..

..
Hannez5.3 jag följer din blogg, det är faktiskt min favvoblogg efter Streijferts.

Dock så måste jag säga att du är lite dålig på att uppdatera dina följare hur det går för dej. Blir nästan lite orolig för att du lagt cykeln på hyllan.
Så skärpning på den fronten!

..
Jag börjar verkligen tveka på om 302 verkligen stämmer även om jag var spytrött efteråt o låg på väldigt hög puls hela tiden. Jag testade idag (dock lite ont i halsen,har något som håller på att bryta ut i kroppen,dumt o cykla då jag vet(kanske en faktor till att det inte gick som jag ville), men kom inte upp i ett medel på 330 iaf..... Okej,jag körde testet i medvind och mycket nerför på som jag INTE skulle göra, men jag ska testa i motvind,raksträcka/snett uppför och frisk i kroppen istället o se hur det slutar, kände mig bara så exalterad, så ville göra det NU xD...
aja nu äre bara o trycka i sig massa ingefära så man blir frisk snabbt o kan göra ett rätt o riktigt test utan faktorer som drar ner. Om några dagar då jävlar just sayin'..

Men bara fortsätta o träna och trycka watt o se hur mycket man kan pressa upp i vinter... jag måste bli ännu starkare i benen så jag orkar pressa mer watt på högre växlar.

Jag håller med om det sista du skrev, men jag behöver nog dessvärre båda delarna, men positivitet når längst o watten ska bli hög innan försäsongen är över och taktiken får komma över säsongen.. kan inte lära mig på något annat sätt än att tävla o känna på hur i klungan jag ska ligga i olika situationer för att spara energi och ändå vara med när delar av klungan rycker iväg osv.. Man är väl rätt körd om man är långt bak i klungan och dem främre rycker iväg o någon i deras lag saktar ner klungan om jag fattat hur taktiken brukar vara... krävs nog mer än tur med rätt plats vid rätt tidpunkt..:P

och fan va kul att du kör för upsala ck! , viljan att bli något räcker nog långt... o du är ju redan inkörd i elit o så, så klart du når dit du vill!, haru ngt resultat i sm av u23-åkarna?

..
TS: loggar du inte dina rundor så att du kan analysera dem in efterhand och slippa undra ombudet verkligen var rätt?
Annars är nyttan av din effektmätare rätt begränsad.

..
Ett gott råd till TS. Ta det lugnt och metodiskt, se till att ha kul också. Det är nu vila innan uppbyggnadsfasen drar igång, så ta det varligt. En sak i taget. Är du formtoppad till debuten kan det bli jobbigt resten av säsongen ;-)

..
haha som jag skrev tidigare, När ja köpte , så nämnde säljaren massa om någon riktigt bra programvara man kunde köpa/eller som blivit gratis på samma sida o ha väldigt bra analyseringsmöjligheter... jag har tyvärr inte gjort de, utan har liksom så jag kan se maxwatten, bästa watten på 30 sekunder, 1 minut, 5 minuter och 20 minuter totalt under rundan och allmänna medelwatten och såklart den aktuella watten.. känner att det duger..
med garmin så har jag dock laddat upp ibland.. men har varit för lat sista 2 månaderna o fokuserat på att cykla istället för att fokusera för mkt på hur vindigt det varit på rundan o var det gick snabbt/långsamt osv:D

har aldrig fattat det där med formtoppningen.. många i klubben har också nämnt det flera gånger och jag förstår inte... om jag tränar så jag är riktigt bra tränad till januari, varför ska det vara negativt på säsongen sen.. desto bättre jag blir, desto bättre förutsättningar tror jag att jag kommer få på tävlingarna eller?.. tycker bara det låter så ologiskt.. tar hellre o tränar stenhårt hela vintern o fram till 2 veckor innan säsongen börjar och då tar det lite lugnare med intervallerna osv. samt fler vilodagar.... Har jag helt fel teori då hmm?...

..
Ja du.. Först och främst tror jag det beror mycket på hur hård själva säsongen kommer vara. Ett generellt råd är enligt mig att försöka hålla igång säsongen så långt som möjligt, kanske oktober LVG och fram till snön om du skarvar i med CX. Om man skarvar i med CX kan en vecka totalvila i övergången vara bra för huvudet. Som enbart LVG cyklist brukar de flesta köra 2 veckors totalvila av någon anledning. (Francesco Moser vilade i 2-3 månader)

Om tävlingssäsongen är monsterhård med massa race/träning tycker jag att man fram till jul kan ta vilodagar när det regnar, cykla lite som man känner. Kanske naturliga intervaller utan att det blir för hårt och lite lugna långpass om man har lust. Efter jul måste man generellt trappa upp och köra lite mer styrt. En klassisk kombo kan vara ett pass av varje tidsintervall: Styrka, 4x4 min, 2x20 min och distans. Kanske 5-6 pass i veckan kan vara bra beroende på vad vill uppnå med träningen.

Om tiden av belastningen ser likadan ut över hela säsongen, tex en motionär. Tror jag att man kan vinna på att dunka på med intervaller/distans när tillfälle ges oavsett tid på året. Även höstvilan kan vara mer till ondo här.

På frågan du inte ställde, men som jag vill svara på, vad jag tycker om alternativ träning. Är jag ett fan av gamla skolan, dvs. i princip bara cykel f.r.o.m Nov-dec. Jag har provat båda två och jag upplever alternativ träning som överskattat om man enbart ser till de fysiska aspekterna vill säga... Vad som däremot förbättras av att enbart cykla är din rörelseekonomi och muskulära aeroba kapacitet. Men jag kan helt ärligt säga att hela jäkla lågsäsongen är ganska överskattad om du inte är elitsatsande. Viktigt att hålla igång kroppen, sedan är det tävlingsträningen, psykologi och formtoppning som gör skillnad. Att ha kört mycket distans på vintern hjälpte dock mig på tex SM-linjet i somras när jag blev sjuk strax innan. Grunden fanns där helt enkelt..

..
- Att köra med wattmätare utan att spara/analysera data gör din wattmätare värdelös. Att analysera din framgång är ju hela grejen.

- Läs vad Joe Friel (cykelsporten's Einstein) säger om formtoppning:

There are three elements of physical preparation that you are trying to balance in the last three weeks before your A race – fatigue, fitness and form. Fatigue is a measure of how great your workload is in the last few days. If intensity and/or duration have been higher than normal for the last few days then fatigue is elevated. [...] Form is also one of the key elements during the Peak period. This has to do with how well your rest is progressing. The more rested you are, the greater your form. You want to have high form (well rested with fatigue low), but must be careful that fitness is not lost rapidly due to too much rest. The trick is to gradually lower fatigue, maintain fitness at a relatively high level and steadily increase form. Then you are peaked and ready to race.

Asså, en formtopp är aldrig längre än 3-4 veckor. Sen går formen ner, och då måste man bygga upp igen. Att försöka att ha en formtopp som räcker hela säsongen är enklaste sättet att överträna.

Senast ändrad:
..
Om du inte förstår varför en tidig toppning skulle göra resten av säsongen seg så är det dags att antingen läsa på lite eller anlita en som kan.

I regel så kör man lugnt ett tag, sen HÅRT och sen vila innan toppen kommer. Försöker man hålla uppe trycket en hel säsong så kommer kroppen att börja brytas ned förr eller senare. Därför är det viktigt med variation i både intensitet och längd samt vilodagar.

..
InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> landen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo en sak till! Skaffa ingen flickvän eller
> > familj, men det kanske redan har nämnts.
>
> Jens Voigt har väl både fru och 6 barn?

Övriga Europa don't have the same jämlikhetstänk as Sweden with pappaledighet, kvinnor in the karriär and dela lika on the hushållssysslor and sånt.

..
ante_hedis skrev:
> Om du inte förstår varför en tidig toppning
> skulle göra resten av säsongen seg så är det
> dags att antingen läsa på lite eller anlita en
> som kan.
>
> I regel så kör man lugnt ett tag, sen HÅRT och
> sen vila innan toppen kommer. Försöker man
> hålla uppe trycket en hel säsong så kommer
> kroppen att börja brytas ned förr eller senare.
> Därför är det viktigt med variation i både
> intensitet och längd samt vilodagar.

+1, vila bör man annars dör man

..
En partner kan väl funka bra, om båda är träningsnördar och tränar ungefär lika mycket, och helst samtidigt (men det behöver inte vara tillsammans, eller ens i samma sport). Men om bara en i förhållandet tränar 15+ timmar i veckan, och den andra vill fredagsmysa varje kväll, ja då blir det nog problem.

Jag har bara haft ett förhållande, och det var med en tjej som tränade mer tid än mig i veckan. Jag ca 7-10, hon ca 12-15. Det passade oss båda bra. Att det sen tog slut hade inget med den saken att göra.

Just nu ser tror jag inte att jag skulle kunna vara i ett förhållande med nån som inte tränar ungefär lika mycket, eller mer, än mig.

Barn, däremot, bör nog vänta tills elitsatsningen och tävlingskarriären är över.

..
Hannez5.3 skrev:
> Ja du.. Först och främst tror jag det beror
> mycket på hur hård själva säsongen kommer
> vara. Ett generellt råd är...

Stort tack för ditt svar, håller helt med om nyttan av alternativträning viss tid av året!

..
Supertramp skrev:
> InlineOla skrev:
> -----
> > landen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jo en sak till! Skaffa ingen flickvän eller
> > > familj, men det kanske redan har nämnts.
> >
> > Jens Voigt har väl både fru och 6 barn?
>
> Övriga Europa don't have the same
> jämlikhetstänk as Sweden with pappaledighet,
> kvinnor in the karriär and dela lika on the
> hushållssysslor and sånt.

Visst ser det annorlunda ut i andra länder, som exempel skall Jelena Isinbajeva satsa mot OS i Rio efter sin barnafödsel så jag förmodar att hon har en snäll och lydig karl där hemma som sköter unge och hem åt henne.

..
a.svensson skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > InlineOla skrev:
> >
>
> > -----
> > > landen skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jo en sak till! Skaffa ingen flickvän
> eller
> > > > familj, men det kanske redan har nämnts.
> > >
> > > Jens Voigt har väl både fru och 6 barn?
> >
> > Övriga Europa don't have the same
> > jämlikhetstänk as Sweden with pappaledighet,
> > kvinnor in the karriär and dela lika on the
> > hushållssysslor and sånt.
>
>
> Visst ser det annorlunda ut i andra länder, som
> exempel skall Jelena Isinbajeva satsa mot OS i Rio
> efter sin barnafödsel så jag förmodar att hon
> har en snäll och lydig karl där hemma som
> sköter unge och hem åt henne.

Eller så kan hon ju ha en curlingmorsa

..
Oj, nu blev det mkt att svara på, men jag kan också ta åt mig av ditt svar Hannes, du menaar att du delar upp dina träningspass på 2 pass med massa 4-minuters-intervaller och 2 pass med 20-minuters intervaller och 2 distans-pass i veckan under vinterträningen om jag inte missuppfattade=). alternativ träning har ja ju funderat på, t.ex. mtb, någon inte alltför dyr då, desto trögare desto bättre träning liksom, dock fortfarande cykling men är man cykelskadad så är man xD...

jag ska ta åt mig angående det där med att faktiskt kolla på watten i analyseringsprogrammen... men känenr annars att vet jag vilken watt jag har på en viss sträcka vet jag ju om jag får bättre watt en annan gång på samma sträcka=)

haha angående det där med förhållanden, riktigt tidskrävande, om du hittar en tjej som inte behöver så mycket tid, så har du enorm tur. om det ska vara något så ska det som du säger vara en annan som tränar ungefär lika mycket o som också prioriterar på samma sätt!:P .

Killar får väldigt sällan offra en idrottskarriär för barn, damerna som idrottar får ju självklart göra de eller åtminstone ta ett avbrott. Men nä, att INTE skaffa barn innan man avslutat satsningen ser jag som en självklarhet om man är seriös.

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> Oj, nu blev det mkt att svara på, men jag kan
> också ta åt mig av ditt svar Hannes, du menaar
> att du delar upp dina träningspass på 2 pass med
> massa 4-minuters-intervaller och 2 pass med
> 20-minuters intervaller och 2 distans-pass i
> veckan under vinterträningen om jag inte
> missuppfattade=). alternativ träning har ja ju
> funderat på, t.ex. mtb, någon inte alltför dyr
> då, desto trögare desto bättre träning liksom,
> dock fortfarande cykling men är man cykelskadad
> så är man xD...

Nja Johan, jag menade att man kan köra 2 st 20 min intervaller på ett och samma pass, på en dag. Dubbelpass är det bara skidåkare och löpare som kör, vi cyklister vet betydligt bättre än så. ;)

Enligt mig ger inte den alternativa träningen så mycket tillbaka i form av fart på cykeln annat än att många tycker att den är rolig och många behöver ett mentalt break från cyklingen på vintern. Det är ju självklart bättre att springa än att inte göra något alls.

..
Hannez5.3 skrev:
>
> Enligt mig ger inte den alternativa träningen så
> mycket tillbaka i form av fart på cykeln annat
> än att många tycker att den är rolig och många
> behöver ett mentalt break från cyklingen på
> vintern. Det är ju självklart bättre att
> springa än att inte göra något alls.

+1, håller med helt. Jag måste ha ett break. Även om jag är tävlar i gubbklass så är hela året hårt fokuserat på träning, tävling och planering. Då är det ganska skönt att parkera hojjen och hitta på andra aktiviteter när det ändå är säsongsvila, för att få en bra motivation senare när det handlar om att tugga styrlinda i galna intervaller..

..
ooj, nu var det jag som skrev konstigt... menade du delar upp och kör 6 pass per vecka och 2 av varje. inte att du gör allt på samma pass :D.... reagerade också lite på det här med bara 4*4 intervaller, jag skulle aldrig kunna köra ett pass på 25 minuter totalt :D, skulle kännas fett konstigt.

..
> jag skulle aldrig kunna köra ett
> pass på 25 minuter totalt :D, skulle kännas fett
> konstigt.

Vitsen med att köra uppvärm, 4x4, nedvarv (vilket tar kanske 50 min totalt) är att verkligen maximera under intervallerna. Om du spränger in 4x4 i ett vanligt distanspass eller kortare fartpass så tappar du liksom poängen med "maxintervaller" eftersom du dels är sliten redan när du börjar men så tar du inte heller i så det svartnar när du ska, eftersom du ska ju hem också ;-)

..

> reagerade också lite på det här med bara 4*4
> intervaller, jag skulle aldrig kunna köra ett
> pass på 25 minuter totalt :D, skulle kännas fett
> konstigt.

Om du tränar maxstyrka på gymmet så kanske du bara "tar i" 60 sek per pass. Det handlar om att hitta den minsta möjliga träning som ger de högsta resultaten. Det betyder att träningen måste vara väldigt hård, men när du kommer till en viss gräns ger inte mer och/eller hårdare intervaller några fler watt. Du måste hitta din nivå och testa gränserna, både uppåt och neråt så att säga.

..
aahh joo, jag förstår vad ni båda menar nu, men känns så oerhört tråkigt. Roligare desto längre tid på cykeln.. så man skulle kunna börja med intervallerna, sen vila 5 minuter och sedan köra en lugn runda eller förstör man kanske effekten av intervallerna då hmm, jag vet t.ex. sen gymtiden att man på gymmet aldrig får kombinera styrka och cardio då dem tar ut varandra, utan man ska ha skilda pass, sålänge man nu inte tränar för att bränna kcal och itne bryr sig om effekten...
Gym kan ju förövrigt vara oerhört kul nu under vintern, men kommer nog aldrig våga, för kommer gå upp för mycket i muskelmassa i benen. För mkt vikt e ju inte bra, speciellt då jag vill vara kung i uppförsbackarna..
Tränar ni något gym i UCk?, ni kanske bara kör max ngn repetition, så bara maxstyrkan påverkas eller jättemånga set så man heller inte bygger muskelmassa, utan bara får uthålliga o sega muskler??...

..
Efter att ha läst dina senaste inlägg här TS bör du absolut överväga att lyssna på en kunnig tränare i din klubb. Eller ta hjälp av toppfysik eller aktivitus, med att ta fram träningsprogram som du bör följa utan att tänka för mycket själv. För trots din goda utveckling (tack vare din talang) nu i början, ser jag ett stort behov av stöttning med träningen och dess begrepp.

..
> aahh joo, jag förstår vad ni båda menar nu, men
> känns så oerhört tråkigt. Roligare desto
> längre tid på cykeln.. så man skulle kunna
> börja med intervallerna, sen vila 5 minuter och
> sedan köra en lugn runda eller förstör man
> kanske effekten av intervallerna då hmm, jag vet
> t.ex. sen gymtiden att man på gymmet aldrig får
> kombinera styrka och cardio då dem tar ut
> varandra, utan man ska ha skilda pass, sålänge
> man nu inte tränar för att bränna kcal och itne
> bryr sig om effekten...

Allstå träningslära är en av de mest komplexa kunskaperna som finns tillsammans med nutrition och musik kanske :). Jag tror absolut att maxstyrka och tex tröskelintervaller kan kombineras i träning. Det är väldet som är cykeltävling på linje? Man jobbar konstant upp och ner i intensitetsregistren, utnyttjar hela sitt register till max. En sak som jag lagt märke till efter mitt inköp av effektmätaren är hur lite cykling på landsväg handlar om att prestera höga watt. Oftast handlar det om att inte tappa så mycket effekt över tid samt att klara av att köra fort i den där målbacken trots att man bara ögonblick tidigare tvingats göra en 1 minuters forcering upp i klungan...

Många tycker dock det är enkelt att träna en förmåga i taget. På vintern kanske målet dessutom är att förbättra sin "peak effekt" och inte att träna så tävlingsspecifikt som möjligt.

> Gym kan ju förövrigt vara oerhört kul nu under
> vintern, men kommer nog aldrig våga, för kommer
> gå upp för mycket i muskelmassa i benen. För
> mkt vikt e ju inte bra, speciellt då jag vill
> vara kung i uppförsbackarna..
> Tränar ni något gym i UCk?, ni kanske bara kör
> max ngn repetition, så bara maxstyrkan påverkas
> eller jättemånga set så man heller inte bygger
> muskelmassa, utan bara får uthålliga o sega
> muskler??...

Vad och hur vi tränar är väldigt individuellt då vi alla har olika filosofier och mål. Om du frågar mig kan väl maxstyrka för benen vara bra om du vill bli sprinter på bana eller liknande där man kör "all out" en gång och sen sätter sig i omklädningsrummet. Att ta många kilo i benpress och att vinna spurter på landsväg är ungefär som att jämföra Petter Northug med Mark Cavendish...

Om jag förstått det rätt är du en så kallad "puncher" gillar kortare backar. Du kan säkert förbättra din spurt massor med hjälp av gymmet såhär på vintern. Speciellt som nybörjare. Glöm inte att tekniken i tramptaget enbart kan tränas på en cykel och den ska inte underskattas.

Kroppens muskelfibrer samarbetar alltid med varandra och cykellopp vinns generellt inte med hjälp av en typ av fibrer. Den "allmänna och korrekta cykelskolan" för tillfället förespråkar ofta maxstyrka (1-5 reps) samt ren uthållighet (+20 reps) till cyklister i gymmet för att kroppen i teorin då ska bygga uthållighet och styrka utan att lägga på sig vikt.

..
> aahh joo, jag förstår vad ni båda menar nu, men
> känns så oerhört tråkigt. Roligare desto
> längre tid på cykeln.. så man skulle kunna
> börja med intervallerna, sen vila 5 minuter och
> sedan köra en lugn runda eller förstör man
> kanske effekten av intervallerna då hmm, jag vet
> t.ex. sen gymtiden att man på gymmet aldrig får
> kombinera styrka och cardio då dem tar ut
> varandra, utan man ska ha skilda pass, sålänge
> man nu inte tränar för att bränna kcal och itne
> bryr sig om effekten...
> Gym kan ju förövrigt vara oerhört kul nu under
> vintern, men kommer nog aldrig våga, för kommer
> gå upp för mycket i muskelmassa i benen. För
> mkt vikt e ju inte bra, speciellt då jag vill
> vara kung i uppförsbackarna..
> Tränar ni något gym i UCk?, ni kanske bara kör
> max ngn repetition, så bara maxstyrkan påverkas
> eller jättemånga set så man heller inte bygger
> muskelmassa, utan bara får uthålliga o sega
> muskler??...

Att gå upp för mycket i vikt på grund av gym är inget du behöver oroa dig för så länge du inte börjar svulla en massa mat. Så länge du har koll på kalorierna behöver du inte gå upp ett enda hekto.

..
Jag tror inte att det främst är själva viktökningen som är den främsta orsaken till varför man inte vill ha för stora muskler som cyklist. Vikten kan man reglera genom matvanor (energiintag) och håller man % kroppsfett konstant ska det till väldigt mycket träning i gymmet för att gå upp mer än ett par kg i ren muskelmassa. Speciellt om man parallellt tränar cykling (uthållighetsträning) om delvis motverkar styrketräningens effekter.

Det är väl snarare så att en volyminiös muskel vid belastning en bit under maxstyrka (all normal cykling utöver spurter) inte är lika effektiv som en mindre muskel vilket gör att den aeroba kapaciteten blir sämre. Men slutsatsen blir ändå samma, alltså att man vill begränsa ökning i muskelmassa om man inte vill kompromissa för mycket uthållighet.

..
När det gäller risken för överträning (både mentalt och fysiskt) tror jag att perioder av alternativ träning inte alltid är effektivaste lösningen.

Om det är någon annan träning som man verkligen tycker är kul kan det säkert vara bra för motivationen och allmänna välbefinnandet att i perioder komplettera cyklingen med annan träning. Men oftast tror jag att den mest effektiva återhämtningen (både fysisk och mentalt) är att lägga in viloperioder då man inte tränar alls, eller i alla fall dra ner på cyklingen rejält ett litet tag.

Träningsmässigt tror jag att vila är bättre än alternativ träning för du tappar totalt sätt mindre cykelträning om återhämtningen går snabbare (vilket jag tror stt den oftast gör). Den mentala biten är säkert väldigt individuell, men när jag känner mig sliten och omotiverad så är det inte själva cyklingen som jag är less på, utan mer själva tränandet i sig. Och om jag ändå under viloperioden vill röra på mig och göra något fysiskt ser jag det som ren fritidssysselsättning och inte träning.

Senast ändrad:
..
Supertramp skrev:
> När det gäller risken för överträning (både
> mentalt och fysiskt) tror jag inte att perioder av
> alternativ träning inte alltid är effektivaste
> lösningen.

-
That young girl," he added unexpectedly, "is one of the least benightedly unintelligent organic life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting."

Zaphod took a moment or two to find his way through this labyrinthine string of negatives and emerged at the other end with surprise.
-

Senast ändrad:
..
Blev en negation för mycket där såg jag (editerat nu). Att skriva lång text på min lilla telefon med mina stora feta fingrar kräver så mycket koncentration och går så långsamt atr jag glömmer bort hur jag inlett en mening innan jag hunnit avsluta den.

..
> Tack för stödet där uagamlingen:D
>
> och för det andra, klart man itne kan gå nertill
> normen och utvecklas långsamt som många andra
> bara för att vara ödmjuk och inte få andra att
> bli avundsjuka:D:D , klart många måste vara
> avundsjuka att just jag kan utvecklas så snabbt,
> men jag kan säga att det inte är gratis, jag har
> tränat oerhört mycket. Kan inte rå för att min
> kropp tål mycket belastning, lätt för att bygga
> styrka,lätt för att bygga kondition, samt har
> det psykiska på plats och kan pressa mig hårt...
> jag får bara tacka mina föräldrar för det och
> att jag tyvärr blev värdelös på vissa saker i
> skolan istället, man kan inte få allt, gäller
> bara att hitta sina egna styrkor. Jag kan säga
> att jag är avundsjuk på dem som är bra på att
> räkna i matte,fysik,kemi, men ägnar hellre tid
> på mina EGNA styrkor än att vara dryg och sur
> mot/på dem för att jag inte har
> förutsättningarna för att bli bra på det och
> egentligen och dessvärre inte kommer bli någon
> jättevälbetald ingenjör,kemist eller liknande
> till följd :D:D
>
> Jag offrar t.ex. att vara ute o röja på
> helgerna,dricker inte läsk(förutom cola
> zero/light ibland) eller alkohol, nästan aldrig
> godis och äter oerhört mycket och bra, slarvar
> aldrig med kosten numera.
>
> kan knappt tro att jag just skrev detta,men tyckte
> det blev lite mycket hat, ahh back to business
> nu.... xD
>
>
> Schäfer : skickade PM=)

Underbar inställning. Och bra att du nu äntligen fått konkreta förslag och kontakt med en klubb. Hoppas det kommer gå bra och att du kommer lyckats nå dina mål.

..
geologen skrev:
> Zaphod took a moment or two to find his way
> through this labyrinthine string of negatives and
> emerged at the other end with surprise.
> -

Bra bok, en av mina favoriter!

Vill även passa på att säga att detta är en av mina favorittrådar, mycket rolig och intressant! :-)

Senast ändrad:
..
Supertramp skrev:
> Jag tror inte att det främst är själva
> viktökningen som är den främsta orsaken till
> varför man inte vill ha för stora muskler som
> cyklist. Vikten kan man reglera genom matvanor
> (energiintag) och håller man % kroppsfett
> konstant ska det till väldigt mycket träning i
> gymmet för att gå upp mer än ett par kg i ren
> muskelmassa. Speciellt om man parallellt tränar
> cykling (uthållighetsträning) om delvis
> motverkar styrketräningens effekter.
>
> Det är väl snarare så att en volyminiös muskel
> vid belastning en bit under maxstyrka (all normal
> cykling utöver spurter) inte är lika effektiv
> som en mindre muskel vilket gör att den aeroba
> kapaciteten blir sämre. Men slutsatsen blir
> ändå samma, alltså att man vill begränsa
> ökning i muskelmassa om man inte vill kompromissa
> för mycket uthållighet.

fast de studier som tittat på just det visar snarare ett samband mellan ökad csa, styrka och uthållighet.

..
Micke S skrev:
> fast de studier som tittat på just det visar
> snarare ett samband mellan ökad csa, styrka och
> uthållighet.

OK, intressant!

Men vad är det som då inkluderas i "uthållighet"?
Innefattar det verkninhsgrad vid aerobt arbete runt VO2-max?

Jag hade fått för mig att en stor muskel generellt sett får sämre verkningsgrad tex i arbete runt VO2max eller FTP-nivå.

..
Supertramp skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > fast de studier som tittat på just det visar
> > snarare ett samband mellan ökad csa, styrka
> och
> > uthållighet.

uthållighet brukar definieras som förmågan att motstå trötthet. Dvs prestationsförmåga över tid.

>
> OK, intressant!
>
> Men vad är det som då inkluderas i
> "uthållighet"?
> Innefattar det verkninhsgrad vid aerobt arbete
> runt VO2-max?
>

tutti. dvs performance.

> Jag hade fått för mig att en stor muskel
> generellt sett får sämre verkningsgrad tex i
> arbete runt VO2max eller FTP-nivå.

men ur prestationssynpunkt kan en stor muskel då fortsätta arbeta medan en svagare lämnar över arbete till mindre och svagare muskler. förmodligen därav ökad effekt vid ramptest och vo2max efter styrketräning trots oförändrat VO2max.

..
Men ger ramptest i komb med VO2-mätning bra mått på effektiviteten vid aerobt arbete? Jag tänker att ökad muskelmassa bör ge högre anaerob kapacitet, vilken man utnuttjar i ett ramptest. Speciellt om det är ett lite kortare test med ett fåtal minuter ovanför FTP. Men det kanske man lyckas kompensera för i studierna?

Detta borde vara ett generellt problem om man (utan direkt mäta VO2) försöker uppskatta VO2 max genom Watt från ett ramptest eller 5min max. Jag tror tex att min egen VO2max överskattas om jag räknar utifrån min 5min maxprestation pga att jag relativt sett har högre anaerob kapacitet (jämfört med en genomsnittlig cyklist med samma VO2-max).

..
Supertramp skrev:
> Men ger ramptest i komb med VO2-mätning bra mått
> på effektiviteten vid aerobt arbete? Jag tänker
> att ökad muskelmassa bör ge högre anaerob
> kapacitet, vilken man utnuttjar i ett ramptest.
> Speciellt om det är ett lite kortare test med ett
> fåtal minuter ovanför FTP. Men det kanske man
> lyckas kompensera för i studierna?

ja, det ger ett bra mått på effektivitet då det bara är att räkna på det. Men du har nog snöat in lite på det hela och utgår att högt vo2max eller hög effektivitet är att eftersträva. I verkligheten finns det fysiologiska anpassningar för att kompensera för brist på det ena eller andra. Dvs dålig ekonomi kompenseras av högt vo2max och viseversa.

> Detta borde vara ett generellt problem om man
> (utan direkt mäta VO2) försöker uppskatta VO2
> max genom Watt från ett ramptest eller 5min max.
> Jag tror tex att min egen VO2max överskattas om
> jag räknar utifrån min 5min maxprestation pga
> att jag relativt sett har högre anaerob kapacitet
> (jämfört med en genomsnittlig cyklist med samma
> VO2-max).

..
Hannez5.3 skrev:

> Allstå träningslära är en av de mest komplexa
> kunskaperna som finns tillsammans med nutrition
> och musik kanske :)...

Intressanta synpunkter Hannez. Mikael Matsson som tidigare skrivit artiklar och en bok om träningslära har kommit med en ny artikel om lågintensiv vs högintensiv träning som bekräftar betydelsen av mängdträning i konditionsidrotter:

http://centrumforidrottsforskning.se/article/den-nodvandiga-distanstraningen/#.VDBKWYpwkh4.facebook

"Slutsatserna i båda dessa studier är att
träningsuppläggen har gått mot att bli mer
polariserad. Det innebär att allt större del
av träningen utförs lugnt och länge, men
att de högintensiva passen genomförs med
så hög kvalitet och insats som möjligt"

..
ooj, jävlar vad mycket nytt som var skrivet, känns lite mycket o svara på allt... Och jävlar vad många mail man fick av att tråden uppdaterats.. man tycker ju det kan räcka med ett meddelande till mailen tills jag kollat hehe...

Jävligt intressant diskussion om hur man ska träna, en hel jävla vetenskap det här med att effektivisera träningen och träna rätt ser jag.. jag sov nog på vår idrottslära när jag hade det.. men eftersom jag gick i fotbollsklass från 7-9 o vi hade extra mycket om allt sånt där, så känns det lite piin att man inte kan mer...xD
Måste nog läsa på liite, är nog lite grunden för att jag ska lyckas och effektivisera allting när man kommer till en nivå där det är mindre marginaler o man inte utvecklas lika snabbt.

Hannes, joo, jag är någon kombo mellan en klättrare/Puncheur ,men får då köra många reps/väldigt få reps max. Maxeffekten måste nog höjas. Får testa ditt råd med 4x4 o se hur jag upplever det och om jag ser någon utveckling på 1 månad:D

Jenny w : Kul o höra, jag älskar att man fått det där i huvudet. verkligen inte alla som har det där att verkligen kunna gå all in om jag fattat rätt efter andra ja hört ifrån:D

Sen angående 302 så kommer det absolut inte som en överaskning alls för någon och inte jag för mig själv heller... när jag fick resultatet måste det ha blivit något fel o fattar inte vad, o vill verkligen INTE folk ska överskatta min förmåga..... min ftp på 20 minuter ligger iaf. på en 315-320, så behövs en del utveckling... Men är fortfarande nöjd o ha lite mer o jobba med. Skulle dock vara kul o testa i en 20 minuter lång uppförsbacke o se vad det gör med ftp, men nu finns ju inte de i Sverige va jag vet, känns bara väldigt svårt o hålla uppe watten nerför som ni säger.. helt omöjligt nästan... Men 340-350 när säsongen börjar med massa maxstyrka på gymmet och även skaffa sig ännu uthålligare muskler får bli mitt mål. Mål går sällan ouppklarade för min del, så nu jävlar ....

Kul o tänka på hur det var när man började cykla, tänk er 27 kmh då man startade o hur mycket man utvecklats på denna tiden, så oerhört mkt man lärt sig, allt det här med att veta när man ska fylla på med energi o när man ska dricka, är du för sent ute, så blir det inte bra... Hur man ska sitta på cykeln i olika lägen o hur man ska trampa för att effektivisera o ta så lite vind som möjligt, hur man ska ligga i klungan för att inte ta vind osv... Man lär sig något hela tiden:D.. Så mkt småsaker som man inte tror ska ha så stor betydelse och ändå gör sån oerhörd skillnad, är nog en hel del teknik i det hela, om du liksom bara kan spara in 5 watt genom bra teknik på övriga i samma hastighet, så vinner du en hel del på ett 250km långt lopp är min känsla... när ja började trodde man liksom bara att det var att trampa o den som har mest tryck i benen är den bästa cyklisten, men så mycket mer än så och man är så oerhört beroende av övriga i klungan o sammarbetet är A och O :D...

Sen kan man ju nämna att idag då man körde, så var det ngn jävligt äcklig insekt som krockat med mstyre eller kanske handen.. man fick massa brunt jävla slem, såg ut som nå små jävla organ eller ngt.. o hela vänstra bocken blev nersmetad av det bruna slemmet... fyfaaaan va äckligt asså.. någon som varit med om samma sak..

..
jag har en Canyon ultimate AL-ram med ngra år på nacken,ramen köptes 2011 av han jag köpte av på utförsäljning hos canyon(årsmodell 08-09 kanske). Nästan alla komponenter togs från shimano 2011(då säljaren jobbade där). Men kan bara klistra in komponentlistan för 500de ggnxD(känns det som), men sista gången nu, sålänge man inte byter helt hehe :

Grupp: Ultegra 6700
Pedaler: Ultegra 6700
Ram : Canyon ultimate AL
Sadel : PRO turnix
Styre : PRO vibe 7s
Sadelstolpe : PRO vibe carbon
Styrstam : Syntace F119
Flaskställ : elite custom race
Linda : Bontrager
Hjulpar 1 : bak: Zipp 808 tub med wattmätaren / fram:lätta kina 40-50mm tub med Vittoria corsa evo cx-däck fram och bak samt sram red kass.
Hjulpar 2 : American crew 350 sprint med Michelin Pro 4 service course samt latexslangar , men nu på hösten med blötare vägar o mer punkteringar, så är det billigaste möjliga slangvarianten från Teamsportia dock(hehe)

Ska köra kolfiberram nästa säsong om allt går enligt planerna.... har fått för mig att en del watt går i ramen vid högre watt då det läggs mycket vikt på ramen o en del flex och en del watt fastnar då där och inte når till hjulet. Sedan har jag hört att man ska spara en hel del watt på t.ex Venge, så formen på ramen och styvheten måste ju ha större betydelse än man tror, nu ska jag absolut inte ha en venge, men ...

..
>
> Ska köra kolfiberram nästa säsong om allt går
> enligt planerna.... har fått för mig att en del
> watt går i ramen vid högre watt då det läggs
> mycket vikt på ramen... //

Ska bli kul att följa din köpa-cykel-tråd, tycker du kan starta den direkt! :)

..
Lägg pengarna på att betala en tränare som lägger upp ett träningsprogram anpassat för DIG istället för att köpa en ny cykel. Det kommer göra mer för dina resultat.

..
hahahh inte aktuellt precis Nu, men vafaan, den duger än sålänge:D, inte alltför kräsen :D , tills resultaten behöver komma åtminstonde !a).... Då är de nog inte samma person som pratar längre xD...

jag hinner tänka om och om igen angående det, båda byta ram och tränare kostar juu en del.. ändå skillnaden är att tränare kan jag klara mig utan om jag läser på och lär mig hur jag ska tänka o läsa av kroppen, trotsallt kmr en tränare aldrig känna hur min kropp reagerar.. men jag kan inte lära aluminiumramen att inte flexa;) , eller vad ska man tro hehe ;)

Tillbaka
Topp