Hur mycket cyklar 8-10 åringar? Det kan väl vara olika såklart, hur drivna cyklister de är, men mina barn är inga långpendlare direkt, de cyklar runt på sommarmånaderna i grannskapet på kul, och några längre turer med föräldrarna blir det väl också, max 2 mil åt gången, jag försöker få med dem oftare, men det går trögt. I ljuset av detta har jag inte kostat på dem så dyra hojar heller, tjejen har en 3 växlad 24" nexus-navad sak som jag fick "gratis" på blocket 200:-, grabben har en gammal mångväxlad 24" biltema. De är nöjda, för båda är fullkomligt utmärkta barncyklar. Jag tänker inte lura in dem i cykelträsket i förtid, med vikt och komponenthysteri, blir det roligare? blir de bättre cyklister? skulle de cykla mer? Nja, tror inte det. Hur som helst, ett alternativ till att köpa en ny kvalitetscykel till barnet (eller vuxen också) kan vara att hyra en. Hyr på 12 mån, byt sedan upp till en större/annan modell. Men köpa begagnat slår allt, ingen kapitalförstöring, man får oftast igen pengarna när man ska köpa nästa storlek efter ett par år.