203mm skivor farliga?
Har gått och blivit prylgalen. Som jag förstår det kan det lätt bli så.. Man vill ha ballare grejer.
Jag kikar på 203mm skivor fram istället för mina 180mm.
Cyklar mest stigcykling, men efter att ha sett lite videos från Järvsö och Flottsbro känner jag att jag absolut vill prova Downhill också.. Visst, det kommer att gå i snigelfart till en början (desto viktigare med bra bromsar)..
Men när jag kollar i manualen för SLX samt XT skivor så finner jag detta:
Varför säger Shimano rakt ut att man INTE ska använda 203mm skivor?
Är 203mm skivor så jäkla bra att man kommer att hamna över styret så fort man använder dem?
Är det en friskrivning om någon vill stämma Shimano för att de gör för bra grejer?
Behöver man vara cykelproffs för att bemästra en 203mm skiva?
Jag blev minst sagt förvånad över ordvalen. Och som nybörjare lite fundersam på om jag köpt fel. Kanske ska man ligga kvar på 180mm?
Jag kikar på 203mm skivor fram istället för mina 180mm.
Cyklar mest stigcykling, men efter att ha sett lite videos från Järvsö och Flottsbro känner jag att jag absolut vill prova Downhill också.. Visst, det kommer att gå i snigelfart till en början (desto viktigare med bra bromsar)..
Men när jag kollar i manualen för SLX samt XT skivor så finner jag detta:
Varför säger Shimano rakt ut att man INTE ska använda 203mm skivor?
Är 203mm skivor så jäkla bra att man kommer att hamna över styret så fort man använder dem?
Är det en friskrivning om någon vill stämma Shimano för att de gör för bra grejer?
Behöver man vara cykelproffs för att bemästra en 203mm skiva?
Jag blev minst sagt förvånad över ordvalen. Och som nybörjare lite fundersam på om jag köpt fel. Kanske ska man ligga kvar på 180mm?