna

2024-2025 UCI Cyclocross
Jag tror helt enkelt att MvdP är helt unikt världsbäst i den ändå ganska smala nischen, gneta på runt ftp i ungefär en timme

CX är väl raka motsatsen till att gneta runt på ftp en timme, snarare massa 1000W igångdrag och partier blandat med partier av 0W, upprepa hundratals gånger på en timme. Gneta runt på ftp en timme slår väl WvA MvdP alla dagar i veckan, iaf om man ser till tempolopp.

Senast ändrad:
2024-2025 UCI Cyclocross
CX är väl raka motsatsen till att gneta runt på ftp en timme, snarare massa 1000W igångdrag och partier blandat med partier av 0W, upprepa hundratals gånger på en timme. Gneta runt på ftp en timme slår väl WvA MvdP alla dagar i veckan, iaf om man ser till tempolopp.
Jepp, det är väl bla detta som gör att cx upplevs som så jobbigt jämfört med nånting där man kan ligga på jämn nivå hela tiden.

2024-2025 UCI Cyclocross
Men vad är definitionen på ftp då? Annat än gneta runt i en timme ungefär? Liggandes nära max hela tiden?

Den enda andra sporten jag kan direkt jämföra cx med är halvmaran. Tempolopp är tex oftast kortare och med längre stigningar, osv, osv

Jag tror vi nog missförstår varandra om vad som menas med ftp men jag får väl upprepa mig.

Cykla jättefort i en timme är en nisch och en av dem som är överlägset bäst där är MvdP

2024-2025 UCI Cyclocross
Nog mer formuleringen "gneta på runt.." det reagerades på kanske. Det är ju förstås allt annat en ett stadigt tempo som hålls, även om det ofta få partier av längre återhämtning

2024-2025 UCI Cyclocross
Men vad är definitionen på ftp då? Annat än gneta runt i en timme ungefär? Liggandes nära max hela tiden?

Den enda andra sporten jag kan direkt jämföra cx med är halvmaran. Tempolopp är tex oftast kortare och med längre stigningar, osv, osv

Jag tror vi nog missförstår varandra om vad som menas med ftp men jag får väl upprepa mig.

Cykla jättefort i en timme är en nisch och en av dem som är överlägset bäst där är MvdP
Jag har verkligen inte på fötterna här, har inte cyklat cx, men vill ändå killgissa lite.
MvdP är ju överlägsen sen flera år i cx, det är en nisch helt klart. Men jag tror inte man kan jämföra det med att gneta nära ftp i en timme. (Det finns nog ingen cykeltävlingsform som gör det, om det inte finns nån velodrom-disiplin som är nära). Tempo är kortare, och har sina skill-behov, både i position och ta kurvor snabbt o helst i bågarna, men är nära ftp i att man tvingas köra på "rätt" kraft som ska räcka just hela tävlingen utan återhämtning.
Cx, och xc, handlar mer om om att kunna köra anaerobiskt en kort insats och få bort mjölksyran snabbt så man kan göra det igen o igen - i en timme (1 o 20 i xc) Samtidigt som man behåller sin tekniska förmåga o inte kraschar - i en timme (1 o 20 i xc).

Senast ändrad:
2024-2025 UCI Cyclocross
Ja, explosivitet.

I början fattade jag inte, 'hur kommer dom andra upp för den här backen? Jag bara spinner loss'. Började fundera på 'magiska' tubdäck från dugast som kanske kunde hjälpa.

Men nu förstår jag att det handlar om att gå in med tillräckligt mycket fart, så att man bara flyger upp. Att spinna på en låg växel funkar inte.

Tillbaka
Topp