24" till 8 åring.

Slumber

Ny medlem
24" till 8 åring.
Har tittat på en Radon 24" ZR kid , till min dotter. Någon som har bättre förslag på en prisvärd "lätt" mtb för barn . tacksam för hjälp .

24" till 8 åring.
Islabikes var ju fin med skivbroms och nära hälften av vikten jämfört med flera , men priset lite högt för mig ( men ändå prisvärd jämfört med andra ). Blir nog att beställa en radon , färgen faller henne i smaken . Tack för hjälpen .

24" till 8 åring.
Hur mycket cyklar 8-10 åringar? Det kan väl vara olika såklart, hur drivna cyklister de är, men mina barn är inga långpendlare direkt, de cyklar runt på sommarmånaderna i grannskapet på kul, och några längre turer med föräldrarna blir det väl också, max 2 mil åt gången, jag försöker få med dem oftare, men det går trögt. I ljuset av detta har jag inte kostat på dem så dyra hojar heller, tjejen har en 3 växlad 24" nexus-navad sak som jag fick "gratis" på blocket 200:-, grabben har en gammal mångväxlad 24" biltema. De är nöjda, för båda är fullkomligt utmärkta barncyklar. Jag tänker inte lura in dem i cykelträsket i förtid, med vikt och komponenthysteri, blir det roligare? blir de bättre cyklister? skulle de cykla mer? Nja, tror inte det. Hur som helst, ett alternativ till att köpa en ny kvalitetscykel till barnet (eller vuxen också) kan vara att hyra en. Hyr på 12 mån, byt sedan upp till en större/annan modell. Men köpa begagnat slår allt, ingen kapitalförstöring, man får oftast igen pengarna när man ska köpa nästa storlek efter ett par år.

24" till 8 åring.
Visst har du en poäng, bikeshorts. Men man kan också se det som att om du kan spara 7 kg genom att gå från 24" biltema till islabikes så är det en markant andel av kroppsvikten för en 8 åring som väger, säg 30 kg. Tänk om du själv kunde hyvla bort en fjärdedel av din kroppsvikt från cykeln. Nog märks det.

24" till 8 åring.
Väntar på en Radon 2800kr inte så farligt om hon kan ha den i ca 3 år , och lillasystern kan ärva den sedan . Gillar fultyskar , kör själv Canyon 29" CF.

24" till 8 åring.
bikeshorts skrev:
-------------------------------------------------------
> "jag försöker få med dem oftare, men det går trögt."
En lätt cykel gör inte att alla tycker det är kul att cykla men en onödigt tung cykel förtar mycket av glädjen för de flesta. Principiellt är jag emot prylhysterin men jag triggade här på det där med att det går trögt...

Så jag är inne på tribs linje, min 4 åring väger 24 kg och hade en "PEAK" 16" som vägde minst 16 kg. Efter uppgradering till en Islabikes CNOC 20" som väger in på 8 kg så vill han alltid hänga med på en cykeltur. Han gillade att cykla innan också men skillnaden är som natt och dag. Backar som inte fanns på kartan förut besegras med lätthet.

Relaterar vi sen cykeln vikt till cyklistens vikt så hade han en cykel som vägde 2/3 av kroppsvikten. Det är som att jag skulle rulla runt på en cykel som väger 63 kg...

Dessutom så har jag svårt att motivera att jag ska lägga ut 25k på en ny cykel om jag inte kan kosta på mina barn vettiga cyklar. Så jag började med barnen och snart är min klar =)

Tillbaka
Topp