..

Lejon

Aktiv medlem
..
Basic råd: Börja tävla så märker du vad du saknar resp är bra på och så tränar du utefter det. Skulle gissa att en viktig del du inte har är teknik på cykeln (vilket iofs många elitåkare saknar, men har man det så har man en billig fördel i många situationer)
 

mood

Medlem
..
Jag bor också i Uppsala och är medlem i CK Uni. Mitt tips blir att haka på några träningar där så lär du dig snabbt att cykla i grupp och kan få svar på många av frågorna från folk i klubben.

http://www2.idrottonline.se/CKUni-Cykel/

Nu tävlar jag själv bara i mtb, men det är ju sällan den som kan hålla högst medelhastighet som vinner ett landsvägslopp (såvidare vi inte talar om tempo) utan loppen är ist dynamiska med utbrytningar, lugnare körningar, jakt och spurter. Så du lär nog träna annat än att bara köra långt på jämnt och högt tempo. Men går du med i en klubb och börjar tävla ser du som sagt ganska snart vad du behöver träna på.
 

Kristoffer R

Aktiv medlem
..
Det är lätt att tro att den snabbaste vinner, men det är först i mål som gäller (om du förstår vad jag menar).

Gå med i en cykelklubb och prova att tävla. Troligen kommer du vara taktiskt/strategiskt underlägsen.

Den vanligaste styrkejämförelsen brukar vara effekt per kilo kroppsvikt (W/kg) men rena W över diverse olika tidsperioder är också relevant. Men 300-400W i snitt bör du nog kunna leverera och jag gissar grovt att du klämmer fram över 250W idag.

Texten nedan är från Wikipedia

Amateur bicycle racers can typically produce 3 watts/kg for more than an hour (e.g., around 210 watts for a 70 kg rider), with top amateurs producing 5 W/kg and elite athletes achieving 6 W/kg for similar lengths of time.[citation needed] Elite track sprinters are able to attain an instantaneous maximum output of around 2,000 watts, or in excess of 25 W/kg;[citation needed] elite road cyclists may produce 1,600 to 1,700 watts as an instantaneous maximum in their burst to the finish line at the end of a five-hour long road race.

En annan länk
http://singletrackworld.com/forum/topic/pro-riders-what-power

EDIT: Fixade formateringen
 
Senast ändrad:

Lulle

Ny medlem
..
Happy är nog inte rätt ställe att fråga om elitsatsningar. Att gå med i en klubb är en bra början. Sen behöver du nog inte oroa dig särskilt mycket över materialet, du kommer riktigt långt på den cykel du redan har.
 

greblleM

Ny medlem
..
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Börja med att vinna några tävlingar så du vet
> vad det handlar.


Hur börjar man med att vinna några tävlingar?
Man lär ju börja med att ställa upp öht... Sedan får man börja träna sig uppåt i leden.

Eller har du några otroliga tips på hur en nybörjare kliver in och vinner?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
..
Som sagt gå med i klubb och börja tävla och träna. Bygg rutin på cykel biten och ta det sedan därifrån. Happy är mest överviktiga grälsjuka cykeltokiga gubbar och troligen fel forum för att få kloka råd om elitsatsningar i lvg ifrån. Det finns en del sjukt duktiga cyklister även här, men svårt att skilja tok ifrån klok...


Lycka till!
 

grump

Ny medlem
..
Kul! Som sagt, vad du snittar på en 10-mila är en sak, hur du kan placera dig i en klunga är en helt annan sak. Men att du är någorlunda stark, har utvecklingsmöjligheter och har pannben är ju en bra grund att börja ifrån. På mina klubbträningar händer det att det dyker upp några ungtuppar, de flesta blir avhängda direkt. De som kommer tillbaka och biter i brukar kunna segla ifrån oss gamlingar (veteraner och seniorer) efter några pass. Alltid lika kul att se utvecklingen hos de yngre :) Men att gå från den rent fyskiska fördelen till elit på en landsvägstävling är en annan femma som sagt. Så jag stämmer in i kören, gå med i klubb. Häng på träningarna och ta ut en licens och tävla, tävla, tävla. Det finns inget annat sätt än att tävla om och om igen :) Hänger du med och placerar dig inom topp 5 på ett par tävlingar i seniorklass är det bara att ta klivet till elit. Det som främst skiljer är längden på tävlingarna, inte snittfarten. Lycka till!
 

DrGT

Medlem
..
Som tidigare nämnts: gå med i en cykelklubb. Här har du lite sommarläsning i form av Fredrik Ericssons Elitplan :http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_39099/cf_74/Elitplan20110114.PDF

Edit: Ericsson med c.
 
Senast ändrad:

belio

Ny medlem
..
Du har cyklat i 5 veckor och snittar 33+ i på sträckor över 10 mil solo? Antingen far du med osanning eller så är du en naturbegåvning utan dess like :)
 

grump

Ny medlem
..
belio skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har cyklat i 5 veckor och snittar 33+ i på
> sträckor över 10 mil solo? Antingen far du med
> osanning eller så är du en naturbegåvning utan
> dess like :)

Nja, så värst är det inte att snitta 33 på 10 mil, även om man skulle vara en sur gammal gubbe. Men TS är enligt hen själv 18 år så då är det ännu mindre otroligt. Med lite träning skulle jag inte bli förvånad om hen snittar 36-37 på samma sträcka.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
..
belio skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har cyklat i 5 veckor och snittar 33+ i på
> sträckor över 10 mil solo? Antingen far du med
> osanning eller så är du en naturbegåvning utan
> dess like :)


Psst. Han är ung ;)
 

castrello

Ny medlem
..
Cykla med andra.
Testa på motionslopp och alla små tävlingar du kommer över.

Cykeln du har duger bra till en början.

Sen uppmuntrande ord: det går! I vår klubb har vi en 24åring som cyklat kanske 4-5 år men relativt seriöst från början. Ligger väl på en bit över 600 kanske 700 timmar nu skulle jag tro. Blev strax utanför topp 10 på både linje o tempo vid finska mästerskapen. Vi har också ett till exempel med en u23cyklist som spelat hockey och började cykla typ 2009 el 2010? Körde motionslopp tror jag 2011, vann nationella cupen totalt 2012 i klassen under elit och kör elit nu 2013 och har klarat sig bra, speciellt pp prologer. Så det går! Men det kräver envishet tålamod träning osv osv.
 

DT

Aktiv medlem
..
grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja, så värst är det inte att snitta 33 på 10
> mil, även om man skulle vara en sur gammal gubbe.

Nåja, om man gör det efter 5 veckors cykling så får man nog sägas ha en hel del talang, i varje fall om TS inte har en tidigare konditionsträningsbakgrund. :-)
 

T

Ny medlem
..
grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja, så värst är det inte att snitta 33 på 10
> mil, även om man skulle vara en sur gammal gubbe.
> Men TS är enligt hen själv 18 år så då är
> det ännu mindre otroligt. Med lite träning
> skulle jag inte bli förvånad om hen snittar
> 36-37 på samma sträcka.


Hen?? Sluta missbruka detta löjliga ord.

JohanGren låter bestämt som en han.
 

cykelgeek95

Ny medlem
..
jo, asså jag är rätt stark i benen o har alltid haft lätt o bygga muskler och med tjurighet går det mesta, tycker inte 33+ är så överdrivet, dock vet jag inte hur andra nybörjare cyklar, har ju också cyklat en del på dessa veckor.

jag kollade faktiskt tidigare idag på UNI ck angående cykelklubb, så ska nog åka o köra med dem när man inte kör solo.

Okej, jag får helt enkelt se hur det är i klunga, reglerna lär man ju lära sig snabbt.

I vanliga herrklassen/motion som inte är elit, om man drar ett snitt på ett ungefär, vad brukar vinnarnas tider ligga på, så man vet vad man siktar på till att börja med åtminstonde :D!

försöker annars lägga upp ett långt pass, ett medellångt pass med lite högre tempo, sen ett intervallpass i 4,5-->5mil(än så länge), sen en dag vila, sen rullar jag runt. Mag/bål-träning kör 50 min nästan varje dag, så behöver inte lägga in sånt i schemat, är det viktigt annars o ha kadensträning för bästa resultat, asså aslättväxel i 5 minuter, riktigt tung växel i 5min osvosv.
 

belio

Ny medlem
..
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nja, så värst är det inte att snitta 33 på
> 10
> > mil, även om man skulle vara en sur gammal
> gubbe.
>
> Nåja, om man gör det efter 5 veckors cykling så
> får man nog sägas ha en hel del talang, i varje
> fall om TS inte har en tidigare
> konditionsträningsbakgrund. :-)

Ja det var exakt min poäng. Han skriver ju också själv att han inte har kört någon träning förutom gym och då ingen ren konditionsträning.
 

cykelgeek95

Ny medlem
..
DT/belio : jag var en bra högerspringare i fotbollen men det var ju ett par år sen o lirade nästan hela matcherna,så kanske ja kan ha lättare o bygga upp kondition då, men inte varit något sen dess i konditionsväg förutom en del löpning förra sommaren.
 

Kristoffer R

Aktiv medlem
..
Du kan inte bara titta på fart; du behöver förstå att landsvägscykling är den mest strategiska och taktiska grenen i cykel. :)

Men låt säga att på en sträcka på 30km bör du sikta på 39-40km/h med din linjehoj.
 

bllx

Medlem
..
grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Det som främst skiljer är
> längden på tävlingarna, inte snittfarten. Lycka
> till!

Det jag har fått höra, och även som jag själv upplevt det, så är det främst nivån på tempoväxlingarna som skiljer senior från elit. När "skiten träffade fläkten" i seniorklungan kunde man bita i och klara sig, i elitklungan får man se till att ligga på rätt ställe annars är man körd.
 

H.

Aktiv medlem
..
grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja, så värst är det inte att snitta 33 på 10
> mil, även om man skulle vara en sur gammal gubbe.
> Men TS är enligt hen själv 18 år så då är
> det ännu mindre otroligt. Med lite träning
> skulle jag inte bli förvånad om hen snittar
> 36-37 på samma sträcka.


Hen benämner sig själv "johan", så jag tror du kan använda "han" utan att göra bort dig...
 

grump

Ny medlem
..
bllx skrev:
-------------------------------------------------------
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det som främst skiljer är
> > längden på tävlingarna, inte snittfarten.
> Lycka
> > till!
>
> Det jag har fått höra, och även som jag själv
> upplevt det, så är det främst nivån på
> tempoväxlingarna som skiljer senior från elit.
> När "skiten träffade fläkten" i seniorklungan
> kunde man bita i och klara sig, i elitklungan får
> man se till att ligga på rätt ställe annars är
> man körd.

Jo det är ju klart, lite mer power i rycken också!


Ang hen eller han, okejdå. Jag titulerar härmed TS som HAN! Det är så förvirrande i dessa tider hur man ska titulera folk utan att trampa på tårna och hen kändes hyfsat neutralt :-/

Vad det gäller 33 i snitt solo i 10 mil för en rookie så tycker jag fortfarande inte att det är en sensation, speciellt inte för en 18-åring. Men jag förstår att det kan ses som provocerande för en del som kanske inte har samma kapacitet. Jag mitt gamla svetto snittar 35-36 på samma sträcka om jag tar i och blir ändå avhängd titt som tätt i seniorklungan och på en del h40-starter.
 

david.nait

Ny medlem
..
Ett tips till TS är att försöka cykla någon annanstans än i Uppsala. För plattare område får man leta efter. För när du börjar tävla kommer du att stöta på banor som har lite mer höjdmeter än i Uppsala och då är det bra att ha tränat på detta.
 

grump

Ny medlem
..
david.nait skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett tips till TS är att försöka cykla någon
> annanstans än i Uppsala. För plattare område
> får man leta efter. För när du börjar tävla
> kommer du att stöta på banor som har lite mer
> höjdmeter än i Uppsala och då är det bra att
> ha tränat på detta.


+1, å andra sidan är inte vinden att leka med när det är platt!
 

cykelgeek95

Ny medlem
..
Grump: haha jo, finns väl en del såna :D , men det är väl lite från dag till dag, man är väl starkare vissa dagar, alla blir säkert avhängda någon gång :D!


david.nait: nu har jag kört i umeå, men bor i uppsala annars, men jag förstår, lite platt är det, vissa sträckor norr om uppsala framförallt. Ska ha det i åtanke!=)

vinden är ju de jobbiga med att cykla själv, förhoppningsvis blir det lättare i klunga :D..
 

Stuvstaix

Ny medlem
..
Är du så stark i överkroppen och van att springa så kanske du skulle satsa på triathlon.
Lätt att lägga på dig muskler. Sprinter som gömmer sig i klungar och hugger, tempospecialist eller ännu hellre bancyklist (men det är ju långt till Falun).

Mycket snack om klungcykling, själv hatar jag det konceptet - det finns mycket annat på cykel.
 

cykelgeek95

Ny medlem
..
Rickard.v : jag har inte känt ngt än så länge iaf. Hur ofta skulle du ha kört då?:)

Stuvstaix : oerhört inspirerande o läsa de där:p, jo asså när du säger det så skulle jag nog kunna bli en bra avslutare i klungcykling,men triatlet är nog inte min sak,simningen ställer till det, inte en sjukt bra simmare :p , tempo skulle nog funka,men går kanske och kombinera tempo o vanlig landvägscykel o sen se vad som passar en bäst sen=)
 

Globalistic

Ny medlem
..
Om du enbart vill gå efter snitt kan ju +40 i snitt på 50k vara ett riktmärke.

Fixar du det har du bra ben. Sedan är det resten som är svårt att "träna" dig till ensam.
Taktik, position i klungan osv osv....
 

Morty

Ny medlem
..
Bästa tipset för en att förstå vad som krävs för en elitsatsning är en wattmätare. 33kmh över 10 är generellt väldigt bra. För att jag ska återskapa det behövs, på tempocykel, ofta runt 215 watt eller 3 watt per kilo. Det är en respektabel distansrunda. Tävlade nyligen över 120km (i triathlon, så ingen maxkörning) och snittade då 3,4w/kg (236) vilket gav 36.3 i snitt genom misärväder. Det var en, tror jag, elfte tid i SM-klassen. Ett tempolopp (som i triathlon) saknar dock i princip all dynamik från ett linjelopp och är endast ett test av fitness och pacing. En riktigt god, elitsatsande cyklist borde nog snittat 39-40 över samma sträcka (vilket borde kräva runt 300w eller en bit över 4w/kg).

Tycker att det vore rimligt att träna och tävla som amatör så länge som möjligt, 3 år i alla fall, med schysst träning som börjar på kanske 4-500h per år (10h/vecka) och bygger mot 8-900h/år. Det är inte bara viktigt att ha fina gener för konditionsträning utan framför allt verkligen älska sporten. Även när et är fullkomligt miserablet måste det finnas en gnista av glädje att vara på cykeln. Även när benen första tramptagen för tagen känns som att de blivit injicerade med asbest så ska det finnas en vilja att ge sig ut och lida. Och framför allt ska det vara naturligt att vara på cykeln 5-6 dagar i veckan.

Det tar åratal att bli bra på en konditionssport. Det är precis som att bli en redigt stor bodybuilder, en måste bygga på, lite till varje år, i många år. Identifiera sina brister - träna bort dom, osv. Eviga cykler där du efter varje blir någon procent bättre inom någon del av din fysik.
 

Stuvstaix

Ny medlem
..
JohanGren skrev:
-------------------------------------------------------
> Rickard.v : jag har inte känt ngt än så länge
> iaf. Hur ofta skulle du ha kört då?:)
>
> Stuvstaix : oerhört inspirerande o läsa de
> där:p, jo asså när du säger det så skulle jag
> nog kunna bli en bra avslutare i klungcykling,men
> triatlet är nog inte min sak,simningen ställer
> till det, inte en sjukt bra simmare :p , tempo
> skulle nog funka,men går kanske och kombinera
> tempo o vanlig landvägscykel o sen se vad som
> passar en bäst sen=)

Alla triathleter ( förutom Colting) hatar simning initialt. Fördelen att ha simning är att du har nåt att göra när knän eller annat krånglar (det var så jag kom in på simning). Tre privatlektioner senare kan jag ligga på 1:20 rimligt länge och 1:40 "hur länge som helst".
Fördelen med löpning är att det är så förbannat lätt att träna under resor eller när det är svårt med logistiken. Reste en del i mitt förra jobb, utan löpning hade jag rasat ihop helt. Det finns en,del bile/run tävlingar också.
Men som sagt hitta den disciplin på cykel du gillar OCH passar för. Själv är jag heljdlöst dålig klättrare - å andra sidan behöver du inte klättra så länge du bara tävlar i Sverige.

Jag slänger in en till disciplin till :CX. Det lär passa dig och du behöver ändå en för vinterträningen. En sport på tillväxt om än säsongsorienterad.
 

me.I.am

Aktiv medlem
..
TS, om det inte framgått tillräckligt tydligt än: Du borde i första hand fokusera på antalet cyklar. Du kanske har hört talas om N+1? Men det gäller bara när N>3, så köp några stycken direkt. Enligt inläggen behöver du racer, tempocykel, CX (vinterträning) - som en start.

Blev faktiskt en trevlig och intressant tråd av detta, kul att läsa lite inlägg av de som ligger på en lite högre nivå. Trodde först den skulle spåra ur, är nog lite slumpartat det där...

Lycka till med satsningen TS, ge inte upp när svackorna kommer. Återkom gärna med hur det går.
 

cykelgeek95

Ny medlem
..
me.i.am : behöver man verkligen alla cyklar , känns lite mycket till en början, hoppas du var ironisk:D , men cyklocross har jag iaf definitivt tänkt köpa, men det blir till vintern då, jag ska nog maxa denna cykeln först, finns väl en gräns där jag får ut mer av en lättar kolfiber, min är ju allmänt väldigt lätt för att vara aluminium i dagsläget o väldigt styv som jag uppfattat det!:P


jinjin : jo, läste lite av den där igår, någon längre upp länkade den, verkar vara riktigt detaljerat och bra!=)

stuvstaix : jo, jag får helt enkelt se vad jag faller för och som jag passar bäst för, men har nog tänkt köpa en cyclocross till vintern,så jag nästan kan utnyttja 12 månader om året , ingen träningstid får kastas i sjön när jag är så taggad xD...
 

me.I.am

Aktiv medlem
..
JohanGren skrev:
-------------------------------------------------------
> me.i.am : behöver man verkligen alla cyklar ,
> känns lite mycket till en början, hoppas du var
> ironisk:D...

Jo, försökte skämta lite (å andra sidan lär du säkert hamna i träsket, som vi säger här, och köpa på dig cyklar : )

Och kanske säkrast att lägga till, var inte heller riktat mot någon annan, som sagt så tycker jag det är väldigt intressant att läsa inlägg från dom som satsar och är lite insatta i det här.
 

Kristoffer R

Aktiv medlem
..
DrGT skrev:
-------------------------------------------------------
> Som tidigare nämnts: gå med i en cykelklubb.
> Här har du lite sommarläsning i form av Fredrik
> Ericssons Elitplan
> :http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_39
> 099/cf_74/Elitplan20110114.PDF
>
> Edit: Ericsson med c.

Bra läsning, intressant! Svarar nog på mer frågor än TS ens ställt!
 

Totteman

Aktiv medlem
..
Angående cyklar: Spons fixar det. Innan det: En bra racer såklart...men man måste kämpa själv. Trampa på liksom.

Träna...är du seriös så löser det sig.
 

Morty

Ny medlem
..
Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> JohanGren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rickard.v : jag har inte känt ngt än så
> länge
> > iaf. Hur ofta skulle du ha kört då?:)
> >
> > Stuvstaix : oerhört inspirerande o läsa de
> > där:p, jo asså när du säger det så skulle
> jag
> > nog kunna bli en bra avslutare i
> klungcykling,men
> > triatlet är nog inte min sak,simningen
> ställer
> > till det, inte en sjukt bra simmare :p , tempo
> > skulle nog funka,men går kanske och kombinera
> > tempo o vanlig landvägscykel o sen se vad som
> > passar en bäst sen=)
>
> Alla triathleter ( förutom Colting) hatar simning
> initialt. Fördelen att ha simning är att du har
> nåt att göra när knän eller annat krånglar
> (det var så jag kom in på simning). Tre
> privatlektioner senare kan jag ligga på 1:20
> rimligt länge och 1:40 "hur länge som helst".


Vänta, va?? Kan du ligga på 1:20/100m "rimligt länge", och rimligt länge är ~400m är du bland sverigeeliten i simning inom triathlon. Själv gör jag väl just typ 5:20 på 400m och simmade i andraklungan på SM, jämte Bjälkemo.
 

Supertramp

Aktiv medlem
..
Börja cykla bara , så hårt och så mycket du kan (utan att övrtanstränga dig), gärna med andra (tex en cykelklubb). Exakt hur du tränar och med vilken cykel du har spelar mindre roll. Inte första året i alla fall. Sen nästa år så kan du fundera på hur du på mest effektiva sätt ska kunna vidareutveckla dig, vilken disciplin du ska satsa på, hur du ska lägga upp träningen etc. Men då har du redan lärt dig en massa från egen erfarenhet och cykelkompisar.

Vad gäller din nuvarande fart på cykelpassen tror jag generellt att initial förmåga som otränad tror jag är ett relativt osäkert mått på potentiell kapacitet efter några års hård träning.

Wattmätare är bra, det kan du köpa med en gång om du har råd. För långsiktig satsning är det viktigare än en den uppgradering i cykel du skulle få för samma peng.
 
Senast ändrad:

grump

Ny medlem
..
JohanGren skrev:
-------------------------------------------------------
> utnyttja 12 månader om året ,
> ingen träningstid får kastas i sjön när jag
> är så taggad xD...


Hoppsan! Här börjar mina sensorer ge en alert! Ta det lite lugnt, även om du är ung. Att träna mycket är bra så länge det råder en balans med återhämtning. Plus att träna mycket ska inte innebära att man tränar hårt och mycket. Kör du i 180 stenhårt kommer du vägga förr eller senare och kanske helt ledsna på sporten.
 

DT

Aktiv medlem
..
grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör
> du i 180 stenhårt kommer du vägga förr eller
> senare och kanske helt ledsna på sporten.

Fast till och med du blir väl imponerad om han klarar att snitta 180 över 10 mil?

;-)
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer