..

..
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Elit nästa år är ganska orimligt. Det går
> ju
> > att lösa licens och bli ifrån körd men det
> är
> > kanske inte det som sporrar.
> > Ta ett år i senior och se först ifall du
> vinner
> > några tävlingar.
>
>
> Jag vill inte vara otrevlig men måste bara
> påpeka att det var kanske det längsta enskilda
> inlägget jag läst från dig... :) bra tips
> dessutom!

En särskrivning hanns minsann med också. :o)

..
GurraG skrev:
> Jag undrar hur folk blev elitcyklister innan
> Internet fanns?

Men det var väl inte på riktigt på den tiden? Det är ju nästan omöjligt att bli ens en vettig motionär utan att ha wattmätare idag? ;)

..
"Jo, han var en lovande cyklist som på kort tid försökte sig på en elitkarriär, tyvärr räckte det inte riktigt till, framför allt på grund av att han inte hade en effektmätare när han började sin satsning."

..
fredrikw skrev:
> "Jo, han var en lovande cyklist som på kort tid
> försökte sig på en elitkarriär, tyvärr
> räckte det inte riktigt till, framför allt på
> grund av att han inte hade en effektmätare när
> han började sin satsning."

Vi pratar väl ändå om att effektivisera träningen, men visst, du har en poäng :)

..
Wattmätaren i sig är ju helt värdelös om man inte mappar in resultatet med träningsupplägget. Känner en del elitåkare och toppåkare i seniorklass som aldrig kört med wattmätare och verkar helt ointresserade. De hänvisar till Monark och viktkorg på vintern, men träning under säsongen handlar mer om distans i veckorna och fart på helgerna (antingen tävlingar eller intervallpass). Så igen, börja i rätt ände, med coach/erfarna klubbkompisar. Häng med på deras träningar och för detta år kör så många motionslopp du hinner med för att skaffa rutin i klungan. Kör de resterande tävlingarna i SMACK-serien för att få mer tävlingsvana. Bästa träningen för att tävla är att tävla.

http://www.smack.cc/smackweb/smackserien2014

..
Hej. Du har inte en chans att göra en seriös elitsatsning om du börjar vid 18-19 år. Dina konkurrenter kommer ha ätit taktiska preparat i minst fem år och kommer vara väl förberedda för elitcykling om bara ett par år.

..
Jag var i lite liknande situation som du för några år sedan - inte lika ambitiös men nog med större cykelvana och antagligen bättre cykelteknik: hade tävlat mycket mellan 12 och 15 års ålder, mest MTB men enstaka landsvägstävlingar. Inga tävlingsstarter efter 1996. Hållit igång på skaplig nivå med löpning, mycket skidåkning och oregelbunden MTB-cykling. Köpte landsvägscykel 2008 och började träna med seriös cykelklubb samma år. Deras (CK Valhall) träningar var grymt bra tävlingslik träning.
Inga tävlingsstarter men två motionslopp det året. Tränade i snitt det året 8-10 timmar per vecka. 2009 löste jag licens i seniorklass och var i topp i de mer lokala vårtävlingarna. Gick upp i elitklass och körde SM mitt i sommaren redan utan att göra bort mig (satt med i morgongruppen som ledde med ett antal minuter mitt i loppet men sista tredjedelen, när Löfqvist, Larsson och övriga riktiga elitcyklister började köra hårt var jag rökt, men slutade väl med att jag blev varvad ungefär när halva fältet redan blivit varvat). Körde 2009 ett antal tävlingar till i elitklass och placerade mig hyfsat, men aldrig med pallvittring. Stora skillnaden mellan klasserna var hur fort det gick vid attacker - inte snittfart. Det är enorm skillnad på utlandsproffsen/internationellt gångbara, jmft med de som placerar sig i elit i mindre nationella tävlingar. Tack vare DH-tävlingar mm i ungdomsåren hade jag mycket gratis vad gäller teknik på cykeln vilket ger mycket på tekniska banor (många åkstarka landsvägscyklister är förvånsvärt svaga tekniskt).
2010 och framåt har det blivit H30 pga minskad seriositet pga barn, arbete mm som för så många.

Skriver jag detta för att det känns kul för mig själv? Inte bara: det som har funkat för mig fungerar ju per automatik inte för någon annan, men mina slutsatser för min egen del, men som kanske TS kan ha någon nytta av är därför:
Skit i motionslopp och liknande - hög jämn fart är inte tävlingslikt (annat än tempodisciplinen) - satsa på tävlingslik träning med skyltspurter, hårda korta förningar osv.
Ta i, ta förningar, attackera, kör "otaktiskt" och hårt för att bli bättre. När man vet vad man är bra på, har vana och vet när man kan/bör spara energi och på tävlingar som känns viktiga kan man försöka köra mer taktiskt (men satsa givetvis hellre på en idiotisk, hård attack istället för en lång hård förning längst fram i klungan).
Bli van vid, duktig på och bekväm med klungkörning.
Träna teknik - MTB är bra, GP-lopp kanske ännu bättre (problem med att lära sig bli duktig på cykel kommer troligen innebära en och annan vurpa - att göra det ofta på asfalt är inte så kul eller hållbart).
Tävla så mycket som möjligt - gärna med de som är bättre. Satsa på att bli alert och explosiv - att täppa en lucka direkt är lätt jämfört med att ta den senare - även om det ger mycket syra i benen kortvarigt. Klappar du igenom i slutet på tävlingar men har hängt med länge är det mer lärorikt än att ha åkt av redan i början för att du inte pallat att täppa luckor.
Jag tycker därför du ska lösa licens i seniorklass, men gå upp i elit direkt om du känner att du är bland de bättre i senior.
Hård, intensiv, tävlingslik träning är enormt tidseffektivt och räcker väldigt långt (men inte hela vägen - nu när jag nästan aldrig kör mer än 60 min i taget klappar jag igenom betydligt tidigare än förut, men på kortare distaser har jag inte tappat alls lika mycket).

..
ganska onödig kommentar, men beror väl på antar jag!.. med mitt psyke och tjurighet så kommer det att gå, har man tjurighet för att springa nästan 2 mil i bra tempo utan att ha sprungit eller gjort ngn konditionsrelaterad träning på 4 månader, så kan man konstatera att jag har tjurigheten för att sitta o trampa mjölksyra i timmar, så jag tänker göra ett ärligt försök, dessutom verkar inte juniorerna vara särskilt bra, låt säga vinnaren 1:39/km i medelhastighet på 12,64km i SM är inte enorma resultat jämfört med herrarnas sm, så varför skulle det inte vara omöjligt?:D... förövrigt förvånande stor skillnad mellan herrar och juniorer!?

http://astorp2013.se/wp-content/uploads/dokument/Resultat_Linje_Hjun.pdf

..
oerhört kul o läsa det där, jag har försökt jobba med en del ryck nu i slutet genom att kanske var 4e minut spurta i 15 sekunder o sedan återgå till vanligt tempo, så man ska få det liite mer tävlingslikt iaf, sen en längre spurt i slutet på passet:D!

tack så väldigt mycket för detta svaret, uppskattar det oerhört mycket, kul o se någon som gått liknande väg och inte lyckats fullt ut, så man inte begår samma misstag som du har gjort, kul att du delar med dig!:D

..
Snittfarter på linjelopp är som de är och inte en indikation på något alls egentligen. Ibland går det lussakta och ingen vill dra, ibland dunkas det upp ett sjujäkla tempo. Det slutliga snittet kan alltså variera beroende på hur loppet utvecklar sig.

..
JohanGren skrev:
> dessutom verkar inte juniorerna vara
> särskilt bra, låt säga vinnaren 1:39/km i
> medelhastighet på 12,64km i SM är inte enorma
> resultat jämfört med herrarnas sm, så varför
> skulle det inte vara omöjligt?:D... förövrigt
> förvånande stor skillnad mellan herrar och
> juniorer!?

Om du kör några linjelopp så inser du nog rätt fort hur ointressant snitthastigheten är.

..
DrGT skrev:
> Killen är 18 år med för mig oklar cykelbakgrund
> men med bra snittfart på de rundor han kört. Han
> kanske vill tävla i Elit redan nästa år.
> Varför tror du att ditt 42-åringsupplägg skulle
> passa honom?

Därför att grundläggande träning för att öka VO2-max och FTP ser ut ungefär så, oavsett ålder och nivå. Och med TS begränsade budget i tankarna så tror jag inte att det finns så jättemycket att tjäna på ett individuellt upplagt program av en coach, inte första vintern i alla fall. Han kommer utvecklas ändå oavsett exakt hur han lägger upp träningen. Sen nästa år blir det viktigare att träna smart. Ungefär så tänkte jag.

..
JohanGren skrev:
> .... låt säga vinnaren 1:39/km i
> medelhastighet på 12,64km i SM är inte enorma
> resultat jämfört med herrarnas sm.....

Varför använder du min/km och inte km/h?

..
castrello :vad skiljer då stages ultegra mot quarq sram red?

kudos : imponerande, kollade!=)

supertramp : tackaar , ska iaf ha det du skrev som program under vintertid tidigare i åtanke, men kanske kan utveckla det också, ser hur mycket jag utvecklats tills dess:D

rico : asså jag vet faktiskt inte, brukar tycka det ser bättre ut så även på mätaren medans jag cyklar, fråga mig inte varför :D...

..
Supertramp skrev:
> DrGT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Killen är 18 år med för mig oklar
> cykelbakgrund
> > men med bra snittfart på de rundor han kört.
> Han
> > kanske vill tävla i Elit redan nästa år.
> > Varför tror du att ditt 42-åringsupplägg
> skulle
> > passa honom?
>
> Därför att grundläggande träning för att öka
> VO2-max och FTP ser ut ungefär så, oavsett
> ålder och nivå. Och med TS begränsade budget i
> tankarna så tror jag inte att det finns så
> jättemycket att tjäna på ett individuellt
> upplagt program av en coach, inte första vintern
> i alla fall. Han kommer utvecklas ändå oavsett
> exakt hur han lägger upp träningen. Sen nästa
> år blir det viktigare att träna smart. Ungefär
> så tänkte jag.

Nu när mer målsättningen blivit mer klarlagd så tror jag också att ditt förslag på olika intervaller duger bra. Sen bara ut och mäta sig med klubbkompisar på träningar och träningstävlingar.

..
Miss Lycka skrev:
> Det är svårt att mäta sig på
> "träningstävlingar". Vem tar dom på allvar?

Tillräckligt seriöst för att t.ex Jonas Ahlstrand körde Smackserie i år. Om det inte duger att mäta sig mot han vem ska då TS mäta sig mot? Marcel Kittel?

Samma Ahlstrand anförde klungan i Vikingarundan för 2 år sen. I par med Isabell Söderberg. Var bra fart tidvis med utbrytningar och ryck. Snittet landade i samma nivå som vilken seniortävling som helst.

Senast ändrad:
..
Miss Lycka skrev:
> Det fodras att TS bor i närheten av "Smackserien"
> och får starta i den.

Det gör han. Om han bor i Uppsala eller angränsande län. Har fått uppfattningen att han bor i Uppsala så då är det ok

Senast ändrad:
..
Miss Lycka skrev:
> Skönt att Ahlstrand satsar på Smackserien och
> inte kör Touren. Det gäller att prioritera

Haha.. han körde några tävlingar som träningspass. Liksom hans inhopp i t.ex Östgötaloppet och Solleröloppet.

Men han är inte den enda som dyker upp på mindre evenemang. Poängen är att det är dumt att räkna ut dessa lopp och t.o.m motionslopp. De är träningstillfällen som iallafall är bättre än klubbarnas interna spurt och fartleksrundor.

Senast ändrad:
..
castrello skrev:
> Wattmätare från powermeter24. Tex ultrgra stages
> under 700 euro nu. Billigt!

Och ännu billigare om man köper 105varianten. Det skiljde 0 gramm mellan mina 105 och ultegravevar. Endast färg o dekal skiljer.

..
Angående Wattmätare (kanske skulle passa bättre i en tråd om just Wattmätare men vi kom ju in på ämnet):
Jag har erfarenhet från Powertap (baknav) och Garmin Vector (pedaler). En som jag tycker väldigt stor fördel med Vector jämfört med PT är att Vector skickar Watt-data mätt över hela pedalvarv. Det gör att om man håller jämnt tempo så blir värdena som visas i displayen (eller analys-fil) väldigt stabila. PT skickar värden var 1,4 sekund. Detta gör att medelvärdet som visas varierar beroende på hur dessa 1,4 sek hamnar i pedalvarvet (pga att man prodocerar mycket mindre Watt i "dödläget" på trampvarvet). Över tid så jämnar felet ut sig så analys av snitt-Watt och sånt är OK, men problemet blir att visad effekt på display hoppar upp och ner, och det är svårt att se vilken effekt man trampar. Om man inte väljer lång (30 sek) filtrering, men då får man problem med lång fördröjning.

Hur andra mätare fungerar vet jag inte (och kanske funkar nyare PT annorlunda?) men om jag skulle köpa ny Wattmärare är detta (hur visade Watt mäts och filtreras) något som skulle vara en av de viktigaste faktorerna (efter tillförlitligheten på datat).

Senast ändrad:
..
JohanGren skrev:
> castrello :vad skiljer då stages ultegra mot
> quarq sram red?
>
>
> kudos : imponerande, kollade!=)
>
>
> supertramp : tackaar , ska iaf ha det du skrev som
> program under vintertid tidigare i åtanke, men
> kanske kan utveckla det också, ser hur mycket jag
> utvecklats tills dess:D
>
>
> rico : asså jag vet faktiskt inte, brukar tycka
> det ser bättre ut så även på mätaren medans
> jag cyklar, fråga mig inte varför :D...

Fair enough.

..
angående smackserien, så ser jag att jag förmodligen inte hinner ställa upp där i år, får bli nästa säsong, men är iaf anmäld till både sats-trampet och vikingarundan(snabbklungan) , har bestämt mitt första steg till nästa säsong nu iaf!, skandialoppet ska jag kämpa för, ska ställa upp oavsett vilken nivå jag då är på... men med pro-team som kommer dit, så kmr det bli ett stenhårt mål som kmr kräva en del bara för att inte bli varvad:D..

jo, asså, ska nog spara till den där quarq s975 eller quarq sram red. på ebay, så var det rätt hyfsade priser, dem som säljer sverigeköpta begagnade.. vill ju ha samma priser som nya jämfört med där:P , vector kan jag nog tyvärr utesluta direkt.. verkar vara så sjuukt dyr o svår o hitta ny för ett bättre pris, då dem verkar vara så nya till marknaden:/.. ingen chans att jag betalar ca 15k för dem på vanlig sida o 11k på ebay:D

http://www.ebay.com/itm/Shimano-Dur...113008384?pt=US_Cranksets&hash=item51bff75500

annars denna kanske?=)

..
tänkte uppdatera tråden,då vissa ville veta hur det gick eftersom. nu har jag iaf följt erat råd och köpt ett zipp 808 med cycleops powertap sl+(wattmätare)i nyskick och med , medföljde dator osv, sen fick man ny sram red-kassett och bra däck o också. riktigt bra skick på grejerna, samt ska köpa ett bra framhjul i liknande klass också. har förövrigt gått frammåt ytterligare i cyklingen o kör nu 6-7 mil på nästan 35kmh i medel solo och snabbare på långa sträckor likaså. får se om nya hjulen gör någon skillnad, samt om wattmätaren kmr göra det lättare att utvecklas och samt att planera sin träning bättre!:P
nu äre bara o kunna hålla 35 kmh i medel i 12 mil om 1,5 ... har som mål att komma i mål på en medelhastighet kring 38-39kmh i klunga!=)
är det viktigt med alla tecken i klunga även på tävling eller är det mer solo o egoistiskt där?=)

..
haha är ute o cyklar samtidigt som jag spekulerar;).. och jo i klunga kan jag nog hålla kring 40 väldigt länge i klunga i nuläget vad jag märkt. Jag har iaf börjat köra i grupp nu o man märker att det ger mer. hänger med dem bättre i farten, men ligger ju inte så bra till i disciplinen än, ligger långt upp i fart o långt ner i disciplin o taktik :D. men jag får inte ut dem sista kilometrarna när jag e uppe i 52, känns som att jag behöver kunna ha en max på 3 kilometrar till!=). Men man har iaf börjat komma igång med klubb o jag har då fått bevis på att jag orkar hålla ganska hög fart väldigt länge...

..
haha kan då tillägga att jag gjort stora framsteg, väldigt stark uppför.
men både klubbmästerskapet och statstrampet gick åt helvete...

klubbmästerskapet, så ställde jag upp med ont i halsen och slutade med att jag fick gå av efter 2 av 3 varv pga. ont i bröstet.. kände att det inte var värt o chansa då...

satstrampet är det värsta jag varit med om, längesen man hade sån otur... kan kopiera vad jag skrev till en annan, så jag slipper skriva igen xD... "nästa komiskt... först fuckar växlarna sönder så försöker ställa in dem därborta o får till det hyfsat o är fett nöjd, sen när jag ska skynda mig till samlingen 10 min innan så rasar hela sadeln så den pekar väldigt snett ner o hittar tillslut insektsnyckel till skiten... sen direkt när det e gjort, o ja ba äntligen, så är det massa lera på skofästena o pedalerna, så skorna går inte i.... jag ba fuck o får typ panik... då samlingen 10 minuter före redan börjat o jag lyckas tillslut få i skorna o hinner till 1 min innan start o missar all info...sen när loppet startar så fuckar pedalerna upp sig igen o jag kan inte ens komma till start, men jag får till det tills slut efter lite rage... och lyckades nästan ta ikapp till klungan, men då började växlarna fucka igen o jag blev bara lack o drog hem... "

man brukar ju säga 3e gången gillt och dessa katastrofala ofrivilligt/oturligt katastrofala lopp öppnar ju upp för det. Vad är roligare än att utvecklas i det tysta och inte ha press på sig.. ska fan slå till med ett riktigt överaskningsresultat på vikingarundan kan jag lova... inge snack om saken:D.. Får dock se vad det blir av det. Känner mig urstark när jag kör numera iaf.

..
hahahah det värsta är att jag inte kan säga emot, finns väl en anledning varför jag fick en cykelmekbok i förrgår (a)... känns som att det är ngt nytt fel på cykeln hela tiden.. kanske är för att man kör mer o mer aggressivt o hårt numer, ingen aning... ganska logiskt att mer saker krånglar då... sen kör man ju i regna mer nu.. det leder väl till det ena o andra..

..
känns som ett oerhört hopp o inte ens ha fullföljt ett motionslopp och sen hoppa till riktigt.. vadå, rekommenderar ni att man kör roslagshöst istället för vikingarundan eller, båda är samma datum, tänkte att det kanske är mer konkurrenskraftigt på roslagshösten?

..
segerfalk skrev:
> Strunta i motionsloppen och kör några tävlingar
> i sportklass så du får känna på hur det är.
> Släpp sargen liksom :)

Håller med, men hur är det nuförtiden? Går det ens några tävlingar som erbjuder sportklass?

..
JohanGren skrev:
> känns som ett oerhört hopp o inte ens ha
> fullföljt ett motionslopp och sen hoppa till
> riktigt.. vadå, rekommenderar ni att man kör
> roslagshöst istället för vikingarundan eller,
> båda är samma datum, tänkte att det kanske är
> mer konkurrenskraftigt på roslagshösten?

Skeppsholmen GP.

Tillbaka
Topp