203mm skivor farliga?

Piffis

Ny medlem
203mm skivor farliga?
Har gått och blivit prylgalen. Som jag förstår det kan det lätt bli så.. Man vill ha ballare grejer.

Jag kikar på 203mm skivor fram istället för mina 180mm.
Cyklar mest stigcykling, men efter att ha sett lite videos från Järvsö och Flottsbro känner jag att jag absolut vill prova Downhill också.. Visst, det kommer att gå i snigelfart till en början (desto viktigare med bra bromsar)..

Men när jag kollar i manualen för SLX samt XT skivor så finner jag detta:
1634219367086.png

Varför säger Shimano rakt ut att man INTE ska använda 203mm skivor?
Är 203mm skivor så jäkla bra att man kommer att hamna över styret så fort man använder dem?
Är det en friskrivning om någon vill stämma Shimano för att de gör för bra grejer?
Behöver man vara cykelproffs för att bemästra en 203mm skiva?

Jag blev minst sagt förvånad över ordvalen. Och som nybörjare lite fundersam på om jag köpt fel. Kanske ska man ligga kvar på 180mm?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
203mm skivor farliga?
Låter som resultatet av något knasigt rättsfall med vilda stämningar…

Jag har kört mycket med 203-skivor och sitter faktiskt ett par på grabbens dirtjonne också. Enda problemet jag har haft är att skivorna lättare slår sig.

För lite softare DH/AM skulle jag säga att 180 räcker långt.

Valhalla_

Aktiv medlem
203mm skivor farliga?
Det där avser kanske roadies? De ramlar ju som furor bara de ser 203 mm skivor.

Edit: Vad är "dual control lever hydraulic disc brake type"? Roadie-grejer?

Kngl19

Aktiv medlem
203mm skivor farliga?
Texten är ju instruktioner för Dual Control Lever. Så tolkar det som att de syftar på racers och att 203mm är för mycket där.

Själv vågar jag knappt köra något mindre än 203mm på mina mtb när man väl vant sig 😂

Piffis

Ny medlem
203mm skivor farliga?
Jag tolkade "dual control lever hydraulic disc brake type" som att man har två levers, en för fram, en för bak...
Men det kanske är något annat och därav inte tillämpbart på MTB..?

MTBemil

Aktiv medlem
203mm skivor farliga?
Kan betyda två saker
1. Att ha mer kraftfulla bromsar än man behöver ger mindre modulation och kontroll över dem, vilket må va sant men att det skulle vara tillräckligt för att tappa kontrollen känns generöst.
Eller
2. Att även om det går att använda adaptrar och annat och är fysiskt möjligt att få plats med större skivor så ska man inte alltid göra det då ram, fästen eller bromsok kanske inte klarar så stora krafter. (Om du inte går från 140 är det nog lugnt)

Jag skulle säga byt om du faktiskt tycker att bromsverkan är för liten, det går definitivt att klara sig på 180, även för bikepark. Annars är det rätt vanligt med 203 fram och 180 bak

Lingon

Aktiv medlem
203mm skivor farliga?
Hade dual control xtr reglage på en mtb för typ 15 år sen. :) Blev aldrig någon hit.

MTBemil

Aktiv medlem
203mm skivor farliga?
Hade dual control xtr reglage på en mtb för typ 15 år sen. :) Blev aldrig någon hit.
med den underbara funktionen att de växlade när man panikbromsade 🙃

simson

Aktiv medlem
203mm skivor farliga?
Min
Tja ! Min första och enda xtr utrustade cykel var just de där
960 dualcontrol blev aldrig kompis med dem…
Åter till ämnet bromsar , tyckte att mina slx 7120 va kassa provade att byta belägg ett par gånger , satte dem på pendlaren för då bromsar man väl inte 🤪 och vips så funkar de jättebra , har tre ”långa” backar på pendlingen och började bromsa hårt varje gång, nu får alla belägg börja där för att sen flyttas över till nån annan hoj.
Har iofs bara 180 skiva fram men det känns väl tryggt så länge man inte har nån lättviktsgaffel.
Mange

InTheZone

Aktiv medlem
203mm skivor farliga?
Hade helt glömt bort de där dual control XT reglagen, rätt säker på att de fanns som XTR också. Kommer ihåg nu att jag gick och klämde på en ny MTB för massa år sedan och så plötsligt kom jag fram till en MTB utrustad med sådana reglage och tänkte "vad fan är det här för skit, kommer ju aldrig funka, behåller hellre mina gamla". Och så gick jag vidare till nästa cykel.

😆

Piffis

Ny medlem
203mm skivor farliga?
Kan betyda två saker
1. Att ha mer kraftfulla bromsar än man behöver ger mindre modulation och kontroll över dem, vilket må va sant men att det skulle vara tillräckligt för att tappa kontrollen känns generöst.
Eller
2. Att även om det går att använda adaptrar och annat och är fysiskt möjligt att få plats med större skivor så ska man inte alltid göra det då ram, fästen eller bromsok kanske inte klarar så stora krafter. (Om du inte går från 140 är det nog lugnt)

Jag skulle säga byt om du faktiskt tycker att bromsverkan är för liten, det går definitivt att klara sig på 180, även för bikepark. Annars är det rätt vanligt med 203 fram och 180 bak
Låter vettigt.
Sitter en adapter för att gå från gaffelns 160mm till den 180mm som sitter där nu.
Får ju byta adapter också för att få dit 203mm skivan.

Nej, jag har inte stött på någon situation där bromsverkan varit för dålig.
Men 203mm är ju ballare.. och snyggare i XT då det blir en till ”eker” på skivan 😂

Jag inser att det är mestadels prylmani. Men är cykeln kittad vet jag ju att begränsningen inte kommer att sitta där iaf.

Blev dock något avskräckt när Shimano nästan skriver att man kommer att dö om man monterar 203mm (förstår nu att det är ett annat bromssystem än vad jag har) (viss ironi att man skulle dö, fattar också att det är en friskrivning, men förstod inte varför de tog i från tårna)

Piffis

Ny medlem
203mm skivor farliga?
Var hittade du det? På amerikanska sidan? I US måste man lista alla dumma saker nån kan komma på för att undvika dyra claims.

kais01

Aktiv medlem
203mm skivor farliga?
att varna för bra bromsverkan är närmast lite komiskt.

påminner om när man hade dekaler för dubbdäck bak på bilarna, och senare en skylt för abs..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer